Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Zelf ben nog steeds officieel protestant.
Ben 21 jaar oud en heb ik de bijbel weer 's doorgebladerd.
Mijn haren gingen er van overeind staan.
Het ongelofelijk hoe bot dingen zwart op wit staan.
Verwijderd
pooh
Als je letterlijk doet wat de bijbel zegt heb je nu zwarte sokken aan
( bij wijze van spreken )
Ik kom hier niet op voor het protestatisme...
Baasje: Vooral angst voor de dood
Verwijderd
Ik vond het juist geruststellend dat ik een keer dood zou gaan... ...eeuwige slaap... ...lekker
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Verwijderd
Dus topic gaat op voor mensen die niet geloven...
Ik geloof in een god die het heelal heeft geschapen.
Denk alleen dat God's spel 'SIMheelal' nu achter een screensaver draait.
Het heeft totaal geen nut om te bidden, en te geloven.
bijv. Onze dominee kreeg net te horen dat hij van binnen weggekankerd is. Als deze man niet genoeg heeft gebeden weet ik het ook niet meer.
Maak er maar het beste van...
Ik ben geen naar zwartgallig ventje maar dat GELOOFT nu niemand meer
Verwijderd
Verder is geloof meeloperij (soms onvrijwillig, dat wel). Je hoort tenminste erens bij, en dat hebben sommige mensen nodig. Zelfs zo hard dat ze er anderen om doodschieten, of niet-gelovigen buitensluiten...
Verwijderd
zo werkt het ook niet. Dat zullen niet veel gelovigen zeggen. Bid en je zal gegeven worden is niet helemaal onvoorwaardelijk.bijv. Onze dominee kreeg net te horen dat hij van binnen weggekankerd is. Als deze man niet genoeg heeft gebeden weet ik het ook niet meer.
Dit is het in veel gevallen wel. Deze mensen zullen denk ik ook niet zeggen dat ze geloven maar dat ze aanhanger zijn van een bepaalde groep. Zoals die Ierse knakker die bij de IRA en na een paar jaar tot geloof kwam. Die gast is dus niet vanaf het begin een katholiek geweest ofzo... gewoon matte.Verder is geloof meeloperij (soms onvrijwillig, dat wel). Je hoort tenminste erens bij, en dat hebben sommige mensen nodig. Zelfs zo hard dat ze er anderen om doodschieten, of niet-gelovigen buitensluiten...
Baasje denkt ook dat religie het meest aangevoerde (nep) argument is voor een oorlog
Ik bedoel hier mee te zeggen dat (volgens mijn mening) bidden nooit nut heeft.
Simpel zeggen "zo werkt dat niet" is ook gewoon een mening.
Verwijderd
Maar wanneer het in dat geval niet werkt, dat het nooit zin heeft, is een dubieuze redenering...
Verwijderd
Baasje: noem eens een persoonlijk geval waarin bidden heeft geholpen?
Je kunt nooit achteraf zeggen dat het geholpen heeft. Je kunt het alleen geloven.
Verwijderd
Geloof is erg makkelijk om dingen aan op te hangen die niet gemakkelijk uit te leggen of te verklaren zijn.
Geloof is het tegenovergesteld van wetenschap. Geloof is een remmende factor in een vrije ontwikkeling. Door vast te houden aan ideeen uit een ver verleden, en je op te zadelen met dogma's van vele generaties wordt elke creatieviteit zonder pardon genekt, en de kop ingedrukt.
Geloof is een eeuwenoud instrument waarmee overheden hun onderdanen manipuleren, door b.v. tweespalt te zaaien in groepen die anders machtsbedreigende proporties aan zouden kunnen nemen.
Geloof zet aan tot diffentiatie (wij gelovigen vs de rest) en zou daarom alleen al verboden moeten worden. Er zijn meer doden gevallen in naam van het (een) geloof, dan in naam der wetenschap of vooruitgang.
... zo dat moest er ff uit...
enne oh, ja vergat nog dat geloof een zielige manier is om aan je verantwoordelijkheden te ontsnappen. Onderneem zelf iest als je de werld wilt veranderen en hang dat niet op aan een of andere godsdienst!!!
Verwijderd
geloof kan (kon !) met afkomst wel het sterktste wij-gevoel geven, maar dat er zoveel (bijna alle) doden gevallen zijn vanwege geloofsverschillen blijft mijnsinziens niet meer dan een valse aanleiding. In christelijke gevallen tenminste... ,in de christelijke ideologie komt immers iets als een 'heilige oorlog' helemaal niet voor en ook de Bijbel heeft het niet over een dergelijke (materiële) strijd op aarde.Geloof zet aan tot diffentiatie (wij gelovigen vs de rest) en zou daarom alleen al verboden moeten worden. Er zijn meer doden gevallen in naam van het (een) geloof, dan in naam der wetenschap of vooruitgang.
De laatste oorlogen die nav het christelijke geloof waren zijn volgens mij de kruistochten. Maar toen was de kerk ook inderdaad fout bezig
Verwijderd
Als ik oogkleppen op heb, dan heb jij dat net zo goed macros. Alleen andere.
Wil alleen toevoegen dat ik wel enig respect heb voor gelovigen. Er zijn een aantal mensen die "in naam van het geloof" dingen in de wereld veranderen.
Dat er meer slechte dingen in de naam van het geloof zijn gebeurd is iets wat daarna meteen in mijn op komt.
Verwijderd
Wat ik jammer vindt is dat dit respect voor andere opvattingen vaak niet door gelovigen wordt gebezigd.
Verwijderd
Respecteer ik jou opvattingen niet minstens even veel als jij de mijne ??
En hoe weet jij nou ofdat ik er wel of niet in geweest ben?
Mij is altijd verteld dat ik in een God moet geloven.
Verwijderd
Laten we het vooral niet te persoonlijk op gaan vatten nou...
Je begrijpt, hoop ik, dat ik ook even mijn oogkleppen op had, toen ik die zwart/witte stellingen neerkwakte, maar een beetje contrast dient de discussie
wat ik wel wilde, was even een mening geven... liefst zonder on oeverloze discussies over/tegen personen te verzeilen ... dus hey,
cheer up, no offence ment, non taken!
Verwijderd
Mijn zin was niet als offence bedoeld, maar hij klonk blijkbaar nogal dreigend. Misschien toch vaker smileys plaatsen
Macros
Ik weet dat jij God nog niet hebt ontmoet omdat je dan nu wel anders zou praten...
Maar hier gaan we toch niet uitkomen. Ik kan (en verwachtte ik ook zeker niet) jullie niet overtuigen en jullie kunnen (en varwachtten jullie ook niet) mij niet overtuigen, maar ik hoopte hier wat vooroordelen tegen het geloof weg te nemen.
Jullie moeten misschien in je denken (meer) onderscheid gaan maken tussen :
het geloof, waar (volgens mij) niets mis mee is.
de kerk, waar (zeker) wel iets mis mee is.
God is foutloos. Kerk is mensen is niet foutloos.
Verwijderd
Het zit zo:
Als ik al iets ontdekt heb wat jij (nog) niet hebt ontdekt en ik zeg:"ik weet dat..." en dat jij dan zegt:"neehoor dat weet je helemaal niet" of "je vergist je" dan gaat er iets mis.
Jij ziet weer geen verschil tussen kerk en God.
Je kent de kerk MAAR dat betekent toch niet automatisch dat je God ook kent. (dit aangenomen dat je dus wel eens in een kerk geweest bent maar bent teleurgesteld)