Vraag omtrent verhouding box/versterker/wattages

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik ben een beetje de kluts kwijt, en hoop dat iemand me ff iets kan uitleggen. Ik heb een yamaha receiver met:

50W + 50W (8 ohm) RMS uitgangsvermogen,
0.04% THD,
20-20000 hz.

Daarop zitten de volgende box op aangesloten:

schalldruck 90 db/watt/m
dauerbelastbarkeit 60 watt
musikbelastbarkeit 120 watt
impendanz 4.0 ohm.

Mijn vraag: aan de ene kant heb je rms vermogen en aan de andere kant dus dauer en musik belasting. Hoe verhoud zich dit? , ik geloof dat mijn boxen krachtig genoeg zijn om nooit op geblazen te worden. Hoe zit het met de Ohm, moet die juist groter of kleiner zijn bij de boxen of maakt dat niet uit?

Dan nog een vraag:

Als ik deze boxen er op aansluit, hoewel ze fysiek kleiner zijn, mag dat geen probleem zijn toch?

Afbeeldingslocatie: http://www.mission.co.uk/images/700b.gif

Model 700 Specification
Acoustic Loading 2 Way Reflex
Frequency Response 65Hz-20kHz
Sensitivity 87 dB
Cross-Over Frequency 4 kHz
Volume 10.5 Litres
Impedance 8 Ohms
Recommended Amplifier 25 - 75 W/Ch

Alvast erg bedankt, op audio gebied, voel ik me nog een beetje een n00b. Ik hoop een beetje wijzer te worden. Thanxs!!!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Alles wat je vraagt kan je terug vinden in de FAQ. Maar om ff wat dingetje te vertellen.

De Mission 700's hebben een lagere gevoeligheid dan je andere speakers.. nl,. 87db/1w/1m voor de Missions en 90db/1w/1m voor je andere.

Dat betekent dus dat je minder vermogen in je oude boxen hoeft te pompen om hetzelfde niveau aan geluid te krijgen dan bij de Missions, die dus dan meer vermogen nodig zullen hebben. In beide gevallen voorzie ik met het vermogen geen probleem.

Over het vermogen dat je luidsprekers max mogen hebben. Muziek belasting is wat je speaker heel even als piek vermogen binnen mag krijgen en dan mag de speaker niet kapot gaan. Maar we hebben het dus over heel even. Nennbelasting is gewoon wat wij continue belasting noemen. En dat betekent dat als je een schoonsignaal van bv. 1khz op 50watt erin stuurt dat de speaker hier niet kapot van zal gaan, het betekent niet dat de speaker dit ook goed of mooi, of zoals het hoort uitstuurt.

Over de impendantie, het is een gemmidelde waarde die altijd vermeld wordt, daarom ook nominale impendantie genoemd. De impendantie van een speaker (weerstand) verandert naar mate de freq. die je erin stuurt verandert.

Als grond regel mag je aanhouden dat als je versterker geschikt is voor speakers van bv. 4 tot 16ohm.. Dat je gewoon speakers zoekt die binnen dit bereik vallen.

Verdere en uitgebreidere info vind je ook in de A/V faq. die in de "root" van dit forum staat.

edit:

Ze hebben het over dauerbelastung wat dus ook gewoon continue belasting betekent.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
ik heb de root faq gelezen en ze waren erg duidelijk, hoewel het erg moeilijk voor mij was om het op mijn situatie toe te passen. Het is me nu duidelijk, hartelijk dank.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Je kan die speakers trouwens er wel op aansluiten. Gaan wel wat minder hard, maar nog steeds hard genoeg.

Houd er wel rekening mee dat elke speaker op te blazen is, ook al is het vermogen gelijk. Ga hem dus niet vrolijk voluit draaien met het gevolg dat je daarna je speakers in de vuilnisbak kan gooien.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Meestal blaas je je speakers op omdat je versterker te weinig vermogen heeft en gaat clippen, dit staat geloof ik wel in de FAQ