Toon posts:

Wat betekenent dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
SATOR
AREPO
TENET
OPERA
ROTAS

Je kunt 't horizontaal+verticaal(niet diagonaal) lezen.
iemand die weet wat 't betekent?

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Volgens mij was het zo;n Grieks woord spelletje. Ze vonden het leuk dat ze 5 woorden van 5 letters hadden gevonden die zo inelkaar passen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
LOL :P nooit geweten dat de grieken scrabble hadden uitgevonden. Wat ik me nog kan herinneren is dat die TENET's 't kruis van Christus voor moet stellen, niet ZIJN kruis, maar gullie weten wat ik bedoel (hoop ik) ;)

Verwijderd

had het niet wat te maken met de tempeliers?
(kruisvaarders die later een soort van sekte zijn gaan vormen in Zuid Europa)

Verwijderd

check this en je weet het:

http://www.smithtrust.com/satorsite /

hotbot heet dat.............

Verwijderd

kijk es wat meer discovery en je weet het ;)

heeft inderdaad(waarschijnlijk) met tempeliers en de heilige graal te maken..
die zogenaamd naar frankrijk zou zijn gebracht

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

"De arbeider (sator arepo) houdt/bedwingt (tenet) de werking (opera) van de wielen (rotas)."

(Uit de blote bol, ik zou het na moeten kijken, maar ik weet bijna zeker dat dit de vertaling is.)

In de eerste instantie dus een leuk woordspelletje, met een verwijzing naar het nobele beeld van de boer die het land ploegt. Meer mensen vonden het leuk, overal kwam je deze inscriptie tegen. Net als meer hedendaagse spreuken zoals "shit happens" die je op t-shirts en bumperstickers kunt vinden.

Later is hier (onvermijdelijk, lijkt het haast) een wat meer spirituele betekenis aan gegeven. De arbeider werd natuurlijk "God", en het bedwingen van de wielen werd gezien als het handhaven van de wereld. Hier komen de tempeliers in beeld.

Nog weer later komen de New Agers in beeld. Gefascineerd door de wolk van geheimzinnigheid rond de tempeliers, en de mystieke werking die uitgaat van dit palindromische vierkant, hebben ze er maar bovennatuurlijke krachten aan toegeschreven. Door een eenvoudig bezoekje aan smiththrust.com wordt je helemaal overspoeld met benevolente trillingen, wordt het kwaad geweerd uit je huis, komt je spijsvertering weer op gang, en raken je huisdieren van hun neurotische buien af.

Ik hou het erop dat het een ontzettend koel woordspelletje is :).
Pagina: 1