[linux] mount/fstab problemen

Pagina: 1
Acties:

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 20:04
Ik ben sinds gister aan het klooien met Mandrake 8.1. Werkt in principe prachtig, maar ik ben de volgende probleempjes tegen gekomen:

Ik wil mijn windows hd's kunnen benaderen.

Als gewone user mag ik /etc/fstab niet aanpassen (:?)
als root wel, dus ik fstab aangepast en in /mnt twee
dirs aangemaakt; "c" en "d".

Toen weer ingelogd als gewone user, maar ik mag niet in die /mnt folders omdat alleen root daar toegang heeft!
Ik dat weer aangepast onder root, geen succes. (:?) Ik de mappen weggehaald als root met de bedoeling ze als normale user weer aan te maken.

Nu mag ik ineens als gewone user NIETS meer aanmaken in /mnt. Geen schrijftoegang... :(

Iemand een idee hoe ik dit oplos?

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:44

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Het beste lijkt mij om de /mnt en de mappen daaronder als root zijnde aan te maken, en dan de mount opties in /etc/fstab zo in te stellen dat een normale user wel mag schrijven op de gemounte windows partities.

Het is normaal dat /etc/fstab alleen door root is aan te passen, anders kan elke gebruiker daarin gaan rotzooien, en je systeem lichtelijk om zeep helpen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• ProGo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:35
Je regel fstab moet er ongeveer zo uitzien|:

Voor een fat partitie:
/dev/hdb1 /linuxfiles vfat, auto,user,umask=000

Voor een NTFS partitie:
/dev/hda1 /winxp ntfs, ro,auto,user,umask=000

Je moet dit natuurlijk wel aanpassen aan je eigen config.

kleine uitleg:
ro voor read-only
auto dan mount ie hem automatisch tijden opstarten
user dan heeft een user het recht om op die schijf te komen
umask=000 Volgens mij geef je met dit commando de rechten aan die de user heeft, maar dan weet ik niet helemaal zeker.

De mount-points (in dit geval /win en /linuxfiles) moeten natuurlijk wel bestaan. DUH.

Verwijderd

Ook moet je de rechten instellen.Iets wat je niet kent van je MicroSoft OS.

als gewone user heb je geen rechten om te schrijven in /mnt.
bekijk maar een met "ls -l / | grep mnt"
Dan krijg je zoiets als:
drwxr-xr-x 2 root root 4096 Oct 6 1997 mntals je goed kijkt zie je voor aan deze text staan "drwxr-xr-x"
d betekent directory
maar nu komt het aardige, per bestand, directory enz.. kun je rechten instellen met de volgende intellingen
r = read
w = write
x = execute
Je kan dit instellen voor de owner in dit geval "root".
Je kan dit instellen voor een groep in dit geval "root".
En je kan het voor overigge users instellen.
als eerst komt de owner, deze heeft rwx
als 2e komt de groep, deze heeft r-x dus geen schrijf rechten
als 3e komt de rest, deze heeft ook geen schrijf rechten

hopelijk heb ik je een beetje geholpen.

Verwijderd

Maar nog ff over die mappen, probeer ze eens aan te maken als root, en dan als root de permissies te wijzigen ...

• estorino
Thanx!
Ik zit nu op mijn werk, dus kan het even niet uitproberen, maar ik denk dat dit wel gaat helpen. Ik had namelijk (heel dom wellicht) gewoon de regels van mijn cdrom station overgenomen en aangepast voor mijn windows partities.

Dus alleen mnt/cdrom veranderd in mnt/c en dev/hda in dev/hde1*

*:hd hangt aan extra controller

• estorino
poeh hé, ik ben er nog niet uit... :(

Op een of andere onverklaarbare wijze mag ik als gewone gebruiker geen directories aanmaken in /. en haar subdir's.

Dus als root twee dir's gemaakt: "/mnt/c" en "/mnt/d"
en de permissions zo gezet dat iedereen lees en schrijftoegang heeft.

Als root heb ik tevens de volgende regels in fstab toegevoegd:

/dev/hde1 /mnt/c ntfs noauto,user,ro 0 0
/dev/hdg1 /mnt/d ntfs noauto,user,ro 0 0

Op deze manier kan ik als root de boel mounten en lezen, hoezee! :)

Maar als ik inlog onder mijn gewone gebruikersnaam krijg ik de melding dat ik niet op '/mnt/c' mag schrijven!

Ziet iemand wat er mis is?

• ajvdvegt
  • Laatst online: 04-12-2025
Je hebt 'ro' in je fstab regels staan, en dat staat voor read-only. Het zal helpen als je er 'rw', (read/write) van maakt. :)
edit:

Ooops, foutje. Je kan niet schrijven op NTFS, dat kan enkel op FAT. (ok, het KAN wel, maar wordt niet aan geraden omdat het nog niet helemaal stabiel werkt. Bovenstaande geldt dus voro FAT.

En het is ook normaal dat je in je root directory als gebruiker geen directories mag aan maken. Ook als root doe je dat zelden trouwens, die blijft dus mooi overzichtelijk.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 21:12 schreef ajvdvegt het volgende:
Je hebt 'ro' in je fstab regels staan, en dat staat voor read-only. Het zal helpen als je er 'rw', (read/write) van maakt. :)
edit:

Ooops, foutje. Je kan niet schrijven op NTFS, dat kan enkel op FAT. (ok, het KAN wel, maar wordt niet aan geraden omdat het nog niet helemaal stabiel werkt. Bovenstaande geldt dus voro FAT.

En het is ook normaal dat je in je root directory als gebruiker geen directories mag aan maken. Ook als root doe je dat zelden trouwens, die blijft dus mooi overzichtelijk.
Houd het er maar op dat je niet kan schrijven op NTFS ;)
Als je Win2K of WinXP hebt dan kan je gewoon niet naar NTFS partities schrijven (ook al zet je kernel support aan).
Don't blame Linux daarvoor.

• QuarK
  • Laatst online: 18-05 15:46
Een goed idee is om een temp schijf met FAT32 als fs te maken.. deze kan beschreven worden onder linux en windows.
Doe ik ook, en gebruik em oa als download schijf enzo.. geen kritische gegevens. Kun je mooi gebruiken om dingen uit te wisselen tussen windows en linux.

Je wilt niet dat windows op je linux partities gaat schrijven, en andersom ook niet.

• ProGo
  • Laatst online: 14:35
Op maandag 18 februari 2002 21:01 schreef GoldieLox het volgende:
poeh hé, ik ben er nog niet uit... :(

Op een of andere onverklaarbare wijze mag ik als gewone gebruiker geen directories aanmaken in /. en haar subdir's.

Dus als root twee dir's gemaakt: "/mnt/c" en "/mnt/d"
en de permissions zo gezet dat iedereen lees en schrijftoegang heeft.

Als root heb ik tevens de volgende regels in fstab toegevoegd:

Op deze manier kan ik als root de boel mounten en lezen, hoezee! :)

Maar als ik inlog onder mijn gewone gebruikersnaam krijg ik de melding dat ik niet op '/mnt/c' mag schrijven!

Ziet iemand wat er mis is?
Waarom verander je dat niet in auto? Dan mount ie ze automatisch... :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 18 februari 2002 21:01 schreef GoldieLox het volgende:
Dat is niet onverklaarbaar. Je mag alleen directories aanmaken in een directory waarop je schijfrechten hebt, en je hebt als normale user slechts schrijfrechten in /tmp, /var/tmp en /home/normaleuser.

De andere directories zijn er voor de user om te gebruiken, niet om te wijzigen. Het wijzigen van die directories valt onder 'systeembeheer' en is dus voorbehouden aan root.

• estorino
Ok, ik had topic even laten versloffen maar nu ben ik er weer, het spijt mij te moeten zeggen dat ik jullie advies terspijt nog niet in staat geweest ben de boel aan de praat te krijgen... :'(

Nu heb ik vernomen dat Mandrake 8.1 het standaard niet leuk vind als een user zelf een schijf gaat mounten. :?

Ok, nog 1x mijn zo helder mogelijke uitleg:

Als root heb ik de volgende regels toegevoegd in /etc/fstab:

Let op: als ik noauto vervang door auto maakt geen verschil en hij hoeft niet automatisch te mounten van mij, dus zo zou het goed moeten zijn.

Als root heb ik in /mnt twee dirs gemaakt; 'c' en 'd'.
Daarna heb ik (ik doe alles grafisch vanuit KDE) via properties -> permissions alles aangevinkt, dwz. iedereen mag de map en haar subdirs lezen, schrijven, etc.

Mounten lukt nu gewoon!

Log ik in als user en ik probeer 1 van de 2 schijven te mounten krijg ik de melding: 'Could not read /mnt/c'
Kijk ik met Konqueror in /mnt zie ik dat er nog steeds een slotje staat op '/mnt/c'. Aaargh, wat doe ik toch fout?

• estorino
Niemand? [kick >:) ]

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Hoe probeer je die partities te mounten? Probeer anders eens vanuit de console mount /mnt/c te typen. Als je entry in /etc/fstab correct is zou dit gewoon moetne werken :)

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• estorino
Neelix is ff bij mij langsgekomen vanavond en heeft de boel gefixt. Nu kan ik als gewone user gewoon mounten wat ik wil. Het was een kwestie van de permissies goed zetten EN de juiste parameters meegeven in /etc/fstab, hetgeen ik niet gedaan had.

Als iemand wil weten hoe je regels in je fstab precies moeten zijn als je als normale user dingen wil mounten met Mandrake 8.1, dan post ik die regels wel ff. Nu ff niet, want ik werk momenteel in Win2Kpro... :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:35
Hoe heb je dit nu precies gefixed? Ik kom er nog niet helemaal uit :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

GoldieLox schreef op 24 februari 2002 @ 03:24:
Neelix is ff bij mij langsgekomen vanavond en heeft de boel gefixt. Nu kan ik als gewone user gewoon mounten wat ik wil. Het was een kwestie van de permissies goed zetten EN de juiste parameters meegeven in /etc/fstab, hetgeen ik niet gedaan had.

Als iemand wil weten hoe je regels in je fstab precies moeten zijn als je als normale user dingen wil mounten met Mandrake 8.1, dan post ik die regels wel ff. Nu ff niet, want ik werk momenteel in Win2Kpro... :)
Post eens :D

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik ben nu ook lekker met Linux bezig, en het lukt aardig, maar ik kan niet op de achterste partitie komen van mijn primary-slave (Fat32).

Dit heb ik gedaan:

Eerst een nieuwe dir (mountpoint ofzo??) maken in /mnt:
[root@ROGIER-LINUX mnt]# mkdir data

Het is gelukt:
[root@ROGIER-LINUX mnt]# ls
cdrom cdrom1 data

Nu wil ik de partitie koppelen aan /mnt/data, maar dat lukt niet:
[root@ROGIER-LINUX mnt]# /dev/hdb6 /data vfat, auto,user,umask=000
bash: /dev/hdb6: Permission denied

Wat doe ik nou fout?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Skate2000 schreef op 14 oktober 2002 @ 22:43:
Nu wil ik de partitie koppelen aan /mnt/data, maar dat lukt niet:
[root@ROGIER-LINUX mnt]# /dev/hdb6 /data vfat, auto,user,umask=000
bash: /dev/hdb6: Permission denied
Wat doe ik nou fout?
Je tikt een regel in, die in /etc/fstab hoort te staan, en dat werkt natuurlijk niet :)

Of je zet het in /etc/fstab, of je tikt in mount -o user,umask=000 -t vfat /dev/hdb6 /mnt/data

Al ben ik niet zeker over die -o user, umask=000, en ik heb geen vfat partitie om het op te testen :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb in een ander topic dit gevonden:

mount -r -t msdos /dev/hdb6 /mnt/data

Maar nu heb ik geen lange bestandsnamen. Ik denk dat dit wel moet kunnen, als ik op de andere manier mount. Hoe De-Mount ik nou weer? (ja, ik ben enorm N00b, maar ik leer snel. ;) )

• balk
  • Laatst online: 20:39
probeer eens het volgende:
mount /dev/hdb6 /mnt/data

mount zal het waarschijnlijk automagisch goed doen :)

• |orion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-04 15:16
zou goldielox nog even die regeltjes kunnen posten? ik zit met het zelfde probleem en weet nog steeds niet hoe ik het op moet lossen... en er is ook geen neelix in de buurt :+

edit:
ik heb het inmiddels aan de hand van een andere topic gevonden, de bewuste fstab regel is geworden:
code:
1
/dev/hda1       /mnt/c          ntfs    noauto,users,gid=users,umask=000        0       0

Verwijderd

balk schreef op 14 oktober 2002 @ 23:10:
probeer eens het volgende:
mount /dev/hdb6 /mnt/data

mount zal het waarschijnlijk automagisch goed doen :)
Niet dus!
mount doet het absoluut niet automatisch goed... tenminste, niet bij mij :)

Ik heb inmiddels ook de mount aan de praat, maar ik kan geen lange bestandsnamen krijgen :(

Ook wil de auto-mount in fstab niet lukken....

Verwijderd

Skate2000 schreef op 14 oktober 2002 @ 23:04:
Ik heb in een ander topic dit gevonden:

mount -r -t msdos /dev/hdb6 /mnt/data

Maar nu heb ik geen lange bestandsnamen. Ik denk dat dit wel moet kunnen, als ik op de andere manier mount. Hoe De-Mount ik nou weer? (ja, ik ben enorm N00b, maar ik leer snel. ;) )
Ik heb hetvolgende gedaan:

mount -r -w -t vfat /dev/hda5 /mnt/HD

En ik heb nu ook lange bestandsnamen :*)

Als je dit doet krijg je ook een picture op je desktop van de HD en kun je dus heel makkelijk De-Mounten door rechtermuisklik te doen op de pic en dan "unmount volume".
Pagina: 1