• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 16:15

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
...

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

ik geloof dat angst niet bestaat....

;-)

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Het zou ook niet verstandig zijn een geloof aan te hangen die niet beweerd die angst weg te kunnen nemen.

Zelf ben nog steeds officieel protestant.
Ben 21 jaar oud en heb ik de bijbel weer 's doorgebladerd.
Mijn haren gingen er van overeind staan.

Het ongelofelijk hoe bot dingen zwart op wit staan.

Verwijderd

lijkt het me beter om te zeggen dat de protestante vorm van het Christendom gebaseerd is op angst........

pooh

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Denk dat protestanten juist minder angst hebben en daarom de bijbel wat vrijer durven te nemen.

Als je letterlijk doet wat de bijbel zegt heb je nu zwarte sokken aan

( bij wijze van spreken )

Verwijderd

whatever.......

niet erg consistent trouwens...
of is protestantisme geen geloof.....

Verwijderd

Uit angst voor wie zou dat dan zijn?

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Pooh he!

Ik kom hier niet op voor het protestatisme...

Baasje: Vooral angst voor de dood

Verwijderd

Maar als je in niets gelooft; Dan er is toch niets meer na de dood en dus ook niet iets om bang voor te zijn?

Ik vond het juist geruststellend dat ik een keer dood zou gaan... ...eeuwige slaap... ...lekker :)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Ik ben bang voor geloof.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Ik denk ook dat dat het over het algemeen is.
Dus topic gaat op voor mensen die niet geloven...

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Ik ben cristelijk opgevoed dus ook IK 'heb een klap met de molenwiek gekregen'

Ik geloof in een god die het heelal heeft geschapen.

Denk alleen dat God's spel 'SIMheelal' nu achter een screensaver draait.
Het heeft totaal geen nut om te bidden, en te geloven.

bijv. Onze dominee kreeg net te horen dat hij van binnen weggekankerd is. Als deze man niet genoeg heeft gebeden weet ik het ook niet meer.

Maak er maar het beste van...
Ik ben geen naar zwartgallig ventje maar dat GELOOFT nu niemand meer :)

Verwijderd

Geloof is voor mensen die er niet mee kunnen leven dat ze bepaalde dingen niet weten / kunnen begrijpen, en te lui zijn om ze uit te zoeken.

Verder is geloof meeloperij (soms onvrijwillig, dat wel). Je hoort tenminste erens bij, en dat hebben sommige mensen nodig. Zelfs zo hard dat ze er anderen om doodschieten, of niet-gelovigen buitensluiten...

Verwijderd

bijv. Onze dominee kreeg net te horen dat hij van binnen weggekankerd is. Als deze man niet genoeg heeft gebeden weet ik het ook niet meer.
zo werkt het ook niet. Dat zullen niet veel gelovigen zeggen. Bid en je zal gegeven worden is niet helemaal onvoorwaardelijk.
Verder is geloof meeloperij (soms onvrijwillig, dat wel). Je hoort tenminste erens bij, en dat hebben sommige mensen nodig. Zelfs zo hard dat ze er anderen om doodschieten, of niet-gelovigen buitensluiten...
Dit is het in veel gevallen wel. Deze mensen zullen denk ik ook niet zeggen dat ze geloven maar dat ze aanhanger zijn van een bepaalde groep. Zoals die Ierse knakker die bij de IRA en na een paar jaar tot geloof kwam. Die gast is dus niet vanaf het begin een katholiek geweest ofzo... gewoon matte.

Baasje denkt ook dat religie het meest aangevoerde (nep) argument is voor een oorlog

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Baasje: misschien is mijn voorbeeld van de Dominee wel verkeerd gekozen omdat hij te extreem is.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat (volgens mijn mening) bidden nooit nut heeft.

Simpel zeggen "zo werkt dat niet" is ook gewoon een mening.

Verwijderd

BertV -> Alles is hier mening, dus dat past er dan mooi bij... :)

Maar wanneer het in dat geval niet werkt, dat het nooit zin heeft, is een dubieuze redenering...

Verwijderd

Geloof is dus echt geen meeloperij, want wie hangt er in Nederland nou actief een geloof aan? Dat is misschien een paar procent van de bevolking. En je wordt tegenwoordig vaak raar aangekeken als je zegt dat je christen bent. Verder zijn niet alle regels die in de Bijbel staan ook voor ons bedoeld, want sommige, zoals het offeren van dieren en de besnijdenis e.d., waren bedoeld voor de Joden in het Oude Testament, en die zijn nu niet meer nodig. Verder worden veel regels vaak uit hun verband gerukt. Je moet de Bijbel dan ook niet naar de letter lezen, maar naar de bedoeling.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
partyanimal: 'De bijbel naar de bedoeling lezen' betekend dat het door iedereen met zijn eigen mening ingevuld/gekleurd kan worden.

Baasje: noem eens een persoonlijk geval waarin bidden heeft geholpen?
Je kunt nooit achteraf zeggen dat het geholpen heeft. Je kunt het alleen geloven.
;)

Verwijderd

Geloof is een vrij primitieve uiting van onderdanigheid aan een hogere macht.
Geloof is erg makkelijk om dingen aan op te hangen die niet gemakkelijk uit te leggen of te verklaren zijn.
Geloof is het tegenovergesteld van wetenschap. Geloof is een remmende factor in een vrije ontwikkeling. Door vast te houden aan ideeen uit een ver verleden, en je op te zadelen met dogma's van vele generaties wordt elke creatieviteit zonder pardon genekt, en de kop ingedrukt.
Geloof is een eeuwenoud instrument waarmee overheden hun onderdanen manipuleren, door b.v. tweespalt te zaaien in groepen die anders machtsbedreigende proporties aan zouden kunnen nemen.
Geloof zet aan tot diffentiatie (wij gelovigen vs de rest) en zou daarom alleen al verboden moeten worden. Er zijn meer doden gevallen in naam van het (een) geloof, dan in naam der wetenschap of vooruitgang.

... zo dat moest er ff uit...

enne oh, ja vergat nog dat geloof een zielige manier is om aan je verantwoordelijkheden te ontsnappen. Onderneem zelf iest als je de werld wilt veranderen en hang dat niet op aan een of andere godsdienst!!!

Verwijderd

DeDark -> Dat is het inderdaad voor de mensen die nog niet ontdekt hebben wat het is... ...voor hun lijkt het over het algemeen zoiets als wat jij opschreef, omdat het in veel gevallen zo misbruikt is.
Geloof zet aan tot diffentiatie (wij gelovigen vs de rest) en zou daarom alleen al verboden moeten worden. Er zijn meer doden gevallen in naam van het (een) geloof, dan in naam der wetenschap of vooruitgang.
geloof kan (kon !) met afkomst wel het sterktste wij-gevoel geven, maar dat er zoveel (bijna alle) doden gevallen zijn vanwege geloofsverschillen blijft mijnsinziens niet meer dan een valse aanleiding. In christelijke gevallen tenminste... ,in de christelijke ideologie komt immers iets als een 'heilige oorlog' helemaal niet voor en ook de Bijbel heeft het niet over een dergelijke (materiële) strijd op aarde.

De laatste oorlogen die nav het christelijke geloof waren zijn volgens mij de kruistochten. Maar toen was de kerk ook inderdaad fout bezig :( en dat kan de paus beamen...

• Macros

Macros

I'm watching...

Ik denk juist dat DeDark gelijk heeft. Als je het geloof instapt krijg je oogkleppen op, dan zie je de slechte kanten niet meer.

Verwijderd

En als je er nog niet ingestapt ben heb je ook geen idee dat het wel iets is. God bestaat maar als je dat weglaat blijft er niet veel van de kerk over.

Als ik oogkleppen op heb, dan heb jij dat net zo goed macros. Alleen andere.

• BertV

BertV

Handgemaakt

Topicstarter
Ben het bijna helemaal eens met deDark. Het is natuurlijk ook gewoon de uitleg van het onderwerp "geloof is angst"

Wil alleen toevoegen dat ik wel enig respect heb voor gelovigen. Er zijn een aantal mensen die "in naam van het geloof" dingen in de wereld veranderen.

Dat er meer slechte dingen in de naam van het geloof zijn gebeurd is iets wat daarna meteen in mijn op komt.

Verwijderd

Ik bedoel het ook niet neerbuigend ofzow hoor... Ik respecteer een ieder en zijn opvattingen, of ie nou gelooft of niet.

Wat ik jammer vindt is dat dit respect voor andere opvattingen vaak niet door gelovigen wordt gebezigd.

Verwijderd

In ieder geval kan je de laatste jaren niet klagen over een gebrek aan repect van gelovigen voor andere opvattingen.
Respecteer ik jou opvattingen niet minstens even veel als jij de mijne ??

• Macros

Macros

I'm watching...

Iedereen hier die geloofd in een God doet dat alleen maar omdat het hem verteld is dat hij dat moet doen of als dat niet is gebeurd uit angst.
En hoe weet jij nou ofdat ik er wel of niet in geweest ben?
Mij is altijd verteld dat ik in een God moet geloven.

Verwijderd

Ok... OK ...
Laten we het vooral niet te persoonlijk op gaan vatten nou...
Je begrijpt, hoop ik, dat ik ook even mijn oogkleppen op had, toen ik die zwart/witte stellingen neerkwakte, maar een beetje contrast dient de discussie ;) . Ik ben niet aangevallen door welk geloof dan ook, ik wil ook niemand persoonlijk aanvallen.

wat ik wel wilde, was even een mening geven... liefst zonder on oeverloze discussies over/tegen personen te verzeilen ... dus hey,
cheer up, no offence ment, non taken!

Verwijderd

DeDark
Mijn zin was niet als offence bedoeld, maar hij klonk blijkbaar nogal dreigend. Misschien toch vaker smileys plaatsen :)

Macros
Ik weet dat jij God nog niet hebt ontmoet omdat je dan nu wel anders zou praten...

Maar hier gaan we toch niet uitkomen. Ik kan (en verwachtte ik ook zeker niet) jullie niet overtuigen en jullie kunnen (en varwachtten jullie ook niet) mij niet overtuigen, maar ik hoopte hier wat vooroordelen tegen het geloof weg te nemen.

Jullie moeten misschien in je denken (meer) onderscheid gaan maken tussen :
het geloof, waar (volgens mij) niets mis mee is.
de kerk, waar (zeker) wel iets mis mee is.

God is foutloos. Kerk is mensen is niet foutloos.

• Macros

Macros

I'm watching...

Niemand hier heeft God ontmoet.

Verwijderd

Moet ik dat dan maar als respect voor mijn mening interpreteren?

Verwijderd

Macros:

Het zit zo:
Als ik al iets ontdekt heb wat jij (nog) niet hebt ontdekt en ik zeg:"ik weet dat..." en dat jij dan zegt:"neehoor dat weet je helemaal niet" of "je vergist je" dan gaat er iets mis.

Jij ziet weer geen verschil tussen kerk en God.
Je kent de kerk MAAR dat betekent toch niet automatisch dat je God ook kent. (dit aangenomen dat je dus wel eens in een kerk geweest bent maar bent teleurgesteld)
Pagina: 1