• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 10:35
Hoe zit het met een eventuele 10de planeet die in ons zich in ons zonnestelsel zou bevinden. Een flinke tijd geleden heb ik een aantal artikelen gelezen dat ze de langbestaande theorie hadden onderbouwd met feiten, meet gegevens van de omliggende banen van hemellichamen. Het bleek te gaan om de grootste planeet van ons zonnestelsel. weet iemand hier meer van ?

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik dacht gisteren avond even dat ik daar was ;)

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-01 14:51

SiGNe

Ook hoi!

Maiar, ook stoned????

Simkin, tussen mars en Jupiter heeft ook nog een planeet gestaan, deze is alleen ontploft.
Dit verklaard de vele meteorieten die daar nog rondzwerven.
Maar er zijn geruchten dat er voorbij Pluto ook nog een planeet is, het is alleen nog niet bekend of die planeet wel of niet bestaat.
Pluto weten we trouwens ook nog weinig tot niets van.

Niet?
[Specs]

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:18

Nietzman

Woei!

'de tiende planeet' is iidg een boek van 'storm'

• Simkin
  • Laatst online: 20-01 10:35
Ik heb over boeken gehoord en ik weet dat het al een lange tijd een speculatie is...vreemd genoeg dacht ik dat ik een jaar geleden een artikel te hebben gelezen over een astronoom die niet daadwerkelijk een foto heeft gemaakt, maar de massa en de baan had berekend van het 'object' doordat verschillende hemellichamen uit hun baan werden gebracht. Ze hadden altijd al een vermoeden maar nu hadden 'ze' aan kunnen tonen dat er een lichaam van 5 keer de groote van pluto ook om 'onze' zon heen draait...blijkbaar niet waar as niemand anders er ies over gehoord heeft.

Verwijderd

Deze eventuele planeet heet heel toepasselijk Planet-X. Overigens zijn er ook grote twijfels of we niet 9 maar 8 planeten in ons zonnestelsel hebben. Pluto is mogelijk gewoon een groot uitgevallen ijsklomp waarvan er wel meerdere rondzwerven op +/- 6 miljard km van de zon.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:10
Overigens is Pluto ontdekt doordat buitenplaneten als Uranus(7) en Neptunus(8) kleine afwijkingen van hun baan hadden. Aan de hand van die afwijkingen konden ze berekenen waar de negende planeet zich zou bevinden. Ze hebben toen een paar telecopen in die richting gericht en ontdekten Pluto.

Alleen nu komt het vreemde: Pluto bleek te weinig massa te hebben om verantwoordelijk te zijn voor de gemeten baanafwijkingen van Uranus en Neptunus.

Vanaf die tijd is er dus al sprake van een mogelijke 'Planet X'.

Verwijderd

Oo deze pagina is info te vinden over Planet X, oa een artikel uit de Washington post van
Dec 1983. http://www.zetatalk.com/theword/tword262.htm

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

En hop, weer een topic verpest met zetatalk bullshit. Kan er geen ban worden gezet op alle url's die beginnen met www.zetatalk.com ?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16:10
Lijkt mij goed idee.

Verwijderd

Wat is er mis met zetatalk? (ik las deze topic toevallig) Volgens mij is het gewoon een bron die wordt doorgegeven of mis ik nu de link?

• Kolky
  • Laatst online: 11-01 19:53

Kolky

subtitle not available

Dit is een heel erg boeiend onderwerp.
Ik heb me ook een tijd bezig gehouden met planeet X. Het is inderdaad zo dat Pluto een te kleine massa heeft om de afwijkingen in de banen van Uranus en Neptunus te kunnen verklaren. Er moet dus nóg iets zijn wat die afwijkingen verklaart. Dat moet me een joekel van een object zijn!
Zou het niet iets te maken hebben met de astroïdengordel na Pluto?

• Agent-X
  • Niet online
Misschien komen de aardstralen van de planeten daar wel bijelkaar en zorgen voor mysterieuse afwijkingen..misschien ook niet trouwens besef ik me opeens...

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

diddel:

Degenen die hier al wat langer komen hebben de site zetatalk al wel vaker langs zien komen. Al behoorlijk vaak zelfs. En tot nu toe hebben we op die site nog nooit ook maar 1 zinnige opmerking kunnen vinden. Dat is dus wat er mis is met zetatalk.

Kolky:
Zou het niet iets te maken hebben met de astroïdengordel na Pluto?
Als je de Oort-wolk bedoelt moet ik je teleurstellen. De Oort-wolk staat te ver weg en heeft een te kleine totale massa om een serieuze invloed te kunnen uitoefenen op de banen van de planeten.

D'r zijn volgens mij 3 mogelijkheden:
a) Een nog niet ontdekte 10e planeet. Deze planeet zou erg groot moeten zijn.
b) Er is de theorie dat de zon een onzichtbare dubbelganger zou hebben. Deze zou verantwoordelijk zijn voor de afwijkingen in de planeetbanen èn voor het periodieke bombardement van kometen dat wij te verduren krijgen om de zoveel miljoen jaar. Deze dwergster zou dan namelijk door de Oort-wolk gaan en daardoor honderden kometen onze kant op flikkeren.
c) Een externe invloed. Bijvoorbeeld een zwart gat op een aantal lichtjaar afstand, of misschien zelfs een gewone ster. Ook heeft het centrum van de melkweg een bepaalde invloed op ons zonnestelsel. Deze laatste invloed is echter bekend, dus ik neem aan dat ze die kunnen 'wegfilteren'.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Agent-X
  • Niet online
*c) Een externe invloed. Bijvoorbeeld een zwart gat op een aantal lichtjaar afstand*

Hier heb ik volgens mij vrij serieuze ehh..dingen over gehoord. Hoe zit het me de probes die die richting in zijn geschoten ?
Ondertussen te oud om een beetje goed de boel te kunnen analyseren of nog te ver weg ?

Verwijderd

Diadem: Ok dat is duidelijk :) Vandaar dat ik niet meteen het probleem begreep. Ik kijk wel eens in dit forum maar ben meestal te moe om me in al deze dingen te verdiepen :)

Verwijderd

^^^^^^

• Morgoth
  • Laatst online: 22-11-2025
Tis verder in het geheel niet nodig om een topic omhoog te halen met de simpele tekst '^^^^^^'. Dat is vrij zinloos.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.