Nieuwe Compaq Server

Pagina: 1
Acties:

• bitpixl
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb de leuke eer gekregen om een nieuwe Server uit te zoeken :P. We hebben alles van Compaq. De server moet Windows 2000 worden en functioneren als:

- DC
- DHCP Server
- WINS
- SQL
- File Server
- Print Server

Ik zou graag wat aanbevelingen en ervaringen horen wat betreft de Processors (Dual:? Xeon:? Aantal Mhz:?) voor deze server. Zijn er dingen waar ik nog extra op moet letten:?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38

GaMeOvEr

Is een hork.

Deze kan beter naar NT toe. :)

Move PMG -> NT.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

2 servers nemen :)

persoonlijk zou ik sql altijd op een 1 server zetten en voor de rest niks... maar als het echt moet...

edit
(zoals hieronder staat dit hangt echt af van de toepassing van de database)
/edit

hoeveel en wat ligt echt aan het gebruik.. is bijv de sql nodig voor een website met 50000 hits per dag zijn de eisen wat anders dat een lokale database voor intranetsite met 50 hits per dag...

dus wat meer info graag...

hoeveel gebruikers?
hoeveel hits op de db per dag?
enz...

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03-2025

Captor

Serenity now, insanity later !

Het hangt ervan af hoeveel users er gebruik gaan maken van de server... en zeker wat er met die SQL server gebeurt en hoeveel / hoe groot er geprint gaat worden. Als SQL zwaar wordt belast is een dual processor wel een must...

Verwijderd

Ik kan me haast niet voorstellen, dat het om een groot netwerk gaat, want anders zou je dit niet allemaal op één server gooien.

Wat zijn de specificaties van het netwerk? Hoeveel users, worstations, andere servers? Wat voor netwerk, hoeveel printers?

En als klap op de vuurpijl, hoe groot wordt die SQL-base?

Ik heb zo'n vermoeden, dat je wel een flink monster aan moet schaffen...
...hoeveel mag je besteden 8-)

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 11:15
een blade met 4 of 5 units. Maar die zal nog wel niet te krijgen zijn hier in Nl. ;-(

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > ANS
Check ook ff de ANS FAQ, over 'me need server' ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

ehm .. blade ? je bedoelt die dingen met een 30gb ide disk ?

lijkt mij niks .

dl380 dl360 dl590

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 17:23

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op dinsdag 19 februari 2002 14:09 schreef scsi-freak het volgende:
ehm .. blade ? je bedoelt die dingen met een 30gb ide disk ?

lijkt mij niks .

dl380 dl360 dl590
DL360 is wel leuk als een DC, en ook voor printserver, maar als je er wat meer data op kwijt wilt is het niet echt de meest geschikte..
Tenzij een 30Gb genoeg is voor de organisatie.
dan zou ik inderdaad voor de DL360 gaan. Gewoon een single proc uitvoering.
En voor de SQL server nog een DL360, dual uitgevoerd.
Heb je 2 servers, en de load redelijk verdeeld, en je bent voor een €10.000,- klaar. Of dat moet alweer te veel zijn ;)

De hamvraag blijft, ho groot is de organisatie.

• bitpixl
  • Niet online
De organisatie bestaat uit ong. 100 werkenemers.

SQL wordt maar voor 1 applicatie gebruikt, een
lokale management applicatie.

Er zijn ongeveer 20 netwerkprinters in gebruik.

HD Ruimte moet zoveel mogelijk worden (SCSI + uiteraard RAID implementatie)

Geld is op dit moment nog niet belangrijk :9~

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat dacht je van een beetje ML370?

lekker standaard, lekker makkelijk.

1 server is op zich wel genoeg (ik ga er vanuit dat jullie al meer servers hebben, aangezien je zegt dat alles al van compaq is)
Op maandag 18 februari 2002 23:08 schreef mughato het volgende:
een blade met 4 of 5 units. Maar die zal nog wel niet te krijgen zijn hier in Nl. ;-(
beetje nutteloos antwoord he?
Een blade is alleen nuttig ICM een SAN. (Zelf hebben die dingen amper genoeg hdd voor een OS ;) )

en wat denk je dat 5 blades kosten? meer dan een ml370. En dan moet je nog de management module, switch en SAN aanschaffen.

niet echt van toepassing op dit gebied.

EDIT: geef ook even de preciese toepassingen:
bijv. is het de enigste DC?
heeft iedereen een userdirectory die INTENSIEF gebruikt word? Hoelang is de gemiddelde wachtrij (van alle printers samen?) Hoe groot word die SQL database?

ik bedoel, leuk dat je zo wat dingen op het internet flikkert, maar ben eens wat duidelijker. Op het mid en high-end server gebied heb je nl. geen standaard oplossingen.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-05 17:23

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Op vrijdag 08 maart 2002 09:12 schreef Dirk-Jan het volgende:
Wat dacht je van een beetje ML370?

lekker standaard, lekker makkelijk.

1 server is op zich wel genoeg (ik ga er vanuit dat jullie al meer servers hebben, aangezien je zegt dat alles al van compaq is)
[..]

beetje nutteloos antwoord he?
Een blade is alleen nuttig ICM een SAN. (Zelf hebben die dingen amper genoeg hdd voor een OS ;) )

en wat denk je dat 5 blades kosten? meer dan een ml370. En dan moet je nog de management module, switch en SAN aanschaffen.

niet echt van toepassing op dit gebied.

EDIT: geef ook even de preciese toepassingen:
bijv. is het de enigste DC?
heeft iedereen een userdirectory die INTENSIEF gebruikt word? Hoelang is de gemiddelde wachtrij (van alle printers samen?) Hoe groot word die SQL database?

ik bedoel, leuk dat je zo wat dingen op het internet flikkert, maar ben eens wat duidelijker. Op het mid en high-end server gebied heb je nl. geen standaard oplossingen.
Je bedoet waarschijnlijk een NAS.
San is meestal via glas, en dei blades kan je volgens mij niet uitvoeren met een glaskaart. Daar zat een dual 100Mbit NIC in, dus je kan er een NAS achter hangen.
SAN=Storage Array Network (SCSI over glas)
NAS=Network Attached Storage (Gewoon een disk die over ethernet te bereiken is.)

Persoonlijk vindt ik het een slecht idee om zowel domain cotroller fnctionaliteit en een SQL server op 1 en de zelfde machine te plaatsen.
Voor je schaalbaarheid en beschikbaarheid zou ik dat verdelen over 2 verschillende servers.
Een DC hoeft helemaal geen sware jongen te zijn, dan is zo'n dl360 voldoende.
Wil je er echter ook een file/print-server van maken, dan kan je beter kijken naar een ML370.
dual uitvoeren, en max 436Gb diskruimte en ik dacht max 4 of 6 Gb RAM.
die kan dan alle funtionaliteit die jij wilt makkelijk an voor 100 gebruikers. (en dan hoef je echt niet de server tot aan zijn maximum vol te proppen met memory.)

Ik zou zeggen:
ML370
SmartArray 5300 RAID controller
6x36Gb disken (15k Ultra160)
2Gb RAM (vooral voor je database..de rest heft dat niet nodig..Ligt er ook een beetje aan hoe groot de DB is)

disk0 & disk1 in raid 1 voor OS.
disk 2, 3, 4 en 5 in RAID 5 voor beschikbaarheid..

Leef je uit.. ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

toevallig laatst bij een seminar gewest van SuperSan.
ff kijken of ik er documtenatie van kan vinden.

maar die hebben dus nu ook gewoon een Storageserver met een Gbic.

ook over koper.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• bitpixl
  • Niet online
De SQL Database is (maar) 4MB en groeit ontzettend langzaam.

De User-Directories worden inderdaad intensief gebruikt.
Verder staan er ook de Profiles van de Users op.

Er zijn maar 1 of 2 gebruikers die echt grote documenten
printen. (60-80MB per afdruk)

De Compaq ProLiant ML370 is idd een optie.
Wat is p'cies het verschil tussen de 5302/32 controller en de 5302/128? Ik ben niet echt thuis in de controllers.

Nu zag ik ook de Compaq ProLiant ML530. Is er nog een groot performance verschil tussen de Dual PIII-1,4 Ghz en de Dual Xeon PIII-1 Ghz?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Xeon PIII met 256KB cache? Dan is de PIII 1,4GHz gewoon een stuk sneller (tegenover een Xeon met meer cache trouwens waarschijnlijk ook wel).

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op vrijdag 08 maart 2002 10:43 schreef Skillz het volgende:

Wat is p'cies het verschil tussen de 5302/32 controller en de 5302/128? Ik ben niet echt thuis in de controllers.

Nu zag ik ook de Compaq ProLiant ML530. Is er nog een groot performance verschil tussen de Dual PIII-1,4 Ghz en de Dual Xeon PIII-1 Ghz?
de hoeveelheid geheugen op de controller.
de ene heeft 32 mb, de ander 128 mb.
Die kaart van 32 mb is genoeg. het kost je anders een smak geld.

daarnaast zou ik vanwege kostenaspect kiezen voor de dual P3 ipv de Xeon.
maar als geld niet telt, moet je uiteraard de 128mb variant en de Xeons pakken :P

(maar uiteindelijk zit aan alles een budget :( )

• bitpixl
  • Niet online
Op vrijdag 08 maart 2002 12:05 schreef Dirk-Jan het volgende:

[..]

de hoeveelheid geheugen op de controller.
de ene heeft 32 mb, de ander 128 mb.

maar als geld niet telt, moet je uiteraard de 128mb variant en de Xeons pakken :P
Ik wist al dat het de aanwezige geheugen was op de controller, maar waarvoor wordt dat geheugen gebruikt :?

Stel dat er geld genoeg is, dan kan ik dus de Xeon's nemen.
Maar Femme zegt net dat de PIII's beter presteren als de Xeon's.

Dus ik kan beter de Dual PIII's nemen?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

die geheugen op die kaart is gewoon een soort van buffer.

de kaart moet (als je bijv. raid 5 hebt) van minimaal 3 disks data aftrekken.
aangezien dat nooit precies tegelijk aanwezig is, zal het tussendoor even ergens opgeslagen moeten worden.
daar gebruik die dat geheugen voor.

verders:

Xeon P3's of gewone P3's tja. ik laat onze inkoper gewoonlijk altijd Xeons in zo'n systeem stoppen. nooit zo bji nagedacht eigenlijk.
het word wel aangeraden bij Compaq, daar ga ik dan van uit, dat op basis van hun bevindingen de Xeons toch wel goed presteren meen ik aan. (Beter als de gewone P3's anders zouden ze die toch aanraden?)

Pagina: 1