• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
Onlangs zag ik een programma waarin werd beweerd dat de maatschappij uit allerlei formules opgebouwd zou zijn. Een veel te moeilijk model om voor de mens te begrijpen. Dat dingen zich logischerwijs herhaalde en alles volgens bepaalde patronen verliep.
Ik zal geen voorbeelden geven, iedereen zal wel snappen wat ik bedoel... op zich wel cool, dat elke beweging van wat dan ook al vast ligt, en dat het ergens mee samenhangt... en dat het zich bijvoorbeeld logischer herhaalt.
Hiermee samenhangend, ik heb onlangs een boek gelezen "De bijbelcode" van Michael Drosnin, een Amerikaanse journalist die contact heeft gehad met eoa Israelische wiskundige journalist, die beweert dat in de bijbel een wiskundig model zit verstopt die de complete toekomst van de wereld en zijn bevolking voorspelt.

Aan jullie om hierop te reageren...graag vragen en reacties hierop.
Dam krijgen we misschien een interessante forum.

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Hmmm ja ... het is niet zo dat de maatschappij de modellen volgt, maar dat de modellen de maatschappij volgt. Er zijn bepaalde golven te herkennen in de economie, iedereen kent het wel, die vijf-jaren cyclus. Maar dat is slechts een beschrijving, en niet een wet. De wetten van Newton bijvoorbeeld kloppen op bepaalde schaal wel, maar als je nauwkeuriger gaat kijken klopt het niet, en heb je nieuwe formules nodig. Ook zo is de maatschappij alleen tot bepaalde grenzen te beschrijven dmv wetten.

Maar je moet wel weten dat de werkelijkheid veel en veel complexer is dan je denkt, en dat je er met beschrijvende formules nooit precies komt.

De bijbelcode is onzin, want sceptici hebben dezelfde berekeningen losgelaten op het boek Moby Dick, en daar zaten ook zogenaamde boodschappen in. En wist je dat ergens achter in de decimalen van Pi ook de bijbel is terug te vinden?

Het is allemaal toeval.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb dat stuk over de bijbel 'wiskunde' ook gelezen. Het leek heel goed te kloppen. Zo van De namen van de rabbi's door een formule getrokken leverden de sterfdag van Hitler op ofzo. Tot je er achter komt dat die rabbi's allemaal onder minstens drie namen bekend zijn (Zo van Sam, Samuel, Mr S Rosenbaum) en dat ze net zolang de jusite naam hebben gezocht totdat het klopte. dat lukt je nl altijd met wiskunde. Iedere reeks kan op iedere willekeurige manier worden uitgebreid tot hij voldoet aan jouw eisen. Een hele simpele is 1..2..3... Wat is het volgende getal? 4? Ok..er komt er dus steeds eentje bij...Of als het toevallig 5 was..Dan is het de som van de twee voorgaande...en als het 825475 zou zijn is er vast ook wel iets te bedenken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Wat zou je er van zeggen dat het universum een grote bak biljartballen is die tegen elkaar stoten volgens natuurkundige wetten (wiskundige modellen dus).

Overigens kun je nooit uitrekeken hoe iets gaat verlopen, hooguti als je buiten dit universum staat en er geen invloed op uit kan oefenen, en wel om de volgende redenen:

- Je hebt meer deeltjes nodig voor de berekening dan er aanwezig zijn.
- De berekening moet ook zichzelf uitrekenen, dit kan natuurlijk niet.
- De berekeningen moeten ook de uitkomst en dus hun eigen invloed meerekenen. Dit kan natuurlijk ook niet.

Verwijderd

tja, wie weet zit er wel ergens in een één of ander universum een alien even uit verveling ons universumpje op zijn zakjapanner uit te rekenen =)

Verwijderd

Al die troep altijd dat ze geheime codes gaan zoeken; is altijd achteraf gelul, net als Nostradamus altijd.
Geloof mij, in kan uit al mijn opstellen van school vast ook wel een code bedenken om zo Hitler en zijn dood te voorspellen.
Hij is alleen al dood...

Allemaal Bullshit.

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
Commander Zulu:
wat die economische modellen betreft: ik heb het niet over abstracte modellen, maar meer over een gigantisch groot concreet model dat beschrijft over alle dingen op aarde als bewegingen van objecten enz. Dus het kan bv zijn dat altijd als een bepaald persoon in chili een bloedneus krijgt er in australie een vogeltje poept. het is vergezocht op onze schaal, maar op een grotere schaal zou het best kunnen, wie weet?
Maar je moet wel weten dat de werkelijkheid veel en veel complexer is dan je denkt, en dat je er met beschrijvende formules nooit precies komt.
volgens onze begrippen niet nee, wij zijn maar een klein onderdeel van het geheel.
Dat van de bijbelcode vindt ik inderdaad vergezocht, hoe kan een boek nou alle historie van miljarden jaren beschrijven???
En wist je dat ergens achter in de decimalen van Pi ook de bijbel is terug te vinden?
Hoe moet ik me dat voorstellen?

Ortep
Wat ik al zei, het lijkt meer zoeken naar iets wat je graag wil zien, ipv iets bewijzen...blijft evengoed een interessante theorie.

Apoc2:
Overigens kun je nooit uitrekeken hoe iets gaat verlopen, hooguti als je buiten dit universum staat en er geen invloed op uit kan oefenen
inderdaad er is iets (ik zeg niet iemand, want dat is voor aardse begrippen) wat er buiten staat misschien die het wel allemaal surveilleert (De alien van xbramx).

Tomroes:
Geef eens wat argumenten dan?
Pagina: 1