Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een documontaire gezien op the discovery channel over zonnestormen.
In de kern van de zon vinden kernfusies plaats daarbij ontstaan er neutrino's. Dit zijn deeltjes die overral doorheengaan en wel massa hebben. Het zijn de meest voorkomende deeltjes in het heelal en als ze dus de massa van 1 zo'n deeltje weten kunnen ze uitrekenen of het heelal genoeg massa heeft om constant te zijn in elkaar te zakken of oneindig uittedijen. Ze gingen zo'n deeltje stoppen door 1 km onder grond een grote bol met zwaar water te zetten en elk 1 uur zou er 1 neutrino door dat water gestopt worden en dan kwam er een flits en dan konden ze gaan rekeken.
Kan iemand uitleggen wat neutrino's precies zijn en als ze overral doorheen gaan waarm worden ze dan wel door het water gestopt? srry dat ik geen of weinig punten heb gebruik.

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:27

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Wat ik je kan vertellen is dat neutrino's overal doorheen gaan omdat ze geen lading hebben, gecombineerd met het feit dat ze een zeer kleine massa bezitten (ten hoogste 1/60000 van die van het electron als ik eht goed heb). Vrijwel alle botsingen van 'normale' deeltjes vinden plaats doordat de deeltjes elkaar aantrekken, en zo in elkaars richting geduwd worden. Met neutrino's is dit echter niet het geval, en vanaf het moment dat ze uitgezonden worden worden hun banen dan ook vrijwel niet beïnvloed door de aanwezigheid van andere deeltjes. De kans dat een neutrino op een ander deeltje botst (wat vervolgens gemeten kan worden, zoals in experimenten als degene die je beschrijft) is dus erg klein, immers het overgrote deel van de ruimte is gewoon 'leeg'.

Ze botsen dus overigens ook best met andere moleculen dan zwaar-watermoleculen, maar ik neem aan dat het resultaat van een botsing met een dergelijk molecuul op een zekere manier bijzonder is, zodat het makkelijker te meten is dan in andere gevallen.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

neutrino's zijn zogenaamde leptonen. Ze zijn familie van het elektron.

Je hebt 3 soorten neutrino's, resp: Elektronneutrino, Muonneutrino en Tauneutrino. Ze hebben een zeer kleine massa, maar het er in het heelal ongelooflijk veel, waardoor ze toch nog een significant deel van de massa van het heelal opmaken. Echter niet dramatisch veel, tussen de 4% en de 10% geloof ik, zo uit mijn hoofd.

Niet genoeg om de expandering van het heelal te kunnen stoppen, of zelfs maar te kunnen verklaren. Men hoopte hierop, maar er is dus gebleken dat het niet zo is...

Neutrino's hebben geen lading, en reageren dus niet op elektromagnetisch kracht. Ook sterke kernkracht doen ze natuurlijk niet aan (das alleen voor quarks). Alleen de zwakke kernkracht heeft dus eigenlijk invloed op ze, vandaar ook dat ze overal dwars doorheen gaan - ze moeten echt loodrecht tegen een atoomkern knallen willen ze gehinderd worden, en de kans hierop is natuurlijk nogal klein.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Wat neutrino's zijn begrijp ik (weinig massa = weinig last van zwaartekracht; elektrisch neutraal = geen interaktie met protonen en elektronen), maar wat is eigenlijk precies het verschil tussen fotonen en neutrino's? Ze hebben beiden geen of weinig massa, zijn elektrisch neutraal, maar toch worden fotonen veel meer geabsorbeerd dan neutrino's.
Waardoor komt dit?

En: kunnen neutrino's dwars door zwarte gaten heen gaan?

• Niels_0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Op dinsdag 19 februari 2002 01:15 schreef henkie196 het volgende:
(weinig massa = weinig last van zwaartekracht)
massa heeft geen invloed op de aantrekkingskracht, een neutrino zal dezelfde valversnelling ondervinden als een proton of een ruimteship in de buurt van een planeet/ster/zwart gat

~**~

Verwijderd

Ik heb altijd geleer dat neutrino's geen massa hebben omdat ze met lichtsnelheid reizen.

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Op dinsdag 19 februari 2002 12:31 schreef sjorsie het volgende:
Ik heb altijd geleer dat neutrino's geen massa hebben omdat ze met lichtsnelheid reizen.
....en dat waren weer de fotonen. :7

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 12:37 schreef Gnoom het volgende:

[..]

....en dat waren weer de fotonen. :7
Nee echt waar staat in mijn natuurkunde boek.

Neutrino heeft geen massa en reist met lichtsnelheid, staat zelfgs ook in mijn BINAS!

• Diadem

Diadem

fossiel

Op dinsdag 19 februari 2002 12:38 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Nee echt waar staat in mijn natuurkunde boek.

Neutrino heeft geen massa en reist met lichtsnelheid, staat zelfgs ook in mijn BINAS!
Ik denk echt dat je fotonen bedoeld. Het is zeker waar dat men lang heeft getwijfeld over of neutrino's massa hebben of niet (en als ze geen massa hebben reizen ze met de lichtsnelheid). Als ik mij niet vergis is dit zelfs een tijdlang de populaire theorie geweest, maar ik kan me niet voorstellen dat het ooit in het binas is gezet. Als dat wel zo is is het een blunder van de auteurs.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Ik weet vrij zeker dat ik op de middelbare school ook heb geleerd dat neutrino's massaloos waren
edit:
zelfs nog nadat bekend werd dat ze wel massa hadden
. Het was in die tijd in ieder geval de geaccepteerde theorie.

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Het is pas rond het voorjaar van vorig jaar geweest dat definitief is bewezen dat neutrino's wel degelijk massa hebben. En daaruit volgt dan natuurlijk ook dat ze niet met de lichtsnelheid reizen.

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 16:21 schreef Pathfinder het volgende:
Het is pas rond het voorjaar van vorig jaar geweest dat definitief is bewezen dat neutrino's wel degelijk massa hebben. En daaruit volgt dan natuurlijk ook dat ze niet met de lichtsnelheid reizen.
Dat hangt natuurlijk af van het medium. Als licht door water gaat, gaan de neutrino's sneller dan het licht. Beetje vreemd eigenlijk :?

Weet iemand hoe dat nu eigenlijk komt, dat licht wel geabsorbeerd wordt, en neutrino's niet, terwijl ze beide elektrisch neutraal zijn. :?

• Diadem

Diadem

fossiel

Op woensdag 20 februari 2002 00:35 schreef henkie196 het volgende:

[..]

Dat hangt natuurlijk af van het medium. Als licht door water gaat, gaan de neutrino's sneller dan het licht. Beetje vreemd eigenlijk :?

Weet iemand hoe dat nu eigenlijk komt, dat licht wel geabsorbeerd wordt, en neutrino's niet, terwijl ze beide elektrisch neutraal zijn. :?
Goede vraag, ik kan het eigenlijk ook niet precies uitleggen denk ik.

Alleen fotonen zijn wisselwerkingsdeeltjes he. Misschien ondervinden ze geen elektromagnetische kracht, maar ze zijn het gewoon. Niet echt duidelijk uitleg, maar dat komt omdat ik het zelf ook eigenlijk niet weet. ;)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Op woensdag 20 februari 2002 00:35 schreef henkie196 het volgende:

[..]
Omdat fotonen krachtoverbrengende deeltjes zijn en neutrino's niet.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Ik heb die documentaire ook gezien en vond hem idd ook goed, net zoals veel andere programma's op Discovery. Maar weet iemand toevallig of je op internet die documentaires (zoniet uitgeschreven (textversie)) kunt bekijken?

|Specs|

Verwijderd

Ik heb het nagekeken en het is echt waar, in mijn binas staat dan bij neutrino's massa = ?

en in mijn natuurkunde boeken staat dat ze massaloos zijn en met lichtsnelheid bewegen :)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Op woensdag 20 februari 2002 00:39 schreef Diadem het volgende:

[..]

Goede vraag, ik kan het eigenlijk ook niet precies uitleggen denk ik.

Alleen fotonen zijn wisselwerkingsdeeltjes he. Misschien ondervinden ze geen elektromagnetische kracht, maar ze zijn het gewoon. Niet echt duidelijk uitleg, maar dat komt omdat ik het zelf ook eigenlijk niet weet. ;)
Dat komt omdat fotonen (licht) quantisaties van de elektromagnetische golven zijn. Dus periodieke veranderingen van het elektromagnetische veld. Die worden dus zeker beinvloed door andere elektromagnetische velden.
Deze verwarring komt door de dualiteit tussen deeltjes en golven, 2 verschillende manieren om hetzelfde te beschrijven.

Trouwens, neutrino's worden waargenomen doordat ze sneller dan het licht gaan in water. Als ze dan interactie vertonen met een ander deeltje door de zwakke kernkracht zenden ze zogenaamde Cerenkow straling uit, wat veroorzaakt wordt doordat ze sneller dan het licht gaan.

Verder volgt uit het Standaard Model (wat de fundamentele theorie van de natuurkunde hoort te zijn) dat neutrino's absoluut massaloos zijn. Dat ze dat niet zijn wijst erop dat er een betere theorie is. Tegenwoordig zoekt men dat in de richting van de string-theorie.

Verandert z'n sig te weinig.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Neutrino's hebben wel massa, maar dit is nog niet zo heel lang bekend. Het briljante gedicht dat iemand, ik ben zijn naam kwijt, ooit over neutrino's schreef is dus helaas niet waar (maar daar wordt het niet minder koel van ;) ):
Neutrino's, they are very small
They have no mass
They have no charge
They do not interact at all.
De wisselwerking van het neutrino met andere deeltjes is inderdaad zeer zwak omdat het neutrino geen elektrische lading en geen kleurlading heeft, en dus niet van de twee sterkste krachten gebruik kan maken (elektromagnetisch en sterke kernkracht). Eigenlijk kunnen ze alleen gestopt worden mbv de zwakke kernkracht, en die is a) erg zwak en b) heeft een zeer kleine dracht. Een neutrino heeft pas een goede kans gestopt te worden door een lichtjaar (!) lood.

Hoe kunnen wij ze dan toch meten? Omdat er zo gigantisch veel zijn. Ook al heeft ieder neutrino maar een extreem kleine kans om te worden gestopt in een neutrinodetector (waar een paar verschillende soorten van zijn), dan nog wordt er af en toe wel eens een gestopt, omdat het er erg veel zijn.

Overigens zijn er drie soorten neutrino's, die - en nu wordt het koel - in elkaar over kunnen gaan. Electronneutrino's, muonneutrino's en tauonneutrino's kunnen in elkaar veranderen. Dit was al eerder als verklaring verzonnen voor het feit dat we op aarde maar 1/3 van de zonneneutrino's meetten die we verwachtten (de eerste detectoren konden namelijk alleen maar electronneutrino's waarnemen), en nieuwere detectoren die alle soorten neutrino's kunnen waarnemen hebben het bevestigd: op hun weg van de zon naar de aarde oscilleren de neutrino's tussen de drie staten, zodat bij de aarde nog maar 1/3 in de vorm van elektronneutrino's aanwezig is.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Lord Daemon schreef:
Neutrino's hebben wel massa, maar dit is nog niet zo heel lang bekend.
Ik dacht dat ze het er nog niet helemaal over eens waren.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Pathfinder

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Op woensdag 20 februari 2002 13:57 schreef Fused het volgende:
Ik dacht dat ze het er nog niet helemaal over eens waren.
Misschien moet je alle replies even lezen. Wel dus.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Pathfinder schreef:
Misschien moet je alle replies even lezen. Wel dus.
Ik zie geen ref. naar een onderzoek waaruit blijkt dat neutrinos massa hebben. Alleen jouw claim dat het wel bewezen is. Gezien de discussie die erover geweest is, zou het best kunnen zijn dat jij een keertje een onderzoek las waarin neutrino-massa geclaimd werd (de lui van Super-Kamiokande claimden het in 1998 al!), terwijl dat helemaal niet het definitieve resultaat is.

Bovendien vermeldde The American Institute of Physics Bulletin of Physics News Number 569 December 14, 2001 slechts:
PHYSICS STORIES OF THE YEAR FOR 2001: [..]
further evidence for neutrino oscillations, at the new Sudbury detector (544) [..]
'Further evidence' is iets heel anders dan 'conclusive evidence'. Hoewel het zeer waarschijnlijk is dat neutrino oscillaties bestaan, ben je dus een beetje voorbarig.

Dit is het laatste verslag dat ik erover heb gezien:
THE SUDBURY NEUTRINO OBSERVATORY (SNO), issuing
its first data analysis, confirms that neutrinos oscillate from one
type into another. SNO looks for rarely-interacting neutrinos in an
immense underground detector in Sudbury, Ontario. Neutrinos
easily penetrate 2000 m of earth to reach a preserve of 1000 tons of
heavy water, where the neutrinos can initiate a number reactions
observed by sensitive photodetectors. Many theorists have come
to believe that electron neutrinos coming from boron-8 decays in
the solar core should partly turn into muon neutrinos en route to
Earth. Of all the neutrino detectors, SNO is the only one that can
detect electron and non-electron neutrinos, and so SNO should
therefore observe an electron-neutrino shortfall balanced by a
corresponding excess of non-electron neutrinos (although they
can't tell muon from tau neutrinos). SNO is at too early a stage to
make this type of demonstration, but they are able to determine, by
comparing present neutrino observation rates (about 8 neutrinos
per day) arising from different types of reaction and by using rates
from the Super Kamiokande detector in Japan, that some non-
electron-type neutrinos are reacting in the detector along with the
majority-species electron neutrinos. Specifically, the analysis
compares the rate of neutrinos seen on Earth from charged-current
(CC) reactions, in which an incoming electron neutrino hits a
deuteron (a proton-neutron combination constituting a heavy
hydrogen nucleus), resulting in two protons and an electron; this
reaction proceeds via the weak nuclear force carried by a charged
W boson (hence the name "charged current"), with the rate from
elastic-scattering (ES) reactions, in which an incoming electron
neutrino scatters from an electron in an atom without converting
into any other particle. It is SNO's exclusive rate determined from
the CC reaction compared with the ES rate (using data from SNO
and Super Kamiokande) that provides the most direct evidence yet
for the presence of non-electron neutrinos (thus affirming neutrino
oscillation), and in an amount that would seem to precisely account
for the past solar neutrino shortfalls (thus explaining the "solar
neutrino problem"). As for the issue of neutrino mass, the current
measurements put only a crude limit on the difference of masses
for the neutrinos. Owing to the expected large number of
neutrinos in the universe, even a small neutrino mass might have
provided neutrinos with a considerable role in the original herding
of matter and shaping of galaxies in the earlier universe.
(Presentations on June 11 made at the Canadian Association of
Physicists Annual Conference in Victoria, BC and at SNO
Institutions in the U.S. and the U.K. Text of a preprint at the Los
Alamos server: http://xxx.lanl.gov; SNO website at
http://www.sno.phy.queensu.ca/.)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat is eigenlijk het "nut" van neutrino's :? Fotonen geven licht, elektronen enzo houden atoom bij elkaar zeg maar, maar wat doen neutrino's? Ze gaan overal doorheen maar verder...

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 22:23 schreef Aikon het volgende:
Wat is eigenlijk het "nut" van neutrino's :? Fotonen geven licht, elektronen enzo houden atoom bij elkaar zeg maar, maar wat doen neutrino's? Ze gaan overal doorheen maar verder...
Waarom moet alles een nut hebben?
Kaonen en Pionen hebben ook naar mijn idee geen nut :)

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Fused, neutrino-oscillaties kunnen alleen plaatsvinden als ze massa hebben. Dat die oscillaties plaatsvinden is ondertussen toch wel redelijk waarschijnlijk. Bron: http://www.subject.nl/artikel.php?id=272

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 22:23 schreef Aikon het volgende:
offtopic:
fotonen geven geen licht, ze zijn licht. licht is elektromagnetische straling, fotonen zijn pakketjes elektromagnetische straling. en fotonen zijn nog meer dan licht, nl ook radar, uv, ir, etc etc straling.

het lijkt mij dat neutrino's niet botsen met andere deeltjes, en fotonen wel, omdat fotonen een elektromagnetisch golfje is, dus het heeft wel degelijk een lading. En als het een lading heeft dan heeft het dus last van aantrekkingskrachten van andere geladen deeltjes (dus niet van neutrinos :7).

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Op donderdag 21 februari 2002 12:45 schreef Lord Daemon het volgende:
Fused, neutrino-oscillaties kunnen alleen plaatsvinden als ze massa hebben. Dat die oscillaties plaatsvinden is ondertussen toch wel redelijk waarschijnlijk.
Weet ik. Met mijn opmerking over de onzekerheid hoopte ik dat iemand, bijvoorbeeld Pathfinder, de bevestigende experimenten zou posten. Toen dat niet gebeurde en ik slechts een slappe sneer kreeg, heb ik zelf maar even gezocht en de resultaten hier voor uw aller informatie neergeplempt.

Wat betreft wetenschap in het algemeen is het wel belangrijk om te zien dat, hoewel men eigenlijk zeker is dat het waargenomen verschijnsel werkelijkheid is, men toch voorzichtig is met beweren dat het bewezen is en dat men wacht tot data van meerdere experimenten door meerdere mensen uitvoerig geanalyseerd is.

Verwijderd

Dit was ooit een keer bij VPRO's Noorderlicht :)
verry interesting

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 11:20 schreef sjorsie het volgende:

[..]

Waarom moet alles een nut hebben?
Kaonen en Pionen hebben ook naar mijn idee geen nut :)
Het hoeft geen nut te hebben maar het lijkt mij gewoon logisch als het iets doet, en zoals ik nu lees komt een neutrino van de zon bijv en gaat overal doorheen en verder niet. Vind ik nogal vaag, maar het kan natuurlijk wel :)
Op donderdag 21 februari 2002 13:01 schreef K-Mile het volgende:

[..]

offtopic:
fotonen geven geen licht, ze zijn licht. licht is elektromagnetische straling, fotonen zijn pakketjes elektromagnetische straling. en fotonen zijn nog meer dan licht, nl ook radar, uv, ir, etc etc straling.

het lijkt mij dat neutrino's niet botsen met andere deeltjes, en fotonen wel, omdat fotonen een elektromagnetisch golfje is, dus het heeft wel degelijk een lading. En als het een lading heeft dan heeft het dus last van aantrekkingskrachten van andere geladen deeltjes (dus niet van neutrinos :7).
Foton heeft geen lading, maar kan wel beinvloed worden door een EM-veld. En tnx voor de uitleg van fotonen maar kwist het al, dacht het ff simpel op te schrijven maar dat mag hier natuurlijk niet ;) :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 22:17 schreef Diadem het volgende:
neutrino's zijn zogenaamde leptonen. Ze zijn familie van het elektron.

Je hebt 3 soorten neutrino's, resp: Elektronneutrino, Muonneutrino en Tauneutrino. Ze hebben een zeer kleine massa, maar het er in het heelal ongelooflijk veel, waardoor ze toch nog een significant deel van de massa van het heelal opmaken. Echter niet dramatisch veel, tussen de 4% en de 10% geloof ik, zo uit mijn hoofd.

Niet genoeg om de expandering van het heelal te kunnen stoppen, of zelfs maar te kunnen verklaren. Men hoopte hierop, maar er is dus gebleken dat het niet zo is...

Neutrino's hebben geen lading, en reageren dus niet op elektromagnetisch kracht. Ook sterke kernkracht doen ze natuurlijk niet aan (das alleen voor quarks). Alleen de zwakke kernkracht heeft dus eigenlijk invloed op ze, vandaar ook dat ze overal dwars doorheen gaan - ze moeten echt loodrecht tegen een atoomkern knallen willen ze gehinderd worden, en de kans hierop is natuurlijk nogal klein.
Echter, er zijn meer neutrino's in het heelal dan welk ander deeltje dan ook, en men heeft zich dan ook lange tijd afgevraagd of de collectieve zwaartekracht van deze neutrino's genoeg zal zijn om de expansie van het heelal te stoppen.

Het blijkt nu dat de bijdrage van neutrino's zeker substansieel is, men schat zelfs dat de totale massa van alle neutrino's gelijk is aan de totale massa van alle andere bekende materie in het heelal, maar helaas, dit is bij lange na niet genoeg om de expansie van het heelal te kunnen stoppen.

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

copy paste? :P
Pagina: 1