[FAN] Regelbare Fan controller 1 FAN

Pagina: 1
Acties:

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:44

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
Na de search uitvoerig te hebben gebruikt kwam ik niet tot een duidelijke oplossing voor mijn 'probleem'

In mijn PC heb ik een extra Fan aangebracht om wat extra airflow te krijgen. Als de PC 's avond aan het downloaden is hoeft ie van mij alleen niet zoveel rpm te maken (lawaai):Z word nogal moeilijk :)

Ik weet dat er verschillende proggies zijn om je rpm software matig te regelen (mbm5). Nu ondersteund dit programma mijn mobo niet, dus die valt af.

Op internet kwam ik verschillende producten tegen die je fan TRAPLOOS kunnen verstellen. Alleen zijn die dingen mij ff te duur en hebben ze meestal 4 fan controllers, waar er 1 voldoende is.

Dus ff men vraag in het kort: waar kan ik een traploos verstelbare fancontroller krijgen die 1 fan aanstuurd (of hoe maak ik deze)

Angry Rabbit

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Simpelste oplossing is een potmeter tussen je fan monteren.. (wel een zwaar type nemen, bijv. 5W, 100 Ohm ofzo)..

Andere mogelijkheid is om een regeling te maken met een voltage-regulator, bijv. een lm317.. Nadeel is wel dat je niet je volle 12V op je fan kunt gooien, omdat er altijd een bepaalde spanning over de regulator zal vallen..

Overigens is dit allemaal niet aan te sturen via een programma ofzo, maar het is wel de makkelijkste en goedkoopste oplossing!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

wat je ook kunt doen: even kijken naar een schema van een Baybus met PWM-controlled output, en die gewoon in enkelvoud nabouwen. :)
Er zijn overigens ook bouwpakketten te koop die een motor PWM aan kunnen sturen.

• Pampers
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

Pampers

met plasgootje

Kant-en-klaar te koop bij Perfect Systems
http://www.perfectsystems.nl/info.asp?Info=34178

of bij Freezing Hardware
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=61

Succes!!

System specs PIII 500

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:44

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
Thx voor de snelle reactie, ik ga er meteen 1 bestellen!

KingCrash

Angry Rabbit