RAID controller ook als "gewone" IDE te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34

sus

is druk :+

Topicstarter
Als ik een mobo koop met daarop 2x een gewone IDE aansluiting, en 2x een RAID aansluiting, dan zou ik daar theoretisch 8 IDE-devices op kunnen aansluiten.

Maar, kan ik de RAID-controller wel hiervoor gebruiken. Als ik hier nu 2 HD's aanhang, blijven dit dan twee afzonderlijke schijven??

En niet beginnen dat dit zonde is, het gaat om het idee.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-03 12:16
[topic=414904/1/50]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Afhankelijk dus van het bordje en de gebruikte controller.. Sommige borden kunnen het wel, sommige niet..

Dus gewoon even nazoeken als je een bord wilt aanschaffen..

• sus

sus

Topicstarter
Nou, ik zat te denken aan de Epox 8KHA+ (266-chipset), maar die is er niet met RAID. Nu dus ff naar een ander goed bordje zoeken voor een Athlon XP 1900+...

Of heeft er iemand een goed idee :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 18 februari 2002 13:23 schreef SuspiciouS het volgende:
Of heeft er iemand een goed idee :)
Hetzelfde bordje, en dan een losse promise controller ofzo erbij aanschaffen!? (al dan niet raid).

• sus

sus

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 13:30 schreef Twynn het volgende:

[..]

Hetzelfde bordje, en dan een losse promise controller ofzo erbij aanschaffen!? (al dan niet raid).
Daar zat ik ook al aan te denken. Maar on-board scheelt weer een slot :)

Maar aan de andere kant, ik hoor niets dan positieve dingen over deze plank.

Wat vinden jullie:

Deze plank (Epox 8KHA+) met losse promise controller of een andere plank met on-board RAID. Tis voor een Athlon XP 1900+

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Gigabyte 7dxr+ met raid ATA133 en IDE ATA100

Op dit mobo is de raid ook als ide controller te gebruiken dmv jumpertje.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb mijn HD op raid 1 zitten.

Dit DFI bord

Deze manier gedaan

Dat antwoord kwam bij DFI zelf vandaan
Noud vond het zo bijzonder, antwoord van DFI, dat hij het maar in zijn FAQ heeft gezet :+

Lekker stabiel bordje trouwens, draait nu op 11*145 op 1.6 volt (unlockte xp1600+)

• sus

sus

Topicstarter
Nu heb ik het volgende bordje gevonden, kan er alleen geen manual van downen.

Abit KR7A-133RAID

Weet iemand of je daarvan dus de RAID kan uitschakelen en dan kan gebruiken als 3e en 4e IDE-poort?

• Toewan
  • Laatst online: 11-04 13:19
Ik heb een Abit KT7-RAID, met waarschijnlijk dezelfde Highpoint raid controller, en ik heb er gewoon 2 hd's aan hangen. Mijn Plextor brander werkt trouwens niet op die raid controller, die zit gewoon aan de normale IDE controller.
Die raid controller wordt als SCSI controller gezien in Win98, en je devices die daar aan hangen krijgen ook mogelijkheden als disconnect en sync data transfer (terwijl dat bij IDE dus normaal niet kan). Denk dat het daarom niet helemaal goed gaat met een brander aan die controller.

• sus

sus

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 15:42 schreef Toewan het volgende:
Ik heb een Abit KT7-RAID, met waarschijnlijk dezelfde Highpoint raid controller, en ik heb er gewoon 2 hd's aan hangen. Mijn Plextor brander werkt trouwens niet op die raid controller, die zit gewoon aan de normale IDE controller.
Die raid controller wordt als SCSI controller gezien in Win98, en je devices die daar aan hangen krijgen ook mogelijkheden als disconnect en sync data transfer (terwijl dat bij IDE dus normaal niet kan). Denk dat het daarom niet helemaal goed gaat met een brander aan die controller.
Dat win98 probleem zal ik niet hebben, ik werk met win2k/winxp/linux.

Maar, die RAID kan ik dus gewoon uitschakelen? m.a.w., ik kan gewoon zonder problemen hier 2 HD's aanhangen, zonder dat deze in een of andere RAID-config worden gezet?

* sus is n00b met RAID-mobo's :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Anders maak je gewoon een array (b.v. stripe) met één disk, heb ik destijds ook gedaan met m'n Fasttrak, werkte prima :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• sus

sus

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 16:36 schreef Abbadon het volgende:
Anders maak je gewoon een array (b.v. stripe) met één disk, heb ik destijds ook gedaan met m'n Fasttrak, werkte prima :)
Ja, OK. Maar nu wil ik er 2 opzetten, die niet in raid moeten staan, maar gewoon 2 afzonderlijke schijven moeten zijn.

• Toewan
  • Laatst online: 11-04 13:19
Da ken dus, da heb ik ook. :) 2 HD's eraan die niet in raid zijn.
(wrom ik ze niet in raid heb, 1 harde schijf wil nog wel es van computer wisselen, vandaar)

Maareh, ik weet dus niet of dit alleen een win98 probleem is, heb eigenlijk op deze PC geen ander OS gedraaid.

Verwijderd

Kan dat ook met de Promise FastTrak? (Gewone PCI-versie) :+

• astrasound
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-04 17:56
Asus P4B266E,S-478,i845D,3xDDR,Audio, USB2.0, RAID
kan deze ook in gewoon ide draaien :(

Hero VII,I7 4790K ,Corsair 1866/16Gb ,H105 Sapphire 7770 oc , Samsung 840Pro 256Gb

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:21

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Op dinsdag 19 februari 2002 14:08 schreef RCy2k het volgende:
Kan dat ook met de Promise FastTrak? (Gewone PCI-versie) :+
Ja, geen probleem. Je kunt rustig 2 "Array's" maken van 1 disk. Je kunt er alleen geen andere devices aanhangen als HD's. Maaja, of je daar een "echte" FastTrack nu voor moet misbruiken, had je beter een "gewone" non-raid controller kunnen kopen ;)

Laat maar.. .

Pagina: 1