Tyan Tiger MP met 2 x AMD Athlon XP 2000+

Pagina: 1
Acties:

• dustin
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-06 22:11
Hallo,

Ik zou graag het volgende willen weten... (even eerst zeggen dat ik wel heb gezocht of deze topic er al was).

Zeer binnenkort ga ik een computer samenstellen met een Tyan Tiger MP mobo waar ik graag 2 x een AMD Athlon XP 2000+ op wil hebben. MP zijn redelijk duur zoals jullie weten.

Nergens kan ik vinden op deze XP op dat mobo kan. In voorgaande berichten zie ik wel dat er mensen zijn die een 1600+, 1700+ en ook 1800+ op de Tiger MP hebben zitten maar misschien meer door geluk dan door echte ondersteuning.

Zijn er inmiddels als mensen met 2 x XP 2000+ op dit board?

Of is het toch veiliger om 2 x een XP 1800+ te kopen? Wel jammer van die paar mhzjes die je dan mist :(

<blockquote><font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000" size="1"><font size="1">Graag niet meer je naam (+ greetz oid) onderaan elke post zetten.
Zie hier waarom niet.</font><hr color="FF0000" size="1"></blockquote>

MacMini M1, 15" Mac Book Pro, 16GB Memory, Canon 5D Mark II, Commodore 64

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10

Floor-is

5.2

Ik zie geen reden waarom een XP 2000+ niet zou werken en een XP 1800+ wel. Ik heb zelf dual XP 1700+ en dat draait superstabiel.

Ik ken ook heel weinig (geen) gevallen waarin dual XP niet werkt.

Bericht hierboven

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Tja, als een XP1800+ werkt, waarom zou een 2000+ dan niet werken.. Het enige verschil is de hogere multiplier..

Gaat dus gewoon werken..

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op maandag 18 februari 2002 15:12 schreef Twynn het volgende:
Tja, als een XP1800+ werkt, waarom zou een 2000+ dan niet werken.. Het enige verschil is de hogere multiplier..

Gaat dus gewoon werken..
waarschijnlijk wel, maar als het niet werkt heb je pech. Het enige verschil tussen XP en MP is, dat de MP gegarandeerd werkt in een MultiProcessor omgeving.

• dustin
Op maandag 18 februari 2002 15:17 schreef SH007 het volgende:

[..]

waarschijnlijk wel, maar als het niet werkt heb je pech.
Dat bedoel ik dus. Vind het risico een beetje hoog gezien de kosten. Ik hoop dat iemand zo'n systeem heeft draaien en kan zeggen of het werkt.

• Delta2
  • Laatst online: 09-08 09:31
hmm, iemand die je kent en die een 2000+ heeft vragen of je z'n CPU even mag lenen om te testen op je mobo.
Werkt het... dan koop je fijn 2 van die dingen :P

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op maandag 18 februari 2002 15:21 schreef Delta2 het volgende:
hmm, iemand die je kent en die een 2000+ heeft vragen of je z'n CPU even mag lenen om te testen op je mobo.
Werkt het... dan koop je fijn 2 van die dingen :P
dat heeft geen zin, het gaat erom dat de XP niet gegarandeerd in dual setup werkt, je moet het als je het wil testen dus ook met 2 XP's doen.

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vraag 't gewoon even bij de toko waar je 't gaat kopen. En sowieso, wat ga je doen met een dual-setup? Lees in de diverse tests dat er zeer weinig verschil is in single/dual-setups behalve bij applicaties die DAADWERKELIJK voor dual setups geschreven zijn.

Als het alleen is om een vette signature onder je naam te zetten dan.... |:( |:(

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op maandag 18 februari 2002 15:46 schreef Toink het volgende:
Vraag 't gewoon even bij de toko waar je 't gaat kopen. En sowieso, wat ga je doen met een dual-setup? Lees in de diverse tests dat er zeer weinig verschil is in single/dual-setups behalve bij applicaties die DAADWERKELIJK voor dual setups geschreven zijn.
Goh... maar heb je er wel es aangedacht wat er gebeurd als je 2 applicaties die geen gebruik maken van SMP tegelijk gebruikt? Juist.. ze gaan nog steeds even snel... alleen word daar bij zulke benchmarks nooit rekening mee gehouden.. :)

Ik zou echt niet meer van dual afwillen... helaas moet dat de komende tijd wel :'(

• dustin
Op maandag 18 februari 2002 15:46 schreef Toink het volgende:
1) Vraag 't gewoon even bij de toko waar je 't gaat kopen.

2) En sowieso, wat ga je doen met een dual-setup?

3) Als het alleen is om een vette signature onder je naam te zetten dan.... |:( |:(
1) doe ik in iedergeval. zal waarschijnlijk Alternate worden.

2) veel super zware services en apps draaien. (IBM WebSphere A.S., IBM DB2, IBM LDAP, IBM WSAD).

3) zeker niet... zonder van het geld dan, toch?

ps: alles van IBM is erg zwaar en ik ben nou eenmaal een (IBM georienteerde) Java developer. (8>

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op maandag 18 februari 2002 15:50 schreef BrZ het volgende:
Goh... maar heb je er wel es aangedacht wat er gebeurd als je 2 applicaties die geen gebruik maken van SMP tegelijk gebruikt? Juist.. ze gaan nog steeds even snel... alleen word daar bij zulke benchmarks nooit rekening mee gehouden.. :)
Klopt.. Meerdere programma's tegelijk draait gewoon lekkerder in een dual setup.. Dat merkte ik vroeger met m'n bp6 al..
Ik zou echt niet meer van dual afwillen... helaas moet dat de komende tijd wel :'(
Mjah, ik zie iets engs staan in je sig.... Wat heb je gedaan?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op maandag 18 februari 2002 15:50 schreef dustin het volgende:

[...]

ps: alles van IBM is erg zwaar en ik ben nou eenmaal een (IBM georienteerde) Java developer. (8>
Als dit voor (semi) professioneel gebruik is, dan zou ik persoonlijk echt wel die extra centen ophoesten voor het gebruik van Athlon MP processors. Als er iets fout zou gaan is het erg lullig als de winkel zegt "Ja, maar je hebt ze gekocht in combinatie met non-MP processors"...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Twee XP2000's kunnen prima met z'n tweeën samenwerken; heb er wel wat voorbeelden van gelezen. Op gamepc.com hebben ze een dual XP2000 review staan. Ook niet zo gek, want de 2000's hebben een multiplier van 12.5, en daar is niks bijzonders aan.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Toink
  • Niet online
Op maandag 18 februari 2002 15:50 schreef BrZ het volgende:

[..]

Helemaal gelijk in... maar je moet ook een OS hebben dat het ondersteunt. Maar in wat je zegt ben ik het met je eens ja.

• dustin
Op maandag 18 februari 2002 16:02 schreef Abbadon het volgende:
Twee XP2000's kunnen prima met z'n tweeën samenwerken; heb er wel wat voorbeelden van gelezen. Op gamepc.com hebben ze een dual XP2000 review staan. Ook niet zo gek, want de 2000's hebben een multiplier van 12.5, en daar is niks bijzonders aan.
In dat review staat het volgende...

So there you have it. The performance between the Athlon XP and MP CPU's are pretty much the same, give or take a few percentage points here and there. Both chips were perfectly stable with the Tyan Tiger MP motherboard, and both systems perform fantastically well.

dus duidelijk dat het wel zou kunnen (maar natuurlijk geen garantie).

• dustin
Op maandag 18 februari 2002 16:10 schreef Toink het volgende:
maar je moet ook een OS hebben dat het ondersteunt.
euhh.. w2k?

Lijkt me wel... veel testen geven aan dat een applicatie met de zelfde snelheid draait. Dus 2 applicaties draaien ook wel de zelfde snelheid lijkt me. Of denk ik wat simpel?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Op maandag 18 februari 2002 16:16 schreef dustin het volgende:

[..]

euhh.. w2k?

Lijkt me wel... veel testen geven aan dat een applicatie met de zelfde snelheid draait. Dus 2 applicaties draaien ook wel de zelfde snelheid lijkt me. Of denk ik wat simpel?
Multitasken heet dat :) En daar wordt idd in het gros v.d. on-line reviews gewoon aan voorbij gegaan (nadat ze hebben vastgesteld dat alle games niet twee maal zo snel lopen |:( ). En SMP roeleert de pan uit wanneer je gaat multitasken. De applicaties worden door het OS netjes verdeeld over beide cpu's, en dat werkt darn smooth :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• dustin
Op maandag 18 februari 2002 16:24 schreef Abbadon het volgende:
De applicaties worden door het OS netjes verdeeld over beide cpu's, en dat werkt darn smooth :P
Je bent duidelijk en zeer behulpzaam, thx >:)

ohja... 2 x XP 2000+ is natuurlijk ook zeer nuttig i.v.m. -> }:O

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:07

[..]

Multitasken heet dat :) En daar wordt idd in het gros v.d. on-line reviews gewoon aan voorbij gegaan (nadat ze hebben vastgesteld dat alle games niet twee maal zo snel lopen |:( ). En SMP roeleert de pan uit wanneer je gaat multitasken. De applicaties worden door het OS netjes verdeeld over beide cpu's, en dat werkt darn smooth :P
Ga maar eens een middagje programma's compileren op een Linux machine. Eerst met 1 CPU, dan met 2 CPUs. Wedden dat je het echt wel merkt :)

Ik snap niet waarom reviewers altijd maar spellen testen op computers. Er is toch veel meer dan spellen, en een Dual systeem is gewoon te duur voor spelletjes, die zet je daar gewoon niet voor in.

* _JGC_ heeft getest met een Digital Prioris XL 5120DP :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[..]

Ja en nee. Je kan ook UT en CS multitasken, maar daar heb je geen kont aan, omdat je maar 1 van de twee toepassingen kan gebruiken, tegelijk is niet praktisch uitvoerbaar.

Multitasken is dus pas nuttig als de taken naast elkaar door blijven lopen. CPU 1 doet dan aan zwaar en langdurig rekenwerk, en dan kan er op CPU 2 nog probleemloos aan OS taken gewerkt worden.

10 keer Netscape/Explorer open, 1x IRC, 1x Outlook, ICQ, MSN Messenger, en een virusscanner (ik noem maar wat), dat kan ook op 1 CPU.

Op m'n werk hebben ze zowel een Dual PIIIEB 1 GHz als een Dual Athlon MP 1,2 GHz staan, en die voeren zware rekentaken uit: Pro/CAST en DEFORM 3D simulaties, die uren en soms wel dagen achtereen draaien. Kijk, dan is het erg prettig om een 2e CPU beschikbaar te hebben.

Pro/CAST draait 1 proces per CPU, dus die kan niet 2 keer zo snel rekenen. (Wel kan Pro/CAST eventueel 2 simulaties tegelijk berekenen.) DEFORM 3D kan wèl 1 rekentaak over de 2 CPUs splitsen, dus dan ben je bijna 2 keer zo snel klaar in vergelijking tot 1 CPU.

Kortom, 2 CPU's (SMP) komt pas ècht goed uit de verf als je regelmatig tegen een CPU load van 100% aan zit te kijken!
Nee, en dan rekenen we de }:O niet mee, want die draait alleen op 'idle time' ;).

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• dustin
Op maandag 18 februari 2002 20:36 schreef JumpStart het volgende:
1( Kortom, 2 CPU's (SMP) komt pas ècht goed uit de verf als je regelmatig tegen een CPU load van 100% aan zit te kijken!

2) Nee, en dan rekenen we de }:O niet mee, want die draait alleen op 'idle time' ;).
1) Misschien zijn er meer mensen die veel met IBM software werken, maar ik zit erg (lees: super super super erg vaak) tegen zo'n volle groene balk aan te kijken. Kan precies zien daaraan of ik al weer een toets kan indrukken. Dus... erg vaak :z :z :z en kan me niet voorstellen dat ik dan in mijn cpu lijstje zie CPU1 100%, CPU2 2%, dat zou zwaar "kl :r te" zijn

2) als ik niet op die machine aan het werk zal zijn ben ik bezig op mijn laptop en heb ik voldoende CPU over voor }:O :+

• dustin
Op maandag 18 februari 2002 20:33 schreef _JGC_ het volgende:
1) Ga maar eens een middagje programma's compileren op een Linux machine.

2) Ik snap niet waarom reviewers altijd maar spellen testen op computers.
1) vertel mij wat, alleen hoop ik dat dat ook zo werkt op een w2k machine.

2) stom he :? maar misschien vinden reviewers het alleen maar belangrijk om zich te richten op het gros (gamers). Maar er zijn meer mensen (zo heten ze toch?) op deze aarde (zolang het niet te warm wordt hier (8> ).

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 19 februari 2002 08:33 schreef dustin het volgende:

[..]

1) Misschien zijn er meer mensen die veel met IBM software werken, maar ik zit erg (lees: super super super erg vaak) tegen zo'n volle groene balk aan te kijken. Kan precies zien daaraan of ik al weer een toets kan indrukken. Dus... erg vaak :z :z :z en kan me niet voorstellen dat ik dan in mijn cpu lijstje zie CPU1 100%, CPU2 2%, dat zou zwaar "kl :r te" zijn
Nou, dat ligt er maar aan. Als jij op 1 CPU moet zitten wachten tot je de volgende toets in kan drukken (dan moet je in Win 2K de prioriteit van de rekentaak verlagen, maar da's een ander verhaal) dan zal je op een 2 CPU systeem gewoon verder kunnen werken zonder te moeten wachten tot je bij wijze van spreken, weer een toets in mag drukken :).

Dan zou je dus wat betreft prestatie niet zoveel op vooruit gaan, maar de werkbaarheid gaat er dan alsnog met enorme sprongen op vooruit.

Zodra je 1) 1 programma draait dat "multithreaded" is, zodat het zichzelf kan splitsen over 2 CPUs, of 2) dat je in ieder geval 2 zware programma's naast elkaar laat draaien, dan zul je beide CPUs pas ècht goed benutten.
2) als ik niet op die machine aan het werk zal zijn ben ik bezig op mijn laptop en heb ik voldoende CPU over voor }:O :+
Tjsa, ieder z'n meug hoor, maar persoonlijk maak ik het niet te moeilijk voor m'n bakkie. Zeker niet als je 2x 70 watt onder de motorkap zou hebben. Distributed computing betekent tenslotte wel snellere afschrijving van CPU en andere computer onderdelen, en ook stroom zuipen kost centen.

(Een jaar lang 300 watt = ongeveer 7 kilowattuur per dag, zal rond de fl. 1000,- (in guldens) aan stroom kosten.)

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 16:01

Acmosa

...no comment.

Ik heb daar laatst wat aandacht in gestopt.
Ik heb namelijk al ervaring met SMP 2 x Pentium II en ben daar uiterst tevreden over.

Maar wat jij nodig hebt is een Tyan Tiger MPX 2466 mobo.
Daar kan je zonder problemen 2 x een XP op plakken.
En wat men ook zegt, je merkt het verschil direct.
Je hebt namelijk altijd wel rekentijd over. Ik heb zelf moeite moeten doen om mijn Dual Pentium II opstelling in het dak te krijgen, daarvoor heb ik 1x een DPC op de 1e proc gezet en seti@home op de 2e.

Maar goed, ik zou zeggen; veel plezier met een uiterst :9~ systeempje.

But then again, I could be wrong..

• dustin
Op dinsdag 19 februari 2002 10:21 schreef Pinky het volgende:
Maar wat jij nodig hebt is een Tyan Tiger MPX 2466 mobo.
Daar kan je zonder problemen 2 x een XP op plakken.
die MPX staat dus meer voor MP & XP?
Daar zit ook direct een 3com 10/100 mbit op, zou ik er anders los bij moeten kopen.

Je voorstel is misschien wel iets om over na de denken.
Thx

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 19 februari 2002 10:26 schreef dustin het volgende:

[..]

die MPX staat dus meer voor MP & XP?
Daar zit ook direct een 3com 10/100 mbit op, zou ik er anders los bij moeten kopen.

Je voorstel is misschien wel iets om over na de denken.
Thx
MPX slaat op het type chipset, als het goed is. AMD kwam eerst met de 760MP, en wat later met de 760MPX. Die laatste heeft onder andere 66 MHz PCI ondersteuning.

Maar je moet voor jezelf eerst beslissen of je kiest voor goedkope(re) performance, waarbij je de garantie/stabiliteit opzij zet, of dat je meer betaalt (of minder prestatie neemt) waarbij SMP gegarandeerd is.

Nogmaals: 2 keer 2000+ XP kan wel werken in SMP mode, maar als je er problemen mee zou krijgen, dan hoef je niet geholpen te worden. SMP werking wordt namelijk alleen gegarandeerd als je 2 stuks Athlon MPs gebruikt.

• Gumbo!
  • Laatst online: 31-07 14:15
Hey Dustin, Vindt alles best wat je koopt. Maar wacht effe een half jaar met installen van die }:O dan kan ik tenminste een beetje inlopen met mijn dual 1800+

Alvast bedankt >:)

op eens heb je het....... voortaan neem je de auto.

• dustin
Op dinsdag 19 februari 2002 13:03 schreef Gumbo het volgende:
Hey Dustin, Vindt alles best wat je koopt. Maar wacht effe een half jaar met installen van die }:O dan kan ik tenminste een beetje inlopen met mijn dual 1800+

Alvast bedankt >:)
He Gumbo!
Natuurlijk doe ik dat... NIET :+

• dustin
Op dinsdag 19 februari 2002 14:53 schreef dustin het volgende:

He Gumbo!
Natuurlijk doe ik dat... NIET :+
Edited
Opzich geen slecht idee gezien de prijzen best weer lager zullen zijn. :D