Toon posts:

Neurale netwerken (Zelfdenkend systeem)

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer worden robots zo slim als mensen.

Hoe werkt een neuraal netwerk.

Verwijderd

Voorlopig nog lang niet.

Er zullen altijd programmeurs moeten zijn die de software programmeren waardoor zo'n robot kan leren denken. Een echt zelfdenkend wezen is het dus niet, omdat het alleen maar kan leren wat de programmeur de robot toestaat om te lezen.

Hoe het in de toekomst allemaal verder gaat met die ontwikkeling is natuurlijk nog een zeer vaag en grijs gebied.

Verwijderd

Topicstarter
En als je hem nou zogenaamde zintuigen meegeeft. Zodat de robot kan zien horen ruiken en voelen. En dat hij met die gegevens aan de slag gaat. Toen jij baby was ging dat ook zo. Alleen jou neurale netwerk was wat groter dan de robots van tegenwoordig hebben.

Een paar leuke sites

www.sin.khk.be/~dot/neuro/nn-4.html

www.cram.nl/ieni/950107.htm

Verwijderd

Hoe ging het bij jou dan?
Weleens over nagedacht dat een robot niet ademt, en voordat we een kopie van de hersens hebben....

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:33

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Weleens over nagedacht dat een robot niet ademt
Dat heeft er inderdaad vrij veel mee te maken :P

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heeft dat ademen er niks mee te maken.

Onze hersenen bestaat ook uit een neuraal netwerk met een geheugen en voor elk zintuig is er een stukje hersen.

Ik geef toe een computer krijgt nooit een wil

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Ik heb een vak gehad Inleiding neurale netwerken. Eigenlijk is het heel simpel en als je een groot genoeg neuraal netwerk kan bouwen met 1 of VEEL meer computers zal je vanzelf ooit een zelf bewustzijn vormen als je het een beetje neer legt als de hersenen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Avater >>>
Ik geef toe een computer krijgt nooit een wil
Waarom niet? Onze wil (voor zover je dat een wil kan noemen) lijkt ook voort te komen uit een neuraal netwerk, namelijk ej hersenen. Dus wanneer je een vergelijkbaar iets maakt dan zul je vanzelf een bewustzijn en dergelijke creeeren. Het is voor ons beetje moeilijk voor te stellen omdat bewustzijn iets heel vreemds is, maar het lijkt erop dat het echt zo "simpel" is.

Verwijderd

Macros:
Wat is een beetje neerleggen zoals hersenen.
Je zal precies moeten weten wat de functie is die de neuronen met elkaar verbindt, en niet een sigmoid of andere 'simpele' functie die nu alleen gebruikt wordt vanwege de versimpeling van het model.

Verwijderd

Topicstarter
Jij(Apoc2) bedoelt denk ik het verstand. Ik heb het meer over je geweten, ziel, geest.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Ik zie de mens als organische robot. Als we de zenuw kunnen namaken en kunnen verbinden komen we al een heel eind. As we dan ook nog wat verder zijn met genetica, de programeertaal van ons lichaam kunnen lezen en schrijven.
Dat zie ik nog gebeuren in de toekomstige evolutie, vanaf dat moment zal de evolutie zich gaan richten op de psyche denk ik.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Een leuk boek:

<CENTER>
Het tijdperk van de levende computers
Wanneer computers slimmer worden dan mensen
</CENTER>

Van Ray Kurzweil

Een vooruitblik op onze computergestuurde 21ste eeuw

ISBN 90 209 3957 0

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Wat is een beetje neerleggen zoals hersenen.
Je zal precies moeten weten wat de functie is die de neuronen met elkaar verbindt, en niet een sigmoid of andere 'simpele' functie die nu alleen gebruikt wordt vanwege de versimpeling van het model.
Dat is nou het mooie van het systeem, als je het neurale netwerk in een zelfde staat brengt als bij een embryo, dan hoef je niet alles precies te weten, als je op de juiste plekken stimulansen geeft, dat ontwikkeld het gesimuleerde brein zich vanzelf, je hebt het niet stark in de hand, maar een bewustzijn zal het ontwikkelen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Ik ben geen expert in neurale netwerken, maar wat ik ervan begrijp is dat je een fitheidsfactor (om het maar eens in het goed Nederlands te zeggen ;) ) mee moet geven. Bepaalde configuraties van sterktes van bindingen zullen hoger scoren dan anderen, en die variaties hou je erin, de rest knikker je eruit. Je zou het met fokken kunnen vergelijken.

Of je "zelfbewustzijn" in een fitheid kunt uitdrukken betwijfel ik.

Aan de andere kant weet ik ook dat er veel complexere netwerken bestaan dan die ik ken, dus misschien is dit niet meer van toepassing. Wie weet hier meer over?
Ik heb het meer over je geweten, ziel, geest.
De ziel is dat gedeelte van je brein dat de mogelijkheid heeft om niet te geloven dat het een gedeelte van je brein is. ;)

Verwijderd

Macros: Jij bent niet dom volgens mij;
Maar hoe kun je stellen dat een embryo te vergelijken is met een gesimuleerd brein.
Een bewustzijn is zeer abstract, sterker nog je hebt ook geen beginvoorwaarden, zoals jij ze noemt stimulansen, die je kunt pre-definieren, zodat een neuraal netwerk werkt zoals onze hersenen werken.

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
De ziel is dat gedeelte van je brein dat de mogelijkheid heeft om niet te geloven dat het een gedeelte van je brein is
coole uitspraak!!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
Een leuk boek:

Het tijdperk van de levende computers
Wanneer computers slimmer worden dan mensen

Van Ray Kurzweil

Een vooruitblik op onze computergestuurde 21ste eeuw

ISBN 90 209 3957 0
hmm dat ding kost wel 66 piek :(

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand nog een paar leuke sites met informatie over neurale netwerken.
Pagina: 1