Toon posts:

Simpel doordenkertje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor velen al een bekende waarschijnlijk maar ik hoorde hem laatst weer eens.
Ga nou niet ouwehoeren dat hij te simpel is want sommige mensen vinden het wel leuk om raadsels op te lossen maar hebben nou eenmaal niet alle vereiste kennis voor aba kadabra raadsels.

In een kamer hangt een gloeilamp. De lamp is uit. Buiten de kamer zijn drie lichtschakelaars. Je mag 1 keer in de kamer kijken. Dan moet je weten welke lichtschakelaar voor de gloeilamp is. De schakelaars mogen zo vaak omgezet worden als je wilt.

Verwijderd

Volgens mij heeft het te maken met de warmte die de lamp afgeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je dat je het antwoord weet of probeer je anderen een kans te geven?

Verwijderd

Misschien moet je niet gaan kijken, maar met je ogen dicht naar binnen om te voelen of de lamp warm is?

Als dat ook onder kijken valt zou ik de schakelaar heel langzaam om laten klikken, als je'm dan vasthoudt op het schakelpunt kun je meestal vonkjes horen overslaan doordat de schakelaar net wel/niet/wel/niet de spanning op de lamp zet... maar dat zal wel weer te ver gezocht zijn...

Verwijderd

Ja ik heb het antwoord een hele tijd geleden een keer gehoord.
Volgens mij heeft het te maken met de warmte die de lamp afgeeft.
Dit punt herinner ik me nog. Dit is de enige manier om na langere tijd na te gaan of het licht heeft gebrand of niet.

Ik zal me er niet verder in verdiepen,omdat ik het antwoord een hele tijd geleden heb gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
NeoCarnifex
Je antwoord is fout

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Ik weet hem ook al. Hij is niet zo simpel hoor.
Je moet gebruik maken van het feit dat hij warm wordt als je hem lang laat branden.
Als je dat weet is hij makkelijk.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Lig het nu aan mij of...

Ik snap het niet. Je kijkt in de kamer, en terwijl je dit doet ga je met die schakelaars flippen, zo vaak als je wilt. je kunt dan toch gewoon alle mogelijkheden (8) uitproberen en kijken waarneer het licht niet brandt. Dan ga je ze 1 voor 1 langs om bij welke schakelaar het licht aan gaat.

of mis ik nu iets?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 19:16
Waarschijnlijk wordt ervan uitgegaan dat je bij de schakelaars niet kunt zien of het licht brandt Diadem.

Je zet eerst een tijdje 1 schakelaar om, die zet je uit en dan weer een andere. Dan ga je in de kamer kijken, en als het licht brandt dan is het de laatste schakelaar geweest. Is de lamp warm dan was het de eerste schakelaar. Anders is het de laatste.

Dit denk ik tenminste.

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-01 19:16
Beetje vreemd verwoord, maar ik bedoel dus dat als de lamp noch brandt noch warm is, dan is het de schakelaar geweest die je niet hebt omgezet.

Verwijderd

Je hebt hem

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!!
Pagina: 1