He Uquark, dat boek heb ik ook (een aantal keren) gelezen

.
Zeer interessant inderdaad (en deze topic ook

).
Nog ff de boel opsommen
1. Zon ontploft - als we dan nog leven zitten we al lang ergens veel verder weg
2. We mollen onszelf - onwaarschijnlijk, er zullen altijd een paar mensen overblijven, die alles weer opbouwen. Waarschijnlijk mollen we nog wel een keer de rest van de aarde
3. Deep impact - Waarom niet, hierdoor zijn de dinasaurussen ook uitgestorven. Gelukkig zien we ze tegenwoordig aankomen, en als we voor een keertje gezamenlijk iets probeerden overleven we dit wel (we hebben allang de technologie om zo'n ding te vaporizen voordat ie ons raakt). De vraag is of we hiertoe in staat zijn, en ik vrees het ergste.
4. ziekte - Er zullen altijd wel wat mensen overleven. De vraag is of dit niet een of andere indianenstam is, zonder de kennis om ons weer op te bouwen. We zullen ze nooit kunnen uitroeien, maar we houden ze voorlopig nog wel even op afstand. Wij kunnen antibiotica net zovaak morphen als die ziektes dat kunnen. En edward heeft ook een leuk punt.
5. Kwaadwillende aliens komen langs - Dat kan, en dan hangen we big-time...
1. De zon ontploft dus niet (ten minste niet in 'kaboem' opzicht

), maar wordt een rode reus die tot voorbij de baan van Mars rijkt.
2. Onzelf mollen, daar geloof ik niet direct in, maar op zich is het mogelijk als je ziet welke landen in het Midden-Oosten nu ook met kernwapens beginnen en je de ontwikkelingen in en over Israel volgt (dat zal nog wat worden daar).
Wel kunnen we onze leefomgeving mollen door steeds meer te verstedelijken en in de armere landen ook nog de grond uitputten door te intensieve landbouw en veeteelt, waardoor de voedselvoorziening in het gedrang raakt (en je daar conflicten over krijgt).
3. Deep Impact. Kometen kun op zich nog wel redelijk aan zien komen, zij komen van ver buiten het zonnestelsel (de Van Oort-wolk, vernoemd naar een Nederlander

), maar op zich weet je het nooit zeker (de baan kan veranderen). Asteroiden zijn wat moeilijker, er zijn flink wat 'aardscheerders' die best wel gevaarlijk zijn. En er duiken soms ook nieuwe op (als hun positie in de asteroidengordel verstoord wordt).
En ook al zien we ze ruim van te voren aankomen en is het mogelijk om ze (met bijv. atoomwapens) aan vlarden te schieten, dan is het nog steeds mogelijk dat er stukken op aarde vallen, en dat zou nog steeds een ramp voor de mensheid betekenen.
Een leuk SF-boek met dit thema is Lucifers Hamer van Larry Niven en Jerry Pournelle (uit 1979).
4. Ziektes, ik denk ook niet dat ziekten de hele mensheid uit kunnen wipen en zullen altijd een paar mensen het toch overleven.
5. De aliens. Ik weet niet of er elders ontwikkeld leven is (daar kun je ook weer 80 topics over ophangen

), en of dat echt hier kan komen. vergeet niet dat de dichtstbijzijnde ster (Alpha Centauri) 4,3 lichtjaar weg is (da's een eind fietsen

), voordat je echt de ruimte in kan gaan, moet je toch al heel aardig de lichtsnelheid kunnen benaderen met je ruimteschipje, anders kom je niet ver.
Maar goed als ze komen dan zijn we ook verloren.