Verwijderd

Topicstarter
Is het zeker dat als je je laat invriezen in de toekomst weer levend kan worden.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

nee
niets is zeker :)

Behalve de belasting en de dood

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Als het niet zeker is of je je kunt laten invriezen of niet dat is het dus ook niet zeker dat dat niet kan.

En dus is de dood dan niet zeker.

Dus wat Ortep zegt is logisch gezien onjuist.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als je het vriesproces dusdanig vlug doet dat de cellen ( essentielen dan )niet kapot doen enzo kan het denk ik wel. Je hebt ook van die padden/kikkers die ook erg bevroren worden in de natuur om later weer te ontwaken ( misschien met ernstig hersen letsel ? ;) )
Ach ja, het is in ieder geval wel koel ..

Verwijderd

Topicstarter
Diadem>>>>
Ortep>>>>>

Is het mogelijk dat als je je laat invriezen in de toekomst weer levend kan worden.

• Agent-X
  • Niet online
Als je het vriesproces dusdanig vlug doet dat de cellen ( essentielen dan )niet kapot doen enzo kan het denk ik wel. Je hebt ook van die padden/kikkers die ook erg bevroren worden in de natuur om later weer te ontwaken ( misschien met ernstig hersen letsel ? ;) )
Ach ja, het is in ieder geval wel koel ..

Verwijderd

Topicstarter
Maiar>>>

Een winterslaapje bedoel je zeker???

• Agent-X
  • Niet online
Nee..zon beest vriest over nacht in om de volgende dag te ontdooien. Ze hebben meen ik vrij succesvol kleiner dieren in kunnen vriezen en laten ontdooien zonder dat ze stuk gingen. Het nadeel bij bv mensen is dat door het vriesproces de hersencellen kappot vriezen. Om dit te voorkomen moet je -heel- vlu vriezen. Hoe de vooruitgang daarin is weet ik niet. Maar om te antwoorden op je vraag, het lijkt me, zeker in de toekomst mogenlijk om mensen oftewel geheel in te vriezen of is een soort winterslaap te krijgen waardoor het verouderingsprocess miniem wordt. Hanig voor ruimte reizen enzo. Of om je lichaam te conserveren in de hoop dat ze je later weer kunnen reanimeren en een nieuw lichaam geven ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Bij dieren zal het wel kunnen denk ik, maar mensen is heel anders. Die hebben een geest en dieren hebben dat niet.

ps: Ik zou me nooit laten invriezen ook al hadden ze duizend apen ingevroren en weer levend gemaakt. Bij een mens zal(geloof ik)het nooit lukken.

Trouwens hebben ze al mensen ingevroren

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Bij dieren zal het wel kunnen denk ik, maar mensen is heel anders. Die hebben een geest en dieren hebben dat niet.
Je geest heeft er niets mee te maken. Je bewustzijn huist toch in je brein. Dus je moet zorgen dat de hersencellen in tact blijven (de rest ook natuurlijk, leeft zo rot zonder lichaam).
Sommige dieren kunnen zichzelf inderdaad in laten vriezen en nadat ze ontdooit zijn komen ze weer tot leven zonder celschade. Dat komt omdat ze een soort antivries aanmaken in hun cellen waardoor er geen ijskristallen ontstaan die dingen kapot kunnen maken.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Aaargh!
  • Laatst online: 07:33

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Als je je laat invriezen, dan word toch ook je bloed vervangen door een ander goedje ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Ik geloof dat ze wel eens experimenten met mensen hebben gadaan, maar of het al kan weet ik nie..
maar het lijkt me best wel eng. Je wordt wakker in een andere tijd, en iedereen die je kende zal inmiddels overleden zijn. Als je het invriezen overleefd, weet ik niet of je de geestelijke schok die erna komt wel "overleefd".
Bovendien vindt ik het niet een goed idee, om mensen in te vriezen, want wat schiet je er mee op...?
Kan iemand mij daar misschien antwoord op geven?

• Agent-X
  • Niet online
wat schiet je er mee op...?
Een boel mensen zijn bang voor de dood en hopen hierdoor langer te kunnen leven. Practisch kan het zijn bij bijvoorbeeld langdurige ruimtereizen en misschien om organen langer te kunnen bewaren voor transplantatie.

Verwijderd

Volgens mij hebben ze een paar jaar terug al eens succesvol een aantal apen voor 5 uur ingevroren.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik denk dat het uiteindelijk technisch wel een keer zal lukken

Maar dan nog is de dood zeker. Je hebt hem dan een keer uitgesteld. Maar dat moet dan wel onder 'goede' omstandigheden gebeuren. Maar je kan ongelukken niet uitsluiten. Een vliegtuig op je kop of een vulkaan die onder je voeten uitbarst. Als je maar lang genoeg leeft zal dat best een keer gebeuren.

Verwijderd

Dan toch maar liever technische aanpassingen, ala cyberpunk?
Heb ergens gelezen dat het onderzoek naar prikkeling van optische centra in het brein al ver is gevorderd.

Verwijderd

Na 3000 jaar word je weer wakker en o wat ben je blij. Iedereen die je kende is dood, je snapt de hele taal niet en de techniek al helemaal niet.

Nee laat mij maar rotten tussen de wormen.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Ik weet niet waar ik het gehoord heb maar ik meende dat het op discovery channel was dat ze al eens met succes ratten hebben ingevroren en weer ontdooien en ze toen weer tot leven hebben gewekt. Ik geloof wel dat ze nadat ze weer tot leven waren gewekt ze in enkele dagen/weken (weet niet in ieder geval kort) _WEER_ dood waren.

Eppie

• GeeBee
  • Laatst online: 13:34

GeeBee

Oddball

Daar blijkt maar weer uit dat ratten helemaal niet zó slim zijn. Ze komen er na een paar dagen pas achter: Hé is was toch dood? Plof!

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
HEHEH Maar dan zijn mensen weer te slim die denken meteen na en worden niet eens meer levend. :)

eppie

Verwijderd

Er zijn mensen die denken dat we in de toekomst bijvoorbeeld kunnen reincarneren in een computer, dus dat ze je brein uploaden als het ware. Voor degene die belangstelling hebben zich te laten invriezen: http://www.alcor.org/ . Kijk ook even op http://www.transhumanist.org/

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

owow.
daar komt het transhumanisme weer aanzetten. Dat was ook te verwachten eigenlijk in deze thread. Ik kan me herinneren dat we daar al een hele leuke, uitgebreide en felle ( :) ) discussie over hebben gehad...

[update]
Ff wat links opgezocht..
Wie is er ook Transhumanist?
Wie is er ook Transhumanist? II
De Transcedo website
De engelse FAQ
[/update]

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Heb wel eens gelezen dat het heel duur is dat invriezen en dat je bijvoorbeeld ook alleen je kop kan invriezen.
Zie het nut er niet van in. :)

Eppie

Verwijderd

Bedankt Diadem, die discussie heb ik helemaal gemist, zeer interessant. Ik heb het transhumanisme een week geleden ontdekt en het spreekt me zeer aan. Invriezen is naar mijn idee niet ridicuul want het is best plausibel dat op een gegeven moment de technologie ver genoeg is om je te ontooien en weer tot leven te wekken. Ik zou graag willen zien hoe de wereld er over pakweg 150 jaar uitziet.

• me1299
  • Laatst online: 26-01 22:40

me1299

$ondertitel

JHK met die Casema site heeft aardig wat voorspellingen gedaan:

Bron: http://www.casema.net/~jhk/page/voorsp.htm
Wat ik wel zie dat er problemen gaan ontstaan met het "ontwaken" van de nu heden ten dage "ingevroren" overleden mensen. Zoals men vast weet zijn er vooral in amerika mensen "ingevroren" die zijn overleden aan een "nu" ongeneestelijke ziekte, maar zo tegen 2035 - 2040 kunnen worden "ontwaakt". Men zal voor zover ik het kan overzien vaak te maken krijgen met "levende planten". Men krijgt alles op gang, geen probleem, maar men vergeet de "geestelijke" gedeelte. Bij het overlijden maakt de "intelligentie" ofwel geest, zich los van het "vaste" stof. En deze vormt het bewijstzijn van de mens. De mens bestaat o.a. ook uit een "astrale" lichaam (Zie de spirituele pagina) Bij het ontwaken kunnen 3 dingen gebeuren: 1 - Persoon ontwaakt als plant, geen comunnicatie met de persoon mogelijk. De "geest" ontbreekt. (coma toestand) 2 - De persoon ontwaakt volledig en met een beetje geluk met weer de "eigen" bewustzijn. Het zal het idee hebben een super lange "slaap" te hebben gehad, en zal onwennig reageren op de omgeving. 3 - Persoon ontwaakt schijnbaar probleemloos maar men contateert later een "andere persoonlijkheid". Persoon beweert iemand anders te zijn dan de doktoren hem opgeven. Oorzaak: de eigenlijke toen overleden "persoonlijkheid" is niet in dat lichaam teruggekeerd, maar een "vreemde". Dit zal mogelijk zo'n "zwervende" intelligentie kunnen zijn, die de kans schoon ziet, en er in glipt. (lijkt wat op schizofrenie = gespleten persoonlijkheid) In dat geval zal men de persoon zoals hij is geworden, moeten accepteren, of de procedure van ontwaken moeten herhalen, om te zien of de "juiste" persoonlijkheid er in "wil" terugkeren.
Dit is een leuke theorie om over na te denken, maar voordat je zoiets kan geloven moet je ook een hoop andere dingen geloven.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

Voor dat verhaal ontbreekt iedere wetenschappelijke grond, het klinkt nogal wazig. De vraag wat we doen "de geest" is op zich wel interessant: is de mens niet meer dan een zeer ingewikkelde computer die je stilzet door hem in te vriezen en met de juiste technieken weer tot leven kan brengen of raak je "de geest, de ziel" kwijt als je doodgaat ? Volgens mij is het zo dat als je iemand invriest met een methode die nauwelijks celschade geeft dat je nog precies dezelfde persoon bent als voor het invriezen.

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 16:15

BertV

Handgemaakt

Grappig dat jullie, op kopermijn na, allemaal een soort christelijke opvatting hebben over "de ziel".

Het probleem is ijsafzetting.
5 uur invriezen is echter geen probleem.
Om dezelfde reden kun je vlees niet ombeperkt in de vriezer bewaren.

Als vlees bijv. 5 jaar in de vriezer heeft gelegen is er gewoon een versnelt verottings processes als deze eenmaal ontdooit.

Is hier trouwens geen Sci-fi film van geweest? Een man die 50 jaar gelden is ingevroren, maar snel verouderd tot hij zijn oorspronkelijke 70 jaar weer is?

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• MichelK
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mogelijk is het zeker nog niet. Bij het ontdooien van, oneerbiedig genoemd, 'het vlees' doorboren vaak kristallen de celwanden, en dan ben je natuurlijk weer ontdooit, maar de kans dat jij iets kan of dat 'ze' iets met je kunnen is klein.

Iedereen heeft vast weleens iets gehoord over sperma-donatie. Feit is dat niet iedereen donor kan worden, omdat sperma van bepaalde personen niet ingevroren kan worden. (het kan natuurlijk wel ingevroren worden, maar kan niet gebruikt worden omdat de kleine zwemmertjes dood zijn) Waarom? Dat weten de heren wetenschappers niet.

Eppie: Rijke mensen laten hun hele lichaam invriezen, de minder gefortuneerden laten alleen hun hoofd invriezen. Hoeft natuurlijk niet altijd sommige mensen zijn er van overtuigd dat alleen het hoofd (hersenen) noodzakelijk zijn.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Niet bij het ontdooien, maar bij het bevriezen beschadigen cellen door de vorming van ijskristallen.

Goed te zien als je bijv. een kropsla in de vriezer doet ( waarom heb ik telekens de associatie met voedsel met dit onderwerp ;) )

Je zou bloed kunnen vervangen door een anti-vries vloeistof die ervoor zorgt dat het bevriezingsproces minder agressief verloopt.

Je zadelt onze nakomelingen dan wel weer op met een lichaam doordrenkt met een of andere ruitenwisservloeistof...

Verwijderd

Klopt dat ijskristallen verhaal. Celstructuur gaat verloren door de vorming van ijskristalen. Een aantal soorten hebben hier iets op gevonden:-Zorgen dat je eigen vriespunt lager ligt(zout), -speciale eiwitten die de vorming van ijskristallen verhinderen...

Verwijderd

ff een aantal dingen:
-dieren hebben ook een geest
-die kikers en vissen hebben een gen dat antivries aanmaakt zodat het kristal struktuur niet hun cellen kapot maakt
-het invriezen gaat te sloom zodat de cellen dood gaan en maakt het dus niet meer uit of ze worden ingevroren
-de mensen die nu zijn ingevroren kunnen niet meer worden ontdooid omdat hun lichamen daar te stuk voor zijn
-redenen om je te laten invriezen zijn bv je hebt een dodelijke ziekte en hoopt op een genees middel, ruimte rijzen, voor latere generaties en mensen die zich gekloont willen hebben en die hun hersens in dat lichaam willen hebben laten zich invriezen

nu ff wat extra's gisteren is er op discovery een documantaire over geweest en ze zijn bezich met expirimenten waarin de gene van die kikker in de mens worden geplant zodat mensen een eigen antivries produceren. Ze hebben ook tests gehad met mensen waarbij ze in het bloed antivries hebben gedaan maar dat was mislukt.

Verwijderd

Topicstarter
dieren hebben ook een geest
Heb je daar ook bewijzen voor

Verwijderd

Heb jij dan bewijzen dat wij een geest hebben???

• me1299
  • Laatst online: 26-01 22:40

me1299

$ondertitel

Heb jij dan bewijzen dat wij een geest hebben???
Ik zou zeggen ga experimenteren met uittreden, en dan zal je nog wat leuke dingen tegenkomen.

Het is bijna al een feit dat we een geest hebben, maar als je echt je kop in het zand steekt kan je het altijd ontkennen. En zeggen dat uittredingen gewoon verzonnen worden door onze hersenen.

Zomaar een voorbeeld van bewijs:

Afbeeldingslocatie: http://users.raketnet.nl/dkmusic/pk.gif

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Verwijderd

ik zeg ook niet dat wij geen geest hebben maar die avatar zecht dat dieren geen geest hebben. Dus dan zeg ik weer tegen avatar mensen hebben een geest en als je die zelfde poeven bij dieren zou doen zou je er ook achter komen dat dieren ook een geest hebben.

En btw avatar waar bazeer je je op om te zeggen dat dieren geen geest hebben???

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het artikel uit de krant zegt misschien iets over mogelijkheden om iets te doen wat we ( op dit moment) niet kunnen verklaren. Maar het is geen enkel bewijs dat we een geest hebben. Het zal een heel normale eigenschap zijn van bv je hersenen. En als je die in het geheel kunt invriezen en weer in de oude staat kunt terug brengen dan werkt alles weer gewoon zoals het hoort.

Er zijn trouwens ook wat experimenten gedaan met uittreden en bijna dood ervaringen. BV in ziekenhuizen bij operaties. Patienten weten dan heel vaak te vertellen wat er gebeurde. Ze zouden dan boven het OK team hebben gezweefd. Dat ze weten wat er gebeurde is niet zo vreemd. De narcose is maar net licht genoeg om de patient onder zeil te houden. En soms dat niet eens. het is een mengsel van spierverslappers, pijnstillers en een slaapmiddel. Ze kunen dus ongemerkt wat hebben gehoord oid als het slaapmiddel niet sterk genoeg was. De grap is dat er boven op kasten borden waren neergelegd met daarop tekens, alleen zichtbaar van boven af. Het OK personeel wist niet wat er op stond. Als de patienten echt zouden zijn uitgetreden moesten ze die hebben gezien en moeten weten wat er stond. Niet dus...Het lijkt er op dat je onderbewuste een draai geeft aan wat het heeft opgemerkt op een andere manier.

Nogmaals...ik wil best geloven dat we de omgeving kunnen beinvloeden op een manier die we _nog_ niet kunnen verklaren. Maar dat is geen bewijs voor een geest.

Verwijderd

dan heb ik nog iets er zijn ook verhalen over mensen die dus zijn uitgetreden en die wisten wel dingen te vertellen als dat er een schoen stond op het dak van dat ziekenhuis en zij wist die precies te vertellen.

Verwijderd

Maar ik denk dat we iets te ver van het onderwerp afdwalen

• Simkin
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Leuk om te testen
stop een vlieg in de vriezer en vries m in
haal m er uit, na een tijdje vliegt ie weer verder volgens mij

Verwijderd

stop een vlieg in de vriezer en vries m in
haal m er uit, na een tijdje vliegt ie weer verder volgens mij
Dache het niet he! Lees het stuk hierboven nog maar eens heel goed door.

Verwijderd

Verdrinkt de vlieg niet voordat het ijs is?

• BertV

BertV

Handgemaakt

ff over die schoen op het dak.

Ik heb er ook over gehoord.
Maar dan hadden doktoren bepaalde afbeeldingen boven op lampen in de operatiekamer geplaatst. Onzichtbaar voor de patient die platgespoten en ingeplugt op zijn bed ligt.

Een super klein aantal "uitgetredenen" konden vertellen wat er op de afbeeldingen stond.

Toch bizzarrrrr

Verwijderd

Topicstarter
Een super klein aantal "uitgetredenen" konden vertellen wat er op de afbeeldingen stond.
Geen wonder dat er maar een klein aantal dat vertelden. Ik ga niet op mijn sterfbed zeggen wat ik zie als ik boven mijn sterfbed zweef, dat moet volgens mij een hele bijzondere ervaring zijn.

En als je een geest hebt die uit je lichaam verdwijnt als je sterft. Dan denk ik niet dat invriezen ooit zal lukken. De wetenschappers zullen niet zomaar weer de geest kunnen koppelen aan het lichaam.

Verwijderd

.

Verwijderd

Topicstarter
Maiar>>>
Een boel mensen zijn bang voor de dood en hopen hierdoor langer te kunnen leven.
Het lichaam van een mens wordt niet ouder dan 120 jaar. Of bedoel je dat mensen doorleven als ze ingevroren zijn. Ik vind trouwens invriezen erg veel op doodgaan lijken.

Verwijderd

ja het is WEL mogelijk...alleen men is er NU nog niet achter om mensen weer te ontdooien...ja je kunt ze natuurlijk in de zon zetten...nee ff zonder gein..
je moet dan dat mens in een HELE SNELLE TIJD ineens ontdooien...en dna waarschijnlijk zuurstof etc etc toedienen...
hoorde ik van een natuurkunde leraar...
die volgt dat soort dingen altijd :D

• Agent-X
  • Niet online
Wat ik ooit gehoord heb is dat het vrouwelijke mitochondrien ( hoe was het ook al weer ? )een soort dna bevat dat bij elke celdeling afgekort wordt..met als gevolg dat de cel maar een aantal keer kan delen. Kun je dit tegen gaan dan is het best mogenlijk dat de grends van het leven van 120 naar een aanzienlijk hoger aantal jaren springt. Ik meens zelfs dat de hersenen nieuwe ehh..wegen kunnen aanmaken..dit is een alternatief voor celdeling aangezien ik meen zenuwen zich na zich ontwikkeld te hebben niet meer kunnen delen. Ander punt,..ik denk dat het invriezen ook moet gebeuren als het organisme nog levend is of je moet er ERG rap bij zijn in geval van overlijden. Op die manier wordt het sterfteproces/ouderdom gedoe sterk vertraagt...wil dat een beetje lukken dan zie ik mensen een aantal honderd jaar worden als we ons niet eerder dood maken door medisch gerommel en ander falen...

Verwijderd

Avater >>>
Het lichaam van een mens wordt niet ouder dan 120 jaar. Of bedoel je dat mensen doorleven als ze ingevroren zijn. Ik vind trouwens invriezen erg veel op doodgaan lijken.
Probeer iets ruimer te denken. Als hier futuristische shit als eeuwig leven en dergelijke aan bod komt moet je dus niet alles afkappen met een opmerking die de stand van zaken nu weergeeft. Bij muizen geloof ik zijn al genen gevonden die de "houdbaarheid" regelen. Zal dus bij mens wel iets vergelijkbaars zitten. Mochten we over 50 jaar gebruik kunnen maken van nanotechnologie heb je alweer een heel ander verhaal.

Iedereen >>>

Wanneer het nu lukt om andere zoogdieren dan mensen, zoals ratten en apen in te vriezen en weer tot leven te wekken, gegarandeerd dat het dan met mensen ook lukt hoor. (Zijn er geen terminale patiënten die een keertje willen expirementeren met invriezen en tot leven gewekt worden?) De opbouw van het lichaam en de hersenen van de mens lijken enorm op die van bv een aap of een muis. Dus niet opeens moeilijk gaan doen over geesten ofzo.
Pagina: 1