Toon posts:

TV Kerkhof -//- TV te Groen beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
[ Hoop dat dit valt onder de beeldkannonen en niet onder hifi/video moet]

Hee Tweakers! Kheb gisteren 4 oude tv's van straat geraapt(er stonden er 6, maar past er er maar 4 in de auto)!
2 Ervan laten slecht een horizontale lijn zien zal wel een vsync probleempje zijn die gaan morgen dus weer bij het vuil :)
2 Anderen doen het beter de grootste 65cm beeldbuis als ik me niet vergis geeft een beetje vaag ontvangst namelijk je ziet TMF wel en dan weer niet flits flits flits non stop erg storend dus onbruikbaar.. gistereavond fiedelde ik wat met de antenne in en toen opeens beeld maar was laat dus ging pitten. Nu de volgende dag lukt het niet meer snik :( Het zal wel een of ander vaag contactje zijn. Maar goed ik ga dit denk ik oplossen door gewoon mijn video als tuner te gebruiken en hem op AV te zetten die stoort namelijk niet.. moet alleen ff scart kabeltje kopen..

TV nummer 2 een grundig, werkt ook aardig redelijk beeld goed geluid alles werkt echter is het beeld een beetje te groen.. Als ik kleur op minimum zet en het dus zwart wit zou moeten worden zie ik nog steeds heleboel groen.. Nu vroeg ik me af denken jullie dat dit makkelijk te fixen is? een of ander potmetertje ofzo voor groen wat minder zetten in die bak?

Ze staan nu bij mijn vriendin dus kan nog geen internal webcam shots maken.

Hoop dat iemand tips heeft :)

Verwijderd

moved VB >> AVH

toch wel AVH :)

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Dat groen is wel te fixen hoor. Er zitten inderdaad potmetertjes in de TV waarmee je de verschillende kleuren kunt bijregelen. De groene wat terugdraaien en waarschijnlijk heb je daarna prima beeld.

Verwijderd

en die horizontale streep is waarschijnlijk gewoon een
kapot raster IC

Verwijderd

Topicstarter
Tnx 4 de replies!
Ik ga denk ik even kijken of ik die podmeters kan herkennen in die grundig ik neem aan dat het er drie op een rij zijn. Die lui van grundig zijn vast niet zo vriendelijk geweest om het erbij te zetten :P

kapotte raster ic heh. hmmm ik ben jammer genoeg niet technisch genoeg om te weten hoe deze te vervangen zijn :/

Ohja nog iets zo'n vage verkleuring als van een magneet is niet te herstellen right?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Verkleuringen kun je soms herstellen door degaussen. Dat komt neer op een paar maal aan en uit zetten. Niet in standby, echt uit. Iedere keer als je de schakelaar weer aan zet wordt de beeldbuis gedegaussed. De verkleuring gaat er dan soms uit.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op maandag 18 februari 2002 18:57 schreef S0URCE het volgende:
Tnx 4 de replies!
Ik ga denk ik even kijken of ik die podmeters kan herkennen in die grundig ik neem aan dat het er drie op een rij zijn. Die lui van grundig zijn vast niet zo vriendelijk geweest om het erbij te zetten :P

kapotte raster ic heh. hmmm ik ben jammer genoeg niet technisch genoeg om te weten hoe deze te vervangen zijn :/

Ohja nog iets zo'n vage verkleuring als van een magneet is niet te herstellen right?
Ik zou niet gaan kloten met een TV apparaat dat aanstaat en waar jij met je vingers in de hoogspanning mag gaan klooien. Terwijl je je voorover moet buigen om naar het scherm te kijken of het goed wordt. Je grijpt zo in 1 van de componenten, en als je dan heel veel geluk hebt overleef je het. Dat lijkt me een gevonden TV niet echt waard.

En ga jij op vuilnisdag alle straten af opzoek naar kapote TV's ofzo ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 23:40 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ik zou niet gaan kloten met een TV apparaat dat aanstaat en waar jij met je vingers in de hoogspanning mag gaan klooien. Terwijl je je voorover moet buigen om naar het scherm te kijken of het goed wordt. Je grijpt zo in 1 van de componenten, en als je dan heel veel geluk hebt overleef je het. Dat lijkt me een gevonden TV niet echt waard.

En ga jij op vuilnisdag alle straten af opzoek naar kapote TV's ofzo ?
pff heb al zo veel tv's afgesteld en ook als ze gewoon aanstaan anders zie je natuurlijk geen ene reet
en die hoogspanning die dr op staat ga je echt niet aan dood al blijft je het wel ff voelen (heerlijk gevoel hihi)

Verwijderd

Dat groen kan opgelost worden door een beetje meer spanning te geven aan het deel van de beeldbuis die de andere 2 kleuren projecteert

(wel mee oppassen hoor, op de beeldbuis van een kleuren TV zit zo'n slordige 27 000 Volt

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 23:43 schreef carnman het volgende:
Dat groen kan opgelost worden door een beetje meer spanning te geven aan het deel van de beeldbuis die de andere 2 kleuren projecteert

(wel mee oppassen hoor, op de beeldbuis van een kleuren TV zit zo'n slordige 27 000 Volt
ja en daar kan je toch niet by komen mits je zo stom bent die zuignap van de crt af te snukken als ie aan staan

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op maandag 18 februari 2002 23:44 schreef divx4me het volgende:

[..]

ja en daar kan je toch niet by komen mits je zo stom bent die zuignap van de crt af te snukken als ie aan staan
Tja maar als je een lekke cascade hebt trek je een vonk van 10 cm + nar je schroevendraaier (weet ik uit ervaring :) )

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Die cascade is doorgaans ingegoten in perspex. Hoe jij er door de isolatie heen zo'n vonk uit kunt trekken is mij een raadsel.

• Baklap

Baklap

ok vergat te zeggen cascade kabel :)

Verwijderd

het raster is een ic'tje op een koelplaat , en gelijk
naast dat ic zit een kabel naar je juk (afbuigspoel)
en dat ic moet je vervangen

en als die streep toevalig blauw is is het zeker je raster

Verwijderd

Topicstarter
Wederom tnx 4 de replies..
Ik ga vanavond weer naar mijn vriendin waar ze nu tijdelijk staan totdat de auto gefixt is en ik ze hierheen kan halen. Ik hoop dat ik dan de podmetertjes kan vinden.

Spanning toevoeren is denk ik voor mij te hoog gegrepen als ik allerlei zooi moet gaan losmaken enzo dan is er toch een redelijke kans dat ik vonken ga vangen :P

Wat betreft die stukke ic ga ik ook even naar kijken kan je die goedkoop bestellen of kopen bij een elec zaak? Ik hoop niet dat het een ding is met 20 pootjes die ik mnoet gaan zitten solderen :o

Maar als ik die mormels aan de praat kan krijgen ben ik blij! en dan heb ik jullie te bedanken voor de tips.

Mocht ik er niet uitkomen vanavond dan zal ik toch even moeten w8en tot ik wat pics kan maken aan de binnenkant zodat jullie mij misschien kunnen guiden B-)

Dingen die ik dus absoluut niet moet aanraken is dat ding dat op de beelbuis zit geplakkerd? right? Ennuhm wat is ongeveer de tijd die nodig is voordat het safe is zo'n ding aan te raken hoe lang moet hij uit het stopcontact zitten?

nogmaals tnx 4 alle hulp..

ps. tbusquet nee dat doe ik niet maar als ik iets interessants op straat zie zoals 6 tv's dan raak ik wel enthousiast.. zeker als ik net mijn kostbare philips tv heb stuk laten vallen (niet te repareren) en ik absoluut de centjes niet heb voor een nieuwe tv, zeker niet een van 65 cm 8-)

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 23:51 schreef Baklap het volgende:

[..]

Tja maar als je een lekke cascade hebt trek je een vonk van 10 cm + nar je schroevendraaier (weet ik uit ervaring :) )
nu lul je uit je nek want je trekt echt geen vonk van 10 cm + uit een tv cascade meschien 4 cm maar 10 nooit forget it

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 19 februari 2002 16:36 schreef divx4me het volgende:

[..]

nu lul je uit je nek want je trekt echt geen vonk van 10 cm + uit een tv cascade meschien 4 cm maar 10 nooit forget it
Ok jij gelijk :)

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Op dinsdag 19 februari 2002 16:34 schreef S0URCE het volgende:
Ik hoop dat ik dan de podmetertjes kan vinden.
Zitten meestal dicht bij elkaar, soms staat er allen een letter (R, G of B) bij of de kleur (Red, Green of Blue).
Spanning toevoeren is denk ik voor mij te hoog gegrepen als ik allerlei zooi moet gaan losmaken enzo dan is er toch een redelijke kans dat ik vonken ga vangen :P
De spanning varieer je dus met die potmeters.
Er staat geen 27kV op dit gedeelte. De electronenkanonnen hebben hooguit een paar honderd volt nodig. Die 27kV is de hoogspanning en die dient ergens anders voor. Dit hoef je voor de kleurafstelling zeker niet los te halen.
Dingen die ik dus absoluut niet moet aanraken is dat ding dat op de beelbuis zit geplakkerd? right? Ennuhm wat is ongeveer de tijd die nodig is voordat het safe is zo'n ding aan te raken hoe lang moet hij uit het stopcontact zitten?
Als je zeker wilt zijn, zet je hem gewoon uit en ga je de volgende avond verder. Maar je kunt ook een uurtje of twee wachten, loshalen en via een weerstand ontladen (raak hem dus nog niet aan).

Voor de andere mensen die niet naar hun scherm kunnen kijken als ze afstellen: nooit van een spiegel gehoord? Kleuren kan je redelijk afstellen met een beetje creatieve opstelling :)

An 11 is a 10 that swallows

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Er is helemaal geen reden zo lang te wachten, want die hoogspanningsplug moet je gewoon laten zitten. Die heeft namelijk absoluut niets te maken met de kleurafstelling.

Verwijderd

Topicstarter
Heej Jongens ff een update! en wederom tnx voorde uitleg!

Ik heb gisteravond even gekeken en heb 3 potmetertjes op een rij gevonden helaas bleken deze voor verbreding en versmalling van het beeld te dienen ook geinig :) ik ga vanavond even verder zoeken.

Ook kan ik vanavond even testen of mijn scart oplossing voor tv2 gaat werken.

Tot slot de horizontale streep bij tv3 is niet echt blauw maar meer wit. Zo'n IC is toch een chip, zo'n zwart dingetje met allemaal pootjes? Zoja hopelijk kan ik die loswippen uit zo'n socket ding ofzo :)

ps. tv4 heb ik weggemikt deze had meer kuren de horizontale streep daar was heel erg smal de tv maakte vaag geluid, had geen scart ingang en het tuner gedeelte leek ook niets te doen echt itt tot tv3 waar je vrolijk schaatsen kan volgen door te luisteren :P

Spoedig vertel ik jullie of jullie hulp heeft geholpen tot het fixen van een van de tv's :)

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Het kan ook zijn dat er voor de kleurverstelling maar twee potmetertjes aanwezig zijn. Dat vind je vaak bij Philips, daar is rood niet regelbaar. Dan moet je dus niet naar drie maar naar twee potmetertjes zoeken.

• Jasper Janssen
  • Laatst online: 01-08 13:30
Als je iemand bent die het goed doet met een FM om te R'en, dan is het misschien handig om eens hier te kijken:

http://www.repairfaq.org/REPAIR/whole/F_tvfaq.html
Op maandag 18 februari 2002 22:44 schreef polaris het volgende:
Verkleuringen kun je soms herstellen door degaussen. Dat komt neer op een paar maal aan en uit zetten. Niet in standby, echt uit. Iedere keer als je de schakelaar weer aan zet wordt de beeldbuis gedegaussed. De verkleuring gaat er dan soms uit.
Over degaussen zegt de TV repair faq:
All color CRTs include a built-in degaussing coil wrapped around the perimeter of the CRT face. These are activated each time the CRT is powered up cold by a 3 terminal thermister device or other control circuitry. This is why it is often suggested that color purity problems may go away "in a few days". It isn't a matter of time; it's the number of cold power ups that causes it. It takes about 15 minutes of the power being off for each cool down cycle. These built-in coils with thermal control are never as effective as external coils.
Over de elektrische veiligheid:
There are two areas which have particularly nasty electrical dangers: the
non-isolated line power supply and the CRT high voltage.
[....]
The high voltage to the CRT, while 200 times greater than the line input, is not nearly as dangerous for several reasons.
Grote delen van de elektronica in een TV hangen rechtstreeks aan de 220V -- en dat is stukken gevaarlijker dan de HV waar je a) niet bijkomt en b) niks van krijgt.

Verwijderd

Idd, de max. stroomsterkte is zo klein dat je er alleen dood van gaat als je direct aan de hoogspanning en massa ligt.. als je dus zorgt voor een goede bescherming, en je linkerhand in je broekzak/tegen je kont dan is er weinig aan de hand.. maak je zoals ik tesla coils, of andere linke hoogspannings voedingen enz dan heb je minder geluk als je het aanraakt *D
Pagina: 1