't zijn methodes en theorieen over mens-machine interactie, en dan met name gericht op usability. Is sinds de introductie van de PC een heel apart vakgebied geworden, voortvloeiend uit de sensorische en cognitieve ergonomie.
Omschrijven wat het is is redelijk lastig; tenminste, dat is niet in 50 woorden te doen. Maar eigenwijs als ik ben ga ik het toch proberen: bij dit soort dingen moet je vooral denken aan functioneel navigatie-ontwerp, beeldherkenning, symbolisaties, (onderbouwd) kleurgebruik, verwachtte clickflows, kortom de dingen die nodig zijn om gebruikers een goede, snelle, en makkelijke manier te bieden voor het navigeren op (bijvoorbeeld) een website.
/edit
darn, Kemo was me voor
/edit 2
Om even terug te komen op de vraag: ik heb ze nooit expliciet gebruikt, maar heb er zeker wel delen uit toegepast. Zelf heb ik een aantal jaren te maken gehad met productergonomie, en daarvandaar neem je zeker wel wat mee als je user interfaces gaat ontwerpen en bouwen. Dit gaat dan dus vooral min of meer onbewust, er zijn bij mij bepaalde principes met de paplepel ingegoten en daar hoef ik geen theorie of methode voor te volgen om in te zien dat het logisch is.
Het leukst is trouwens als je compleet wordt vrijgelaten hierin, en je lekker volgens het ego-principe kunt gaan werken

Ik vraag me soms wel es af hoe de wereld eruit zou zien als iedereen dat zou doen... bejaarden krijgen de deurkruk dan niet meer naar beneden, lange mensen stoten elke keer hun knijter als ze de trein instappen, 95% van de mensen zou te grote of te kleine kleren hebben, software zou geen helpfiles meer hebben en de mensen van onder de 1.70 zouden niet meer bij het gaspedaal van hun auto kunnen
Wow.. eigenlijk zijn ontwerpers best wel belangrijke mensen