[Debian] apt-get dist-upgrade

Pagina: 1
Acties:

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Harstikke n00b vraagjes, maar ik moet het toch een keer leren :)

Als ik apt-get update en dan apt-get upgrade doe, wat is dan het verschil met apt-get dist-upgrade
Komt dit niet op hetzelfde neer ?

Als ik in de sources list alleen verwijzingen heb staan naar de stable releases wordt dan mijn release met dist-upgrade geupdate naar de volgende stable release ?

Kan ik met een cron job mijn systeem laten updaten en upgraden ? (hoef alleen maar ja of nee, anders leer ik niets)

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dist-upgrade doet ook slim naar dependencies kijken enzo, alleen maar nodig bij een overstap naar een "stapje hoger". Als je via internet update en upgrade, is je bak al de nieuwste stable (r5), dist-upgrade maakt dan niks uit. Een cronjob kan natuurlijk, maar voor potato (stable) is het weinig zinvol, omdat die niet vaak word geupdate, en is dus een verspilling van bandwidth enzo.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 18 februari 2002 13:19 schreef ProZa het volgende:
Harstikke n00b vraagjes, maar ik moet het toch een keer leren :)

Als ik apt-get update en dan apt-get upgrade doe, wat is dan het verschil met apt-get dist-upgrade
Komt dit niet op hetzelfde neer ?
Nee. Uit de manpage van apt-get:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
     upgrade
          upgrade is used to install the newest versions of  all  packages
          currently installed on the system from the sources enumerated in
          /etc/apt/sources.list. Packages  currently  installed  with  new
          versions  available are retrieved and upgraded; under no circum­
          stances are currently installed packages  removed,  or  packages
          not  already  installed retrieved and installed. New versions of
          currently installed packages that  cannot  be  upgraded  without
          changing  the  install status of another package will be left at
          their current version. An update must be performed first so that
          apt-get knows that new versions of packages are available.

dist-upgrade
          dist-upgrade, in addition to performing the function of upgrade,
          also  intelligently  handles changing dependencies with new ver­
          sions of packages; apt-get has  a  "smart"  conflict  resolution
          system,  and it will attempt to upgrade the most important pack­
          ages at the expense of less important ones  if  necessary.   The
          /etc/apt/sources.list  file  contains  a  list of locations from
          which to retrieve desired package files.
Als ik in de sources list alleen verwijzingen heb staan naar de stable releases wordt dan mijn release met dist-upgrade geupdate naar de volgende stable release ?
Ja en nee. Het gebeurt inderdaad, maar niet op de manier die jij je voorstelt. Aangezien je verwijzingen naar stable staan, zal een apt-get update / upgrade / dist-upgrade uit de stable tree gaan downloaden. Maar als er een nieuwe stable release is dan verandert die stable tree dus naar de nieuwe release. Op die manier zul je dus inderdaad de volgende stable release gaan draaien. Note: als je in je sources.list niet 'stable' maar 'potato' hebt staan, dan zal dit niet gebeuren.
Kan ik met een cron job mijn systeem laten updaten en upgraden ? (hoef alleen maar ja of nee, anders leer ik niets)
Ja.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Het verschil tussen apt-get upgrade en apt-get dist-upgrade is dat de 2e versie beter omgaat met de dependencies die je krijgt als je je distro gaat upgraden (stable -> testing oid.). De gewone upgrade zal dan waarschijnlijk niet werken omdat hij eerst de verkeerde packages update waardoor de rest van de installatie misschien onmogelijk wordt door dependencies waar niet aan voldaan kan worden. apt-get dist-upgrade vermijdt dit door de belangrijkste zaken als eerste te doen zodat er altijd een werkend systeem is.

dist-upgrade gaat overigens niet automatich van je stable een testing of unstable release maken. Je moet hiervoor eerst je sources veranderen (dus de stable in je /etc/apt/sources.list veranderen in testing oid.).

Antwoord op je laatste vraag: Ja het is mogelijk om apt-get update & upgrade door de cron te laten doen :-)

suc6!

edit: Wat zijn we toch weer behulpzaam met z'n allen :)

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Dank voor de snelle antwoorden. Afgelopen weekend voor het eerst geinstalleerd :) Werkt perfect op een oud laptopje als servertje, maar ik heb nog wel het een en ander te leren :)

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
http://debianplanet.org

is wel handige site, rechtsboven bij de tips, tricks and howto's kijken.
Pagina: 1