Past allemaal net in het onderwerp regeltje 
Waar het dus om gaat, deze zomer ga ik de garage ombouwen tot nieuwe computerkamer, wegens ruimte gebruik op zolder.
Omda de garage geisoleerd moet worden, heb ik alle tijd en ruimte om een goede netwerk infra neer te leggen.
De bekabeling
Op dit moment draait mijn netwerk op 16 Mbit TokenRing over UTP CAT5.
Dit zal tegen die tijd ook nog zo zijn.
Nu zit ik echter met een aantal vragen. Het netwerk dat neergelegd word, zal niet makkelijk meer gewijzigd kunnen worden.
Dus, nu meteen goed. Ik wil dus wel meteen klaar zijn voor eventueel 1000 Mbit ethernet.
Maar ik twijfel over de kabel en of TRN die kabel aankan.
Concreet komt het hier dus neer op het volgende:
<li> Neem ik CAT5e of CAT6?
CAT5e is niet zo duur, en relatief makkelijk te krijgen. Echter is me niet helemaal duidelijk of je voor gigbit ethernet nou CAT5e of CAT6 moet hebben.
<li> Kan ik in de tussentijd gewoon TRN op CAT5e of CAT6 blijven draaien?
Ik gok vanwel, want in principe is CAT5 ook niet voor TRN gemaakt. Dat is eigenlijk CAT3 / CAT4 . Ik voorzie geen problemen hierin, maar bevestiging zou fijn zijn
De aansluiting
De hele kamer zal voorzien worden van wandcontact doosjes met netwerk aansluitingen (wat een benaming). Echter wederom vraagtekens over de aansluiting met de UTP kabels.
Ook zit ik nog met het vraagstuk hoe ik de aansluiting vanuit de TAU/Hub/Switch zal gaan doen.
<li> Als ik gewone in/opbouw netwerk doosjes koop, gaat dit dan werken met CAT5e / CAT6 of moet ik daar ook speciale doosjes voor kopen.
Ik gok dat het niet zal gaan werken
Wat ik wel zou kunnen doen, is nu de standaard kopen (de CAT5e CAT6 doosjes zullen niet goedkoop zijn gok ik) en in een later stadium als ik het echt ga gebruiken speciale WC aanschaffen en plaatsen.
<li> De aansluiting bij het begin van het netwerk. Wat voor aansluiting ??
Uiteindelijk komt de hele bos kabel dus op 1 punt uit de muur bij elkaar.
Nus is dus de vraag, hoe komt het uit de muur ?? Ik zelf dacht aan 3 mogelijkheden. Namelijk;
Een soort patchpanel van WC gecentraliseerd op 1 plek op de muur.
Een bos kabels uit de muur die gewoon geknepen zijn.
Een bos kabels uit de muur die NIET keknepen zijn, en vervolgens verbinden met een patchpanel (wederom dan weer de vraag over de UTP kabel en zijn cat.)
Ik den dat kwa kosten een patchpanel en een patchpanel van WC op de muur elkaar niet zo heel veel zullen ontlopen.
Echter op die manier heb je dus minstens 3 fysieke kabels tussen verdeelpunt en PC.
De bos kabels kun je direct in de TAU/Hub/Switch prikken.
Wie denkt er even met me mee
Zoals je ziet, mag het gerust wat kosten (maar het is ook niet 'geld speelt geen rol').
De aansluiting van de bekabeling komt in een 19" rack (de TAU/Hub/Switch enz.).
Waar het dus om gaat, deze zomer ga ik de garage ombouwen tot nieuwe computerkamer, wegens ruimte gebruik op zolder.
Omda de garage geisoleerd moet worden, heb ik alle tijd en ruimte om een goede netwerk infra neer te leggen.
De bekabeling
Op dit moment draait mijn netwerk op 16 Mbit TokenRing over UTP CAT5.
Dit zal tegen die tijd ook nog zo zijn.
Nu zit ik echter met een aantal vragen. Het netwerk dat neergelegd word, zal niet makkelijk meer gewijzigd kunnen worden.
Dus, nu meteen goed. Ik wil dus wel meteen klaar zijn voor eventueel 1000 Mbit ethernet.
Maar ik twijfel over de kabel en of TRN die kabel aankan.
Concreet komt het hier dus neer op het volgende:
<li> Neem ik CAT5e of CAT6?
CAT5e is niet zo duur, en relatief makkelijk te krijgen. Echter is me niet helemaal duidelijk of je voor gigbit ethernet nou CAT5e of CAT6 moet hebben.
<li> Kan ik in de tussentijd gewoon TRN op CAT5e of CAT6 blijven draaien?
Ik gok vanwel, want in principe is CAT5 ook niet voor TRN gemaakt. Dat is eigenlijk CAT3 / CAT4 . Ik voorzie geen problemen hierin, maar bevestiging zou fijn zijn
De aansluiting
De hele kamer zal voorzien worden van wandcontact doosjes met netwerk aansluitingen (wat een benaming). Echter wederom vraagtekens over de aansluiting met de UTP kabels.
Ook zit ik nog met het vraagstuk hoe ik de aansluiting vanuit de TAU/Hub/Switch zal gaan doen.
<li> Als ik gewone in/opbouw netwerk doosjes koop, gaat dit dan werken met CAT5e / CAT6 of moet ik daar ook speciale doosjes voor kopen.
Ik gok dat het niet zal gaan werken
<li> De aansluiting bij het begin van het netwerk. Wat voor aansluiting ??
Uiteindelijk komt de hele bos kabel dus op 1 punt uit de muur bij elkaar.
Nus is dus de vraag, hoe komt het uit de muur ?? Ik zelf dacht aan 3 mogelijkheden. Namelijk;
Een soort patchpanel van WC gecentraliseerd op 1 plek op de muur.
Een bos kabels uit de muur die gewoon geknepen zijn.
Een bos kabels uit de muur die NIET keknepen zijn, en vervolgens verbinden met een patchpanel (wederom dan weer de vraag over de UTP kabel en zijn cat.)
Ik den dat kwa kosten een patchpanel en een patchpanel van WC op de muur elkaar niet zo heel veel zullen ontlopen.
Echter op die manier heb je dus minstens 3 fysieke kabels tussen verdeelpunt en PC.
De bos kabels kun je direct in de TAU/Hub/Switch prikken.
Wie denkt er even met me mee
Zoals je ziet, mag het gerust wat kosten (maar het is ook niet 'geld speelt geen rol').
De aansluiting van de bekabeling komt in een 19" rack (de TAU/Hub/Switch enz.).