Toon posts:

usability engineering en user centered design meth

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zij er enige tweakers die gebruik hebben gemaakt van deze twee methodes.

Ik vroeg me daarbij ook af of UE een overkopelend methode is met vele soorten methodes daaronder. (o.a ucdm)

ik wil graag jullie ervaringen, meningen hierover weten.

mijn dank is groot,

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Leg me svp eerst ff uit wat het zijn... :?

Usability Engineering en User Centered Design...

beter samen te vatten als; 'gebruiksvriendelijkheid en klantgerichtheid in mooie amerikaanse termen'?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
Usability Engineering biedt een verdieping van datgene wat bij Human-Computer Interaction aan de orde is geweest, maar richt zich meer specifiek op de bruikbaarheid van digitale systemen. Er wordt ingegaan op verschillende aspecten van bruikbaarheid, zoals leerbaarheid, efficiëntie, satisfactie, etc. Usability engineering kenmerkt zich door het op systematische wijze opstellen van criteria waaraan systemen moeten voldoen, door bij het ontwerpen daarmee rekening te houden en door te evalueren of aan deze criteria ook wordt voldaan.

User centerd design
quote van een engels site
User centred design (UCD) is a software development methodology which identifies and applies users' knowledge, understanding and experience throughout the development lifecycle. User involvement, especially during the early stages of service specification and design, helps ensure that serious usability failings are discovered and removed early and at minimal cost. Much current software development fails to adopt a UCD approach. The usability problems which follow are often due to ignorance or misunderstanding of individual, sub-cultural and cultural differences between developers and users. Such differences often render services unusable for some, or in the worst cases most, potential users. The advent of the Information Society (IS) raises the stakes for IS service developers, since exclusion from a technology as powerful as the Internet once it is integrated across the board into peoples lives is a serious disadvantage.

We present a three-layered model describing different design strategies to deal with cultural, sub-cultural and individual difference: globalisation/internationalisation, localisation/customisation, individualisation/ personalisation. At each layer we show how a UCD approach can improve upon existing development methods to produce truly "user-friendly", i.e. inclusive, IS services. We conclude with recommendations for the strategic integration of UCD into the IST Fifth Framework Programme.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

Pelle

🚴‍♂️

't zijn methodes en theorieen over mens-machine interactie, en dan met name gericht op usability. Is sinds de introductie van de PC een heel apart vakgebied geworden, voortvloeiend uit de sensorische en cognitieve ergonomie.

Omschrijven wat het is is redelijk lastig; tenminste, dat is niet in 50 woorden te doen. Maar eigenwijs als ik ben ga ik het toch proberen: bij dit soort dingen moet je vooral denken aan functioneel navigatie-ontwerp, beeldherkenning, symbolisaties, (onderbouwd) kleurgebruik, verwachtte clickflows, kortom de dingen die nodig zijn om gebruikers een goede, snelle, en makkelijke manier te bieden voor het navigeren op (bijvoorbeeld) een website.

/edit
darn, Kemo was me voor :)

/edit 2
Om even terug te komen op de vraag: ik heb ze nooit expliciet gebruikt, maar heb er zeker wel delen uit toegepast. Zelf heb ik een aantal jaren te maken gehad met productergonomie, en daarvandaar neem je zeker wel wat mee als je user interfaces gaat ontwerpen en bouwen. Dit gaat dan dus vooral min of meer onbewust, er zijn bij mij bepaalde principes met de paplepel ingegoten en daar hoef ik geen theorie of methode voor te volgen om in te zien dat het logisch is.

Het leukst is trouwens als je compleet wordt vrijgelaten hierin, en je lekker volgens het ego-principe kunt gaan werken :) Ik vraag me soms wel es af hoe de wereld eruit zou zien als iedereen dat zou doen... bejaarden krijgen de deurkruk dan niet meer naar beneden, lange mensen stoten elke keer hun knijter als ze de trein instappen, 95% van de mensen zou te grote of te kleine kleren hebben, software zou geen helpfiles meer hebben en de mensen van onder de 1.70 zouden niet meer bij het gaspedaal van hun auto kunnen :)

Wow.. eigenlijk zijn ontwerpers best wel belangrijke mensen :D

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Uhmz, dus eigenlijk 'waarom design je iets zoals je het designt' ?

Waarom zijn NS infobordjes bijna altijd iconen? Waarom zijn plaatsnaamborden blauw? Waarom staat een navigatiemenu aan de linkerkant van een pagina?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Waarom is GoT paars? :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 15:23 schreef Dark Blue het volgende:
Uhmz, dus eigenlijk 'waarom design je iets zoals je het designt' ?

Waarom zijn NS infobordjes bijna altijd iconen? Waarom zijn plaatsnaamborden blauw? Waarom staat een navigatiemenu aan de linkerkant van een pagina?
gaat wel iets dieper dan dat.. maar klopt een beetje :P

Laten we vanuit gaan dat de gebruiker centraal staat en dat alles om hem/haar draait..

binnne UE heb je vele technieken om tot een gestructueerde wijze het ontwerp proces te doorlopen..

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 15:15 schreef Pelle het volgende:
't zijn methodes en theorieen over mens-machine interactie, en dan met name gericht op usability. Is sinds de introductie van de PC een heel apart vakgebied geworden, voortvloeiend uit de sensorische en cognitieve ergonomie.

Omschrijven wat het is is redelijk lastig; tenminste, dat is niet in 50 woorden te doen. Maar eigenwijs als ik ben ga ik het toch proberen: bij dit soort dingen moet je vooral denken aan functioneel navigatie-ontwerp, beeldherkenning, symbolisaties, (onderbouwd) kleurgebruik, verwachtte clickflows, kortom de dingen die nodig zijn om gebruikers een goede, snelle, en makkelijke manier te bieden voor het navigeren op (bijvoorbeeld) een website.

/edit
darn, Kemo was me voor :)

/edit 2
Om even terug te komen op de vraag: ik heb ze nooit expliciet gebruikt, maar heb er zeker wel delen uit toegepast. Zelf heb ik een aantal jaren te maken gehad met productergonomie, en daarvandaar neem je zeker wel wat mee als je user interfaces gaat ontwerpen en bouwen. Dit gaat dan dus vooral min of meer onbewust, er zijn bij mij bepaalde principes met de paplepel ingegoten en daar hoef ik geen theorie of methode voor te volgen om in te zien dat het logisch is.

Het leukst is trouwens als je compleet wordt vrijgelaten hierin, en je lekker volgens het ego-principe kunt gaan werken :) Ik vraag me soms wel es af hoe de wereld eruit zou zien als iedereen dat zou doen... bejaarden krijgen de deurkruk dan niet meer naar beneden, lange mensen stoten elke keer hun knijter als ze de trein instappen, 95% van de mensen zou te grote of te kleine kleren hebben, software zou geen helpfiles meer hebben en de mensen van onder de 1.70 zouden niet meer bij het gaspedaal van hun auto kunnen :)

Wow.. eigenlijk zijn ontwerpers best wel belangrijke mensen :D
bedankt voor het delen van je ervaringen..

Ik "moet" namens mijn instelling een methode gebruiken (het liefst een bestaand methode, maar op zich geen probleem als ik een goed afgebaakend methode creer).

Op dit moment ben ik op zoek naar een methode, dat op mijn opdracht aaansluit.

In mijn project zal ik uiteindelijk een dlo-prototype opleveren, die aan alle usability aspecten (die tijdens het onderzoek naar voren komt) zal moeten voldoen.

usability engineering is hierbij een goede oplossing, maar omdat mijn op te leveren dlo-prototype meer gericht is voor de interculturele markt. Heb ik gelezen dat UCDM een goed methode is.

Mijn vraag was uiteindelijk of er mensen zijn die er ook mee hebben gewerkt en of UCDM gewoon UE is en daaronder valt.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:56

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle roept: Yellowwwwww!

Eens even kijken of onze grote vriend de usability expert van dit moment ergens in de buurt is... zie in ieder geval zijn stage-sijt: http://www.introvert.nl/aa_usability/

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 15:49 schreef Pelle het volgende:

Eens even kijken of onze grote vriend de usability expert van dit moment ergens in de buurt is... zie in ieder geval zijn stage-sijt: http://www.introvert.nl/aa_usability/
THANK YOU PELLE!! :D dit is zeker een start!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Alles wat daar staat is geblaat, ben net bezig met alles netjes en serieus te herschrijven :)

|{ brrr }] |

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Op maandag 18 februari 2002 15:49 schreef Pelle het volgende:

[mierenneukmodus]
Hé yellow betekent moet met een t in dat plaatje ;)
[/mierenneukmodus]

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

offtopic:
Moet m'n luie ass ertoe aanzetten die website offline te halen tot ik het PDF'je afheb :)

|{ brrr }] |

Pagina: 1