Toon posts:

Zip in linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nu het meest geschiktje commando om een complete directory te compressen tot één bestand? Ik wil dus niet dat er .gz-bestanden van gemaakt worden. Ik moet gewoon alle bestanden/directory's gecompressed hebben tot één betand.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-08 23:34
tar -cvf bestand.tar /directory/

Verwijderd

en na het commando van monkel

compress {file-naam}

:+

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 18 februari 2002 19:40 schreef ItSnows het volgende:
en na het commando van monkel

compress {file-naam}
Of 'gzip <file>'. Is tegenwoordig gangbaarder en compresst beter.

Alternatief kun je 'tar xvzf bestand.tar.gz directory/' doen. Dat zijn deze twee stappen in een.

Verwijderd

code:
1
tar zcf archief.tgz /home/pietje/*

of
code:
1
man zip

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Op maandag 18 februari 2002 20:12 schreef compukid het volgende:
code:
1
man zip
Hehehehe, das heel duidelijk :)

Rookworst zonder R is ook worst.

• Kippenijzer
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Op maandag 18 februari 2002 19:37 schreef samba het volgende:
Wat is nu het meest geschiktje commando om een complete directory te compressen tot één bestand? Ik wil dus niet dat er .gz-bestanden van gemaakt worden. Ik moet gewoon alle bestanden/directory's gecompressed hebben tot één betand.
Op maandag 18 februari 2002 20:09 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Of 'gzip <file>'. Is tegenwoordig gangbaarder en compresst beter.

Alternatief kun je 'tar xvzf bestand.tar.gz directory/' doen. Dat zijn deze twee stappen in een.
Zucht, je leest niet zo goed he |:(

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op maandag 18 februari 2002 19:38 schreef monkel het volgende:
tar -cvf bestand.tar /directory/
Zoals jij het aangeeft, maakt tar van al die files 1 grote file, maar er wordt nix gecompressed.

Maar waarom geen .gz, topicstarter?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Bedoelt de topic starter niet dat hij niet wil dat elk individueel bestand tot een .gz bestand wordt omgebouwd? Dat is namelijk wat er gebeurt als je 'gzip *' in tikt. Dan is eerst tarren en dan gzippen dus juist wel wat hij wil.

Trouwens, bzip2 is beter dan gzip: 'tar -xvjf bla.tar.bz2 *', alleen niet te openen det WinZip dacht ik.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 18 februari 2002 21:18 schreef ajvdvegt het volgende:
Trouwens, bzip2 is beter dan gzip: 'tar -xvjf bla.tar.bz2 *', alleen niet te openen det WinZip dacht ik.
Inderdaad, en bovendien duurt het ook tien (!) keer zo lang om te compressen. Het is dus alleen voordelig als mensen het bijvoorbeeld via een trage internetverbinding moeten ophalen, in andere gevallen kun je beter gzip nemen. Overigens is de optie -j bij tar niet helemaal standaard, er zijn ook versies in omloop die een andere switch gebruiken voor bzip2.
Ik denk overigens dat de optie die deadinspace voorstelde (een groot gzip-bestand) was wat de topicstarter bedoelde.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

zip -r archief directory

maakt een grote zipfile aan, archief.zip geheten, van de gegeven directory (incl directorynaam zelf).

tar zcf archief.tar.gz directory
of
tar cf - directory | gzip > archief.tar.gz

maakt een .tar.gz file aan met daarin alle bestanden (ook incl. directory prefix)

tar cf - directory | bzip2 > archief.tar.bz2

maakt een (± 25% kleiner) bzip2 archief aan. Maar dit is voor Windows-users niet bruikbaar.

Voor bzip2 is de tar switch idd niet standaard. Sommige systemen gebruiken 'I', andere 'j' of 'y' (Ik heb ze allemaal meegemaakt :) )

In shell scripts, Makefiles o.i.d. die je eventueel distribueert zou ik dat niet gebruiken.

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 20:12 schreef compukid het volgende:
code:
1
tar zcf archief.tgz /home/[b]pietje[/b]/*

of
code:
1
man zip
some one call my name? :+
hoe doe je dit btw met gunzip?

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 18 februari 2002 20:36 schreef Kippenijzer het volgende:
Zucht, je leest niet zo goed he |:(
Ik lees wel goed, maar jij interpreteert het verkeerd.

Hij wil dat alle files ingepakt worden tot één grote file. Wat hij bedoelde is dat hij niet wil dat elke file afzonderlijk in gepakt wordt tot een .gz (zoals het geval is met 'gzip *'). Dat het uiteindelijke archive een .gz wordt doet er hier niet toe.

Misschien niet alleen lezen, maar ook nadenken.

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 22:32 schreef DJ_PP het volgende:

[..]

some one call my name? :+
hoe doe je dit btw met gunzip?
'tar zxf <filename>' of bedoel je

for i in `ls /home/pietje/*` do; gzip $i; done
(dat laatste is niet aan te raden)
(kan een foutje in zitten, ik zit nu achter een windhoos)

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 14:45 schreef compukid het volgende:

[..]

'tar zxf <filename>' of bedoel je

for i in `ls /home/pietje/*` do; gzip $i; done
(dat laatste is niet aan te raden)
(kan een foutje in zitten, ik zit nu achter een windhoos)
dat laatste :)

Verwijderd

lees ff de bash-script howto....staat veel info over dit soort dingen. iemand een link?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 20 februari 2002 11:20 schreef compukid het volgende:
lees ff de bash-script howto....staat veel info over dit soort dingen. iemand een link?
Geen idee waarom je hem nu opeens aanbeveelt, maar je kunt hem in ieder geval hier vinden :) .

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 11:46 schreef odysseus het volgende:

[..]

Geen idee waarom je hem nu opeens aanbeveelt, maar je kunt hem in ieder geval hier vinden :) .
vanwege die for loop voor het in 1 keer gzippen van veel files...

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 20 februari 2002 13:25 schreef compukid het volgende:
vanwege die for loop voor het in 1 keer gzippen van veel files...
Dan is een keertje 'help for' draaien toch een hoop minder leeswerk hoor...of misschien de manpage van bash erbij, die is idioot uitgebreid dus daar staat ook genoeg over loops in alle soorten en maten in. Niet dat ik iemand wil afraden om geavanceerde bash-scripts te leren, maar het is misschien wat overdreven om een lusje goed te kunnen draaien :P .

Pagina: 1