Toon posts:

Aliens en het besef van tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik doe ook FF een poging ..

Wat als wij als mensen tijd geheel anders beseffen als een stel Aliens van een andere planeet?

Ik bedoel maar .. stel dat we ooit op hun planeet komen, of andersom. Stel dat hun besef van tijd, en alles wat daar bij komt, nou eens 100 x zo snel of 100 x zo langzaam is?

Communicatie is dan meteen nog veel moeilijker dan wanneer het besef van tijd bij iedereen gelijk is.

Stel je voor dat je daar op de planeet aankomt en je ziet niets bewegen. Zelfs als je midden in de beschaving zit. Maar dan blijkt bv. dat als je een half uur toekijkt je alles net iets hebt zien verschuiven. Voor de aliens is het precies andersom. Die zien een stel aardlingen die razendsnel bewegen. Zo snel zelfs dat ze ons amper kunnen zien.

Hoe moet je dan in hemelsnaam contact leggen? En hoe zouden we in elkaars samenleving kunnen functioneren?

Geeft je wat te denken, hé .. :)

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-01 14:51

SiGNe

Ook hoi!

Hey, wie weet zijn kakkerlakken eigenlijk aliens en nemen ze beetje bij beetje onze aarde over? :+

Ik denk niet dat wij in ons leven nog te maken krijgen met aliens, ik geloof wel dat ze er zijn...ergens.
Sowieso is het zeer waarschijnlijk dat ze geavanceerder zullen zijn dan ons.
Ik bedoel...zijn zijn naar ons gekomen en wij niet naar hen...
Als het maar zoogdieren zijn dan komt het met het communiceren misschien ook nog wel goed.
Er zijn ook apen die gebarentaal kennen.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

De snelheid van ons denken en dergelijke wordt begrensd door bv de snelheid van prikkelgeleiding in onze zenuwbanen. Deze is zo'n 120 m/s.

Ik heb ook wel eens zitten denken wat er zou gebeuren als je je zenuwen kan vervangen door glasvezelkabels en je impulsgeleiding opeens met 300.000.000 m/s gaat. Das toch 2,5 miljoen keer zo snel. Je zou enorm snel na kunnen denken en dergelijke. Tijdens het maken van bv 1 pas zou je je gewoon al helemaal doodvervelen.

Verwijderd

Lol, apocalyps, en je hersenen zou je inruilen voor een T3 modem. :) :+ :D
Een vraagje, is er hier op aarde tussen de verschillende wezens al geen verschillende tijdsbesef? Een mier dat ervaart een uur toch anders dan wij.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Wie zegt dat er tussen mensen onderling geen verschil in tijdsbesef is?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Als de aliens ongeveer even groot zijn als wij zullen ze ook wel even snel zijn als wij.

Hoe kleiner, hoe sneller, dus als er mini-aliens hier komen kunnen we ze niet verstaan. :)

• mbuts
  • Laatst online: 17:25
Ik denk dat je dan gewoon alles moet opschrijven want dan maakt tijd niet meer uit

• DaZZle
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-01 09:19
Indien die aliens net als wij op een aardachtige planeet zijn opgegroeid in ditzelfde universum, zal de tijd even snel gaan als voor ons. Immers wij zijn gevormd naar onze omgeving, niet omgekeerd. Zij zullen zich dus hetzelfde vormen, op dit gebied.
Hoe snel je tijd beseft kan natuurlijk altijd verschillen, maar dat ligt meer aan je geheugen, of jij goed kan plaatsen hoe lang geleden iets heeft plaats gevonden en hoe jij tijd schat, niet hoe snel alles werkelijk gaat. Dat is voor ieder mens (op aarde) even snel. Ik heb het dan niet over wormhole reizigers e.d.

Ik denk ook niet dat de snelheid van ons denken beperkt is door de snelheid van de impulsen. Laat een computer eens op die snelheid lopen en het ding is nog trager dan een XT! Dan zitten onze hersennen dus behoorlijk efficient inmekaar. Maar waarom zou het niet efficienter kunnen? Als snel denken efficienter zou zijn voor de overleving, dan weet ik zeker dat toekomstige mensen sneller zullen kunnen denken, met soortegelijk opgebouwde hersennen. Als je beter gaat overleven als je dommer wordt, dan zullen wij weer dommer worden. Wij zijn gevormd naar onze omgeving en wat wij nodig hadden voor onze omgeving. Blijkbaar waren onze overlevingskansen het hoogst als wij slim werden, maar dit zegt niks over de toekomst. Als het de evolutie uitkomt, zullen we weer dommer worden, of slimmer.... het is maar waarin je het succesvolste bent met voortplanten. En ik denk niet dat slimme mensen zoveel meer succesvol zijn in het voortplanten dan dommere mensen, ik denk zelfs dat het omgekeerd is. Iemand die slim is krijgt volgens mij gemiddeld minder kinderen.

• MixMasterMike
  • Laatst online: 03-03-2025

MixMasterMike

Impervious

Het is wel mogelijk wat je suggereert. Vliegen bv. hebben een veel langzamer tijdsbesef dan wij. Of het ook zo is dat een half uur bij aliens een seconde duurt lijkt me niet erg logisch: Kijk maar is naar een vlieg, die vliegt gewoon rond (wat voor die vlieg enkele minuten is).

I'll catch you on the flip side....

• Simkin
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Moet je voor de grap je maar eens verdiepen in de flora wereld, hoe planten en bomen reageren op 'pijn' en geluid..ze reageren wel maar veeeeel langzamer..toen ik versnelde beelden zag dan kreeg ik ook een ander tijdsbesef.

Verwijderd

Apoc2-> Die snelheid door de zenuwbanen is volgens mij alleen van toepassing op de snelheid tussen hersenen en andere lichaamsdelen... Dus door glasvezelzenuwimplant (of zoiets) zou je alleen veel sneller kunnen reageren.

Volgens mij is de 'snelheid' van tijd evenredig met de grote van een dier, zoals hier al eerder is gezegd. Insecten kunnen bijv. sneller reageren dan mensen, of andere grote dieren.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Voor de luiaard gaat de tijd supertraag kijk maar hoe die beweegt.
Pagina: 1