Verwijderd
Voorlopig nog lang niet.
Er zullen altijd programmeurs moeten zijn die de software programmeren waardoor zo'n robot kan leren denken. Een echt zelfdenkend wezen is het dus niet, omdat het alleen maar kan leren wat de programmeur de robot toestaat om te lezen.
Hoe het in de toekomst allemaal verder gaat met die ontwikkeling is natuurlijk nog een zeer vaag en grijs gebied.
Er zullen altijd programmeurs moeten zijn die de software programmeren waardoor zo'n robot kan leren denken. Een echt zelfdenkend wezen is het dus niet, omdat het alleen maar kan leren wat de programmeur de robot toestaat om te lezen.
Hoe het in de toekomst allemaal verder gaat met die ontwikkeling is natuurlijk nog een zeer vaag en grijs gebied.
En als je hem nou zogenaamde zintuigen meegeeft. Zodat de robot kan zien horen ruiken en voelen. En dat hij met die gegevens aan de slag gaat. Toen jij baby was ging dat ook zo. Alleen jou neurale netwerk was wat groter dan de robots van tegenwoordig hebben.
Een paar leuke sites
www.sin.khk.be/~dot/neuro/nn-4.html
www.cram.nl/ieni/950107.htm
Een paar leuke sites
www.sin.khk.be/~dot/neuro/nn-4.html
www.cram.nl/ieni/950107.htm
Verwijderd
Hoe ging het bij jou dan?
Weleens over nagedacht dat een robot niet ademt, en voordat we een kopie van de hersens hebben....
Weleens over nagedacht dat een robot niet ademt, en voordat we een kopie van de hersens hebben....
Dat heeft er inderdaad vrij veel mee te makenWeleens over nagedacht dat een robot niet ademt
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Volgens mij heeft dat ademen er niks mee te maken.
Onze hersenen bestaat ook uit een neuraal netwerk met een geheugen en voor elk zintuig is er een stukje hersen.
Ik geef toe een computer krijgt nooit een wil
Onze hersenen bestaat ook uit een neuraal netwerk met een geheugen en voor elk zintuig is er een stukje hersen.
Ik geef toe een computer krijgt nooit een wil
Ik heb een vak gehad Inleiding neurale netwerken. Eigenlijk is het heel simpel en als je een groot genoeg neuraal netwerk kan bouwen met 1 of VEEL meer computers zal je vanzelf ooit een zelf bewustzijn vormen als je het een beetje neer legt als de hersenen.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Verwijderd
Avater >>>
Waarom niet? Onze wil (voor zover je dat een wil kan noemen) lijkt ook voort te komen uit een neuraal netwerk, namelijk ej hersenen. Dus wanneer je een vergelijkbaar iets maakt dan zul je vanzelf een bewustzijn en dergelijke creeeren. Het is voor ons beetje moeilijk voor te stellen omdat bewustzijn iets heel vreemds is, maar het lijkt erop dat het echt zo "simpel" is.Ik geef toe een computer krijgt nooit een wil
Verwijderd
Macros:
Wat is een beetje neerleggen zoals hersenen.
Je zal precies moeten weten wat de functie is die de neuronen met elkaar verbindt, en niet een sigmoid of andere 'simpele' functie die nu alleen gebruikt wordt vanwege de versimpeling van het model.
Wat is een beetje neerleggen zoals hersenen.
Je zal precies moeten weten wat de functie is die de neuronen met elkaar verbindt, en niet een sigmoid of andere 'simpele' functie die nu alleen gebruikt wordt vanwege de versimpeling van het model.
Ik zie de mens als organische robot. Als we de zenuw kunnen namaken en kunnen verbinden komen we al een heel eind. As we dan ook nog wat verder zijn met genetica, de programeertaal van ons lichaam kunnen lezen en schrijven.
Dat zie ik nog gebeuren in de toekomstige evolutie, vanaf dat moment zal de evolutie zich gaan richten op de psyche denk ik.
Dat zie ik nog gebeuren in de toekomstige evolutie, vanaf dat moment zal de evolutie zich gaan richten op de psyche denk ik.
Dat is nou het mooie van het systeem, als je het neurale netwerk in een zelfde staat brengt als bij een embryo, dan hoef je niet alles precies te weten, als je op de juiste plekken stimulansen geeft, dat ontwikkeld het gesimuleerde brein zich vanzelf, je hebt het niet stark in de hand, maar een bewustzijn zal het ontwikkelen.Wat is een beetje neerleggen zoals hersenen.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Ik ben geen expert in neurale netwerken, maar wat ik ervan begrijp is dat je een fitheidsfactor (om het maar eens in het goed Nederlands te zeggen
) mee moet geven. Bepaalde configuraties van sterktes van bindingen zullen hoger scoren dan anderen, en die variaties hou je erin, de rest knikker je eruit. Je zou het met fokken kunnen vergelijken.
Of je "zelfbewustzijn" in een fitheid kunt uitdrukken betwijfel ik.
Aan de andere kant weet ik ook dat er veel complexere netwerken bestaan dan die ik ken, dus misschien is dit niet meer van toepassing. Wie weet hier meer over?
Of je "zelfbewustzijn" in een fitheid kunt uitdrukken betwijfel ik.
Aan de andere kant weet ik ook dat er veel complexere netwerken bestaan dan die ik ken, dus misschien is dit niet meer van toepassing. Wie weet hier meer over?
De ziel is dat gedeelte van je brein dat de mogelijkheid heeft om niet te geloven dat het een gedeelte van je brein is.Ik heb het meer over je geweten, ziel, geest.
Verwijderd
Macros: Jij bent niet dom volgens mij;
Maar hoe kun je stellen dat een embryo te vergelijken is met een gesimuleerd brein.
Een bewustzijn is zeer abstract, sterker nog je hebt ook geen beginvoorwaarden, zoals jij ze noemt stimulansen, die je kunt pre-definieren, zodat een neuraal netwerk werkt zoals onze hersenen werken.
Maar hoe kun je stellen dat een embryo te vergelijken is met een gesimuleerd brein.
Een bewustzijn is zeer abstract, sterker nog je hebt ook geen beginvoorwaarden, zoals jij ze noemt stimulansen, die je kunt pre-definieren, zodat een neuraal netwerk werkt zoals onze hersenen werken.
coole uitspraak!!De ziel is dat gedeelte van je brein dat de mogelijkheid heeft om niet te geloven dat het een gedeelte van je brein is
Pagina: 1