Toon posts:

[FAQ] Hubs en switches aan elkaar knuppen

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zo het idee dat er nogal eens vragen gesteld worden over het aan elkaar knuppen van hubs en switches en de uplink poort en crossover kabels ensow. Daarom heb ik een klein FAQje in elkaar geknutseld:

================ Begin van de FAQ ================

Hoe moet ik hubs/switches met elkaar verbinden?
We maken even een simpel opstellinkje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
       +---------+
       | Switch1 |
       +---------+
        |A |B ||C 
+-----+   |  |  \\--- Server
| Sw2 |---/  |
+-----+ |
 defgh    +-----+
        | Sw3 |
        +-----+
         ijklm

'd' t/m 'r' zijn computers. Die hangen aan Switch 2 en 3. Deze zijn verbonden met Switch 1. Aan switch 1 is nog een Server verbonden met twee poorten. (Leuk opstellinkje voor een kleine leech-lanparty ;) , maar het gaat om het idee.)

Op 99 van de 100 hubs/switches zit zo'n 'uplink' poort. Meestal, als je iets aan die uplink hangt, kun je poort 1 van die switch/hub niet gebruiken, en andersom. Je kunt de uplink gebruiken, om met een standaard (dus niet crossover) kabel de hub/switch te verbinden met de hoofdswitch. Dus in dit geval hang je switch 2 en 3, via hun uplink, aan switch 1. Op switch 1 gebruik je de normale poorten, en laat je de uplink ongemoeid.
Je kunt ook (maar dat is voor jezelf alleen maar verwarrend, en onhandig) een normale poort gebruiken op switch 2 of 3, dan een crossover kabel gebruiken en die verbinden met een poort op switch 1.
De uplink poort is eigenlijk niets anders dan een interne crossover kabel. :)

Hoe zit het nou met de bandbreedte?
We bekijken het schemaatje nog eens, maar nu hebben we een extra switch (4) toegevoegd, en die verbonden met switch 3:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
       +---------+
       | Switch1 |
       +---------+
        |A |B ||C 
| Sw2 |---/  |
+-----+ |
 defgh    +-----+   +-----+
        | Sw3 |---| Sw4 |
        +-----+   +-----+
         ijklm     nopqr

Alle verbindingen zijn voor het gemak 100Mbit. De server heeft door middel van trunking een verbinding van 200Mbit (2 netwerkkaarten verbonden met 2 poorten op switch 1).

Stel persoon 'd' wil iets downloaden van de server. Heel simpel, de computer maakt direct verbinding en de persoon kan leechen op 100Mbit :9 . Echter, persoon 'g' heeft ook wel zin in één van die films op de server en begint te downen. Aangezien er maar één uplink poort is, leechen ze nu beide op 50Mbit ;( .
Persoon 'k' begint ook te leechen. Hij krijgt nog 100Mbit, want 'd' en 'g' gebruiken samen 100Mbit, dus de server heeft nog 100Mbit over >:) . Deze 100Mbit kan persoon 'k' volledig gebruiken. Maar helaas: de server is heel populair en ook 'o' en 'p' beginnen te zuigen. Zij hebben echter de pech dat ze op switch 4 zitten, die verbonden is via switch 3: ze moeten hun bandbreedte delen, dus in principe 50Mbit per persoon. Maar, persoon 'k' heeft zijn film nog niet binnen (allemaal backups natuurlijk ;) ).
Persoon 'k' kan nu dubbel zo lang wachten, zijn snelheid gaat omlaag naar 50Mbit. 'o' en 'p' moeten de resterende 50Mbit verdelen, dus blijft er 25Mbit per persoon voor hen over (overigens nog steeds sneller dan de gemiddelde internetverbinding :) ).
Probeer dus, als de situatie het toelaat, altijd alle switches direct te verbinden met de hoofdswitch, en de servers ook op die hoofdswitch. Stel je hebt de beschikking over een aantal hubs en switches, gebruik dan altijd een switch voor de hoofdverbinding.

Moraal van dit verhaal: koop een 32 poorts switch :P

Hoeveel switches/hubs kan ik achter elkaar plaatsen?
Je moet alles aan de hoofdswitch hangen, dat zei ik toch al! ;)
Enniewee, als door omstandigheden er meerderen achter elkaar moeten, doe het dan volgens de officiële specificaties:

Maximaal 4 switches, dus zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Computer1
   |
 Switch1
   |
 Switch2
   |
 Switch3
   |
 Switch4
   |
Computer2

Omdat een hub een veel dommer apparaat is (ofsow :P ), mag je
maximaal 3 hubs, dus zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Computer1
   |
  Hub1
   |
  Hub2
   |
  Hub3
   |
Computer2

Hoe lang kan ik een UTP kabel maken?
Een standaard CAT5 kabel mag maximaal 100 yards zijn, dat is 91444 millimeter ;) (oftewel 100 meter is ook goed). Bij langere afstanden kan er packet loss optreden, wat heel simpel inhoudt dat de snelheid omlaag gaat omdat er data opnieuw verstuurd moet worden.
Voor CAT5E (gigabit over copper) geldt hetzelfde.
Als je gigabit snelheden wil bereiken op een CAT5 kabel moet die volgens Intel niet langer zijn dan 20 meter.

Ik hoor dat je twee verbindingen kunt maken via één kabel? Hoe gaat in zijn werk?
RJ-45 standaard:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Pin  color   name
---  -----   ---------
1    wh/or   TxData +
2    or TxData -
3    wh/grn  RecvData+
4    blu
5    wh/blu
6    grn     RecvData-
7    wh/brn
8    brn

wh  = white  (wit)
or  = orange (oranje)
grn = green  (groen)
blu = blue   (blauw)
brn = brown  (bruin)

+---+
+--+   +--+
| 1 2 3 4 |
| 5 6 7 8 |
+---------+

Zoals je ziet worden pin 4, 5, 7 en 8 niet gebruikt, dus daar kun je zelf mee aan de slag :)
Bedenk dat dit alleen geldt voor 10 en 100Mbit netwerken.
Let op: om de kabel betrouwbaar te houden mag je de kabeltjes hooguit een centimeter uit elkaar draaien.

================ Einde van de FAQ ================

Als iemand suggesties of opmerkingen heeft, dan hoor ik dat graag. Ook of dit mini-FAQje eigenlijk wel nuttig genoeg is om in de grote FAQ van NT opgenomen te worden :?

[edit1]
Suggesties van Betweter en RoadRunner84 ff in 8 genomen :)
[/edit1]

Verwijderd

Het is wel handig om te weten dat bij hubs nooit meer dan 4 hubs tussen twee met elkaar verbonden systemen mogen zitten omdat de verbinding dan onbetrouwbaar wordt.
Ik heb overigens nog steeds geen duidelijkheid over de afstanden die met COAX, 10Mbit,100Mbit en 1Gbit overbruigd kunnen worden.
Ook leuk om te weten voor de thuisknutselaar van kabels: je hebt alleen ader 1,2,3 en 6 nodig voor een 10 of 100 Mbit netwerk, dus als je twee verbindingen naar 1 plek wilt leggen kan dat door 1 cat5 kabel *D

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Kewl verhaaltje :P

:+ CTRL+D :+

Mijn iRacing profiel

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40

Ruudjah

2022

Roadrunner: Met die aders, vanaf welke kant is dat? Je hebt namelijk 2 mogelijkheden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
   |---|
+--+   +--+
|      |
+---------+
 12345678

en

|---|
+--+   +--+
|      |
+---------+
 87654321

TweakBlog

Verwijderd

de nummering van links naar rechts met de opening naar beneden en de contacten naar boven, tekening 1 dus

Verwijderd

de server heeft dmv trunking 2x100mb = 200mbit...

als je bedoelt 2 netwerkkaarten en 2 aansluitingen op de switch heb je gelijk. Maar dat is geen trunking; volgens mij houdt trunking in dat er vlans gecreerd worden en de data over 1 kabeltje (de "trunk") gaat. de data wordt wel gescheiden dmv vlantags, maar de max door het kabeltje blijft gewoon 100Mbit en wordt niet opeeens 200 (gewone cat5 kabel)....

overigens kan de leesbaarheid voor een leek ook wel wat beter...

Verwijderd

Topicstarter
^^^^^^^^

• mcdroos
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 12:16
Op maandag 18 februari 2002 15:22 schreef Ruudjah het volgende:
Roadrunner: Met die aders, vanaf welke kant is dat? Je hebt namelijk 2 mogelijkheden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
   |---|
+--+   +--+
|      |
+---------+
 12345678

en

|---|
+--+   +--+
|      |
+---------+
 87654321
Ezelsbruggetje:

Als je de utp-stekker in je neus steekt, zit pin 1 aan de linkerkant.

Verwijderd

Maximaal aantal switches = pc1 - switch1 - switch2 - switch3 -switch4 -pc2

Kun je nou aan switch1 ook weer 2 switches hangen? Of geld max. 4 per netwerk?

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 23:58

snoei

kabels... :D

nee. als je aan switch 1 nog een switch hangt wordt (vanuit 4 gezien) de ketting 5 lang (4,3,2,1,5).
Je kunt wel op switch 2 en 3 bij beide er nog 1 aanhangen.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Er is GEEN limiet aan het aantal switches/bridges dat je tussen 2 systemen kunt hebben hangen, want een switch begrenst collision-domains.
Voor hubs/repeaters gelden :

10 Mbps de 5-4-3-regel :
5 segmenten, dus 4 hubs/repeaters, en maar 3 segmenten mogen bezet zijn met stations, de andere 2 mogen alleen maar inter-repeater-links zijn (bijv. tussen gebouwen of verdiepingen).

100 Mbps
Class 1 hub : 1 toegestaan.
Class 2 hub : 2 toegestaan.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 14:53 schreef Spaceknarf het volgende:
Alle verbindingen zijn voor het gemak 100Mbit. De server heeft door middel van trunking een verbinding van 200Mbit (2 netwerkkaarten verbonden met 2 poorten op switch 1).

[edit1]
[/edit1]
dit is geen trunking maar loadbalancing (ook niet helemaal). bij trunking gebruik je hetzelfde kabeltje voor meerdere vlans(subnetten) wat van elkaar gescheiden wordt dmv vlantags...

switch---"router on a stick"/lollypoprouter: de verbinding hier tussen is een "trunk"

overigens is vanuit de server kant gezien de max throughput wel 200mbit maar vanuit de client kant maar max 100mbit!!! aangezien er of op de ene of op de andere netwerkkaart geconnect wordt. dus per sessie max 100mbit!!! (ik heb wel het idee dat jij dat begrijpt maar voor een noob zou dat wel eens verwarrend kunnen zijn)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon niet meer editen :(
BTW kan GaMeOvEr er niet ff naar kijken ofsow? *D
Op maandag 18 februari 2002 14:53 schreef Spaceknarf het volgende:
Ik heb zo het idee dat er nogal eens vragen gesteld worden over het aan elkaar knuppen van hubs en switches en de uplink poort en crossover kabels ensow. Daarom heb ik een klein FAQje in elkaar geknutseld:

================ Begin van de FAQ ================

Hoe moet ik hubs/switches met elkaar verbinden?
We maken even een simpel opstellinkje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
       +---------+
       | Switch1 |
       +---------+
        |A |B ||C 
| Sw2 |---/  |
+-----+ |
 defgh    +-----+
        | Sw3 |
        +-----+
         ijklm

'd' t/m 'r' zijn computers. Die hangen aan Switch 2 en 3. Deze zijn verbonden met Switch 1. Aan switch 1 is nog een Server verbonden met twee poorten. (Leuk opstellinkje voor een kleine leech-lanparty ;) , maar het gaat om het idee.)

Op 99 van de 100 hubs/switches zit zo'n 'uplink' poort. Meestal, als je iets aan die uplink hangt, kun je poort 1 van die switch/hub niet gebruiken, en andersom. Je kunt de uplink gebruiken, om met een standaard (dus niet crossover) kabel de hub/switch te verbinden met de hoofdswitch. Dus in dit geval hang je switch 2 en 3, via hun uplink, aan switch 1. Op switch 1 gebruik je de normale poorten, en laat je de uplink ongemoeid.
Je kunt ook (maar dat is voor jezelf alleen maar verwarrend, en onhandig) een normale poort gebruiken op switch 2 of 3, dan een crossover kabel gebruiken en die verbinden met een poort op switch 1.
De uplink poort is eigenlijk niets anders dan een interne crossover kabel. :)

Hoe zit het nou met de bandbreedte?
We bekijken het schemaatje nog eens, maar nu hebben we een extra switch (4) toegevoegd, en die verbonden met switch 3:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
       +---------+
       | Switch1 |
       +---------+
        |A |B ||C 
| Sw2 |---/  |
+-----+ |
 defgh    +-----+   +-----+
        | Sw3 |---| Sw4 |
        +-----+   +-----+
         ijklm     nopqr

Alle verbindingen zijn voor het gemak 100Mbit. De server heeft door middel van loadbalancing een verbinding van 200Mbit (2 netwerkkaarten verbonden met 2 poorten op switch 1). Voor alle duidelijkheid: downloaden met een computer gaat dus maar met 100Mbit, tenzij die ook 2 poorten gebruikt...

Stel persoon 'd' wil iets downloaden van de server. Heel simpel, de computer maakt direct verbinding en de persoon kan leechen op 100Mbit :9 . Echter, persoon 'g' heeft ook wel zin in één van die films op de server en begint te downen. Aangezien er maar één uplink poort is, leechen ze nu beide op 50Mbit ;( .
Persoon 'k' begint ook te leechen. Hij krijgt nog 100Mbit, want 'd' en 'g' gebruiken samen 100Mbit, dus de server heeft nog 100Mbit over >:) . Deze 100Mbit kan persoon 'k' volledig gebruiken. Maar helaas: de server is heel populair en ook 'o' en 'p' beginnen te zuigen. Zij hebben echter de pech dat ze op switch 4 zitten, die verbonden is via switch 3: ze moeten hun bandbreedte delen, dus in principe 50Mbit per persoon. Maar, persoon 'k' heeft zijn film nog niet binnen (allemaal backups natuurlijk ;) ).
Persoon 'k' kan nu dubbel zo lang wachten, zijn snelheid gaat omlaag naar 50Mbit. 'o' en 'p' moeten de resterende 50Mbit verdelen, dus blijft er 25Mbit per persoon voor hen over (overigens nog steeds sneller dan de gemiddelde internetverbinding :) ).
Probeer dus, als de situatie het toelaat, altijd alle switches direct te verbinden met de hoofdswitch, en de servers ook op die hoofdswitch. Stel je hebt de beschikking over een aantal hubs en switches, gebruik dan altijd een switch voor de hoofdverbinding.

Moraal van dit verhaal: koop een 32 poorts switch :P

Hoeveel switches/hubs kan ik achter elkaar plaatsen?
Je moet alles aan de hoofdswitch hangen, dat zei ik toch al! ;)
Enniewee, als door omstandigheden er meerderen achter elkaar moeten, doe het dan volgens de officiële specificaties:

Maximaal 4 switches, dus zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Computer1
   |
 Switch1
   |
 Switch2
   |
 Switch3
   |
 Switch4
   |
Computer2

Omdat een hub een veel dommer apparaat is (ofsow :P ), mag je
maximaal 3 hubs, dus zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Computer1
   |
  Hub1
   |
  Hub2
   |
  Hub3
   |
Computer2

Hoe lang kan ik een UTP kabel maken?
Een standaard CAT5 kabel mag maximaal 100 yards zijn, dat is 91444 millimeter ;) (oftewel 100 meter is ook goed). Bij langere afstanden kan er packet loss optreden, wat heel simpel inhoudt dat de snelheid omlaag gaat omdat er data opnieuw verstuurd moet worden.
Voor CAT5E (gigabit over copper) geldt hetzelfde.
Als je gigabit snelheden wil bereiken op een CAT5 kabel moet die volgens Intel niet langer zijn dan 20 meter.

Ik hoor dat je twee verbindingen kunt maken via één kabel? Hoe gaat in zijn werk?
RJ-45 standaard:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Pin  color   name
---  -----   ---------
1    wh/or   TxData +
2    or TxData -
3    wh/grn  RecvData+
4    blu
5    wh/blu
6    grn     RecvData-
7    wh/brn
8    brn

wh  = white  (wit)
or  = orange (oranje)
grn = green  (groen)
blu = blue   (blauw)
brn = brown  (bruin)

+---+
+--+   +--+
| 1 2 3 4 |
| 5 6 7 8 |
+---------+

Zoals je ziet worden pin 4, 5, 7 en 8 niet gebruikt, dus daar kun je zelf mee aan de slag :)
Bedenk dat dit alleen geldt voor 10 en 100Mbit netwerken.
Let op: om de kabel betrouwbaar te houden mag je de kabeltjes hooguit een centimeter uit elkaar draaien.

================ Einde van de FAQ ================

Als iemand suggesties of opmerkingen heeft, dan hoor ik dat graag. Ook of dit mini-FAQje eigenlijk wel nuttig genoeg is om in de grote FAQ van NT opgenomen te worden :?

[edit1]
[/edit1]

[edit2]
Nog een suggestie opgenomen :)
[/edit2]
Pagina: 1