Ze zijn genetisch identiek, dus ook de hersenen, en hetzelfde opgevoed, toch ken ik een 1-eiige tweeling die een totaal verschillend karakter hebben.
Anoniem: 2841
Ik weet wel zeker dat het milieu een zeer significante zoniet bepalende invloed heeft op de ontwikkeling van het karakter. En om te stellen dat ze hetzelfde zijn opgevoed vind ik discutabel omdat de reactie van de ouders op een situatie ook niet altijd hetzelfde is,dus is de opvoeding nooit (1 op 1) hetzelfde.
De opvoeding zou de assertieviteit kunnen beinvloeden, maar niet de smaak. De een vindt Star Trek hartstikke leuk en de ander niet, de een maakt meer grappen dan de ander.
Je karakter wordt ook gevormd door chemische reacties in je hersenen, en in dat proces zit ook nog enige toeval (hoewel dat bij eeneige tweelingen wel minder is.
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Anoniem: 8850
grappig topic; ik heb ook een identieke tweelingzus.
Ik denk dat een pasgeboren baby niet blanco is, dat zijn/haar karakter al grotendeels aanwezig is.
Het zou dus, aangenomen dat 'karakter' iets genetisch is, zo moeten zijn dat een 2ling hetzelfde karakter heeft.
Daarentegen heeft opvoeding ook deels invloed op de karaktervorming.
Aangezien een 2ling samen wordt opgevoed/hetzelfde wordt behandeld is t logisch dat zij zich hetzelfde gedragen en dezelfde meningen hebben.
(verklaart echter weer niet verschillend karakter van evt. broers en zussen).
moeilijke materie.
Anyway, ik kan stellen dat mijn zus en ik hetzelfde referentiekader hebben, we see things the same.
Toch kunnen we knallende ruzie hebben en verschilen we van smaak m.b.t. bijv. kleding, muziek etc.
Ik denk dat een pasgeboren baby niet blanco is, dat zijn/haar karakter al grotendeels aanwezig is.
Het zou dus, aangenomen dat 'karakter' iets genetisch is, zo moeten zijn dat een 2ling hetzelfde karakter heeft.
Daarentegen heeft opvoeding ook deels invloed op de karaktervorming.
Aangezien een 2ling samen wordt opgevoed/hetzelfde wordt behandeld is t logisch dat zij zich hetzelfde gedragen en dezelfde meningen hebben.
(verklaart echter weer niet verschillend karakter van evt. broers en zussen).
moeilijke materie.
Anyway, ik kan stellen dat mijn zus en ik hetzelfde referentiekader hebben, we see things the same.
Toch kunnen we knallende ruzie hebben en verschilen we van smaak m.b.t. bijv. kleding, muziek etc.
Iedereen maakt verschillende keuze in het leven..hoe langer je leeft hoe meer keuzes je zelf hebt gemaakt. Elke keuze heb je overwogen en daardoor je karakter gevormd. Hoe ouder een tweeling zal worden, des te vmer de karaktereigenschappen zullen gaan verschillen.
In de psychologie gaat er al heel lang de volgende stelling de ronde. Is het karakter genetisch bepaald of opvoedkundig bepaald...of misschien een combinatie?
Ik ben er van overtuigd dat het een combinatie is tussen genetica en opvoeding..dat verklaart zowel de overeenkomsten tussen tweelingen en het uit elkaar groeien als ze ouder worden.
Btw..ik heb ook een genetisch identieke broer..kweet waar ik over praat.
In de psychologie gaat er al heel lang de volgende stelling de ronde. Is het karakter genetisch bepaald of opvoedkundig bepaald...of misschien een combinatie?
Ik ben er van overtuigd dat het een combinatie is tussen genetica en opvoeding..dat verklaart zowel de overeenkomsten tussen tweelingen en het uit elkaar groeien als ze ouder worden.
Btw..ik heb ook een genetisch identieke broer..kweet waar ik over praat.
Anoniem: 9307
Als je als 1-eiige tweeling niet alles samen doet en op dezelfde manier ervaard, zullen zich al andere persoonlijkheden ontwikkelen. Deze andere persoonlijkheden zullen dan, in een extreem geval, ook weer andere dingen doen, ervaren en zodoende krijg je dat een 1-eiige tweeling bijzonder veel van elkaar kan verschillen.
Verder ben ik ervan overtuigd dat er ook nog zoiets is als de ziel van een mens en die is, ook bij 1-eiige tweelingen, gegarandeerd anders. Die ziel zal dus ook op dezelfde situaties anders reageren dan die van zijn broer / haar zus.
Edit
Er zijn er meer die dit al schreven zal ik net.
Verder ben ik ervan overtuigd dat er ook nog zoiets is als de ziel van een mens en die is, ook bij 1-eiige tweelingen, gegarandeerd anders. Die ziel zal dus ook op dezelfde situaties anders reageren dan die van zijn broer / haar zus.
Edit
Er zijn er meer die dit al schreven zal ik net.
Anoniem: 6392
Misschien al gezegd, maar...
1-eiige tweelingen zijn genetisch misschien uniek aan elkaar, maar het karakter van een persoon ligt slechts voor een deel voorgebakken in de genetische code, genotype genoemd.
Daarnaast is er nog het fenotype, wat een verzamelnaam is voor invloeden van buitenaf. Het fenotieke deel van het karakter(of wat dan ook)wordt gevormd door alles wat je waarneemt. Ook de invloed van andere personen wordt door waarnemingen waargemaakt.
1-eiige tweelingen leren van elkaar, maar zullen op hun levensweg vele mensen ontmoeten en vele waarnemingen doen, die de ander niet zal waarnemen.
Hierdoor zal iedere helft, zoals Simkin al zegt, voor andere keuzes komen te staan dan de andere helft en zal deze als gevolg hiervan een ander karakter vormen.
1-eiige tweelingen hebben dan ook altijd een ander karakter, omdat het nu eenmaal twee individuen zijn. Karakters kunnen op veel punten met elkaar overeen komen, maar zijn altijd verschillend.
1-eiige tweelingen zijn genetisch misschien uniek aan elkaar, maar het karakter van een persoon ligt slechts voor een deel voorgebakken in de genetische code, genotype genoemd.
Daarnaast is er nog het fenotype, wat een verzamelnaam is voor invloeden van buitenaf. Het fenotieke deel van het karakter(of wat dan ook)wordt gevormd door alles wat je waarneemt. Ook de invloed van andere personen wordt door waarnemingen waargemaakt.
1-eiige tweelingen leren van elkaar, maar zullen op hun levensweg vele mensen ontmoeten en vele waarnemingen doen, die de ander niet zal waarnemen.
Hierdoor zal iedere helft, zoals Simkin al zegt, voor andere keuzes komen te staan dan de andere helft en zal deze als gevolg hiervan een ander karakter vormen.
1-eiige tweelingen hebben dan ook altijd een ander karakter, omdat het nu eenmaal twee individuen zijn. Karakters kunnen op veel punten met elkaar overeen komen, maar zijn altijd verschillend.
Pagina: 1