Het principe van een (stuur)raket is gewoon dat 'ie gassen uitstoot, dus wegduwt.
Duwt 'ie gas een kant op, dan gaat 'ie zelf de tegengestelde kant op.
Duwt 'ie gas een kant op, dan gaat 'ie zelf de tegengestelde kant op.
Stel je een gtote bol voor met daarin gas onder druk. Dat gas drukt tegen alle kanten even hard. Er gebeurt dus niets. Als je aan één kant een stukje weg haalt, dan wordt daar dus niet tegen gedrukt. De tegenoverliggende kant ondervindt wel een kracht. Het gevolg is dus beweging:
Deze staat stil
-------------------
|<---...........--->|
|<---...........--->|
|<---...........--->|
-------------------
Deze beweegt naar rechts
-------------------
|<---...........--->|
...................--->|
|<---...........--->|
-------------------
Deze staat stil
-------------------
|<---...........--->|
|<---...........--->|
|<---...........--->|
-------------------
Deze beweegt naar rechts
-------------------
|<---...........--->|
...................--->|
|<---...........--->|
-------------------
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Zo simpel is het nou ook weer niet. In vacuum knalt een gewone ballon gewoon uit elkaar, door de onderdruk.
Maar als de ballon van een heel stevig materiaal gemaakt was, met een grote "veerkracht" zeg maar, dan zou het wel lukken ja.
Maar als de ballon van een heel stevig materiaal gemaakt was, met een grote "veerkracht" zeg maar, dan zou het wel lukken ja.
Hhmm..
Een gewone ballon werkt prima in de ruimte, hoor...
Je moet 'm alleen ook pas in de ruimte opblazen, natuurlijk...
Verwijderd
zetje01
Echter buiten de atmosfeer is het verschil in druk tussen een opgeblazen ballon (zelfde hoeveelheid lucht erin) en druk van de ruimte er omheen al 1 Atm groter. Dus zal de ballon dan veel sneller uit elkaar knallen.
Das niet waar. Bij een ballon die je in de atmosfeer opblaast gebeurt niets omdat druk van binnen niet veel scheelt met druk van buiten. Druk is binnenin wat hoger, maar doordat de ballon elastisch is knalt de ballon niet meteen uit elkaar.Hhmm..
Echter buiten de atmosfeer is het verschil in druk tussen een opgeblazen ballon (zelfde hoeveelheid lucht erin) en druk van de ruimte er omheen al 1 Atm groter. Dus zal de ballon dan veel sneller uit elkaar knallen.
apoc:
Ik zeg toch niet dat je er 20 liter lucht (bij kamertemperatuur en 1 atmosfeer) in moet blazen...
Ik snap ook wel dat een heel klein beetje lucht voldoende is om 'm in de ruimte op te blazen.
We vergeten overigens wel even dat een gewone ballon in de ruimte helemaal niet werkt in verband met de temperatuur die daar heerst...
Je kunt een gewone ballon bij dat soort temperaturen absoluut niet vervormen, hij spat als glas uit elkaar...
Ik zeg toch niet dat je er 20 liter lucht (bij kamertemperatuur en 1 atmosfeer) in moet blazen...
Ik snap ook wel dat een heel klein beetje lucht voldoende is om 'm in de ruimte op te blazen.
We vergeten overigens wel even dat een gewone ballon in de ruimte helemaal niet werkt in verband met de temperatuur die daar heerst...
Je kunt een gewone ballon bij dat soort temperaturen absoluut niet vervormen, hij spat als glas uit elkaar...
volgens mij komt de vraag niet helemaal over (?)
het is nl. een raar idee dat iets zich tegen niets af kan zetten...me broertje heeft het me wel eens uitgelegt maar om nou te zeggen dat ik het nog weet...nee
het is nl. een raar idee dat iets zich tegen niets af kan zetten...me broertje heeft het me wel eens uitgelegt maar om nou te zeggen dat ik het nog weet...nee
tijd voor verandering.
Als jij en nog iemand in de ruimte zweven (stil'staand') , en je druk je van elkaar weg, dan ga je toch allebei een kant op ?
nou, dat zelfde gebeurt met de raket en de gassen
nou, dat zelfde gebeurt met de raket en de gassen
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Ik begreep er vroeger ook niets van.
Ik zal het in simpele woorden proberen uit te leggen.
Stel je hebt een vuur wapen.
het bestaat uit een buis, kruit en een kogel.
Het kruit zit tussen de kogel en het uiteinde van de buis.
Het zorgt ervoor dat de kogel en de buis zich tegenelkaar afzetten.
De kogel en de buis krijgen even veel kinetische energie van het kruit (theoretisch dan).
Maar omdat de kogel zoveel kleiner is gaat hij veel harder dan de buis en krijgt de buis alleen maar een relatief zachte terugslag.
Hetzelfde principe werkt in een raketmotor in de ruimte. Je hebt de raket (buis), verbranding van de brandstof (kruit) en de brandstof zelf als gas (de kogel).
Alleen nu zijn het die 'kleine' terugslagjes van alle losse gasmoleculen die de raket weg duwen.
Ik hoop dat het zo makkelijker is uitgelegd.
Ik zal het in simpele woorden proberen uit te leggen.
Stel je hebt een vuur wapen.
het bestaat uit een buis, kruit en een kogel.
Het kruit zit tussen de kogel en het uiteinde van de buis.
Het zorgt ervoor dat de kogel en de buis zich tegenelkaar afzetten.
De kogel en de buis krijgen even veel kinetische energie van het kruit (theoretisch dan).
Maar omdat de kogel zoveel kleiner is gaat hij veel harder dan de buis en krijgt de buis alleen maar een relatief zachte terugslag.
Hetzelfde principe werkt in een raketmotor in de ruimte. Je hebt de raket (buis), verbranding van de brandstof (kruit) en de brandstof zelf als gas (de kogel).
Alleen nu zijn het die 'kleine' terugslagjes van alle losse gasmoleculen die de raket weg duwen.
Ik hoop dat het zo makkelijker is uitgelegd.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Dus obme_ief:
Zoals ik in m'n eerste post al zei:
Zo'n satteliet duwt gassen weg. Dat is niet niets, maar dat zijn gassen...
Die gassen had 'ie zelf al aan boord.
Hij duwt of gooit of schiet ze de ene kant op, en daardoor gaat de satteliet zelf de andere kant op...
Zoals ik in m'n eerste post al zei:
Zo'n satteliet duwt gassen weg. Dat is niet niets, maar dat zijn gassen...
Die gassen had 'ie zelf al aan boord.
Hij duwt of gooit of schiet ze de ene kant op, en daardoor gaat de satteliet zelf de andere kant op...
Pagina: 1