Op dinsdag 19 februari 2002 09:33 schreef Destruction_Dimbo het volgende:
Je hebt ook nog VLB, EISA, AGP, MCA.
Vesa Local Bus werd bij 486's gebruikt, maar is nooit echt populair geweest, want hij werkte niet met pentium systemen.
Ehm, VLB is zeker wel populair geweest.. VLB was er voor pci, en de video-kaarten, maar ook IO kaarten en soms ook scsi-controllers etc. werden in de 486 tijd vaak in VLB uitgevoerd.. Was gewoon sneller als isa..
Verder zijn er ook pentium-borden geweest met vlb-sloten.. (gecombineerd pci en vlb).
EISA is extendend ISA geloof ik, en das isa met een hogere busrate ofzoiets. ISA staat voor uhm Industrial Standard Architecture ofzoiets.
Eisa had geen hogere busrate, maar het was een 32 bit bus, in tegenstelling tot de 16 bit bus van isa.. Verder passen isa kaarten ook in een eisa slot..
Eisa kom je voornamelijk tegen in de professionelere machines (servers, en zwaardere workstations enzo).
MCA is iets dat in servers werd gebruikt, stond geloof ik voor microchannelarchitecture geloof ik.
MCA zat in de oude ibm machines van de PS/2 serie.. Was dus gebruikt om een nieuwe architectuur op te zetten, maar da's nooit echt doorgebroken.. MCA slot lijkt veel op een PCI slot qua vorm..
AGP ken je zelf ook wel denk ik, dat wordt net als VLB gebruikt om videokaarten aan te sturen.
Ehm, AGP (advanced graphics port) wordt juist gebruikt om video-kaarten aan te sturen vanwege de hoge data-doorvoer.. Maar zoals eerder gezegd was VLB niet alleen voor video-kaarten, maar gewoon als uitbreiding op de langzamere isa sloten..
Overigens lijkt me deze vraag toch stiekum wel op een huiswerk vraag, en officieel mogen dit soort vragen niet..