Nieuw thuisnetwerk (patchpanel,wc, type kabel?)

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Past allemaal net in het onderwerp regeltje ;)

Waar het dus om gaat, deze zomer ga ik de garage ombouwen tot nieuwe computerkamer, wegens ruimte gebruik op zolder.
Omda de garage geisoleerd moet worden, heb ik alle tijd en ruimte om een goede netwerk infra neer te leggen.

De bekabeling
Op dit moment draait mijn netwerk op 16 Mbit TokenRing over UTP CAT5.
Dit zal tegen die tijd ook nog zo zijn.
Nu zit ik echter met een aantal vragen. Het netwerk dat neergelegd word, zal niet makkelijk meer gewijzigd kunnen worden.
Dus, nu meteen goed. Ik wil dus wel meteen klaar zijn voor eventueel 1000 Mbit ethernet.
Maar ik twijfel over de kabel en of TRN die kabel aankan.
Concreet komt het hier dus neer op het volgende:

<li> Neem ik CAT5e of CAT6?
CAT5e is niet zo duur, en relatief makkelijk te krijgen. Echter is me niet helemaal duidelijk of je voor gigbit ethernet nou CAT5e of CAT6 moet hebben.

<li> Kan ik in de tussentijd gewoon TRN op CAT5e of CAT6 blijven draaien?
Ik gok vanwel, want in principe is CAT5 ook niet voor TRN gemaakt. Dat is eigenlijk CAT3 / CAT4 . Ik voorzie geen problemen hierin, maar bevestiging zou fijn zijn ;)

De aansluiting
De hele kamer zal voorzien worden van wandcontact doosjes met netwerk aansluitingen (wat een benaming). Echter wederom vraagtekens over de aansluiting met de UTP kabels.
Ook zit ik nog met het vraagstuk hoe ik de aansluiting vanuit de TAU/Hub/Switch zal gaan doen.

<li> Als ik gewone in/opbouw netwerk doosjes koop, gaat dit dan werken met CAT5e / CAT6 of moet ik daar ook speciale doosjes voor kopen.
Ik gok dat het niet zal gaan werken ;) Wat ik wel zou kunnen doen, is nu de standaard kopen (de CAT5e CAT6 doosjes zullen niet goedkoop zijn gok ik) en in een later stadium als ik het echt ga gebruiken speciale WC aanschaffen en plaatsen.

<li> De aansluiting bij het begin van het netwerk. Wat voor aansluiting ??
Uiteindelijk komt de hele bos kabel dus op 1 punt uit de muur bij elkaar.
Nus is dus de vraag, hoe komt het uit de muur ?? Ik zelf dacht aan 3 mogelijkheden. Namelijk;

Een soort patchpanel van WC gecentraliseerd op 1 plek op de muur.
Een bos kabels uit de muur die gewoon geknepen zijn.
Een bos kabels uit de muur die NIET keknepen zijn, en vervolgens verbinden met een patchpanel (wederom dan weer de vraag over de UTP kabel en zijn cat.)

Ik den dat kwa kosten een patchpanel en een patchpanel van WC op de muur elkaar niet zo heel veel zullen ontlopen.
Echter op die manier heb je dus minstens 3 fysieke kabels tussen verdeelpunt en PC.
De bos kabels kun je direct in de TAU/Hub/Switch prikken.

Wie denkt er even met me mee ;)
Zoals je ziet, mag het gerust wat kosten (maar het is ook niet 'geld speelt geen rol').
De aansluiting van de bekabeling komt in een 19" rack (de TAU/Hub/Switch enz.).

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Dus, nu meteen goed. Ik wil dus wel meteen klaar zijn voor eventueel 1000 Mbit ethernet.
Maar ik twijfel over de kabel en of TRN die kabel aankan.
Concreet komt het hier dus neer op het volgende:
als je voor Cat7 gaat, zit je sowieso goed... t zal wel duur zijn, maar dat moet je zelf beslissen... ik ben momenteel niet thuis, dus kan je geen kosten noemen..
bestel anders de blackbox catalogus, daar staat werkelijk enorm veel in, ook qua informatie over welk type bekabeling etc. www.blackbox.nl
Echter is me niet helemaal duidelijk of je voor gigbit ethernet nou CAT5e of CAT6 moet hebben.
Cat5(E) is alleen voor 10/100 mbit, niet 1000.
Een bos kabels uit de muur die NIET keknepen zijn, en vervolgens verbinden met een patchpanel (wederom dan weer de vraag over de UTP kabel en zijn cat.)
ik zou die optie nemen :) waarom? geen id. t staat mooier ;) je kunt jezelf de kosten van een patchpanel ed. natuurlijk besparen door ze geknepen direct in een switch te stoppen.

just my $0.02

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
als je voor Cat7 gaat, zit je sowieso goed... t zal wel duur zijn,
Cat7 zal helemaal buiten de begroting vallen gok ik ;)
Cat5(E) is alleen voor 10/100 mbit, niet 1000
Volgens mij kun je met de huidige gigabit NICs gewoon CAT5e gebruiken :?
ik zou die optie nemen waarom? geen id. t staat mooier je kunt jezelf de kosten van een patchpanel ed. natuurlijk besparen door ze geknepen direct in een switch te stoppen
Maar hoe zit dat dan met CAT5e/CAT6/CAT7 en een patchpanel ??
EDIT: Ik vind net deze: http://www.kobishi.com/NL/products/NW_Patchpanel.htm ziet er leuk ui en niet al te duur.
Er staat dat het voor 1000 Mbit is (dus via CAT5e neem ik aan). Ik neem dus aan dat CAT5e op dezelfde manier te verwerken is als CAT5, en dat je voor CAT6 echt aparte aansluitingsdoosjes en patchpanels nodig hebt :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Cat7 zal helemaal buiten de begroting vallen gok ik ;)
ik zal thuiz voor je nakijken... viel wel mee volgens mij... wat wil je, geperste, gegoten, of zelf je kabels bouwen ?
hmm, dnno, in de blackbox folder (aka networking bible ;)) staat cat5e alleen voor 10/100mbit...
Maar hoe zit dat dan met CAT5e/CAT6/CAT7 en een patchpanel ??
dat is zeker mogelijk :) (duh ;)) bedrijf waar ik werkte hadden ze 8 patchpanels met cat5e dus dat mag geen probleem zijn...
http://www.kobishi.com/NL/products/NW_Patchpanel.htm ziet
er leuk ui en niet al te duur.
ziet dr zeker leuk uit :) price inc of ex btw ?
edit: duh... beter lezen rivi. inc btw.
Ik neem dus aan dat CAT5e op dezelfde manier te verwerken is als CAT5
Cat5e == UTP met een massief koperen kern.. weet dus niet zeker of dat t zelfde te verwerken is :X
en dat je voor CAT6 echt aparte aansluitingsdoosjes en patchpanels nodig hebt
dnno :)

ben om 16 uur thuiz, dan kijk ik t voor je na... tenzij iemand anders hier t antwoord al gegeven hebt

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:07
Op maandag 18 februari 2002 12:12 schreef Koffie het volgende:
[..]
[..]
Ja, dat kan. Althans dat hebben ze me laatst wijsgemaakt.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Reflex, als je wil kijken, graag.
Dat van de BB catalogus vind ik wel meevallen.
Ik hanteer altijd: "Staat het in het grote BB boek? Ja.. mooi dan bestaat het. En dan verder kijken waar het goedkoper te krijgen is ;) "

Als ik zo kijk in de diverse reviews/nieuws posts op de t.net FP dan lees ik regelmatig dat GB Ethernet dus met CAT5e (!!e) kan.

Ik moet gewoon losse kabels hebben. De kamer word geisoleerd, dus achter de gipswan komen de kabels te liggen in een dikke buis.
Kabelgoten zijn dus niet nodig.
ThX for helping so far :Y)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 13:03 schreef Koffie het volgende:
Reflex, als je wil kijken, graag.
Dat van de BB catalogus vind ik wel meevallen.
Ik hanteer altijd: "Staat het in het grote BB boek? Ja.. mooi dan bestaat het. En dan verder kijken waar het goedkoper te krijgen is ;) "

Als ik zo kijk in de diverse reviews/nieuws posts op de t.net FP dan lees ik regelmatig dat GB Ethernet dus met CAT5e (!!e) kan.

Ik moet gewoon losse kabels hebben. De kamer word geisoleerd, dus achter de gipswan komen de kabels te liggen in een dikke buis.
Kabelgoten zijn dus niet nodig.
ThX for helping so far :Y)
hmm als je Cat5e (koperen kern dus) gaat gebruiken, wil je denk ik ook wel oppassen met de kou van buiten... t zal wel meevallen, maar ik heb geen id hoe erg dat uitzet/krimpt tijdens de kou...

ff kijken... hmm

Standaard Cat5e UTP met massieve kern voor 100Mhz zou in principe 100meter @ 1Gbit/s moeten kunnen trekken...

Cat6, gebruikt gewoon RJ45, en zou dus gebruikt kunnen worden in plaats van Cat5...
ruwe prijzen: Cat5e @ 304.8meter : Eur 200,- ex.
Cat6: 100Meter @ EUR 313,- ex...

ik zou voor de Cat5e gaan :Y)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Is dat CAT5e niet eenbeetje duur??
Cat 5E is iets duurder dan gewone cat5 maar geschikt voor 1 gigabit verbindingen ook voor een goed stabiel netwerk UTP LEVEL-5 E CABLE MASTER UNIT PULL OUT BOX 305METER Snoer is( NIET van volkern) waardoor makkelijk utp stekkers erop kunnen worden gemonteert 4 x 2 AWG 26/7 soepel

SOEPEL UTP LEVEL-5 E CABLE MASTER UNIT PULL OUT BOX 305METER EUR 64,-
Maar igg ga ik dus voor CAT5e, zal in alle gevallen het goedkoopste zijn.
En de kou vanbuien valt mee.
Het is nu al niet echt koud daar, en dekabels komen tussen de isolering in (tussen het glaswol dus), en er staat nu al een kachel (die blijft).

ThX for meedenken :Y)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Ik heb geen antwoord op al je vragen, maar wel een ervaring van mezelf :). Ik heb gewoon alle kabels in een kabelgoot laten uitkomen, de switch tegenover die kabelgoot gemonteerd aan de muur, en daar alle kabels via een eigen gat uit de kabelgoot laten komen, stekkertje eraan bevestigd, en zo direct in de switch. Is makkelijk te bevestigen, en het blijft zo aardig duidelijk :).
Pagina: 1