niet alle PCMCIA kaarten zijn hetzelfde :?

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Nou heb ik hier een goldcard 10/100 ethernet CardBus van Psion (dacom) (van een andere laptop) en als ik deze in m'n P75 laptopje wil steken... lukt dat niet, in geen van beide sloten.

Ik heb al met een zaklamp zitten kijken in de sloten van m'n P75 om te zien of er een significant verschil zit tussen de aansluitingen en de pcmciakaart, alleen het zijn er zoveel dat ik het niet echt tellen kan.

Iemand enig idee wat hier het probleem is waarom ik het er niet in kan steken?

Verwijderd

Je hebt PCMCIA type II en type III sloten
Cardbus kaarten zijn 32 bit, PCMCIA kaarten zijn 16 bit als ik me niet vergis.

Sommige laptops hebben 2x type II OF 1x type III, anderen hebben geen type III. Lijkt erop dat je dus geen type III hebt.

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
ah, ja, dat is ff lekker...

enige oplossing is dus een nieuwe pcmcia kaart te kopen :?

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Op maandag 18 februari 2002 14:09 schreef Rolex het volgende:
ah, ja, dat is ff lekker...

enige oplossing is dus een nieuwe pcmcia kaart te kopen :?
Of een nieuwe laptop :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op maandag 18 februari 2002 14:07 schreef MadCat het volgende:

Sommige laptops hebben 2x type II OF 1x type III, anderen hebben geen type III. Lijkt erop dat je dus geen type III hebt.
PCMCIA (pccard) is 16 bit inderdaad, cardbus daarentegen is 32 bits en is te herkenen aan het goudenstripje met bolletjes (hoe moet ik het uitleggen :)) aan de connector kant, en deze passen (helaas) niet in de oudere notebooks.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:18
Op maandag 18 februari 2002 14:07 schreef MadCat het volgende:

Blaaat...

Types geven alleen aan hoe dik het PCMCIA-kaartje is..
Type I -> flitterdun (ong 3 mm)
Type II -> iets dikker (ong 5 mm)
Type III -> Nog dikker (on g1 cm)

een type III slot kan je alles instoppen wat je maar leuk vindt, soms worden 2 type II sloten bovenelkaar gebruikt, kan je dan tot 2 Type I/II indoen, OF 1 type III

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ff voor de helderheid:

Zowel erkens als darkmage hebben gelijk- CB vs. PCMCIA is hier het probleem. Je zult dus een non-Cardbus kaartje moeten zien te scoren. Overigens trekt een 100MB/s kaartje in PCMCIA (itt CB) nauwlijks boven de 16 (wegens beperkingen PCMCIA), dus ga maar voor een makelijker te vinden en goedkopere 10Mb/s.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 16:09 schreef dion_b het volgende:
Ff voor de helderheid:

Zowel erkens als darkmage hebben gelijk- CB vs. PCMCIA is hier het probleem. Je zult dus een non-Cardbus kaartje moeten zien te scoren. Overigens trekt een 100MB/s kaartje in PCMCIA (itt CB) nauwlijks boven de 16 (wegens beperkingen PCMCIA), dus ga maar voor een makelijker te vinden en goedkopere 10Mb/s.
Mijn verhaal klopte idd niet, gelukkig weet ik ook weer hoe het zit :)

Toevallig kwam vanavond een maat lang met een Pentium 1 laptop met 2x type II sloten en hij had een type II Cardbus 10/100 Mbit kaartje bij hem (idd gouden randje met bolletjes). In mijn laptop past hij in beide type II sloten en werkt hij ook in beide. In die oude laptop past hij echter niet (mijn eigen 10 Mbit pcmcia type II kaartje past wel!).

Wij eens goed gekeken met een zaklamp in de sloten van die P1 laptop en wat blijkt: de uitsparingen in de kaartjes verschilt ietje, waardoor de cardbus gewoon niet in het slot past.

Wat betreft de snelheid, die wilde ik ook gelijk ff testen: 10 mbit pcmcia haalt 850 KB/s, en 10/100 pcmcia haalt 1.5 MB/s en tot slot deze 10/100 cardbus haalde mooi effe 4 MB/s dus het verschil is toch wel redelijk groot te noemen.

• kingmuze
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-11-2025

kingmuze

so don't fear

thx, naar die informatie was ik ook opzoek. krijg binnenkort
ook een laptopje dus :-) trouwens beetje letten op t gebruik
van 10MB & 10Mb... beetje groot verschil.. zou wel relaxed
zijn als het zoooo snel ging.. :D

[gvr]muze[nl] says: fear is the mind killer

Verwijderd

Is mijn ook wel eens opgevallen dat.
Me pa heeft een libretto (zo'n mini lap) en daar kunnen gewoon pcmcia II kaartjes in
Heb ook wel eens een usb (type II kaartje) gehad maar dat paste ook niet.
Waarom ... DNNO

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 25 February 2003 @ 22:09:
Is mijn ook wel eens opgevallen dat.
Me pa heeft een libretto (zo'n mini lap) en daar kunnen gewoon pcmcia II kaartjes in
Heb ook wel eens een usb (type II kaartje) gehad maar dat paste ook niet.
Waarom ... DNNO

Dat staat hierboven. Die Libretto kan allicht enkel 16b PCMCIA kaarten aan en de USB kaart was een 32b Cardbus geval :z

Dat staat dus volledig los van het Type I, II en III verhaal (overigens is de laatste 10 jaar bijna alles wat je ziet Type II)

Oslik blyat! Oslik!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36

LopeZ

Too much is never enough

/oud
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.