[serieel -> utp] Converter

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scaver
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07-2025
Ik heb hier een hp printertje staan. Deze is momenteel via een seriele verbinding verbonden op het netwerk. Nu wil ik deze omzetten naar cat 5. Is er een convertor voor?
Ik wil geen lpt naar utp gebruiken, omdat ik dan nieuwe kabels moet gaan trekken.. Tenzij je iets kunt met 6 draadjes...

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Eehm over wat voor afstanden moet ik hier denken ?

IP Rocks

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Hmm, antwoord wil ik ook ff weten :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 16:22

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik snap je vraag niet helemaal.
Ik meen dat er een soort mini printservertes zijn die de grootte hebben van een LPT aansluiting.
Hier druk je dan gewoon je UTP kabel in.

In het begin eg je dat je naar UTP wilt, maar een LPT --> UTP is nit mogelijk zeg je dan :?

Ook kun je gewoon voor een duurdere HP JetDirect gaan uiteraard.

Tijd voor een nieuwe sig..

• scaver
Kijk een printservertje is geen probleem. het probleem is meer dat ik maar 6 draadjes heb, in plaats van 8 voor cat 5.
Het gaat om een afstand van 20 meter.. (Nieuwe kabels trekken is geen optie)

Maar kun je van 6 draadjes een cat5 verbinding maken? Zo ja, hoe ziet het schema er dan uit? Of zijn er ook converters van serieel naar utp? Bestaat zoiets?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Zo lang je geen gigabit ethernet wilt gebruiken heb je aan 4 draadjes genoeg. Voor gigabit ethernet heb je alle 8 nodig, en waarschijnlijk hogere kwaliteit kabels dan je nu hebt. Voor de zekerheid zou ik het op 10 mbit aansluiten, dan maakt de kwaliteit van je kabels minder uit en die printer is toch niet zo snel ;)

Verwijderd

Een Cat-5 verbinding ? Wat is dat ? Het lijkt mij een Cat-5 kabel. Maar goed dat daar gelaten.
Het mooie van TP-kabels is dat ze Twisted zijn. Als een storing van buitenaf op de induceerd dan komt deze storing op de ene draad van het aderpaar precies tegenover gesteld op de andere draad van het paar. Hierdoor is de storing +1-1=0.
Ok dat was wat theorie. Daarom snap je nu mischien ook dat die twists wel handig zijn vooral op 100Mbps.

Van de 8 aders ( 4 aderparen ) worden er voor Ethernet maar 4 aders ( 2 aderparen. RX en TX ) gebruikt. Let wel dat je de goede pakt. Maar dat kun jezelf opzoeken. ISDN gebruikt bijvoorbeeld de 2 paren die Ethernet niet gebruikt.

Nou dat was het wel weer. Welteruste.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-05 00:00
Wil je 'luxe', dan kan je bij Blackbox een klein kastje kopen dat een parallelle (of seriele) poort over een normaal ethernet netwerk deelt. Die sluit je dus met UTP op de hub aan, en mag de UTP kabel gewoon 100 meter zijn.
Vanzelfsprekend is dit een dure oplossing ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• scaver
Ik zou ook een cat3 kabel ervan kunnen maken.. toch? Dan heb je toch maar 4 draadjes nodig?
Of het nou een 10 Mbit of 100 Mbit.. dat maakt voor een printertje toch niet zoveel uit..

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:21
Op maandag 18 februari 2002 14:30 schreef scaver het volgende:
Ik zou ook een cat3 kabel ervan kunnen maken.. toch? Dan heb je toch maar 4 draadjes nodig?
Of het nou een 10 Mbit of 100 Mbit.. dat maakt voor een printertje toch niet zoveel uit..
Je kunt geen CAT-X kabel maken, die koop je zo. Als je een CAT-3 kabel koopt kun je er dus geen CAT-5 van maken.
Wat jij wilt is over 6 draadjes heen ethernet trekken, dat moet gewoon kunnen met 10 of 100Mbit. Hoe je de draadjes aan moet sluiten kun je hier lezen.

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 17:12
Als ik dit goed begrijp, ligt er dus al een CAT5 kabel met RJ45 connectors, en daar wil je RS232 door heen gooien..

Probeer de volgende pagina eens: http://yost.com/Computers/RJ45-serial/

Synopsis:

DTE en DCE devices door verloopstukken aan RJ45 koppelen, en aan de andere kant weer terug converteren...

Be more, use Linux.

• campr112
Als je nog wat plaatjes van zo'n ding wil zien kan dat ook:

http://www.jneuhaus.com/serial/

greetz.

campr

Be more, use Linux.

• scaver
Op maandag 18 februari 2002 17:03 schreef Mark het volgende:

[..]

Je kunt geen CAT-X kabel maken, die koop je zo. Als je een CAT-3 kabel koopt kun je er dus geen CAT-5 van maken.
Wat jij wilt is over 6 draadjes heen ethernet trekken, dat moet gewoon kunnen met 10 of 100Mbit. Hoe je de draadjes aan moet sluiten kun je hier lezen.
Ja, ik wil een ethernet verbinding maken over 6 draadjes inplaats van de gebruikelijke 8 die nodig zijn voor ethernet. Kan dat? ISDN is toch cat3? Daar heb je 4 draadjes voor nodig. Kan ik deze gebruiken voor ethernet?

• campr112
RJ45 of CAT 5 heeft acht draadjes. Dus kan je een CAT5 kabel gebruiken voor RS232 (serieel) en ook ISDN. Je moet er alleen voor zorgen dat je de goeie verloop stukjes hebt. Voor ISDN is dit geen probleem omdat die al RJ45 gebruikt.

Uiteindelijk is het gewoon een koperen draaidje, wat is er zo moeilijk?

Trouwens, 100Mbit ethernet gebruikt maar 4 draadjes... TX+ TX- RX+ en RX- Maar hij gebruikt ze een beetje 'vreemd'. http://www.makeitsimple.com/how-to/dyi_crossover.htm

Hij gebruikt Pins 1,2,3 en 6. Dus 4,5,7 en 8 zijn over... Je moet alleen 2 connectors op je kabeltje zetten, en hey presto, je bent klaar...

Kijk wel uit. Ik ben erachter gekomen dat dit soort praktijken niet werken als de CAT5 kabel tussen 2 switches wordt gebruikt.. (Gebruiken die meer kabels?)

greetz,

campr

Be more, use Linux.

• scaver
Op dinsdag 19 februari 2002 08:45 schreef campr het volgende:
<knip>
</knip>
Uiteindelijk is het gewoon een koperen draaidje, wat is er zo moeilijk?

greetz,

campr
Nog een keer het probleem.. Ik heb een hp printer met een seriele en een paralelle uitgang. Nu moet deze printer verbonden worden met een switch 20 meter verder op. Nu is het probleem dat er GEEN cat5 kabel ligt, alleen een 6 aderige seriele kabel.

Nu is mijn vraag (komt ie weer...): Kan ik die kabel zo modificeren dat ik er een ethernet verbinding over krijg? Ik heb dus GEEN 8-aderige kabel tot mijn beschikking. (Nieuwe kabel trekken is geen optie!). Hoe ziet het schema eruit om dit aan te sluiten?

Ik heb ergens gelezen dat ISDN cat3 zou zijn. Hiervoor is een vieraderige kabel nodig. Kan ik met deze indeling een ethernet verbinding tot stand brengen?

Hopelijk is het nu wat duidelijker...

<toevoeging>
Ja, nu zie ik het.. had het bericht niet helemaal gelezen..
ik zal een proberen het met 4 draadjes.. Heb ik er nog 2 over :9

</toevoeging>

• campr112
Voor Ethernet is het redelijk belanrijk dat je kable ook twisted is.

Ik vermoed dat dit niet het geval is. Dus de vraag is of dit over 20 meter zal werken. Ik heb eens met een 'straight through' kabel (een 1 op 1 verbinding, geen twist) over 2 meter ethernet aan de gang gehad, maar alleen op 10Mbit...

Je kan het altijd proberen ;-)

Be more, use Linux.

Pagina: 1