Toon posts:

de zin van het leven...

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De twee volgende links hebben op mij nogal indruk gemaakt, wat vinden jullie ? Je bent wel even bezig met lezen maar het is de moeite waard: http://singinst.org/tmol-faq/tmol-faq.html en http://www-rohan.sdsu.edu/faculty/vinge/misc/singularity.html

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:24

GeeBee

Oddball

Zonder de links te volgen: de zin van het leven is het leven zélf.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Life is hard,
Time is a bitch,
Then you die :)

Is er ergens een regel waarin staat dat het leven zin MOET hebben? Begrijp me goed: ik zit niet in een dip. Maar je moet zelf zin aan je eigen leven geven. En als je dat niet doet? Je hebt er maar één persoon mee.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Het leven heeft zin zolang er onzin is... :D

Verwijderd

ligt eraan waar je in geloofd, als je antwoord op de deze vraag wil geven...
ik denk dat we verschillende levens hebben, en je dus altijd een stukje meeneemt naar je volgende leven. En dus is de zin van het leven heel groot, en moet je proberen het leven zo volledig al mogelijk te leven....
Dit is voor iedereen dan weer verschillend...

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat heb je eraan ??
(ja ik ga door vanwege het tweaken .. maar wil jullie mening ff weten ..)
Maar wat heb je eraan ??
Je wordt geboren, gaat werken, en gaat weer dood ..

en zo evoluties lang !!!
maar what's the point ???

wrom zou je het niet gelijk ten einde brengen ????
Of je nu 80 wordt of 2 ...
verschil is er toch niet als je doodgaat !

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-12-2025
Kopermijn:
Dat hele artikel achter die eerste link is eigenlijk maar op 1 ding gebaseerd; ze nemen aan dat de Singularity daadwerkelijk zal plaats vinden. Ik ben daar absoluut niet van overtuigd. Eerder het tegenovergestelde; het lijkt me onwaarschijnlijk dat mensen AI kunnen maken dat een mens voorbij schreidt. In IA zie ik iets meer, maar ook dat zeker niet in de komende 30 jaar, zoals Vernor Vinge (7 jaar geleden) voorspelt. (Ik zal hier verder maar niet met argumenten komen anders belanden we in een heel andere (overigens erg interessante :)) discussie.)
Maar om terug te komen op de zin van het leven; iedereen moet voor zichzelf een doel zoeken in het leven. Als hij/zij daar behoefte aan heeft. Ik zat er eens verder over na te denken en kwam tot de conclusie dat ik geen doel heb. :) Of het zou reden 1 uit het artikel moeten zijn (happiness). Ik probeer zoveel mogelijk te doen wat ik leuk vind. En ik mis het niet, een "supergoal". Ik kan me wel voorstellen dat iemand hier over nadenkt maar op het moment heb ik dat dus zelf niet. (De auteur (Eliezer S. Yudkowsky?) keurt deze reden (happiness) trouwens af, maar dat zegt mij dus niets. Ik krijg ook een beetje het gevoel daar van "ik zal het voor de domme lezertjes wel even uitleggen".)
Wat iemand, die hier zich dus wel zorgen over maakt, zich (IMHO) moet afvragen is "Waarom is het belangrijk voor mij om een doel te hebben?". Misschien kom je dan tot de conclusie dat een ultiem doel helemaal niet nodig is.

[b]Elect:[b]
wrom zou je het niet gelijk ten einde brengen ????
Heb jij geen plezier aan je leven dan? Waarom denk je dat er geen verschil is? Je kan dat toch onmogelijk voorspellen...

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Zoals GeeBee al zegt:
Het nut van het leven is het leven zelf.
Biologie heeft ons 'happpyness' gegeven om de doelen des levens te kunnen 'herkennen'.
Alles wat fijn is (voor een normaal mens) is goed om te overleven. Belangrijkste: eten, drinken, vrienden, liefde en sex.
Dat zijn de doelen van het leven met als nut het leven zelf.

Dit is mijn mening.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

waarom zou je het niet gelijk ten einde brengen ????
Ik voel me vaak zoals Elect.
Ik heb dan ook al een paar maal echt op het randje gestaan om...Je weet wel.

Als ik er nu over nadenk gaat hetzelfde weer door mijn hoofd: Waarom zou ik zo mijn best doen om mijn HBO te halen?? Om daarna tot mijn 65ste te werken en dan mezelf steeds meer te zien verouderen om uiteindelijk dood te gaan? Is dat alles? In feite wel... Toch?
Tuurlijk zijn er mensen die zeggen van: Eej, ik kan neuken, zuipen en lol hebben, dat is toch leuk?? En met die mensen ben ik het eens, ik hou ontzettend veel van Eva, en geniet van dingen als sex en uitgaan, de natuur en zien hoe ik ontwikkel...
Maar waar doe ik het voor?? Om oud te worden en dan dood te gaan...Om lang genoeg te leven om hetgeen dat ik het meest liefheb,Eva, dood te zien gaan voor ik dat ben...Om mijn ouders dood te zien gaan...Om rekeningen te betalen...Om (...), om (...) en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Waar doe ik het voor??...

Soms vraag ik me af van "Wat is mijn plekje hier op aarde, wat wordt er van mij verwacht?Ik weet het niet...Als je over zoiets lang genoeg nadenkt ga je vanzelf neigen tot opgeven...

Aan de ander kant daarentegen, denk soms als ik op bed ga: Weer een dag voorbij...Weer een dag minder om van Eva, de natuur en sex te genieten....Weer een dag minder om de top te bereiken...Doe ik het daar dan voor?? Ik denk het...

Verwijderd

Ik heb me vaak afgevraagd wat de zin van het leven is. Ik heb het nu wel door: als je leven compleet is, als er mensen zijn die van je houden en waar jij van houdt, als je hobbies hebt, je je dus niet verveeld, als je een leuke opleiding/baan/whatever hebt dan zul je merken dat je niet meer op zoek bent naar de zin van het leven. Ik denk dat vooral liefde belangrijk is, maar ja wie ben ik om dat te vinden :P

• DaZZle
  • Laatst online: 23-01 09:19
ik zou zeggen. als het leven een zin had die wij zouden moeten weten, dan was die ons wel duidelijk gemaakt.
dat is ie niet, dus onze zin zal ons hoogstwaarschijnlijk onbekend blijven en we zullen er op deze manier echt niet achter komen. Het waarschijnlijkste is natuurlijk dat er geen zin is, maar dat vinden heel veel mensen errug eng. een zin vraagt immers om een scheppend wezen die dat bedacht heeft. als je in een 'zin' gelooft moet je dus ook in iets van een god geloven.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je best een eigen zin kan hebben. BV. rijk worden, fessten, monnik xijn o.id., maar dit zal voor ieder mens verschillend zijn. spreken over 'de' zin heeft dan dus zeker geen zin meer. Waarom deze topic dus nog niet gesloten is snap ik dus eigenlijk niet.. Zal wel aan mij liggen...

• AcidBurn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-01 21:39
Ortep: je hebt er niet alleen jezelf mee..
als jij bv. het leven niet meer ziet zitten, en je besluit er een eind aan te maken, dan heb je er niet alleen jezelf mee, maar ook iedereen die om je geeft.. vrienden, familie e.d.
je bevrijdt jezelf van het (dan waarschijnlijk in jouw ogen klote leven), maar je bezorgt hen schuldgevoel, ze gaan zich afvragen wat ze hadden kunnen doen, om te voorkomen dat jij tot je daad bent gekomen.
Ik vraag me ook weleens af of de wereld niet beter af is zonder mij, maar dan denk ik aan mijn vrienden.. en dan besef ik dat het gewoon egoistisch is om hen ermee op te zadelen :) (vooral als er een paar tussen zitten, die enorm meelevend zijn)
Ik leef dan ook zo ongeveer voor en dankzij mijn vrienden. Als ik hen niet had, zou ik niet echt weten wat ik nou eigenlijk te doen had op deze aardkloot.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Er is geen absolute zin van het leven, alleen de zin die je er zelf aan geeft...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• DaZZle
dan mag jij mij vertellen hoe jij zeker weet dat er geen absolute zin is?

• Paladin
  • Laatst online: 26-01 21:16

Paladin

Play Ball!

hallo lieve jongens en meisjes,
het was even een vreemde gewaarwoording om te constateren dat er niet alleen oppervlakkige mensen bestaan en zijn er toch ook diegene die soms nadenken, helaas kwam hier wel bij kijken dat de meesten van jullie pas depressief moeten zijn om van de naiviteit af te komen om niet af te vragen: wat doe ik hier? en helaas zijn er ook weer optimistische mensen die willen beweren dat ze het uitgevonden hebben, het klinkt als: om je hier voort te planten, kennis doorgeven, een rol in maatschappij vervullen, je leeft hier voor je familie, je komt hier de bloempjes en plantjes water geven, aan de andere kant zijn er mensen die beweren dat het geen nut heeft, kan zijn, maar hoe krijgen jullie het toch voorelkaar om, zo blijkt, met iets van vijf minuten nadenken een oplossing te vinden en deze dan tenslotte tentoon te spreiden. als jullie niet op zoek willen gaan dan blijven jullie lijden (bovendien... dit lijden ligt niet aan het lijden zelf maar aan de nutteloosheid van het lijden).
wel kinderen jullie zijn heus niet de grondleggers van dit vraag stuk, ja, hier is een wetenschap voor; het heet levensfilosofie(de vraag wat is het nut van het leven staat hier centraal), de heren schopenhauer en nietzsche zijn de grote helden op dit gebied, als je nietzsche leest, weet je meteen aan wie je te danken hebt dat je niet iedee dag aan het bidden bent. het geloof in god en de ziekelijke drang naar geld zijn een van de grootste leugens tegen de mens en zaaien alleen maar verderf, vinden jullie nou niet dat het tijd is om meester van je eigen leven te worden? stel dat een grote man, iemand zoals plato (500 voor christus) hier op een dag zou komen kijken, meneer plato zou na een dag opserveren zijn ogen uit kijken van verbazing; er is zo'n grote kloof tussen de innerlijke prestaties en de materiele welvaart, namelijk: naast de vele rijkdom weet de mens niets van zijn eigen onderbewustzijn af dit met gevolg dat hij gaat handelen naar dat gene wat plotseling bij het bovenbewustzijn ontspruit, gevaarlijk? ik vind van wel. als jullie meer willen weten over het nut van van het leven probeer dan eens een boek van een filosoof te lezen, je zal dan leren hoe je moet nadenken om nieuwe eilanden te ontdekken, met name schopenhauer heeft gestreden tegen de opvatting: de extreme nutteloosheid van het bestaan. op het moment word ik beroerd van verbazing:dachten jullie nou werkelijk dat hier nog nooit over nagedacht zou zijn?

Neef van Paladin
ik voel mij een nihilist

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• DaZZle
schrijf eens wat duidelijker! dacht je dat ik de moeite ging doen om je intelligente gebrabbel te begrijpen als jouw gemiddelde zin 3 regels in beslag neemt?
gewoon simpel en gewoon kan je ook best slimme dingen zeggen... (en domme :P)

Verwijderd

We missn hier iets mannen en vrouwen! We missen... tja.. dat zal ik niet zeggen.. anders word ik direct op mijn vingers getikt door mr. XXXXXXXX

Verwijderd

Anyways... Paladin HAS NO nephews... (at least no direct ones LOL)...

SO kid... shave your BEARD for a change.

• Paladin
  • Laatst online: 26-01 21:16

Paladin

Play Ball!

Real pala here €×Trì¢ÁtøR waar in vredesnaam ben je over aan het lullen??

make yourself clear.

greetz Pala

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Verwijderd

Topicstarter
Paladin: hoewel jou wat neerbuigende toontje me niet zo aanstaat wil ik je erop attent maken dat de inzichten over de zin van het leven die in de links staan aan het begin van de thread nog behoorlijk pril zijn en niemand hier beweert het antwoord al bedacht te hebben of de levensfilosofie als de zijne claimt. Ik weet ook wel dat filosofen al eeuwen bezig zijn met deze intrigerende vraag maar transhumanisme (zie de links) is een vrij recente stroming. Als de mensheid zich tot doel stelt zichzelf te verbeteren en naar een hoger plan te tillen met behulp van de wetenschap en technologie dan is dat een filosofie die mij wel aanspreekt. En dan nog iets: er is niks inherent verkeerd aan het streven naar rijkdom (geld). Het stelt ons in staat een comfortabel leven te lijden, te reizen en de dingen te doen die we leuk vinden.

• blouweKip
dan mag jij mij vertellen hoe jij zeker weet dat er geen absolute zin is?
De bewijslast ligt logisch gezien niet bij mij, maar bij mensen die beweren dat er wel een objectief bepaalbare "zin" aan het bestaan ten grondslag ligt.
Tot dan, bepaald ieder individu de zin van zijn eigen leven, en niet een of andere autonome variabele.

• DaZZle
ik volg je niet, kip. mensen die in god geloven zullen alleen maar gaan bewijzen dat hij er wel is, en echt niet voor jou dat hij er niet is!

wie weet is de aarde wel gebouwd om de vraag naar life, the universe and everything uit te rekenen? geen mens die dat zal weten en er is dan wel een absolute zin voor de mensen!

• blouweKip
Juist, en net zo als de uitspraak: onschuldig tot bewezen schuldig" geldt hier: "geen absolute objectieve zin tot bewezen onwaar".

Maar we kunnen wel lekker discussieren over normatieve zingeving...daar zal echter nooit een absoluut antwoord uit komen.

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-01 20:40

ALH

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Het probleem bij het beantwoorden van die vraag is dat iedereen individualistisch wordt. Die vraag moet je beantwoorden als mens zijnde. Het leven is universeel. Het is onjuist om het leven te meten aan de hand van het aantal verstreken jaren. Denk wat we met z'n allen tot nu toe hebben bereikt. Wat zou de wereld eruit hebben gezien als mensen zoals Newton en Einstein hetzelfde zouden hebben gedacht als Elect en zich op reeds jonge leeftijd van kant hadden gemaakt?! Om maar een paar te noemen.
Pagina: 1