Toon posts:

[WC] Water vs. water/methanol: benchmark

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, eindelijk heb ik mijn blik methanol binnen. En zoals beloofd: de test.

Testputertje:

Athlon XP 1800+ @ 1533MHz, 1.75Vcore.
test: renderen van een 3D Studio MAX animatie (moest toch gebeuren).
Vloeistoftemp: 17.7 graden C
Waterblok: eigen brouwsel met 10mm coldplate. Op de plek van de TEC zit een plaatje koper van 20x20x3mm.
Pomp: Sicce Idra 1200L/uur.

De temperatuur word gemeten in het koper van de coldplate, vlak boven de core.

De temps:

Puur kraanwater: 21.3 graden
25 vol% methanol / 75 vol% water: 21.7 graden.

Dat valt bijna binnen de meetonnauwkeurigheid van de gebruikte tempsensor (max. nonlinearity van de sensor is 0.3 graden).

Conclusie: water en water/methanol presteren ongeveer hetzelfde.

De reden die ik daarvoor kan verzinnen (theoretisch is methanol/water slechter), is dat door de verlaagde viscositeit en oppervlaktespanning het water harder langsstroomt, en beter warmte op kan nemen.

Verwijderd

heb je wel eens boor mud geprobeerd?

BOOR MUD????
\\ja boor mud gebruiken ze in de metaal om hun boren en cnc draaibank zooi te koelen ik ga van het weekend ff proberen

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 20:52
Dat mengsel, tot hoe koud kan dat worden.
En tast het wat aan?

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 19:52 schreef ScHrOeFjE het volgende:
Da's een soort van water/vet suspensie, en dat kan nooit goed zijn voor het warmteafvoerend vermogen. Het smeert wel snijgereedschap....
Op maandag 18 februari 2002 19:54 schreef E-MANs het volgende:
Dat mengsel, tot hoe koud kan dat worden.
En tast het wat aan?
Hoe koud? Tot ca. -24, zeggen de tabellen. Er ligt een flesje van dat spul in de diepvries (die ik geheel zonder toestemming van moeder de vrouw op DeepFrost gezet heb >:) ), dus we zullen zien.

Tast het wat aan? Jawel, hetzelfde als gewone alcohol. Rubber, vet, weekmakers in PVC slang, dat soort spul.

• Peertje NL
Op maandag 18 februari 2002 20:06 schreef DaBit het volgende:

[..]

Da's een soort van water/vet suspensie, en dat kan nooit goed zijn voor het warmteafvoerend vermogen. Het smeert wel snijgereedschap....
[..]

Hoe koud? Tot ca. -24, zeggen de tabellen. Er ligt een flesje van dat spul in de diepvries (die ik geheel zonder toestemming van moeder de vrouw op DeepFrost gezet heb >:) ), dus we zullen zien.

Tast het wat aan? Jawel, hetzelfde als gewone alcohol. Rubber, vet, weekmakers in PVC slang, dat soort spul.
wat voor leidingen heb je dan?

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:12

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Op maandag 18 februari 2002 19:52 schreef ScHrOeFjE het volgende:

BOOR MUD????
\\ja boor mud gebruiken ze in de metaal om hun boren en cnc draaibank zooi te koelen ik ga van het weekend ff proberen
Ik weet niet of dat daar wel geschikt voor is...

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 14:33

Barreljan

...Zoom-Zoom...

mooie temps voor wat renderwerk!

En ga zo door >:)

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 20:08 schreef E-MANs het volgende:

[..]

wat voor leidingen heb je dan?
Gewone slang (doorzichtig PVC en Tricoflex). Die word toch wel hard van de kou, dus uitharding onder invloed van methanol kan er dan ook wel bij.

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

wil je ook laten zien wat je ge renderd hebt?

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• Peertje NL
UTFS vraag.......

• Peertje NL
btw als je dat blok van jouw soldeert, en je doet de buitenste, laat dan de middelste stuk koper dan niet los?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 20:13 schreef Petergr het volgende:
wil je ook laten zien wat je ge renderd hebt?
Wil ik best doen, maar echt spannend is het niet. Ik was een beetje aan het spelen met bones, skinning en IK. En dan nog niets eens voor de mooiigheid, maar meer om te zien wat voor transformatiematrices er uit komen.
Op maandag 18 februari 2002 20:36 schreef E-MANs het volgende:
btw als je dat blok van jouw soldeert, en je doet de buitenste, laat dan de middelste stuk koper dan niet los?
Nope. De pinnen zitten niet door de grondplaat heen, en de spiraal rust ook gewoon op de grondplaat. Het soldeer word wel weer vloeibaar.

Trouwens: dat flesje methanol/water in de diepvries was een schitterend voorbeeld van een onderkoelde vloeistof (vraag je natuurkundeleraar als je niet weet wat dat is). Ik trek het flesje uit de vriezer, en het is nog gewoon vloeibaar. Vervolgens schud ik een keer, en in een klap veranderde de vloeistof in ijs. Grappig gezicht. Vervolgens voegde ik een paar druppels methanol toe, schud nog een keer, en binnen een seconde is het spul weer vloeibaar.

Anyway: een 25/75 methanol/water mengsel bevriest dus net bij -24 (anders waren een paar druppels niet voldoende om het were vloeibaar te maken). Nouja, dan maar 30% methanol in het koelsysteem.

Met de viscositeit van het mengsel bij lage temps zit het wel goed. Het is iets stroperiger dan bij kamertemp, maar bij lange na niet zo erg als koelvloeistof.

methanol/water is tot nu toe verreweg de beste keus voor lage temps. Het enige nadeel is dat het giftig is. Maar zo denken bacterien en alg er gelukkig ook over.

Verwijderd

ik zou dit ook wel eens willen proberen ben er al een poosje mee bezig om vloeistoffen te testen maar methanol nog nit geprobeerd en toch ga ik die mud proberen een collega van mij zegd dat het mogen lijk ik hgewoon ff kijken met een tec onder het koelblok

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Toe maar Dabit, je helpt een hoop mensen met deze tests, maar voornamelijk jezelf uiteraard.

Hoe staat het met de rest van de vorderingen voor het nieuwe phase change project?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Mij is het altijd door mijn hoofd blijven spoken:

Een vloeistof die niet giftig is, niet stroperig wordt bij lage temperaturen, liefst niet brandbaar is, en als het even kan een aardige warmtecapaciteit heeft.

Is terpentine niets? Of zouden daar nog teveel lange koolstofketens in zitten? Is in ieder geval niet giftig, niet al te brandbaar. Tast denk ik ook minder je systeem aan.

Verwijderd

Sinds waneer is terpetine niet meer brandbaar???

• Da_Bink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12-2025
en niet giftig???

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 10:14 schreef TD-DMZ het volgende:
Hoe staat het met de rest van de vorderingen voor het nieuwe phase change project?
Ik heb stug vet binnen, maar er nog niets aan gedaan. Geen tijd meer gehad. Het vordert, maar langzaam.
Op dinsdag 19 februari 2002 10:54 schreef Herman het volgende:
Is terpentine niets? Of zouden daar nog teveel lange koolstofketens in zitten? Is in ieder geval niet giftig, niet al te brandbaar. Tast denk ik ook minder je systeem aan.
Terpentine en kunststof is niet alles, maar dat is methanol en kunststof ook niet. Het is in ieder geval brandbaar, wat toch wel een nadeel is (water/methanol mengsels tot 40-50% methanol zijn onbrandbaar). Ook is het vlampunt van terpentine best laag, wat weer extra risico oplevert (ik heb ooit gekeken naar de geschiktheid, maar ik weet de getallen niet meer).

Lange koolstofketens verwacht ik niet in terpentine, eigenlijk. Dat zou je terug moeten zien in het kookpunt (wederom: ik weet de getallen niet meer).

Het probleem met terpentine was de slechte warmtegeleiding en de behoorlijk lage viscositeit. Dat vinden waterpompen niet zo leuk.

Water/methanol is opzich geen slechte keuze. Geen last meer van alg, onbrandbaar, goedkoop, een iets lagere viscositeit dan water, en een behoorlijke warmtegeleiding en warmtecapaciteit. En volgens mij is de giftigheid van een mengsel ook niet veel meer als die van organische oplosmiddelen en olieen.

Maar als iemand iets beters weet.....

Verwijderd

Probeer is amoniak, dat gebruiken ze in grote koelsystemen in de horeca ed.

Verwijderd

amonia het werkt zeker wel maar ja de lucht en je ogen :'( brbrbrbrbbrbrbr

p.s ben nu met die mud aan het draaien (duurde ff had een 'klein probleem) draai nu een kleine 2 uurtjes k7 temp:25 grd (dit is pure mud) maby een beetje methanol erbij??

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Op dinsdag 19 februari 2002 19:41 schreef ScHrOeFjE het volgende:
amonia het werkt zeker wel maar ja de lucht en je ogen :'( brbrbrbrbbrbrbr

p.s ben nu met die mud aan het draaien (duurde ff had een 'klein probleem) draai nu een kleine 2 uurtjes k7 temp:25 grd (dit is pure mud) maby een beetje methanol erbij??
weet je gelijk of je een lek hebt :)

ik zo btw geen slokje nemen van dat methanol/water mengsel, wordt je toch echt wel blind van, krijg je een hond en een 8-)

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• bredend
  • Laatst online: 13:15
Misschien toch maar een kleurtje geven he? Dat mengsel. Beetje spiritus, haal je het niet door elkaar :)

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
spirtus is een mengsel ethanol/methanol. de eerste gebruik je in het weekend ( >:) ) de tweede als je het niet meer ziet zitten

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Peertje NL
thx dit is handige info, maar waar koop jij goedkoop methanol?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42

Epsilon

Op dinsdag 19 februari 2002 21:21 schreef E-MANs het volgende:
modelbouw winkels.. wordt als brandstof gebruikt :)

Verwijderd

methanol: apotheek.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 16:27
Methanol en nog enkele 100.000-den andere stoffen, bestel je gewoon bij de groothandel.

Oeps: even vergeten dat niet iedereen dat kan |:( Y:)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 19:35 schreef d_v_pelt het volgende:
Probeer is amoniak, dat gebruiken ze in grote koelsystemen in de horeca ed.
Ja, daar gebruiken ze ammoniak als koelmiddel in het systeem, niet als 'koudetransportmiddel'. Daarvoor word vaak pure glycol, glycol/water of pekel gebruikt.
Op dinsdag 19 februari 2002 20:00 schreef Bredend het volgende:
Misschien toch maar een kleurtje geven he? Dat mengsel. Beetje spiritus, haal je het niet door elkaar :)
Zekers! Alles duidelijk markeren zodat onwetende familieleden er niet mee aan de haal gaan.

(Mijn broer reikte eerst al vrolijk naar een plastic bakje met salpeterzuur erin omdat dat zo mooi groen was. Dat wilde-ie wel van dichterbij bekijken. De enigzins harde schreeuw van mij bracht 'm op andere gedachten, en om 'm te leren dat nooit meer te doen gooide ik een stukje koper in dat bakje. De bruine damp die opsteeg maakte voldoende indruk)
Op dinsdag 19 februari 2002 21:21 schreef E-MANs het volgende:
Ik heb mijn methanol bij de modelbouwwinkel gekocht. Je moet daar wel even zoeken voordat je pure methanol vind, en ze hebben het alleen in blikken van 5L. Kosten: EUR 8.60 voor een blik van 5 liter.

Bij de apotheek kun je het ook halen, maar daar zou ik EUR 56 af moeten rekenen voor 0.75 liter.

overigens: ik heb maar een litertje nodig van die 5L, dus als er geinteresseerden zijn...

Verwijderd

(Nee, ik ga niet voorstellen om er gewoon Wodka in te gooien :+ )

Ik herinner mij uit de tijd dat ik nog wat uitzenwerk deed bij Randstad, dat er een schoonmaak vloeistof is die wordt/werd gebruikt om grote drukpersen te ontdoen van het vet waarin ze ter bescherming tijdens transport/opslag zijn gecoat. (Consistentie vet denk ik)

Dat spul is vluchtig in beperkte mate, niet ontvlambaar en de dampen zijn niet giftig bij inademing. Verder heeft het net als alkohol een lage viscositeit en lost vet op, uiteraadr. Zover ik mij herinner mengt het ook met water een beetje als alcohol, en wordt dus niet wit.

Mhh.. ik denk dat de kostprijs vergelijkbaar is met methanol, en je zou het waarschijnlijk moeten zoeken bij die grote bedrijven die grote machines maken en'of hun toeleveranciers. Misschien heb je er wat aan..

;)

(Het idee is dus dat alles dat vet oplost, ook bacterien/algen naar het leven staat.)

Verwijderd

proef met mud is mislukt en mijn eheim pomp is ook R.I.P
hebben jullie daar nou geen last van.........?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 20 februari 2002 13:02 schreef ScHrOeFjE het volgende:
proef met mud is mislukt en mijn eheim pomp is ook R.I.P
hebben jullie daar nou geen last van.........?
Ik werk dan ook niet met die boormud van jou :P

Maar ik vraag me inderdaad af wanneer mijn pomp overlijd. Ik mishandel 'm eigenlijk wel behoorlijk. Koude vloeistof en methanol, da's way buiten de specs van de pomp.

Voorlopig hou ik 't kwa vloeistof bij een 30/70 methanol/water mengsel. Als ik daar problemen mee krijg, dan kijk ik wel weer verder.

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

TMoose

Mooooooose !!

Op woensdag 20 februari 2002 12:14 schreef Hooi het volgende:
heel verhaal...
Dat is volgens mij op basis van limoneen, of iets vergelijkbaars.. Heb ik wel eens wat over opgezocht in een vergelijkbaar topic, is met de search wel te vinden. Heeft toch ook wat nadelen...

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 14:35 schreef TMoose het volgende:

[..]

Dat is volgens mij op basis van limoneen, of iets vergelijkbaars.. Heb ik wel eens wat over opgezocht in een vergelijkbaar topic, is met de search wel te vinden. Heeft toch ook wat nadelen...
t'Was blauw spul.
Pagina: 1