Je hebt wel degelijk niet-rode zonsondergangen.
Waar zou de spreuk: "Avond rood, water in de sloot" vandaan komen? Als de zon altijd rood onder zou gaan, dan zou het dus altijd slecht weer zijn. Deze spreuk is echt niet uit de lucht gegrepen.
Bovendien, als de zonsondergang altijd rood zou zijn, dan zou de zonsopkomst ook altijd rood moeten zijn. Ik weet niet wie er hier altijd een zonsopgang meemaakt, maar ik zie er (&^@#%$*&) heel veel (nadeel van Albert Heijn...). Zonsopkomsten zijn nagenoeg NOOIT rood. De lucht is altijd netjes blauw en de zon is netjes geel.
Nog even dit:
Trouwens,
Unicorn:
Ik koop trouwens jouw uitleg ook niet. 's Avonds meer CO2 in de lucht, zoveel meer dat het van 0,001% naar een Martiaanse 90% springt? Stikstof verstrooit blauw en CO2 verstrooit rood? Er zitten nog wat haken en ogen aan...
Begrijp me niet verkeerd.
Het licht wordt niet verstrooid. Dat zou betekenen dat het ene gebied een groene lucht moet hebben en het andere gebied bijv. een gele lucht (Het prisma-effect, dat eerder besproken is).
De grootte van een stikstof-molecuul is ongeveer net zo groot als de golflengte van blauw licht (zie Binas).
Koolstofdioxide-moleculen zijn veel groter. De grootte van die moleculen komt ongeveer overeen met de golflengte van rood licht.
En het gehalte CO2 "springt" niet van 0.001% naar 90%. Normaal gesproken is die 0.001% verdeeld over de hele atmosfeer. 's Avonds, als de lucht afkoelt, zakt de zware koolstofdioxide naar beneden. Op dat moment is de CO2 veel geconcentreerder. Maar die 90% haalt het lang niet. Dat zou niet best zijn. En daarbij zou ook de HELE atmosfeer roze-rood kleuren. En dat is niet het geval.