-= Het grote Airflow Topic =-

Pagina: 1
Acties:

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:31

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Aangezien de search heel versnipperende resultaten gaf (96 stuks - alleen in de topic naam al), open ik maar 'Het grote Aitflow Topic'

Spuw hier dus je gal over de beste Airflow in je case.
Zuigen of Blazen ?? Hoeveel temperatuur verschil ?

Gevonden topics met de search (met een redelijk aantal reply's):
[topic=373209/1/25]
[topic=255083/1/25]
[topic=373077/1/25]
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/323335
[topic=194676/1/25]

Ik heb nog een airflow probleempje, maar ben nog aan het tekenen, en dan zal ik het hier posten.

Koffie en meer...

Verwijderd

Ik heb in mijn Miditower 2 casefans zitten. eentje bij de proc, een intake en eentje bovenin, een outtake. Als ik ze heel zachtjes laat draaien zijn mijn temps(idle): 39/35.
Als ik ze voluit laat draaien zijn de temps: 34/28. Dat scheelt dus wel degelijk. Stresed: 39/34
p.s Het is een Duron 900 met daarop een Zalman CNPS 3100+

Verwijderd

in mijn oude midi tower werd mijn athlon 1400 toen maar draaied op 1050 van wege de hitte toch nog een graad of 60 zonder dat ie moet werken gewoon een beetje internetten

nu in mijn nieuwe tower gewoon op 1400 en meer airflow stressed 57 a 58 graden met een kamer temp van 21 graden
de op stelling een globalwin wbk koeler dit is zeker niet de beste koeler een betere koeler zou op veel betere temps halen zeker met de airflow die ik heb as 2 er onder een delta 80 mm mp op een zelf gemaakte fan dukt
fan's
1x120 mm delta hp front intake staat eigenlijk altijd uit
1x80mm delta mp front intake meestal op 7 volt of uit
1x80 mm slot koeler onder de gf3 op 7 volt met gamen op 12 volt
1 x 92 mm papst out take achter terhoogte van de cpu op 7 volt
daar boven de afzuiging van de voeding 2 de fan er van naar onderen gericht gelijk van de cpu weg zuigen
1 x 80mm papst weer boven de voeding ook out take draait op 7 volt

en de kast is wel aan gepast natuurlijk b.v roostertjes voor de koelers weg gehaald

ik draai vaak puur met enkel out take maar i heb wel over al waar lucht door naar binnen komt zo veel mogenlijk afgeplakt gaat het bijna enkel nog door me front intake waar me filter zit

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:31

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Dit is mijn kast nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1014025726

1. Alle fan's blazen op dit moment. CPU is stressed 43,5 graden. Ik heb geprobeerd om verschillende fan's om te draaien. zonder resultaat.

2. Heeft het zin om nog een fan te plaatsen (rechts onderin ?) Daarnaast zit ik erover te denken om mijn Radeon verder te gaan modden. (ramheatsinks etc.) ik wil ook een eigen andere cooler gaan plaatsen op de kaart. is dat belangrijk voor de airflow ?

3. Ik heb de chipset cooler vergeten te tekenen, die wil ik ook nog gaan vervangen door een grotere (incl. nieuwe heatsink) Heeft dat zin (ik klok (nog) niet over via de FSB)

iemand ideeen over een goede airflow ?

Koffie en meer...

Verwijderd

Heeft het zin om nog een fan te plaatsen (rechts onderin) ?
Uiteraard heeft dat zin. Als je een suckhole daar maakt dan worden je kaarten ook gekoeld en het bevorderd de flow in je case.

Daarnaast zit ik erover te denken om mijn Radeon verder te gaan modden. (ramheatsinks etc.) ik wil ook een eigen andere cooler gaan plaatsen op de kaart. is dat belangrijk voor de airflow ?
Nee de airflow is belangrijk voor een andere cooler. Als je niet genoeg airflow hebt dan raakt de lucht in je case al snel verzadigd en dan zal het alleen nog maar warmer worden.

Ik heb de chipset cooler vergeten te tekenen, die wil ik ook nog gaan vervangen door een grotere (incl. nieuwe heatsink) Heeft dat zin (ik klok (nog) niet over via de FSB)
Veilig is het wel.

iemand ideeen over een goede airflow ?
Ja het beste is een flow die overal langs gaat. Dus van voor naar achter of van achter naar voor. Maar omdat elke case weer anders is is zoiets heel persoonlijk.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb nu geen case-fans maar ik wil er wel een paar plaatsen, maar kun je beter meer outtake of intake hebben?

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 11:53 schreef kutkip het volgende:
Ik heb nu geen case-fans maar ik wil er wel een paar plaatsen, maar kun je beter meer outtake of intake hebben?
Je kunt het beste flow hebben.

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Op maandag 18 februari 2002 11:56 schreef _LOSS_ het volgende:

[..]

Je kunt het beste flow hebben.
Ja maar kun je het beste twee voor en een achter hebben of anders om?

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 11:57 schreef kutkip het volgende:

[..]

Ligt aan het aantal cfm wat die dingen dus produceren.
als dat van beide fans gelijk is dan betekend dat eentje voor en eentje achter. |:( :P :)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Op maandag 18 februari 2002 11:57 schreef kutkip het volgende:

[..]

Evenveel naar binnenzuigen als naar buiten zuigen. Over- en onderdruk is niet goed

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Airflow is dus enrom belangrijk,
Ik heb dus alleen een spitfire cooler en omdat die zo hoog is zat ie vlak achter mijn voeding, nu heb ik een kleinere cooler geregeled en ipv 51 graden word ie stressed nu 39, echt heel handig dus.. (mooi extra ruimte voor OC-en :P )

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-02 18:33
Aan de kwaliteit van de fans wil het ook wel eens liggen. ik heb hier ook wel 10 stuks 80 en 92mm fans uit oude voedingen liggen maar met 1200 toeren per minuut en ver versleten zijn die vrijwel onbruikbaar om een beetje airflow te creeren..

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ik heb bij iemand nu dus dat de lucht rechtsonderin door fan naar binnen gaat
en linksboven daar voeding en fan naar buiten
ik heb verder een coolermaster heatpipe op cpu gedaan (wel herrie maar ja) en cpu is nu idle 35 graden en stressed 39 :9
cpu is een athlon xp 1800+ btw =)

Tweakers Discord

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:24

JT

VETAK y0

Het beste is gewoon een goede flow met dezelfde druk als buiten. Alleen als je moet kiezen tussen onder of overdruk, dan kan je beter overdruk hebben. Dan kan je HSF meer hitte kwijt aan de lucht dan met gewone druk. Het nadeel is dat die warme lucht wel weer de rest van je kast verwarmd.

Als je onderdruk hebt, dan is dat nog negtiever; dan kan je HSF minder warmte kwijt aan de lucht dan met gewone druk waardoor je HSF en het component eronder warmer word dan met overdruk.

Ik ga bij mezelf nog 2 120mm fans plaatsen, eentje komt in het dak. De ander komt voorin. Maar waar kan die het best zitten ? Een suckhole aan de voorkant, aan de zijkant tegen de voorkant of aan de zijkant tegen de achterkant ?

Ik vind een suckhole aan de voorkant nogal lelijk, dus lijkt mij aan de zijkant vooraan wel een goede oplossing. Ik denk dat als je die 120 mm achter doet dat dan de lucht blijft hangen door die kaarten.

Dus waar kan ik hem het best plaatsen en maakt het veel verschil of ik hem aan de zijkant-vooraan plaats of helemaal vooraan ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 13:37 schreef JT het volgende:
Het beste is gewoon een goede flow met dezelfde druk als buiten. Alleen als je moet kiezen tussen onder of overdruk, dan kan je beter overdruk hebben. Dan kan je HSF meer hitte kwijt aan de lucht dan met gewone druk. Het nadeel is dat die warme lucht wel weer de rest van je kast verwarmd.

Als je onderdruk hebt, dan is dat nog negtiever; dan kan je HSF minder warmte kwijt aan de lucht dan met gewone druk waardoor je HSF en het component eronder warmer word dan met overdruk.

Ik ga bij mezelf nog 2 120mm fans plaatsen, eentje komt in het dak. De ander komt voorin. Maar waar kan die het best zitten ? Een suckhole aan de voorkant, aan de zijkant tegen de voorkant of aan de zijkant tegen de achterkant ?

Ik vind een suckhole aan de voorkant nogal lelijk, dus lijkt mij aan de zijkant vooraan wel een goede oplossing. Ik denk dat als je die 120 mm achter doet dat dan de lucht blijft hangen door die kaarten.

Dus waar kan ik hem het best plaatsen en maakt het veel verschil of ik hem aan de zijkant-vooraan plaats of helemaal vooraan ?
ik heb met bijde getest onder en over druk maar ik ben het oneens met je onderdruk werkt bij mij beter zal ook wel door de opstelling komen

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Ik heb het zelf zo:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dikke332/airflow.gif
Met als gevolg dat de temperatuur idle/stressed is gezakt van 54/59(!!!!!!!!kon z'n lucht dus niet kwijt!!!!!!!!) naar 38/43 :)

AMD 1200@1333

I love watercooling

Pagina: 1