Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 23:11
Waarom is de lucht op Mars niet blauw net als op aarde?
Door de schrille atmosfeer staat er niet veel wind, dus door de stof kan het niet komen, anders zou in de Sahara de lucht grijs moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Juist doordat er vrijwel geen atmosfeer is. Om deze vraag te beantwoorden moet je namelijk eerst antwoord geven op de vraag waarom de lucht op aarde wel blauw is.

Dit komt doordat het licht van de zon door de atmosfeer "gebroken" wordt. Zeg maar het idee van een prisma. Op mars is geen atmosfeer dus gebeurt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7763

Dus als ze Mars een atmosfeer gaan geven door allemaal rotzooi de lucht in te schieten dan wordt het er ook mooi blauw? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 09:50

Kolky

subtitle not available

Hé eindelijk een keer een vraag waar IK antwoord op weet :)

De kleur van de lucht komt door breking van het zonlicht door moleculen in de atmosfeer.
Hier op aarde bestaat het grootste gedeelte van de atmosfeer (80%) uit stikstof. Door een ingewikkeld verhaal met golflengtes van licht en groottes van stikstofmoleculen komt het erop neer dat hier op aarde de lucht blauw kleurt. Als er veel vocht in de lucht zit, komt er op een of andere manier meer koolstofdioxide laag in de atmosfeer. Als de zon dan laag staat, wordt de kleur van het licht bepaald door de grootte van de koolstofdioxide moleculen. Daarom kleurt de lucht 's avonds vaak rood-achtig.

Op Mars bestaat de atmosfeer voor het grootste gedeelte (99%) uit koolstofdioxide. Daarom is de lucht daar roze-oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Volgens mij wordt de kleur rood als de zon laag staat omdat het licht dan een langere weg door de dampkring aflegt (immers licht gaat er schuin doorheen) en het licht wordt dan meer gebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ja, Apoc2 heeft gelijk.
Het licht wordt gebroken dacht ik net als een prisma.
Heel soms, op zee, of wanneer je op een zeer grote vlakte bent en de atmosfeer is precies goed kan je een groene flits zien.
Dat is hetzelfde principe als dat rode alleen dan een andere golflengte.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7886

strak. Een groen licht.

regenboog=
rood-oranje-geel-groen-blauw-indigo-violet

vanwaar dan blauw-rood-oranje bij zonsondergang???

Best onlogisch eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:06
Ik lees hier dat op mars de atmosfeer rood lijkt. Dan moet vanaf daar gezien de zon een groenige kleur hebben.
Net zoals hier op aarde de atmosfeer blauw gekleurd is, en de zon geel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky

Kolky

subtitle not available

Nogmaals allemaal: Het licht wordt inderdaad gebroken door de atmosfeer, maar de atmosfeer van de aarde verschilt van de atmosfeer op mars.
De atmosfeer van de aarde bestaat voor 80% uit stikstof, 20% uit zuurstof en 0.001% koolstofdioxide. De blauwe kleur komt door de aanwezigheid van stikstof.
De atmosfeer op mars bestaat voor 90% uit koolstofdioxide. De rode kleur komt door de grote hoeveelheid koolstofdioxide.

Soms heeft de lucht hier op aarde ook een rode kleur. Vooral 's avonds komt het vaak voor. Er zit dan veel koolstofdioxide laag in de atmosfeer. Vandaar dat het laag (bij de zon in de buurt) rood lijkt en boven je blauw.

En zetje ->> De zon is daar in ieder geval niet groen. Dan zou de zon hier oranje moeten zijn. En dat is ie niet. De zon heeft gewoon een gele kleur. Je hebt rode sterren, witte sterren, blauwe sterren en ook gele sterren. Dat ligt aan de temperatuur van de ster. Onze ster, de zon, heeft een oppervlaktetemperatuur van +/- 5000 graden. Dat geeft de zon een gele kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Laat ik mijn versie ook maar geven ;).

De lucht is blauw vanwege de verstrooiïng door de moleculen in onze atmosfeer (maakt bijna geen ruk uit of het stikstof of zuurstuf of wat dan ook is). Kortere golflengtes verstrooien beter dan lange. Violet en korter worden echter al gefilterd door de hogere lagen in de atmosfeer, en onze ogen zijn er minder gevoelig voor dan voor blauw.

Bij een zonsondergang is de invalshoek kleiner, de afgelegde afstand door de atmosfeer groter, en worden alle kleuren relatief goed verstrooid. Blauw verstrooit onder deze omstandigheden ongeveer twee keer zo sterk als rood, vandaar dat het deel rond de zon een rode of gelige kleur krijgt terwijl de rest blauwig blijft. Doordat deze langere golflengtes vlak over de aarde heen scheren krijg je daarbij ook nog een Tyndell-effect, wat het groen eruit filtert. Boven zee krijg je soms gelige of groenige zonsondergangen, omdat kleine zoutdeeltjes in de lucht een ander Tyndell-filter geven.

Mars heeft van zichzelf geen rode atmosfeer, maar een diep donkerblauwe. Er spelen dezelfde factoren als hier op aarde, maar dan met een ijlere atmosfeer. Dus minder verstrooiïng, dus donkerder. De rode kleur zoals die verscheen op de foto's van Viking en Pathfinder wordt veroorzaakt door fijne deeltjes ijzeroxide die door de vele stormen de lucht in worden geblazen.

Geloof dus maar niks van "Total Recall" ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky

Kolky

subtitle not available

Niks daarvan.

Hoe verklaar je dan de "blauwe zonsondergangen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Blauwe zonsondergangen?

Psiloyibine! :)

Geen idee, nog nooit van gehoord. Zelfs al zou je een waanzinnig schone atmosfeer hebben (dus geen Tyndell-geouwehoer) dan nog moet de zonsondergang er oranje uitzien.

Vertel me iets meer over blauwe zonsondergang. Onder welke omstandigheden treedt deze op? (Misschien treedt er een effect op dat je ook wel eens in de bergen ziet, waardoor alles een blauwe waas krijgt.)

Ik koop trouwens jouw uitleg ook niet. 's Avonds meer CO2</sup> in de lucht, zoveel meer dat het van 0,001% naar een Martiaanse 90% springt? Stikstof verstrooit blauw en CO<sub>2 verstrooit rood? Er zitten nog wat haken en ogen aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je kan het effect van de 'blauwe' lucht ook heel mooi in een vliegtuig zien. Je zit dat op een km of 10 hoog. Daar zie je als je schuin naar de aarde kijkt, naar de horizon dus, dat de lucht licht blauw is...als je schuin omhoog kijkt zie je een veel donkerder blauwe kleur. Er zit die kant uit minder atmosfeer om het licht te verstrooien. Dat kan je trouwens op aarde ook zien als je echt hoog in de bergen komt. En nu hebt ik het niet over de heuvels in Europa, maar over dingen als Tibet, daar zijn sommige dalen al 4800 meter. De lucht heeft daar echt een andere kleur als hier op zee nivo. Ook als er veel stof in de lucht zit. UV wordt op deze hoogte ook niet echt meer tegen gehouden. Grijns...huid die niet vaak aan de zon wordt blootgesteld kan daar ook in ongeveer 1 minuut flink verbranden zoals een reisgenoot van mij merkte toen hij even een plasje pleegde tegen een rots :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky

Kolky

subtitle not available

Je hebt wel degelijk niet-rode zonsondergangen.
Waar zou de spreuk: "Avond rood, water in de sloot" vandaan komen? Als de zon altijd rood onder zou gaan, dan zou het dus altijd slecht weer zijn. Deze spreuk is echt niet uit de lucht gegrepen.

Bovendien, als de zonsondergang altijd rood zou zijn, dan zou de zonsopkomst ook altijd rood moeten zijn. Ik weet niet wie er hier altijd een zonsopgang meemaakt, maar ik zie er (&^@#%$*&) heel veel (nadeel van Albert Heijn...). Zonsopkomsten zijn nagenoeg NOOIT rood. De lucht is altijd netjes blauw en de zon is netjes geel.

Nog even dit:

Trouwens, Unicorn:
Ik koop trouwens jouw uitleg ook niet. 's Avonds meer CO2 in de lucht, zoveel meer dat het van 0,001% naar een Martiaanse 90% springt? Stikstof verstrooit blauw en CO2 verstrooit rood? Er zitten nog wat haken en ogen aan...
Begrijp me niet verkeerd.
Het licht wordt niet verstrooid. Dat zou betekenen dat het ene gebied een groene lucht moet hebben en het andere gebied bijv. een gele lucht (Het prisma-effect, dat eerder besproken is).
De grootte van een stikstof-molecuul is ongeveer net zo groot als de golflengte van blauw licht (zie Binas).
Koolstofdioxide-moleculen zijn veel groter. De grootte van die moleculen komt ongeveer overeen met de golflengte van rood licht.

En het gehalte CO2 "springt" niet van 0.001% naar 90%. Normaal gesproken is die 0.001% verdeeld over de hele atmosfeer. 's Avonds, als de lucht afkoelt, zakt de zware koolstofdioxide naar beneden. Op dat moment is de CO2 veel geconcentreerder. Maar die 90% haalt het lang niet. Dat zou niet best zijn. En daarbij zou ook de HELE atmosfeer roze-rood kleuren. En dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolky

Kolky

subtitle not available

Voor de mensen die een "blauwe" zonsondergang willen zien: Kijk NU naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Ik zie ook veel zonsopgangen als ik op de fiets naar m'n werk ga, vooral 's winters. En ja, die zijn minder rood omdat de lucht schoner is (ook het verminderde CO2 gehalte draagt hieraan bij). Maar om ze nou gelijk blauw te noemen, nee. Eerder gelig.
Waar zou de spreuk: "Avond rood, water in de sloot" vandaan komen?
Vochtige of vervuilde lucht kleurt de lucht (nog) roder. Ik zie trouwens net dat het "Tyndall" is en niet "Tyndell" zoals ik het steeds schreef.

Meer over het Tyndall effect: http://heavy.web.ipa.net/www.svpvril.com/Tyndall.html
Het licht wordt niet verstrooid. Dat zou betekenen dat het ene gebied een groene lucht moet hebben en het andere gebied bijv. een gele lucht (Het prisma-effect, dat eerder besproken is).
Verstrooiïng en breking zijn twee heel erg verschillende dingen. Het zonlicht wordt wel verstrooid. Zou er juist breking plaats vinden, dan zou de lucht grotendeels zwart zijn en zou je overdag sterren kunnen zien.

Lees hier: http://www.sola.com/professional/techtips/tip3.html http://explorezone.com/questions/skyblue.htm
Op dat moment is de CO2 veel geconcentreerder.
Laten we het een beetje extreem nemen en het op een verhonderdvoudiging houden. Dat zou betekenen dat we dan 0,1% koolstofdioxide tegen 90% stikstof hebben. En dan heeft plotseling het stikstof geen effect meer en kleurt de lucht rood vanwege die 0,1%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixMasterMike
  • Laatst online: 03-03 11:26

MixMasterMike

Impervious

Als je een blauwe zonsopgang wilt zien moet je 's ochtends nadat je een kroegentocht hebt gehouden naar huis fietsen :P

I'll catch you on the flip side....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Man, dan ben ik zelf al hartstikke blauw. Naar huis fietsen zit er dan ook niet meer in. Een dubbele zonsopgang waarschijnlijk weer wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8850

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~cinnamongirl/index.html
Pagina: 1