WHAAAAA HIPPIE pak er eens een boek bij voordat je mij probeert te verbeteren dat doe ik ook.
Ik ga het nu recht uit een boek tijpen zodat je het nog eens kan nalezen OK???
isbnnr. 90-6049-824-0
systematische natuurlunde voor bovenbouw vwo
blz.:272
links bovenaan begint:
"Zoals ja weet, bestaat inwendige energie uit de kenetiche energie van molekulen plus de potentiele energie van de moleculen(Ui=Uk+Up). Voor de toename van de inwendige energie ven het afgesloten gas (dUi)geldt dus, dat deze is opgebouwd uit een toename van dUk van de kinetische energie(de temperatuur stijgt)plus een toename dUp van de potentiele energie(de afstand tussen de molekulen wordt door het uitzetten groter).
Er geldt dus: Q=dUi+Wu=dUk+dUp+Wu"
Dat is dus wat jij zij en wat dus het
"de eerste hoofdwet van de warmte leer"
MAAR omdat dat niet is wat ik vertellen wilde (ik wilde uitleggen waar de inwendige energie uit bestaat), heb ik er een beetje algebra op losgelaten (ik denk dat jij dat ook kan).
conclusie:
-Dan heb je dus de eerste Ui=Uk+Up, gesnopen???
-en de 2e wordt dUi+Wu=dUk+dUp+Wu
met dat algebra wordt het dus(omdat het alleen om de inwendige energie ging,en omdat ik niet die wet uit wilde leggen.)dUi=dUk+dUp, gesnopen???
Dus wat betreft dat niet kunnen omzetten kan dus wel.
Dus in het geval dat je mij nog steeds niet wil geloven en gewoon koppig wilt zijn dan lees het zelf maar na. Maar ga niet zomaar mij afliggen kraken zonder er goed over nagedacht te hebben.
BTW: DIT GELD ALLEEN VOOR THE HIPPIE
En wat beterft:
trillen = warmte
? ? ? ? = kou
kou is relatief en warmte is een aanduiding. Maar wat jij dus bedoeld is dus warm en kou.
En dan heeft het voorwerp, of wat dan ook, een klijnere inwendige energie bij kou dan bij warm