PCI en ISA definitie??? en andere componenten

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
Hoi,

ik heb wat info nodig over een p90 die ik op school in elkaar heb moeten knutselen.......nu was dit niet zo moeilijk maar we moeten dus ook alles weten over de componenten.....

nou is 1 vd vragen:

wat is PCI en ISA en wat is het verschil????

wie heeft hier een goede definitie voor, vooral over het verschil tussen beide........

(meer vragen volgend misschien nog :P )

PIII 800@804 Mhz

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

ISA is ouder dan PCI, ISA slot is lang en zwart en PCI is korter en wit

• Noedelsupke
Op maandag 18 februari 2002 18:23 schreef Timpie het volgende:
ISA is ouder dan PCI, ISA slot is lang en zwart en PCI is korter en wit
zover was ik zelf ook nog gekomen :D

PIII 800@804 Mhz

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

[topic=382210/1/25]

ISA = 16 bits
PCI = 32 bits

Korte geschiedenis van databussen

Een beetje meer inzet met zelf zoeken kan geen kwaad

Verwijderd

Isa kan btw ook 8 bit zijn......snelheid 8,33 mhz interrupt 2 t/m 7 en dma 1 t/m 3.

Verwijderd

ISA 8 MHz 16-bit 8 Mbytes/sec
PCI 133 MHz 64-bit 1 Gbytes/sec

• Noedelsupke
tnx alvast....misschien morgen nog wat nieuwe vraagjes :P

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

euh, standaard pci isa 33mhz 32 bit, enm derhalve 133 mb/s en zeker voor een normaal pentium 90 bordje met een intel triton = fx chippies uiteraard is de variant die jij noemt ook op deze aardbol, maar wel erg ver verstopt (in servers en zo)
Op maandag 18 februari 2002 18:52 schreef MaXxX het volgende:
ISA 8 MHz 16-bit 8 Mbytes/sec
PCI 133 MHz 64-bit 1 Gbytes/sec

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:06
Op maandag 18 februari 2002 19:49 schreef MASH_MAN het volgende:
euh, standaard pci isa 33mhz 32 bit, enm derhalve 133 mb/s en zeker voor een normaal pentium 90 bordje met een intel triton = fx chippies uiteraard is de variant die jij noemt ook op deze aardbol, maar wel erg ver verstopt (in servers en zo)
[..]
Dat krijg je als je dat direct knipt/plakt vanuit een link die ik gaf en dan PCI pakken ipv CompactPCI waar overigens een foutje in staat... staat 64bit terwijl het 32bit moet zijn.. anders kloppen de bandbreedtes niet echt..

Pvouput live

Verwijderd

Je hebt ook nog VLB, EISA, AGP, MCA.
Vesa Local Bus werd bij 486's gebruikt, maar is nooit echt populair geweest, want hij werkte niet met pentium systemen. EISA is extendend ISA geloof ik, en das isa met een hogere busrate ofzoiets. ISA staat voor uhm Industrial Standard Architecture ofzoiets. MCA is iets dat in servers werd gebruikt, stond geloof ik voor microchannelarchitecture geloof ik. AGP ken je zelf ook wel denk ik, dat wordt net als VLB gebruikt om videokaarten aan te sturen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Op dinsdag 19 februari 2002 09:33 schreef Destruction_Dimbo het volgende:
Vesa Local Bus werd bij 486's gebruikt, maar is nooit echt populair geweest, want hij werkte niet met pentium systemen. AGP ken je zelf ook wel denk ik, dat wordt net als VLB gebruikt om videokaarten aan te sturen.
VLB werd voor meer dingen gebruikt dan alleen video hoor. Denk ook aan I/O kaarten en meer van die zaken.

Maar VLB was een 'concurrent' van PCI. Voor de uitbreiding van de ISA slots was eerst gekozen voor VLB, maar intel heeft daarna bij de pentium systemen definitief alleen gekozen voor PCI.

Er zijn ook nog 486's met PCI sloten (niet veel, maar wel een paar) dat waren meer de latere borden toen de pentium al een tijdje er was. Denk ook nog aan de 586 en dergelijke procs die er ook nog een tijdje waren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:26
En dan de recente (mijns inziens nutteloze) ontwikkeling: het CNR (Communication Network Riser), een slot voor goedkope interne modems en netwerkkaarten.

Tot slot ACR (weet hier niks over).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Twynn
  • Laatst online: 07:54
Op dinsdag 19 februari 2002 09:33 schreef Destruction_Dimbo het volgende:
Vesa Local Bus werd bij 486's gebruikt, maar is nooit echt populair geweest, want hij werkte niet met pentium systemen.
Ehm, VLB is zeker wel populair geweest.. VLB was er voor pci, en de video-kaarten, maar ook IO kaarten en soms ook scsi-controllers etc. werden in de 486 tijd vaak in VLB uitgevoerd.. Was gewoon sneller als isa..
Verder zijn er ook pentium-borden geweest met vlb-sloten.. (gecombineerd pci en vlb).
EISA is extendend ISA geloof ik, en das isa met een hogere busrate ofzoiets. ISA staat voor uhm Industrial Standard Architecture ofzoiets.
Eisa had geen hogere busrate, maar het was een 32 bit bus, in tegenstelling tot de 16 bit bus van isa.. Verder passen isa kaarten ook in een eisa slot..
Eisa kom je voornamelijk tegen in de professionelere machines (servers, en zwaardere workstations enzo).
MCA is iets dat in servers werd gebruikt, stond geloof ik voor microchannelarchitecture geloof ik.
MCA zat in de oude ibm machines van de PS/2 serie.. Was dus gebruikt om een nieuwe architectuur op te zetten, maar da's nooit echt doorgebroken.. MCA slot lijkt veel op een PCI slot qua vorm..
AGP ken je zelf ook wel denk ik, dat wordt net als VLB gebruikt om videokaarten aan te sturen.
Ehm, AGP (advanced graphics port) wordt juist gebruikt om video-kaarten aan te sturen vanwege de hoge data-doorvoer.. Maar zoals eerder gezegd was VLB niet alleen voor video-kaarten, maar gewoon als uitbreiding op de langzamere isa sloten..

Overigens lijkt me deze vraag toch stiekum wel op een huiswerk vraag, en officieel mogen dit soort vragen niet..

• Noedelsupke
goed dan heb ik weer wat nieuwe vraagjes voor jullie :P

Wat is EMS(expanded memory) en XMS (extended memory) en UMB
(upper memory block)

gaat dus over de geheugen structuur in DOS.........

PIII 800@804 Mhz

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb jij geen boeken op school ofzo? :?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:06
http://www.whatis.com en veel zoekplezier

Pvouput live

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000