Toon posts:

Problemen met MS Word

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of iemand me kon helpen, want ik krijg dit echt niet voor elkaar.

Ik ben in Word een huisstijl voor een bedrijf aan het aanpassen, en moet daarvoor in de koptekst een tabel met 2 kolommen en 2 rijen hebben. Da's geen probleem.

Het probleem is dat ik direct buiten de koptekst nog een tabel met 2 kolommen en 2 rijen moet hebben, die vrijwel direct aansluit op de tabel uit de koptekst, de marge ertussen moet dus weg.

Da's nou het probleem, dat is dus op geen mogelijkheid te doen, op een of andere manier plakt Word altijd een lege regel na mijn tabel in de koptekst. Kan met tabs etc blijven schuiven, maar is voor mij niet op te lossen.

Iemand enig idee?

Tech specs:

Office versie: 2000 UK

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Kan je dan niet gewoon een tabel van 4x4 maken?
en dan gewoon een beetje schuiven enz?

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Ik ken het probleem. Dat heeft verder niks met kop- of voettekst te maken, Word plakt standaard een enter achter een tabel. Ik kom het steeds tegen als ik een pagina-grote tabel maak - er komt altijd een tweede, lege, pagina onder door die enter. Helaas ben ik er nog steeds niet achter hoe ik het weg krijg. :(

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 10:21 schreef Aakab het volgende:
Kan je dan niet gewoon een tabel van 4x4 maken?
en dan gewoon een beetje schuiven enz?
Nee, het probleem is dat ik een tabel in de koptekst heb en eentje daarbuiten, die moeten op elkaar aansluiten. Als ik 1 tabel gebruik kan ik die helaas niet scheiden van binnen en buiten de koptekst :'(

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 10:33 schreef Millennyum het volgende:
Ik ken het probleem. Dat heeft verder niks met kop- of voettekst te maken, Word plakt standaard een enter achter een tabel. Ik kom het steeds tegen als ik een pagina-grote tabel maak - er komt altijd een tweede, lege, pagina onder door die enter. Helaas ben ik er nog steeds niet achter hoe ik het weg krijg. :(
Blij dat meer mensen er last van hebben *D, maar het lijkt wel een MEGA- word- bug. Een collega van mij krijgt het wel voor elkaar, maar daar is de laatste rij van zijn tabel gewoon geen tabel rij, maar gewoon een bug- regel waar je vervolgens niks meer mee kan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ineens erg benieuwd of Office XP gebruikers deze 'bug' ook hebben. Niet dat dat voor mij interessant zou zijn, omdat het nou eenmaal op Office 2000 pc's gaat draaien, maar ik ben wel benieuwd of ze het in XP hebben opgelost...

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu in VBA gewoon het geheel geprogrammeerd om zo te verschijnen zoals ik dat wil, maar ook dat lukt niet. Ik zeg helemaal NIKS over een lege regel die onder de tabel moet komen, maar hij staat er dus wel gewoon. En het muffe is dat je er wel weer gewoon een tabel direct aan vast kan plakken zonder problemen, maar dan heeft die tabel gewoon weer de lege regel. Is gewoon |:(

XP heeft overigens hetzelfde probleem ( gisteren uitgetest ).

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-08 17:49
Ik heb net even zitten spelen met Word. Volgens mij moet het wel lukken als je de tabel in de koptekst in een tekstvak zet, waarbij dat tekstvak geen rand heeft, en de marges binnen het tekstvak 0 zijn. Het voordeel is dat je die lege regel buiten het zichtbare gedeelte van het tekstvak kan laten vallen. De tabel in de hoofdtekst moet je dan wel kunnen laten aansluiten.

Het is even wat gepriegel, maar het zou zo moeten lukken.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Verwijderd

De 'lege' regel is een marge die je eventueel bij Settings kunt veranderen. Wat ook werkt is een tekstbox maken, die op de juiste plaats mieteren en daar dan weer de tabel in zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 10:22 schreef Sepans het volgende:
De 'lege' regel is een marge die je eventueel bij Settings kunt veranderen. Wat ook werkt is een tekstbox maken, die op de juiste plaats mieteren en daar dan weer de tabel in zetten.
Pleeeeeeeeeease tell me more, want ik heb al die settings volgens mij al wel 1000 keer geprobeerd, maar het heeft helaas geen effect.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 10:17 schreef Coffeemonster het volgende:
Ik heb net even zitten spelen met Word. Volgens mij moet het wel lukken als je de tabel in de koptekst in een tekstvak zet, waarbij dat tekstvak geen rand heeft, en de marges binnen het tekstvak 0 zijn. Het voordeel is dat je die lege regel buiten het zichtbare gedeelte van het tekstvak kan laten vallen. De tabel in de hoofdtekst moet je dan wel kunnen laten aansluiten.

Het is even wat gepriegel, maar het zou zo moeten lukken.
Is inderdaad een slimme omweg, probleem is alleen dat ik met VBA de gegevens moet gaan invoeren, en die heeft nou net weer heeel erg veel problemen met tekstvakken. Ik heb toch wel het idee dat het echt een grote bug in Word is, maar ga zeker proberen je tekstvak idee te implementeren. Thnx :)

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik ken het probleem :( Vandaar dat ik nog steeds zweer bij WP met z'n onderwaterscherm >:) WP Suite 2002 werkt erg fijn :) Sorry ik kan je ook geen oplossing geven. Gewoon een bugje in Word denk ik :(

webOS all the way!

Verwijderd

vba heeft geen problemen met tekstvakken bij mijn weten, maar goed. Dat kan je nog weer oplossen door bookmarks te gebruiken, een hele fijne oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 13:39 schreef Hermanvh het volgende:
Ik ken het probleem :( Vandaar dat ik nog steeds zweer bij WP met z'n onderwaterscherm >:) WP Suite 2002 werkt erg fijn :) Sorry ik kan je ook geen oplossing geven. Gewoon een bugje in Word denk ik :(
Dat is echt gewoon fantastisch aan WP idd, het onderwaterscherm is gewoon iets wat een tekstverwerker gewoon verplicht moet hebben vind ik. Jammer dat ze er mee gestopt zijn, en ook jammer dat 99 % van de klanten die we hebben toch met Office werken. Ik kan op de MS site geen info vinden dat dit eventueel een bug in Word kan zijn, maar zoekopdrachten op 'word' zijn ook erg lastig...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 13:42 schreef FizGig het volgende:
vba heeft geen problemen met tekstvakken bij mijn weten, maar goed. Dat kan je nog weer oplossen door bookmarks te gebruiken, een hele fijne oplossing.
Bookmarks zijn inderdaad ideaal, maar het probleem dat ik heb is dat ik niet weet hoe ik een bookmark in een tekstvlak in de header moet gaan benaderen. Nou is dat vast wel te doen hoop / denk ik, maar collega's waarschuwen me eigenlijk gigantisch om geen tekstvlakken te gaan gebruiken. Maar ik ben bang dat ik geen andere optie heb,

Verwijderd

Een bookmark is een bookmark, waar die ook staat. Dat is het grote voordeel dus :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 19 februari 2002 13:48 schreef FizGig het volgende:
Een bookmark is een bookmark, waar die ook staat. Dat is het grote voordeel dus :)
We gaan het nog een keertje proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oplossing, deze plaatst een in de header een 2x2 tabel, en met de integers gintFromTop en gIntFromLeft is onafhankelijk van de pagina- marges te bepalen hoeveel cm van links en van de top de cel rechts onder moet worden neergezet op je pagina. De eerste pagina heeft hier nog een afwijkende header ook *D
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
Private Sub Document_Open()
Dim gIntFromTop As Double
Dim gIntFromLeft As Double
Dim intCounter As Integer

gIntFromTop = 2.4
    gIntFromLeft = 10.4

' Koptekst afstand van boven en van links

gIntFromLeft = gIntFromLeft - PointsToCentimeters(ActiveDocument.PageSetup.LeftMargin)
    gIntFromTop = gIntFromTop - PointsToCentimeters(ActiveDocument.PageSetup.HeaderDistance)

' Voor de eerste afwijkende pagina en voor de overige pagina headers.    

For intCounter = 1 To 2
      With ActiveDocument.Bookmarks("tblLogoPosition" & intCounter).Range.Tables(1)

With .Columns(1)
            .PreferredWidthType = wdPreferredWidthPoints
            .Width = CentimetersToPoints(gIntFromLeft)
        End With

With .Rows(1)
            .HeightRule = wdRowHeightExactly
            .Height = CentimetersToPoints(gIntFromTop)
        End With

End With

' Tekstbox even groot maken als tabel

If intCounter = 1 Then
        With ActiveDocument.Sections(1).Headers(wdHeaderFooterFirstPage).Shapes(1)
            .Height = ActiveDocument.Bookmarks("tblLogoPosition" & intCounter).Range.Tables(1).Rows(1).Height + ActiveDocument.Bookmarks("tblLogoPosition" & intCounter).Range.Tables(1).Rows(2).Height
            .Width = ActiveDocument.Bookmarks("tblLogoPosition" & intCounter).Range.Tables(1).Columns(1).Width + ActiveDocument.Bookmarks("tblLogoPosition" & intCounter).Range.Tables(1).Columns(2).Width
        End With
      Else
        With ActiveDocument.Sections(1).Headers(wdHeaderFooterPrimary).Shapes(2)
            .Height = ActiveDocument.Bookmarks("tblLogoPosition" & intCounter).Range.Tables(1).Rows(1).Height + ActiveDocument.Bookmarks("tblLogoPosition" & intCounter).Range.Tables(1).Rows(2).Height
            .Width = ActiveDocument.Bookmarks("tblLogoPosition" & intCounter).Range.Tables(1).Columns(1).Width + ActiveDocument.Bookmarks("tblLogoPosition" & intCounter).Range.Tables(1).Columns(2).Width
            .Left = ActiveDocument.PageSetup.LeftMargin
            .Top = ActiveDocument.PageSetup.HeaderDistance
        End With
      End If

Next intCounter

ActiveDocument.PageSetup.TopMargin = ActiveDocument.PageSetup.HeaderDistance + ActiveDocument.Sections(1).Headers(wdHeaderFooterFirstPage).Shapes(1).Height

End Sub

Tabelprobleem is inderdaad een bug in word :(, maar op deze manier op te lossen. Code is dynamisch, dus werkt op pagina's met verschillende marge instellingen ( en dat was belangrijk )

Bedankt voor al jullie hulp! *D

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook gehad. Die lege regel waar je het over hebt zit er bij mij nog steeds ik heb alleen de lettergrootte van deze regel veranderd naar 1 pt. Dus je ziet de lege regel niet meer.

Een snelle en simpele oplossing.

Verwijderd

offtopic:
Marizzz, het is nie echt zinvol om te reageren op een topic van dik 4 maanden geleden ;)
Pagina: 1