De getijdenkracht onttrekt kinetische energie aan de maan. Zou de maan dan niet allang uit haar baan gevlogen zijn in die miljarden jaren dat ze bestaat?
Verwijderd
Leg eens concreet uit wat je precies bedoeld, want het is onzin om te denken dat de maan energie naar de aarde straal (afgezien van licht) tov haar eigen kinetische energie.
De aarde onttrekt inderdaad kinetische energie van de maan (en zon, wat dus eigenlijk de aarde zelf is).
De maan komt inderdaad telkens dichterbij te staan.
Misschien zou je eens uit moeten rekenen hoeveel energie daarin zit mbv het Binas (ik heb hem niet meer
)
Alleen gaat dat zo langzaam.
De lavasromen onder de korst zorgen er ook voor dat de aarde langzamer gaat draaien.
Een paar jaar geleden werden alle atoomklokken op de aarde 1 sec stilgezet om te compenseren.
De maan komt inderdaad telkens dichterbij te staan.
Misschien zou je eens uit moeten rekenen hoeveel energie daarin zit mbv het Binas (ik heb hem niet meer
Alleen gaat dat zo langzaam.
De lavasromen onder de korst zorgen er ook voor dat de aarde langzamer gaat draaien.
Een paar jaar geleden werden alle atoomklokken op de aarde 1 sec stilgezet om te compenseren.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Verwijderd
Volgens mij klopt het wel dat maan steeds dichter bij aarde komt. Als hij energie verliest zal hij nooit verder van de aarde afkomen, daar is jusit energie voor nodig.
Maar wat bedoelen jullie nou met die kinetische energie, bullshit volgens mij.
Bedoelen jullie niet ep en vloed enzo. Dat komt toch doordat de maan op het ene moment aan de ene kant van de aarde staat en vervolgens aan de andere kant. En dat hierdoor water op aarde aan de kant van de maan als het ware beetje opgetild wordt? Kan zijn dat ik onwies onzin zit te blaten. Ik heb me er nooit in verdiept.
Maar wat bedoelen jullie nou met die kinetische energie, bullshit volgens mij.
Bedoelen jullie niet ep en vloed enzo. Dat komt toch doordat de maan op het ene moment aan de ene kant van de aarde staat en vervolgens aan de andere kant. En dat hierdoor water op aarde aan de kant van de maan als het ware beetje opgetild wordt? Kan zijn dat ik onwies onzin zit te blaten. Ik heb me er nooit in verdiept.
Verwijderd
Wat is dan "de getijdenkracht"?
Volgens mij zijn meerdere factoren, waaronder de maan, hiervoor verantwoordelijk.
Volgens jullie ontrekt de maan dus energie aan zichzelf?
Volgens mij zijn meerdere factoren, waaronder de maan, hiervoor verantwoordelijk.
Volgens jullie ontrekt de maan dus energie aan zichzelf?
Nou, ik snap de stelling dat "getijdenkracht" kinetische energie onttrekt aan de maan ook niet helemaal...
De maan gaat juist steeds verder van de aarde af, de exacte reden weet ik niet meer, maar het is wel zo. De maan zorgt er voor dat de aarde een redelijk stabiele hoek van z'n as heeft (en dat de as dus niet slingert). Hierdoor is het ook het klimaat vrij stabiel, waardoor leven goed mogelijk is.
Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.
De maan verliest geen kinetische energie hierdoor. Zwaartekracht oefent wel een kracht uit, maar verricht geen arbeid. (Dat zou fraai zijn, dan zou de aarde zelf veel meer energie moeten verliezen omdat het effect van de zwaartekracht op de watermassa's nog veel groter is dan die van de maan.)
Wat er wel gebeurt is dat er, door de getijden, de aarde gravtationele frictie ondervindt. Te simpel gezegd vormen de kustlijnen een soort schoepenrad dat door de onregelmatige watermassa heenploegt. Resultaat is dat de aarde rotatie-energie inlevert. Maakt niet uit, heeft-ie toch genoeg van.
(Er zijn trouwens nog meer remmende factoren, maar dit is de belangrijkste.)
Wel lastig dat we steeds schrikkelseconden in moeten lassen om de atoomklokken gelijk te houden met de astronomische eikpunten. Ook weten we, aan de hand van bijvoorbeeld de zgn. koraalklokken, dat een dag miljoenen jaren geleden veel korter was (zeg 20 uur).
Wat er wel gebeurt is dat er, door de getijden, de aarde gravtationele frictie ondervindt. Te simpel gezegd vormen de kustlijnen een soort schoepenrad dat door de onregelmatige watermassa heenploegt. Resultaat is dat de aarde rotatie-energie inlevert. Maakt niet uit, heeft-ie toch genoeg van.
(Er zijn trouwens nog meer remmende factoren, maar dit is de belangrijkste.)
Wel lastig dat we steeds schrikkelseconden in moeten lassen om de atoomklokken gelijk te houden met de astronomische eikpunten. Ook weten we, aan de hand van bijvoorbeeld de zgn. koraalklokken, dat een dag miljoenen jaren geleden veel korter was (zeg 20 uur).
Juist, door die wrijving gaat de aarde langzamer draaien en duren de dagen langer. De zwaartekracht blijft gelijk, maar de 9.81 m/s^2 wordt wel hoger, omdat de middelpuntvliedende (iig die naar buiten slingerende) kracht kleiner wordt.
Dit heeft echter geen invloed op de maan aangezien die zich niet binnen de atmosfeer bevindt. Correct me if I'm wrong...
Dit heeft echter geen invloed op de maan aangezien die zich niet binnen de atmosfeer bevindt. Correct me if I'm wrong...
Volgens mij is er bij de berekening van g al rekening gehouden met de centripetaalkracht die materie aan het aardoppervlak ondergaat. G is dus afhankelijk van de massa en de straal van de aarde.
Als de aarde langzamer gaat draaien blijft g nog steeds 9,81 m/s^2 maar voorwerpen gaan 'zwaarder wegen op de weegschaal'.
Maar, correct me if i'm wrong...
Als de aarde langzamer gaat draaien blijft g nog steeds 9,81 m/s^2 maar voorwerpen gaan 'zwaarder wegen op de weegschaal'.
Maar, correct me if i'm wrong...
Centripetaalkracht is toch de middelpuntzoekende (niet middelpuntvliedende) kracht? Die wordt bepaald door de massa en straal.
De middelpuntvliedende wordt bepaald voor de draaisnelheid, dus naar buiten/van de aarde af slingerende kracht (volgens mij, but you know: cmii'mw).
Zit die nou bij g in of nie??
De middelpuntvliedende wordt bepaald voor de draaisnelheid, dus naar buiten/van de aarde af slingerende kracht (volgens mij, but you know: cmii'mw).
Zit die nou bij g in of nie??
middelpuntzoekende kracht correctie zit bij g in. Daarom verschilt g ook op verschillende plekken op de aarde (zijn nog wel meer redenen voor). g zal dus idd steeds groter worden.
De aarde gaat steeds langzamer draaien door de wrijving die hij ondervindt door de getijdekrachten. Bij de maan is dit ook gebeurt, alleen ging het veel sneller omdat die lichter is. De maan is daardoor stil gezet tov de aarde. Dwz: de maan draait precies zo snel om haar as als zij om de aarde draait. Dat zal uiteindelijk voor de aarde ook zo worden, de aarde zal net zo snel om haar as gaan draaien als de maan om de aarde draait. Dus 1 dag duurt dan 14x zo lang als nu.
De aarde gaat steeds langzamer draaien door de wrijving die hij ondervindt door de getijdekrachten. Bij de maan is dit ook gebeurt, alleen ging het veel sneller omdat die lichter is. De maan is daardoor stil gezet tov de aarde. Dwz: de maan draait precies zo snel om haar as als zij om de aarde draait. Dat zal uiteindelijk voor de aarde ook zo worden, de aarde zal net zo snel om haar as gaan draaien als de maan om de aarde draait. Dus 1 dag duurt dan 14x zo lang als nu.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Daar zit wat in, Diadem. Maar zit de kracht die je van de aarde afslingert ook bij g in?? Stel de aarde draait niet, dan wordt je niet naar buiten geslingerd. Dan blijft er een kracht over die alleen door de zwaartekracht bepaald wordt. Is dat g?? Of is (de zwaartekracht - de van-de-aarde-wegslingerende kracht) de g????
Je hebt de klok wel horen luiden diadem, maar je weet niet waar de klepel hangt. Het aangezicht van de aarde zal nl. stil gaan staan tegenover de zon. Een dag zal dus 365 dagen duren, maar het zal continu licht blijven, omdat de aarde steeds met een zijde naar de zon gekeert zal zijn.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Pagina: 1