Grootte van een Woofer vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:51

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik zit nu eens te denken. (ik weet het moet ik niet doet)

Ik zie zo in een gids staan:

-38cm Woofer 400Watt
-25cm Woofer 400Watt

Welke van de twee geeft het mooiste geluid?

Ze zijn allebei van Zeus.

Ik d8 dat de gene van 25cm het mooiste geluid geeft omdat die sneller heen en weer kan ivm grote van de Conus.

Dat de 38cm meer geluid geeft omdat ie meer lucht verzet

Heb ik gelijk?

• Pindkaas
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11-2025

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

simpel gedacht is er eentje met een grote conus eentje met meer herrie, en met een woofer is dat volgens mij wat je wilt? toch?

"Luie mensen worden ook moe!"

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 15:34 schreef Pindkaas het volgende:
simpel gedacht is er eentje met een grote conus eentje met meer herrie, en met een woofer is dat volgens mij wat je wilt? toch?
Ja maar is het niet zo dat een klein(er) woofertje beter geluid produceert/d?

Het is voor een Drive-in Show namelijk en daar wil ik wel goed geluid hebben.
Het moet een BasBox worden voor wat x-tra bassen dus

Verwijderd

Ik heb al redelijk wat ervaring (14 jaar) in de drive-in scene....
De grootte van de speaker is belangrijk ivm het formaat van de zaal waar je staat te draaien,
Als je een grote zaal hebt is het logish dat je ook meer geluid moet verspreiden (dus grote conus).
Het geluid gaat dan ook een beetje "flubberen" bas die niet strak meer klinkt, dit los je op door een versterker te gebruiken die geschikt is voor deze speaker.

Bij een kleine conus klinkt het geluid strak (bas) maar zal je merken dat het gauw ophoud als je een grote zaal hebt......

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Zo groot is de drive-in ook weer niet.

Zaaltjes van 10M*5M ofzow.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo, lekker generaliserend weer.

Het aantal cm's van een Woofer hoeft echt niets te betekenen.

Er zijn goede en slechte 25 en goede en slechte 38cm woofers. Het is ook absoluut niet zo dat een 38cm woofer erg veel meer herrie kan maken enzo

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Wat raad je dan aan?

Welk merk?
Grootte?

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op maandag 18 februari 2002 15:31 schreef Snow_King het volgende:
Hallo,

Ik zit nu eens te denken. (ik weet het moet ik niet doet)

Ik zie zo in een gids staan:

-38cm Woofer 400Watt
-25cm Woofer 400Watt

Welke van de twee geeft het mooiste geluid?

Ze zijn allebei van Zeus.

Ik d8 dat de gene van 25cm het mooiste geluid geeft omdat die sneller heen en weer kan ivm grote van de Conus.

Dat de 38cm meer geluid geeft omdat ie meer lucht verzet

Heb ik gelijk?
Ja, inprincipe heb je gelijk, al is het ook zwaar afhankelijk van watvoor ophanging gebruikt wordt voor de speaker, watvoor kast principe je gaat gebruiken etc.

Verder is de gevoeligheid van de speaker ook nog van belang. En op welke freq. je wilt crossen.

In principe klinkt een wat kleinere woofer strakers, omdat hij idd sneller reageert. Maar in het geval van een drivein. Zou ik toch voor de grotere speaker gaan, omdat je vaak in grote ruimtes zit en daar wil je juist weer meer lucht verplaatsen.

Bovendien vind ik een stijve woofer denk ik het geschiktst voor een drive-in. Zo kan je er veel vermogen in pompen en krijg je er lekker veel tonen rond de 40-80 hz uit, wat die punch geeft bij drive in. Het heeft weinig zin om onder de 35hz te gaan, wat een wat slappere woofer weer iets makkelijker doet.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op maandag 18 februari 2002 16:06 schreef tbusquet het volgende:
In principe klinkt een wat kleinere woofer strakers, omdat hij idd sneller reageert. Maar in het geval van een drivein. Zou ik toch voor de grotere speaker gaan, omdat je vaak in grote ruimtes zit en daar wil je juist weer meer lucht verplaatsen.
Je kan ook meerdere woofers (2 of 3) in een kast proppen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 16:12 schreef JT het volgende:

[..]

meerdere kleine?

• tbusquet
Op maandag 18 februari 2002 16:12 schreef JT het volgende:

[..]

Ja, maar dat was de vraag niet. De vraag was of hij een grote of een kleinere woofer moest nemen.

Daarbij krijg je weer hele ingewikkelde kast principes met meerdere woofers. Bovendien heb je dan meerdere versterkers nodig om het optimaal te benutten.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 18 februari 2002 16:39 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ja, maar dat was de vraag niet. De vraag was of hij een grote of een kleinere woofer moest nemen.

Daarbij krijg je weer hele ingewikkelde kast principes met meerdere woofers. Bovendien heb je dan meerdere versterkers nodig om het optimaal te benutten.
Ja, maar dan heb je wel de voordelen van kleinere woofers terwijl je de geluidsdruk van een grotere kan halen. Dus ik denk dat, als je bereid bent om aandacht te besteden aan een goede kast, beter meerdere woofers kan gebruiken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• tbusquet
Op maandag 18 februari 2002 16:45 schreef JT het volgende:

[..]

Ja, maar dan heb je wel de voordelen van kleinere woofers terwijl je de geluidsdruk van een grotere kan halen. Dus ik denk dat, als je bereid bent om aandacht te besteden aan een goede kast, beter meerdere woofers kan gebruiken.
Nee, dan kan je beter gaan voor 2 subs met kleinere en strakkere woofers. Maar het ligt ook weer helemaal aan de kwaliteit van de woofer. Klein betekent niet altijd nauwkeuriger en strakker.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Oftewel, skip die lompe 38'er en koop een razendgoede 25'er...

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 18 februari 2002 16:53 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Nee, dan kan je beter gaan voor 2 subs met kleinere en strakkere woofers. Maar het ligt ook weer helemaal aan de kwaliteit van de woofer. Klein betekent niet altijd nauwkeuriger en strakker.
Ook goed, 2 subs, maar ook dan maak je gebruik van 2 woofers. Dat zou ik dus doen.

Ecodan warmtepomp

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ofwel koop een razendgoede 38'er dan heb je altijd genoeg (ook in de toekomst)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Duh...

Een 38'er is niet echt audiofiel meer te noemen..

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 18:51 schreef Wekkel het volgende:
Duh...

hoezo :?

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Ff een voorbeeldje:

Ik ben ook bezig geweest met zelfbouw. Had een set speakerboxen met 20 cm woofers. Geweldig strak, warm geluid en een hele lekkere punch.
Toen ging ik andere speakerboxen bouwen met woofers van hetzelfde merk, alleen nu 30 cm in diameter.
Verschil: Geen punch meer, volume scheelde weinig, maar wel een diepere bas (het ging echt laag)

• P5ycho
  • Laatst online: 14:42
dus meer een bwom ipv een pom met een grotere woofer...

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• tbusquet
Op maandag 18 februari 2002 18:51 schreef Wekkel het volgende:
Duh...

Hmmmm.. wat dacht u van de B&W 801 ?

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op maandag 18 februari 2002 16:59 schreef Wekkel het volgende:
Voor PA is 15" zelfs wat weinig vaak. Een beetje flink dixo setje heeft 2x 18 inch per kant. 18-inch is een beetje de norm geworden. Niet dat er iets mis is met 10", alleen de belastbaarheid ligt wat lager, dat is het enige verschil. Maar dat kan je makkelijk compenseren door er meer in een kast te doen. Heb je ook nog het voordeel van de akoustische koppeling: gratis extra dB'tjes :).
Maar of je nou een 10", 15" of 18" koopt, koop iig geen Zeus maar een echt merk. Zeus is zo'n Conrad merk (als ik me niet vergis). Kijk 2e hands, er is echt zoveel te koop! Bijvoorbeeld op www.heuff.nl bij vraag en aanbod.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Jag,
Zeuz is geen Conrad merk en raar maar waar speelt veelal de duurdere merken er uit,

Voornamelijk het feit dat elke Zeuz speaker 10jaar garantie heeft en een lagere eigen vervormings factor (hoorbaar),

En echt een hele hoop kan hebben 400watt max speaker belast met 1800watt continue (ik zeg niet dat het goed is maar het wil zonder problemen)

Zeuz de naam klinkt waardeloos maar de speakers zelf zijn uitstekend.

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik ga schaamteloos Beyma promoten.. :P Op www.beyma.com vind je een heleboel mooie speakers, bouw zelf een kast om bijvoorbeeld de 15K200 (liter of 70, gesloten kast) en je hebt een kast met strak en hard laag..

Als je liever kant-en-klare oplossingen koopt, dan is Master Audio misschien wat die gebruik(t?)en ook Beyma speakers (o.a.), is erg mooi spul, ook wel redelijk prijzig.. www.master-audio.com

• Jag
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op dinsdag 19 februari 2002 09:45 schreef mweert het volgende:
Jag,
Zeuz is geen Conrad merk en raar maar waar speelt veelal de duurdere merken er uit,

Voornamelijk het feit dat elke Zeuz speaker 10jaar garantie heeft en een lagere eigen vervormings factor (hoorbaar),

En echt een hele hoop kan hebben 400watt max speaker belast met 1800watt continue (ik zeg niet dat het goed is maar het wil zonder problemen)

Zeuz de naam klinkt waardeloos maar de speakers zelf zijn uitstekend.
Het is iig wel een Conrad merk, ik heb het ff een oud foldertje van Radio centrum uit Utrecht doorgekeken (ook een electro zaak zoals Conrad). En daar stonden ze ook in, tussen de moonflowers en PAR56 cans in :). Ik doe daarmee geen uitspraak over hoe ze klinken hoor, maar het is wel een conrad merk :).

Verwijderd

koop gewoon JBL ofzo
is ook super goed
Pagina: 1