• MixMasterMike
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-03-2025
Ik las laatst in een oude Kijk dat Russische geleerden berekent hadden dat over zoveel miljoen jaar een kernfusie reactie opgang komt in de kern van Jupiter. Dit komt doordat Jupiter per jaar zoveel miljard kilo stof opvangt waardoor de druk in de kern van Jupiter zo groot wordt dat die kernfusie reactie opgang komt. Weet iemand of dit waar is?

I'll catch you on the flip side....

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dat is bull, omdat het spl waar jupiter van gemaakt is, te zwaar is. Kernfusie vind alleen plaats bij gasbollen van hele lichte materie(H/He).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-10-2025

edward2

Schieten op de beesten

Die theorie heb ik ook wel eens gehoord, Jupiter zou net wat te weinig massa hebben om tgv druk een kernfusie opgang te laten komen.
Maar ze zijn er toch nog niet zeker van het feit of Jup. wel of geen vaste (kleine) kern van binnen heeft omdat ze niet door de enorme gasmassa kunnen prikken.

Niet op voorraad.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zou zeggen dat er dan nog een hele boel massa naar binnen moet...ik weet het niet..lijkt me niet echt onwaarschijnlijk

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Sterren worden niet geboren uit planeten.

Sterren worden geboren uit samenklontering van materie. En als die samenklontering groot genoeg word, zal er kernfusie gaan plaats vinden.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
uh.. jah. maar wanneer is iets een ster .. en wanneer een planeet..
wij hebben jupiter toevallig een planeet genoemd..
en het is trouwens onzin dat een ster alleen maar He verbruikt..
hij gaat door tot ie bij ijzer komt.. dan kannie niet meer...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:12
En zelfs dan gaat 'ie nog verder, als 'ie zwaar genoeg is. Alleen levert de kernfusie dan geen energie meer, maar kost het energie.

edit:
Overigens straalt Jupiter meer energie uit dan dat 'ie van de zon krijgt.

Verwijderd

Sterren worden niet geboren uit planeten.

Sterren worden geboren uit samenklontering van materie.
planeet != samenklotering van materie ?

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Een planeet is een ster.
Planeet betekent zwervende ster. :)

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:12
Oei, daar kan ik zo gauw ff niks tegen in brengen...
:)

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 00:08

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Tijdens de vorming van onze zon (en andere sterren) is er restmateriaal overgebleven, deze is gaan samenklonteren, en hier zijn de planeten uit ontstaan. Jupiter heeft veruit de grootste massa, en heeft dus ook de grootste aantrekkingskracht, maar niet genoeg om tot ontbranding te kunnen komen.

CAP-Team

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01 12:55
Wat ik altijd begrepen heb is dat de planeten hun interne enegie verkrijgen uit zwaartekracht contraxie.
Ik kan mij best voorstellen dat de massa van een planeet zo groot wordt dat er een fusie wordt opgestart. De elementen ervoor zijn in ieder geval aanwezig.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Theoretisch zou een planeet misschien zoveel materie kunnen 'vangen' dat hij de kritische grens passeert en er in het binnenste van deze planeet kernfusie gaat optreden. En dan is deze planeet dus een ster geworden.

In praktijk echter is dat onmogelijk. De hoeveelheid materie die jupiter dan zou moeten opnemen is vele malen groter dan de massa van jupiter zelf. Zelfs als jupiter alle andere planeten in ons zonnestelsel zou 'opeten' komt ie nog niet in de buurt.

Het is niet voor niets zo dat, ook al is jupiter groot, nog altijd zo'n 99% van alle materie in ons zonnestelsel in de zon zit.

Dus jupiter zal nooit een ster worden.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1