Toon posts:

Mind over materie: true/fals

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Je hoort wel eens dat de geestelijke kracht sterker is dan je Lichaamelijke kracht. Je zou zelfs dingen kunnen verplaatsen als je je goed genoeg concentreerd.

Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja hoe is dit wetenschappelijk uit te leggen?

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-01 09:19
ach, er is ruimte voor. in de quantummechanica gebeuren immers dingen die willekeurig zijn en als nu toevallig een krijtje willekerig opgetild wordt als jij je daarop concenteerd, het kan. De kans is alleen nagenoeg nul

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 16:15

BertV

Handgemaakt

Ik heb er ook veel over gehoord, denk alleen dat de huidige wetenschappelijke modellen moeten worden losgelaten als het waar zou zijn.

Zou ook graag iemand horen die hier ervaring mee heeft.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Een aanverwant vraagstuk is natuurlijk het al of niet bestaan van telepathie. Hier is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan (dat wil dus zeggen, onderzoek in laboratoriaomstandigheden) en er werd wel een resultaat gevonden.
Ik weet niet meer precies wat het onderzoek was, maar ik weet nog wel dat de resultaten duidelijk op het bestaan van telepathie leken te wijzen.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Dazzle: ja,en de kans dat er een causaal verband tussen het concentreren en de verplaatsing van het krijtje is zelfs nog kleiner.

bertv:
Nee hoor, modellen zijn altijd een benadering van de werkelijkheid en passen zich bij eventueel bewijs gewoon aan.

Diadem:
Ik weet niet meer precies wat het onderzoek was, maar ik weet nog wel dat de
resultaten duidelijk op het bestaan van telepathie leken te wijzen.
Ik ken het desbtreffende onderzoek niet, maar ik vermoed dat wanneer het onderzoek valide en reporduceerbaar bewijs voor die hypothese zou hebben opgeleverd ik (en de rest van de wereld) het wel gekend zou hebben.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• DaZZle
blouwekip: dus het IS mogelijk! dat betekent dat het krijtje dus bestuurd zou kunnen worden via een telepatische verbinding door een andere wereld (die communiceert met deze wereld via quantummechanica) en het krijtje omhoog duwt. In deze wereld zouden onze zielen kunnen zitten, en misschien ook wel een god. Als al die 'spookverhalen' waar zouden zijn, dan moet er echt zoiets zijn. ik heb het zelf nooit meegemaakt. het lijkt mij veel logischer dat die verhalen bs zin, net als wat ik hierboven vertel.

• blouweKip
Ik zeg niet dat het mogelijk is...de kans is zo onwaarschijnlijk dat het verwaarloosbaar is.
De kans dat wij door een nog niet nader omschreven begrip als "geestkracht" zaken kunnen bewegen acht ik nog veel kleiner (eigenlijk zelfs onmogelijk)
De voorstelling die jij dus maakt staat dus los van het idee dat er in de quantummechanica toevalligheden voorkomen, aangzien je daar nooit een causale relatie tot het gebruik van "geestkracht" kan aantonen.

Kortom: het is misschien mogelijk, doch enorm onwaarschijnlijk dat dat krijtje beweegt, maar het is nog onwaarschijnlijker (praktisch onmogelijk) dat dat het gevolg is van gebruik van "geestkracht" (aangezien daar nog onderzoek naar moet worden gedaan, en ik al twijfel of daar uitkomt dat er zoiets als telephatie bestaat)

Verwijderd

Topicstarter
een nog niet nader omschreven begrip als "geestkracht"
Dat is dat je met je geest hetzelfde, of zelfs nog meer kan doen dan in he physieke vorm.

Dus dat je het "krijtje" niet met je handen oppakt, maar dat je als het ware uit je lichaam treed en dat krijtje verplaatst met de kracht van je geest. Aangezien je geest niet is verbonden aan de fysieke begrenzing van je lichaam qua spiermassa zou je dus veel grotere dingen kunnen verplaatsen dan een simpel krijtje.

• blouweKip
Prima raftor, maar das jouw eigen definitie, het grote probleem zit hem dan in het aantonen dat deze kracht bestaat....
Aangezien je geest niet is
verbonden aan de fysieke begrenzing van je lichaam qua spiermassa zou je dus veel
grotere dingen kunnen verplaatsen dan een simpel krijtje.
Je weet dat niet dus hoe kun je daar zo stellig over zijn, bovendien is dat voorbeeldje met spieren helemaal onzin...er is nog helemaal niets aangtoond omtrent dit onderwerp dus weet je ook niets over de manier waarop die verplaatsing plaats zou vinden....en of je geestelijk "sterker" zou zijn dan fysiek(dit probleem gaat natuurlijk alleen op als het moeglijk zou zijn: wat tot dusverre niet zeer onwaarschijnlijk is)

Verwijderd

Er zijn genoeg parapsychologen die met dit onderwerp geexperimenteerd hebben,alle charlatan's buiten beschouwing gelaten schijnt er zoiets te bestaan als telekinese,
hoe dit werkt? niemand weet het, en als we hier een antwoord voor vinden, al dan niet wetenschappelijk onderbouwd, gaan we lachen.............

• blouweKip
Tja, een parapsycholoog die het niet wetenschappelijk kan aantonen is in mijn ogen een charlatan.

Verwijderd

Topicstarter
Aantonen kan ik het niet. Zo slim ben ik nou ook weer niet ;)

Maar ervanuit gaande dat het mogelijk is: Als je niet meer aan je physieke beperkingen bent verbonden, dan kun je toch alles doen wat je jezelf maar kan wijsmaken? Dat is hetzelfde als dat je een droom hebt waarbij je bijvoorbeeld kan vliegen. Je kan niet vliegen, is physiek ook onmoglelijk, maar in gedachten, met je geest is het wel mogelijk.

Op deze manier zou je dus de werkelijkheid kunnen manipuleren naar je eigen wil. Dit allemaal natuurlijk ervanuitgaande dat het mogelijk is. Voor bewijzen hiervoor moet je niet bij mij wezen, daar studeren en bestuderen/onderzoeken andere jaren voor.

• DaZZle
kip, de vraag was toch niet, of het mogelijk was, maar hoe het zou kunnen.
ons denkverschil zit hem erin dat jij kijkt vanuit de wereld zoals wij die nu zien. het punt is dat je daar niet buiten kijken kunt. iets dat praktisch onmogelijk zou dan dus toch mogelijk kunnen zijn als er hierbuiten iets is dat wij nog niet kennen....
Als je dus begint bij de stelling, er bestaat telekinese, dan is dit een manier waarop dat mogelijk zou zijn. Dit bewijst echter nog niet dat het bestaat. vanuit de wereld die wij kennen is het inderdaad praktisch onmogelijk dat het bestaat, maar toch zijn er heel veel mensen van overtuigd dat het wel bestaat..... Ikzelf hou me afzijdig ivm met gebrek aan voldoende informatie om er een conclusie over te trekken

Verwijderd

Blouwe Kip : in vorige topics is al gemeld dat wetenschappelijk onderzoek het bestaan van telepathie en telekinese heeft aangetoond..

lees die topics eerst voor je weer gaat blaten dat het niet zou bestaan...

Verwijderd

En die kerel die lepels buigt? Sure, het kan een hoax zijn, maar het lijkt tot nu toe best echt allemaal...

En er zijn wel meer krachten die niet te zien zijn, en waar geen verklaring voor is, Fz (toch?), vanderwaalse krachten (stond in ons sk-boek, misschien al achterhaald)....

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Zwaartekracht is een buiging van de ruimte. Alle andere krachten gaan via uitwisselen van deeltjes.

Die kerel die lepels buigt is volgens mij inderdaad een hoax. Hij heeft zijn kunstje nog nooit onder laboratiorium omstandigheden vertoond.

Toch geloof ik best dat zoiets als telepathie zou kunnen bestaan. Dit zou moeten werken via deeltjes die wij nog niet kennen ofzo. Misschien via een andere dimensie (er zijn er genoeg, minimaal 10 volgens hawkins). Ik zeg dus "het zou kunnen". Ik weet het namelijk zelf ook niet. Dat over dat onderzoek is hearsay (overigens wel van iemand die ik vertrouw, maar daar hebben jullie weinig aan). Ik heb helaas geen bronnen, ik zou ze erg graag willen hebben, maar ik heb ze niet :(

Ik geef de wetenschap nog 20 jaar om het aan te tonen. Als ze dan nog niets hebben dan moeten we er maar van uit gaan dat er niets is :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Dan zien we het maar als discussion closed....

• blouweKip
Aantonen kan ik het niet. Zo slim ben ik nou ook weer niet

Maar ervanuit gaande dat het mogelijk is: Als je niet meer aan je physieke beperkingen
bent verbonden, dan kun je toch alles doen wat je jezelf maar kan wijsmaken? Dat is
hetzelfde als dat je een droom hebt waarbij je bijvoorbeeld kan vliegen. Je kan niet vliegen,
is physiek ook onmoglelijk, maar in gedachten, met je geest is het wel mogelijk.
Op deze manier zou je dus de werkelijkheid kunnen manipuleren naar je eigen wil. Dit
allemaal natuurlijk ervanuitgaande dat het mogelijk is. Voor bewijzen hiervoor moet je niet
bij mij wezen, daar studeren en bestuderen/onderzoeken andere jaren voor.
Tja, maar in mijn droom kan ik de werkelijkheid niet beinvloeden.
En ik denk dus niet dat het weghalen van het fysieke (in het geval dat er zoiets als telephatie zou bestaan) automatische leidt tot een soort almacht over je fysieke werkelijke omgeving.

Dazzle:

Dat is niet juist, ik wil best discussieren over wat er mogelijk zou zijn als iets zou bestaan (al zou dat puur vrijblijvend filosofische gelul zijn: wel leuk btw)
maar ik reageer juist op de suggestie dat er een grote zekerheid zou zijn dat die dingen bestaan, en op de stellighied van sommige mensen dat ze weten hoe het zou zijn als het wel zou bestaan.

kortom: ik kan niet over een grens kijken al er geen grens is.

Flamez: ik heb veel topics gevolgd, niet alle, maar als er overtuigend (lees: wetenschappelijk) bewijs voor het bestaan van telephatie zou zijn zou ik dat al wel via de massamedia hebben vernomen.
En als je denkt dat je niet in wetenschap "geloofd" en andere manieren van bewijsvoering valide acht, dan heeft verdere discussie geen zin, maar als ik een goed onderbouwd reproduceerbaar onderzoek lees, sta ik volledig open voor een ander bewijsbaar model van de werkelijkheid.

Dus, een aanname is prima voor het begin van een "what if..." discussie, maar een aaname is geen bewijs, en wordt dat door die discussie ook niet.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In de Deathgate cycle wordt magie op een leuke manier beschreven...pik een van de mogenlijkheden en dwing die tot bestaan en zo..is trouwens een fantasy serie

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
1+1=2

Verwijderd

Topicstarter
Tja, maar in mijn droom kan ik de werkelijkheid niet beinvloeden.
En ik denk dus niet dat het weghalen van het fysieke (in het geval dat er zoiets als telephatie zou bestaan) automatische leidt tot een soort almacht over je fysieke werkelijke omgeving.
Ik haalde dit voorbeeld ook niet aan om te zeggen dat het hetzelfde werkt als in je dromen, maar om je te laten inzien met wat ik bedoel als ik zeg dat je met je geest, in gedachten, meer kan doen dan in je physieke vorm. Als je deze staat zou kunnen oproepen en kunnen implementeren in het "werkelijke" bestaan is er dus veel mogelijk.

Verwijderd

nahja... blouwe kip (en de rest van de sceptici) ga dan maar hier eens kijken

http://anson.ucdavis.edu/~utts/air2.html

voor wetenschappelijk bewijs en resultaten voor het bestaan van telepathie enzow...
Pagina: 1