Is er wat dat sneller gaat dan de licht snelheid???

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smoove
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-01 17:48
ik had ergens gelezen dat er een deeltje bestond dat nog sneller gaat dan het licht.
de Tachyon ofzo.

hoe kan dat nou?? E = mc² toch?

---

Verwijderd

Van dat deeltje heb ik nog nooit gehoord. Maar ik las wel een paar dagen geleden in de krant dat het laatste subatomaire deeltje, de tau neutrino ondekt was. Er staat dat ie net zo snel als het licht gaat, maar dit kon toch ook niet volgens E=mc^2!?!

Verwijderd

is geloof ik een "virtueel deeltje zonder massa.....

en dan kan het wel volgens e=Mc^

maar dat weet ik niet zeker, is theorie van hawking.... zal het ff opzoeken

• smoove
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-01 17:48
ik heb ergenens gelezen in een boek uit de bib. over het deeltje Tachyon
zal wel een keertje de title opzoeken van dat boek.

hier een link van dirk jan in de andere posting. http://news.bbc.co.uk/hi/english/sci/tech/newsid_841000/841690.stm
"Beam smashes light barrier"

---

Verwijderd

Volgens mij is Tachyon iets van Star Trek. Is verscheiden malen bij afleveringen langsgekomen>

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Startrek met aanverwante programma's en wetenschap beinvloeden elkaar. Ze proberen in die series wetenschap te extrapoleren. En wetenschappers komen soms op gedachtes door startrek. DS9 is natuurlijk uit de serie, maar pas geleden is de Deep Space 1 gelanceerd. Dat was niet zomaar een gekozen naam. Tachyonen worden wel al een hele tijd genoemd. Even tachyon intikken in www.google.com levert 21000 vermeldingen op. Met als voorbeeld: http://www.dnai.com/~zap/tachyon.txt

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Ik weet wel dat bijv. de Warp theorie ook echt een theorie is die door geleerden bedacht is, en dat ze dit soort dingen dus in Star Trek gebruiken!
En dan hoor je iedereen zeggen: Wat een onzin dat startrek.
Vroeger had je de oude star trek en daar had je wel eens van die hologrammen, waarop iedereen zij dat dat niet kon. Nu bestaan die ook al want in New Yoork staat een gebouw waar ze een hologram van dat gebouw hebben als je binnenkomt.

• The Hippie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Sterker nog:
De warp theorie bestaat ook en is al waargenomen. Alleen op heel wat kleinere schaal dan in Star Trek. (Sub-atomaire schaal)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Tachyon is een deeltje dat is 'ontdekt' door theoretisch natuurkundigen.
Het is nog nooit waargenomen en heeft super vreemde eigenschappen.
Het deeltje reist altijd sneller dan het licht. Net als normale materie niet sneller kan dan het licht, kan dit deeltje niet langzamer dan het licht.
Als het oneindig veel energie heeft, dan gaat het met de snelheid van het licht, maar verliest het energie, dan versnelt het.
Heeft het energie nul, dan gaat het oneindig snel.
Deze eigenschappen heeft het omdat het een imaginaire massa heeft. Iedereen die Analyse 101 op de universiteit of hoge school heeft gehad weet wat dit betekent.
Imaginaire getallen hebben dezelfde vreemde eigenschappen.
Misschien wil iemand anders verder uitleggen, wat voor getallen dat zijn, want ik moet weg.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Imaginaire getallen? De bekendste is natuurlijk de wortel van -1. Voor de mensen die niet thuis zijn in wiskunde: een wortel is een getal dat met zichzelf vermenigvuldigd een kwadraat oplevert. Dus 2 is een wortel van 4 omdat 2*2=4. Een wortel van 9 is 3. Maar ook -3 is er een, immers -3*-3=9. Een wortel van 1 is 1 omdat 1*1=1. Probeer nu eens een getal te vinden dat als je het met zichzelf vermenigvuldigd -1 oplevert. Dat lukt je dus niet want -1*-1 = 1 en niet -1. Wiskundigen hebben het echter soms wel nodig en ze gebruikne daarvoor i. i*i=-1 Je kan er gewoon mee rekenen. Maar echt beetpakken is wat anders :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

In sommige laboratoriumomstandigheden gaat licht zelf sneller dan de lichtsnelheid.

http://www.cnn.com/2000/TECH/space/07/20/speed.of.light.ap/index.html

• The Hippie
Blues:

Dit laatste artikel moet je goed doorlezen.
Er staat namelijk niet dat het licht zelf sneller gaat dan de lichtsnelheid, maar dat de groepsnelheid, (De snelheid waarmee een bundel lichtstralen door een medium lijkt te gaan) groter is dan de lichtsnelheid.
Ze zeggen daar ook dat dat niet betekend dat de afzonderlijke lichtstralen sneller dan het licht gaan.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Een tachyon is een sneller-dan-licht deeltje. In feite bevindt deze zich aan de andere kant van de symmetrie-as, en de tijd van het deeltje beweegt zich in omgekeerde richting.

Verwijderd

Ok. je hebt zwarte gaten. Dat zijn dingetjes met een hele grote aantrekkingskracht (laten we zeggen, een ingeklapte ster ofzo). Daaromheen draait materie wat naar dat zwarte gat wordt gezoken. Dit noemen ze quazars. Uit zo'n zwart gat kan niets ontsnappen, zelfs geen licht. Behalve dan neutrino's.

Ik dacht dat dat elementjes waren die bijna gelijk zijn aan electronen, behalve dan dat ze geen lading hebben. Maar dat kan ik dus helemaal mis hebben.

En volgens mij gingen ze sneller dan het licht...

• The Hippie
Ghostje toch...
Daaromheen draait materie wat naar dat zwarte gat wordt gezoken. Dit noemen ze quazars.
Fout 1. Quotje: "Quasars are most likely the centers of Active Galaxies."
Het is dus nog niet helemaal zeker wat het is maar zeker niet de materie die in een zwart gat wordt getrokken.
Uit zo'n zwart gat kan niets ontsnappen, zelfs geen licht. Behalve dan neutrino's.
??
Neutrino's zijn heel lichte deeltjes zonder lading. Blijven gewoon lekker in een zwart gat zitten..
Ik dacht dat dat elementjes waren die bijna gelijk zijn aan electronen, behalve dan dat ze geen lading hebben. Maar dat kan ik dus helemaal mis hebben.
Wat jij bedoelt zijn neutronen. Die hebben een massa in de buurt van een electron (geloof wel nog 100 keer zo klein, maar goed). Hebben idd ook geen lading..

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

neutrino's zijn ongeladen deeltjes met een zeer kleine massa. Neutrino's zijn bijzonder omdat ze eigenlijk overal dwars doorheen vliegen. Dit komt omdat ze zeer klein zijn en ongeladen. Ze worden dus nauwelijks gehindert door atomen (die immers bijna leeg zijn) en vliegen er dus bijna altijd dwars doorheen. Daarom zijn ze ook zeer moeilijk op te sporen. je moet een botsing tussen een neutrino en een atoom zien te registreren, alleen ze botsen bijna nooit.

Neutrino's bewegen met bijna de lichtsnelheid. Ze hebben echter wel een massa en kunnen de lichtsnelheid dus nooit halen, en ze kunnen zeker niet sneller. Ze zullen dan ook niet uit een zwart gat kunnen ontsnappen.

een neutron is weer heel wat anders. Alle atomen zijn opgebouwd uit een kern waaromheen elektronen rondjes draaien (volgens het klassieke model dan). De kern van een atoom is opgebouwd uit neutronen en protonen. Waarbij er altijd evenveel protonen als elektronen zijn en het aantal neutronen kan verschillen. protonen hebben een lading van +1, elektronen van -1. neutronen hebben geen lading, en een atoom is dus elektrisch neutraal. neutronen en protonen zijn ongeveer even zwaar, en elektronen zijn zo'n 1600 keer lichter (dus nìet 100x zwaarder). Alle normale materie is opgebouwd uit deze drie deeltjes. Dit laatste verhaal is gewoon middelbare school stof.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1