Toon posts:

[Linux/xBSD].NET of .NOT?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wordt het .NET of .NOT?

FAQ's:
http://www.go-mono.org/faq.html
http://www.microsoft.com/net/defined/faq.asp

Websites van dotnetexperts, mono en ms:
http://www.go-mono.org/
http://www.microsoft.com/net/
http://www.dotnetexperts.com/
van www.go-mono.org
What is the difference between Mono and the .NET Initiative?

The ".NET Initiative" is a somewhat nebulous company-wide effort by Microsoft, one part of which is a cross-platform development framework. Mono is an implementation of the development framework, but not an implementation of anything else related to the .NET Initiative, such as Passport, software-as-a-service, or corporate rebranding.
van microsoft.com
What is Microsoft .NET?

.NET is the Microsoft platform for XML Web services, the next generation of software that connects our world of information, devices, and people in a unified, personalized way.

The .NET platform enables the creation and use of XML-based applications, processes, and Web sites as services that share and combine information and functionality with each other by design, on any platform or smart device, to provide tailored solutions for organizations and individual people.

.NET is a comprehensive family of products, built on industry and Internet standards, that provide for each aspect of developing (tools), managing (servers), using (building block services and smart clients) and experiencing (rich user experiences) XML Web services. .NET will become part of the Microsoft applications, tools, and servers you already use today
Wat zijn de voor's en tegens's? Wat is jullie mening?
/me lijkt 't op 't eerste gezicht wel OK (vooral XML-gedoe) maar weet nog niet precies wat hij er van moet denken

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik weet het niet goed. Het idee van een goede cross-platform programmeertaal klinkt prima, maar dan moet het wel iets echt goeds zijn dat overal goed en snel draait. Aan een volgende 'standaard' naast Java heeft niemand iets. Het hele idee van allerlei webservices gebaseerd op .NET vind ik nogal vaag, al kan dat aan mij liggen: je kunt toch nu ook gewoon een server neerzetten en dan alles via XML en databases laten communiceren? Ik zie het grote verschil niet goed.
Uiteindelijk zal Linux het echter toch moeten ondersteunen vrees ik. Projecten als Mono zijn dus hard nodig. Op een gegeven moment zal Microsoft gewoon heel veel aanbieden via hun .NET-infrastructuur en dan krijg je een probleem dat nog veel groter is dan het huidige probleem met de bestandsformaten: nu kun je al lastig een Word-bestand in Linux lezen, stel je voor dat iets dergelijks zich uitbreidt naar het volledige internet. Niet echt een aanlokkelijk idee...vandaar dat ik hoop dat er goede ondersteuning voor .NET komt, al zie ik het nut van .NET zelf eigenlijk niet.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Zoals al gezecht:
- Het is goed, opensource (mono) en crossplatform

Maar ik vraag me wel af of MS dat mono project wel zo'n goed id vind?

Verwijderd

Tja.....

Vanuit het windows standpunt is .NET een geweldig idee. Ik heb lang geleden in windows geprogrammeerd, en ik kan je verzekeren dat de windows APIs niet bepaald een pretje zijn (zachtgezegd). Harder gezegd is de win32 API een complete ramp. Dit verklaard het succes van java, zelfs voor windows-only applicaties - java is een pracht van een programmeertaal.

.NET heeft (als ik Miguel d'Icanza of hoeheetieookalweer mag geloven) een geweldig simpele API, vooral vergeleken met win32. Voor windows dus een perfecte oplossing.

Voor linux vind ik echter de API al behoorlijk goed. De XFree API vind ik niet echt geweldig maar het is goed bruikbaar. De Gtk/Gnome API zijn geweldig simpel en prettig om mee te werken. Ik zie het voordeel van .NET over Gtk/Gnome niet zo in. Wat betreft Qt/KDE kan ik niks zeggen want die heb ik nooit gebruikt, maar ik gok dat daar hetzelfde voor geldt. .NET zal ondersteund moeten worden maar ik gok dat .NET alleen voor windows compatibility zal worden gebruikt, dus om MS apps onder linux te draaien. Ik denk niet dat (zoals Miguel dat zei) Gnome op .NET zal worden gebaseerd en ik denk niet dat veel linux GUI developers op .NET zullen overstappen....

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Daar komt nog bij dat .NET en mono (Gnome implementatie van .NET) beide leunen op passport, een M$-service. Daarvoor ga je later moeten betalen of Windows nodig hebben.

Misschien is een oplossing als .gnu beter aangezien ik de klauwen van M$ al weer naar het hart van Tux zie uitreiken om dat ding er eens flink hard uit te rukken.

* Valium houdt er niet van wanneer hij afhankelijk is van 1 bedrijf. Dat was ook de reden om Linux te gaan gebruiken.

[edit]
Question 32: Will Mono or .NET applications depend on Microsoft Passport?

No. MS Passport is unrelated to running .NET compatible applications produced with the Mono tools. The only thing you will need is a just-in-time compiler (JIT).
Waarom geloof ik niet dat M$ zich hier aan gaat houden?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 22:41 schreef DJ_PP het volgende:
Zoals al gezecht:
- Het is goed, opensource (mono) en crossplatform

Maar ik vraag me wel af of MS dat mono project wel zo'n goed id vind?
van http://www.go-mono.org/faq.html#msft
Microsoft is interested in other implementations of .NET and are willing to help make the ECMA spec more accurate for this purpose.
/me heeft niet voor niets een link naar de FAQ gemaakt

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 23:35 schreef Valium het volgende:
* Valium houdt er niet van wanneer hij afhankelijk is van 1 bedrijf. Dat was ook de reden om Linux te gaan gebruiken.
Dat is de 'power' van linux: don't like kde, try gnome. (geld ook voor veel andere apps)

Verwijderd

Ik dacht dat .Net opzich allang mogelijk was met MacOS X (BSD) maar Apple ziet het gewoon niet zitten.

edit: al mijn preference files zijn al XML documents

Verwijderd

Topicstarter
maar XML != .NET?
en hoe zit 't met C#?

Is .NET eigenlijk gewoon een verzamelnaam voor XML, C# en SOAP?

XML = eXtended Markup Language, HTML maar dan anders.
C# = C sharp, opvolger van C++
SOAP = Single Object Application Protocol, HTTP maar dan anders

klopt dit?

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 13:32 schreef compukid het volgende:
maar XML != .NET?
weet ik

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 13:16

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Sorry voor late reactie maar ik kan het ook niet laten... Ik zie er weinig in.

-BTW voor zover ik het had gelezen is het NIET! crossplatform. Het is eigenlijk cross-taal. Je kunt proggen in elke (zowat) taal en wordt vertaald naar een standaard(windows).

-Ik geloof ook niet dat het los zal staan van hotmail, er staat nu inmiddels al ergens bovenaan: sign off from .NET. :?

-Billie is en blijft een geldwolf. |:(

-De sterke punten van een bepaalde taal zullen vervagen(wordt immers vervangen door de standaard naar welke het gecoompiled wordt).

-Ook de zwakke punten zullen ermee vervagen( is soms handig maar, zal meestal niet zo zijn).

-Wat voor nut heeft Java dan (een .NET versie van Java)?

En voor de rest: eerst zien en dan geloven :)

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Verwijderd

Op donderdag 21 februari 2002 01:20 schreef RedSonja het volgende:

-BTW voor zover ik het had gelezen is het NIET! crossplatform. Het is eigenlijk cross-taal. Je kunt proggen in elke (zowat) taal en wordt vertaald naar een standaard(windows).
Had je verder moeten lezen.. er word gecompileerd naar MSIL een soort tegen hanger van java byte code, welke dus wel platform onafhankelijk is.

de rest van je argumenten ga ik niet op in want dat zijn voornamelijk flamebaits die kant noch wal raken, het moge duidelijk zijn dat je je niet hebt verdiept in de materie waar je over praat.

Zie hier voor een technishe overview van wat .net nu precies inhoud:

http://arstechnica.com/paedia/n/net/net-1.html

In p&w zijn ook meerdere redelijk lange draden over .net geweest het is wellicht leerzaam om ook deze door te nemen lezen , voorbeeld:

[topic=403753/1/255]

Verwijderd

is dat c sharp of what ever een echt erkend taaltje of is dat iets puur en alleen van m$.. heeft ook een rfc een standaard dat door ieee ccitt iso (of hoe die dingen ook heten)
en dat soort dingen is opgezet of is het allemaal m$ crap :?

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 21 februari 2002 01:20 schreef RedSonja het volgende:

-Ik geloof ook niet dat het los zal staan van hotmail, er staat nu inmiddels al ergens bovenaan: sign off from .NET. :?
Hotmail en MSN zijn ook zeer verwant, en was MSN niet die pagina waar je enkel met een m$ browser naar toe kon?

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 13:16

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Op donderdag 21 februari 2002 01:37 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Had je verder moeten lezen.. er word gecompileerd naar MSIL een soort tegen hanger van java byte code, welke dus wel platform onafhankelijk is.

de rest van je argumenten ga ik niet op in want dat zijn voornamelijk flamebaits die kant noch wal raken, het moge duidelijk zijn dat je je niet hebt verdiept in de materie waar je over praat.

Zie hier voor een technishe overview van wat .net nu precies inhoud:

http://arstechnica.com/paedia/n/net/net-1.html

In p&w zijn ook meerdere redelijk lange draden over .net geweest het is wellicht leerzaam om ook deze door te nemen lezen , voorbeeld:

[topic=403753/1/255]
Ik heb dat techniesch overview van je bekeken:
uit dat technisch overview:
.NET (using Windows Forms) aims to provide an alternative to (and perhaps eventual replacement for) traditional Win32 development using VB or MFC or [your favourite GUI toolkit].
Dat overview heeft het ook nog niet bevstigd. Er staat wat over dat het 'cross-platform' is voor windows maar andere OS' worden niet genoemd vandaar nog steeds de :?
-Ik geloof ook niet dat het los zal staan van hotmail, er staat nu inmiddels al ergens bovenaan: sign off from .NET.
Open je hotmail en kijk rechtboven daar zie je dat knopje, en een tijdje gelden kon je ni op msn.com komen met andere browser dan IE, of dat nog steeds zo is? Geen id k bezoek die site nauwelijks.( :r )
-Billie is en blijft een geldwolf.
Een bevestiging:
One thing that needs to be made clear is that .NET itself is not "open". .NET is an implementation, and the notion of "open" does not apply. However, it is an implementation of open standards. Its core is an implementation of the standards that ECMA et al. are working on.
En voor zover ik het weet(verbeter me gerust als ik ernaast zit) moet je ook betalen voor de "IDE's".
-De sterke punten van een bepaalde taal zullen vervagen(wordt immers vervangen door de standaard naar welke het gecoompiled wordt).

-Ook de zwakke punten zullen ermee vervagen( is soms handig maar, zal meestal niet zo zijn).
Whilst the CTS was designed to be as transparent as possible (to be compatible with existing language constructs) it does enforce some constraints. C++ programmers will lose multiple inheritance (like other such systems, you can have only a single base class, but multiple interfaces). A number of languages will lose case sensitivity (names exposed to classes in other assemblies have to be differentiated by more than case alone; names internal to a class's implementation can still be distinguished only by case).
-Wat voor nut heeft Java dan (een .NET versie van Java)?
Dat is ook nog open....
En voor de rest: eerst zien en dan geloven
No flame there...

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Pagina: 1