Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03 17:28
hoe kun je bewijzen dat de c14 methode een goede methode is?

als je het bewijst met dingen die een paar honderd jaar oud zijn.. en waar misschien een jaartal op staat.. dan klopt het wel, maar dingen die veel en veel ouder zijn?.. hoe bewijs je dat de c14 methode dan ook nog klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

C14 is maar 1 van veel mogelijk daterings methoden. Als meerdere daterings methoden allemaal dezelde tijd geven inclusief C14, dan kan je er van uit gaan dat C14 klopt, omdat de kans dat alle datering methoden allemaal dezelfde fout maken is 0.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

C14 werkt maar tot een x aantal jaar terug .. of juist pas vanaf een x aantal jaar.

Het is als op zichzelf staande methode weinig nuttig.

IDD als meerdere technieken worden gecombineert kun je redelijk zeker zijn.

En dan nog zit je met een bepaalde marge uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Een van de sterke punten van C14 is natuurlijk dat niemand het ooit nog voor elkaar heeft kunnen krijgen om radioactief verval te beinvloeden.. Dat gaat gewoon met zijn eigen halfwaarde. Of je dat nu leuk vindt of niet. En geloof maar dat dat geprobeerd is. Als ze dat zouden kunnen haddenb we geen afval probleem van kerncentrales

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3527

Als je op een voorwerp met een jaartal de c14 methode toepast en je meet dus het percentage aanwezige C14, dan ijk je al ware je methode.

Immers als ik een voorwerp vind met een vergelijkbaar percentage koolstof dan weet ik ook hoe oud dat is, ondanks dat er geen datum opstaat.

Dit soort dingen zijn noodzakelijk omdat percentage koolstofdioxide in de looop der jaren verschillend is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

De enige factor van onnauwkeurigheid in de C14 methode is geloof ik dat de verhouding C12/C14 niet altijd gelijk is geweest. Ze weten dus wel dat er fluctuaties zijn geweest, maar niet _precies_ hoeveel. Daardoor is de C14 methode idd niet 100% nauwkeurig.

Maar op bv. een ouderdom van 5000 jaar kunnen ze dingen toch binnen 100 jaar nauwkeurig bepalen. Das toch niet slecht.

De methode is ongeveer geschikt geloof ik tot een jaar of 20000 ofzo. (geen zin om het op te zoeken, ik kan er iets naast zitten, maar in die orde van grote iig).

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3669

Call me stupid, maar WTF is de C14 methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54
H@ye: deze methose word ook wel koolstofdatering (Eng: Carbon dating) genoemd. Op basis van het verval van bepaalde koolstof atomen (C14) wordt de leeftijd van een object bepaald.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Om aan te tonen dat C14 ook bij vele duizenden jaren nog klopt kun je bijvoorbeeld aan de hand van jaarringen op bomen je metingen eiken ;). En zo bestaan er nog tig andere methodes.

Ik meen dat men C14 als betrouwbaar beschouwt tot 15000 jaar. Bij over de 40000 krijg je dacht ik het probleem dat er te weinig C14 is om het goed te kunnen registreren. Er zijn trouwens nieuwere radiometrische dateringsmethoden - bijvoorbeeld kalium-argon, of op basis van uranium - die nauwkeuriger zijn van C14, of die veel oudere dingen kunnen dateren, of niet-biologische dingen.

Een nadeel van C14 is dat het alleen werkt op dingen die ooit eens geleefd hebben. De truuk is namelijk dat de verhouding tussen C12 en C14 constant is totdat het levende wezen in kwestie doodgaat. Daarna is er geen wisselwerking meer met de omgeving en vervalt het dan nog aanwezige C14 langzaam tot C12. (De halfwaardetijd is ongeveer vijfduizend jaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03 17:28
kijk.. nu is het al een stuk duidelijker.. bedankt.

Maar hoe dateren ze nou bijvoorbeeld een fossiele plant uit bijv het Jura-tijdperk oid (157-147 miljoen jaar geleden) zonder dat ze kennis hebben over die plant en het dus zouden kunnen plaatsen in het Jura.

dit hebben ze bij mijn weten altijd met c14 gedaan..

oh.. nog een link over c-14: http://www.homepages.hetnet.nl/~fvdlaar/Hydro/faq_c14.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7690

Bij oudere materialen (C-14 is bruikbaar tot ca 70.000 jaar) wordt er gebruik gemaakt van van uraan-thorium, kalium-argon of rubidium-strontium bepaling. Hier mee kunnen ze tot een paar miljard jaar gaan. Hiermee worden bevoorbeeld ook de ouderdom van kometen bepaalt die op de aarde zijn ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

C14 heet C14 omdat de letter voor het element koolstof C is (Carbon).

14 is omdat een 'normaal' koolstofatoom 12 deeltjes in de kern heeft en een C-14-isotoop 14. 2 meer dus. 2 extra neutronen.

Er zijn nog veel meer isotopen trouwens.

Bij de weg : correct me if I'm wrong .. lang geleden voor mij dat scheikunde/natuurkunde.
Pagina: 1