Toon posts:

slackware -geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet hoe ik mijn geluidskaart goed moet instellen , hij geeft wel aan dat hij erin zit , maar hoe kan ik drivers installeren/downloaden of hoeft dat niet?

Verwijderd

Als de kernel aangeeft dat de soundcard is gedetecteerd kan je deze benaderen via /dev/audio.

edit:
Ik geef SiR_pr0zaQ gelijk, dit kan je ook ik elke Sound-HOWTO vinden.. In't vervolg eerst zelf op onderzoek uitgaan voordat je een nieuw topic opent Nighthawk!

Verwijderd

Topicstarter
ja , maar het is heel irritant , ik weet niks over linux , ik kan nog niet op internet in linux dus ik moet steeds weer rebooten en terug naar win xp , daarom vraag ik het ff. zodat ik dan snel weer naar linux terug kan.

Verwijderd

In de tijd dat je hier bezig bent een topic te openen en te wachten op replys kan je net zo goed een HOWTO lezen, dan kom je nog veel meer algemenere informatie te weten waarschijnlijk.
Zie het Linux Documentation Project. :)

Verwijderd

/me geeft rhand0z groot gelijk, maar nam zelf niet de moeite dit zo expliciet te vermelden.

Verwijderd

Goed dan, nog een keer:

*kuch*

In tegenstelling tot de GUI-gebaseerde distributies, zoals RedHat, Mandrake en consorten, zit er in de Slackware-distributie geen "sndconfig" of "soundconfig"-script. In plaats daarvan, gaat slackware er van uit dat je zelf de geluidskaart kunt instellen.
Hiervoor dien je enige kennis van je systeem te hebben, zoals:
- Welke hardware heb ik?
- Welke functies ondersteund mijn kernel?
- Welke modules kan ik extra laden?

Bij windows installeer je drivers, bij linux kun je modules laden. Deze staan in

/lib/modules/<kernelversie>/kernel/drivers/

Ervan uitgaande dat je een standaard-2.4.5 kernel hebt,
zou je kunnen zien dat:
bash-2.05$ cd /lib/modules/2.4.5/kernel/drivers/sound/
bash-2.05$ ls
ac97.o.gz emu10k1 msnd_classic.o.gz sound.o.gz
ac97_codec.o.gz es1370.o.gz msnd_pinnacle.o.gz soundcore.o.gz
aci.o.gz es1371.o.gz nm256_audio.o.gz sscape.o.gz
ad1816.o.gz esssolo1.o.gz opl3.o.gz trident.o.gz
ad1848.o.gz gus.o.gz opl3sa.o.gz trix.o.gz
adlib_card.o.gz i810_audio.o.gz opl3sa2.o.gz uart401.o.gz
aedsp16.o.gz mad16.o.gz pas2.o.gz uart6850.o.gz
awe_wave.o.gz maestro.o.gz pss.o.gz v_midi.o.gz
cmpci.o.gz maestro3.o.gz sb.o.gz via82cxxx_audio.o.gz
cs4232.o.gz maui.o.gz sb_lib.o.gz wavefront.o.gz
cs4281 mpu401.o.gz sgalaxy.o.gz ymfpci.o.gz
cs46xx.o.gz msnd.o.gz sonicvibes.o.gz
bash-2.05$

er deze drivers voor geluid geladen kunnen worden. Om te zien of jouw module (driver) erbij zit, kijk je in

/usr/src/linux/Documentation/sound

dan zie je:

bash-2.05$ cd /usr/src/linux/Documentation/sound/
bash-2.05$ ls
AD1816 ESS1868 OPL3-SA SoundPro es1371
ALS INSTALL.awe OPL3-SA2 Soundblaster mwave
AWE32 Introduction Opti Tropez+ solo1
AudioExcelDSP16 MAD16 PAS16 VIA-chipset sonicvibes
CMI8330 Maestro PSS VIBRA16 ultrasound
CMI8338 Maestro3 PSS-updates WaveArtist vwsnd
CS4232 MultiSound README.OSS Wavefront
ChangeLog.awe NEWS README.awe btaudio
ChangeLog.multisound NM256 README.modules cs46xx
ESS OPL3 README.ymfsb es1370
bash-2.05$

Deze bestanden die je kun lezen. Staat jouw geluidskaart erbij? Lees dan het bestand om te ontdekken welke module erbij hoort. Lees hierna

$man modules.conf

om te leren hoe je zo'n module laad.

Veel plezier, en denk eraan: Bij linux KUN je alles, maar MOET je niets!

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Meestal (meestal) weet iemand die slackware gebruikt wel hoe hij zijn hardware aan de praat moet krijgen zonder config tooltjes.

Als je dit niet weet kun je 2 dingen doen, 1) Veel lezen. 2) Geen slackware nemen.

Zo te zien vertik jij het om een van de 2 te doen, en blijf je hier maar topics openen (er staan er nu al 3 in de topic lijst).

*zucht*

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 15:49 schreef Phantom het volgende:
Meestal (meestal) weet iemand die slackware gebruikt wel hoe hij zijn hardware aan de praat moet krijgen zonder config tooltjes.

Als je dit niet weet kun je 2 dingen doen, 1) Veel lezen. 2) Geen slackware nemen.

Zo te zien vertik jij het om een van de 2 te doen, en blijf je hier maar topics openen (er staan er nu al 3 in de topic lijst).

*zucht*
so what?
wat boeit jou dat?
heb je er last van?
ik vraag het alleen omdat ik er niet uit kom, daar is got toch voor? :?

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 16:07 schreef -Nighthawk- het volgende:

[..]

so what?
wat boeit jou dat?
heb je er last van?
Dat lijkt me de verkeerde houding. Zo jaag je alleen maar mensen van wie je hulp wilt hebben tegen je in het harnas. En kijk ook eens in dit draadje: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/319439/ .

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 14:59 schreef -Nighthawk- het volgende:
ik weet niet hoe ik mijn geluidskaart goed moet instellen , hij geeft wel aan dat hij erin zit , maar hoe kan ik drivers installeren/downloaden of hoeft dat niet?
ik gebruik altijd die OSS drivers, zitten geloof ik als module in de kernel, probeer eens: (uit het bloote hoofd dus check eerst ff)
modprobe snd_pcm_oss

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 16:12 schreef janjanjansen het volgende:

[..]

Dat lijkt me de verkeerde houding. Zo jaag je alleen maar mensen van wie je hulp wilt hebben tegen je in het harnas. En kijk ook eens in dit draadje: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/319439/ .
hielp hij dan?

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 00:58
Op maandag 18 februari 2002 16:07 schreef -Nighthawk- het volgende:
heb je er last van?
Ja.
GoT is geen online helpdesk, er wordt verwacht dat je zelf wat moeite doet, maar dat staat allemaal in de FAQ's, ik ben geen pappagaai.

Zo'n instelling dus:
ja , maar het is heel irritant , ik weet niks over linux , ik kan nog niet op internet in linux dus ik moet steeds weer rebooten en terug naar win xp , daarom vraag ik het ff. zodat ik dan snel weer naar linux terug kan.
Ik ga hier niet verder over discussieren, daar zijn de mods voor.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 16:15 schreef DJ_PP het volgende:

[..]

ik gebruik altijd die OSS drivers, zitten geloof ik als module in de kernel, probeer eens: (uit het bloote hoofd dus check eerst ff)
modprobe snd_pcm_oss
zijn die oss drivers geschikt voor elke geluidskaart dan?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Typisch gevalletje van howto's en faq's lezen.

Dicht dus.

-Nighthawk-, probeer een iets andere instelling te krijgen aub.

Aannames zijn fataal.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Okee... genoeg geweest. Ik wil nog even met klem benadrukken dat het niet de bedoeling is om achterover te gaan zitten en ons jouw problemen in de maag te splitsen. Als je er niet uit komt, geef gerust een gil, maar hier schiet helemaal niemand iets mee op. Dat jij helemaal naar XP moet booten om te lezen is heel vervelend, maar nauwelijks een argument. Bovendien staat in tientallen HOWTO's besproken hoe je je ZandBlazer aan de gang moet krijgen in Linux, dat heb ik destijds ook alleen moeten doen!

Goed, het is nu wel duidelijk denk ik... als je tegen een concreet probleem aanloopt (dus niet: hee 'het' werkt nog niet), open gerust een nieuw topic :), maar deze gaat net zo dicht als de winkels op zondagochtend.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.