Toon posts:

Energie=massa etc Deel 2

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het erg lang werd, hier de laatse paar postings.

Diadem posted 03-07-2000 20:20 CET (Amsterdam)
--------------------------------------------------------------------------------
Apoc2:
Owjee, nu wordt het ingewikkeld. Ik denk dat de meeste tweakertjes nu gaan afhaken

Idd, afstanden worden in de richting waarin je beweegt ook korter als je beweegt. Ik wou het er niet bijslepen dit, maar goed, het moet maar.

Afstanden worden dus korter, en daardoor zul jij niet merken dat je sneller dan het licht gaat. Correctie, daardoor zal het niet lijken dat je sneller dan het licht gaat, want je gaat natuurlijk ook niet sneller dan het licht, dat is immers onmogelijk. Maar met 'het zal niet lijken alsof je sneller dan het licht gaat' bedoel je: bij jouw aan boort (van je ruimteschip of waar je ook in zit).

Maar nu wordt het dus leuk: Ik stap in mijn ruimteschip, druk het gaspedaal in en versnel naar 99% van de lichtsnelheid. Mijn massa wordt 7x zo groot, de tijd gaat voor mij 7x langzamer lopen en alle afstanden worden 7x zo klein. Ìk wordt zelf ook 7x zo klein zelfs. Ik vlieg nu een uurtje in mijn kosmische F1-bolide. Voor mijn gevoel ga ik niet sneller dan het licht, omdat alle afstanden korter worden, voor de rest van het heelal ga ik ook niet sneller dan het licht, omdat de tijd voor mij langzamer gaat lopen. Als ik echter na een uurtje racen op de rem trap, dan worden worden lengte, massa en tijd weer normaal. Op dat moment heb ik wel degelijk 7 lichtuur afgelegt, want er is immers na 1 uur voor mij al 7 uur voor de rest van het heelal verstreken, en ik ging met 99% van de lichtsnelheid. Dus ik heb dan in 1 uur voor mij 7 lichtuur afgelegt. Dus ik lijk met 7x de lichtsnelheid gegaan te zijn.

dus. Voor de rest van het heelal lijk ik niet sneller dan het licht te gaan, voor mijzelf lijk ik niet sneller dan het licht te gaan als ik naar mezelf kijk, maar voor mijzelf lijk ik wel sneller dan het licht te gaan wanneer ik naar de rest van het heelal kijk. Dit komt dus omdat de rest van het heelal sneller gaat.

Macros posted 03-07-2000 20:56 CET (Amsterdam)
--------------------------------------------------------------------------------
Het is juist NIET onmogelijk om sneller dan het licht te reizen. Geen enkele natuurwet verbied dat. Dat zag ik laatst op TV, denk discovery ofzo.
Je kan alleen niet de snelheid van het licht reizen. Wel harder dan dat.

Diadem posted 03-07-2000 23:14 CET (Amsterdam)
Macros:
Ik betwijfel dat. je kunt voor massa/tijd/lengte ed een grafiek uitzetten met op de horizontale as de snelheid. Deze is dan een asymtoot. Dan zijn er 2 mogelijkheden. Of achter de asymtoot bestaat de grafiek niet, of alle waarden zijn achter die asymtoot negatief.

In beide gevallen lijkt het me niet gezond om sneller dan het licht te gaan.

Apoc2 posted 04-07-2000 01:57 CET (Amsterdam)
Diadem en Macros >>>
Om te beginnen even over het wel of niet kunnen bereiken dan wel "passeren" van de lichtsnelheid. Dit is in theorie wel mogelijk! Dit zijn hypothetische deeltjes, tachyonen genaamd. Er zijn echter nooit deeltjes met een dergelijke eigenschap aangetroffen. Toch is hun bestaan niet uit te sluiten.

Kijk bv naar deze formule:

m = m0 / (1-(v^2/c^2))^(1/2) (Kijk er even goed naar)

m = rel. massa
m0 = rustmassa

Als nu v groter wordt dan c dan krijg je de wortel uit een negatief getal. Dit is alleen maar op te lossen als m0 een imaginair getal is (hoop dat je deze term kent, anders moet je maar ff vragen). Dan is namelijk de rel. massa gelijk aan de verhouding tussen 2 imaginaire getallen en dus een reëele waarde.

Deze deeltjes kunnen dan nooit langzamer dan de lichtsnelheid, immers dan zou hun rel. massa geen reëele waarde meer hebben.

Dan nog even over wat Diadem zei; volgens mij heb je helemaal gelijk. Ik denk dat je het feit dat je de lichtsnelheid niet kan evenaren (zolang je m0 dus reëel is) ook op moet opvatten als dat dat niet mogelijk is binnen "jouw eigen tijd". Maar als je gemakkelijk van tijdssnelheid kan wisselen (door versnellen of vertragen) dan kan het dus wel. Zoals hierboven beschreven in jouw voorbeeld.

Leuk is, is dat het natuurlijk andersom ook werkt. Als jij dus doet met je ruimteschip wat jij beschreven hebt, en ondertussen loop ik op aarde met 7 m/s. En dat doe ik een uur lang. dan heb ik dus 7 x 3600 m afgelegd. Echter volgens jouw klokje heb ik het in 1/7 van een uur die afstand afgelegd en heb ik dus 7 keer zo snel gelopen. Leuke oplossing als je niet kan wachten tot iets zover is....gewoon heel hard rennen.

aatos posted 04-07-2000 02:10 CET (Amsterdam)
hoe zat het nou met de massa van fotonen, als ze geen massa hebben waarom worden ze dan wel afgebogen door zwaartekrachtvelden?
Apoc2 posted 04-07-2000 02:22 CET (Amsterdam)
Zwaartekracht is een kromming van de ruimte. Dit klinkt heel gek maar volgens mij kun je je het als volgt voorstellen:
Stel het universum is een kubus van rubber. In de buurt van zwaartekracht is de ruimte gekromd, zeg maar alsof in die kubus wordt gekneden.

Door die geknede kubus gaat een lichtstraal. Deze gaat rechtdoor, immers licht volgt altijd de kortste weg, anders zouden anderen voorwerpen sneller dan het licht kunnen gaan.

Wij ervaren het universum echter niet alsof het gekneden is maar gewoon rechtgebogen zeg maar. Daarvoor moet je de kubus dus weer terug laten buigen naar zijn oorsronkelijke toestand.

De lichtstraal die er door heen ging wordt bij het terugbuigen van de rubbereb kubus dus vervormd!

In het "onvervormde" universum zoals wij dat ervaren is de lichtstraal dus krom, maar in een hogere dimensie recht!

Mocht je er geen ruk van snappen moet je het zeggen, het is ook erg vaag (misschien helpt nog een keer doorlezen?). Kan ook zijn dat ik er enigszins naast zit, maar ik dacht zelf dat dit wel een beetje de manier is waarop je de boel kan zien. Correct me if I'm wrong.

Apoc2 posted 04-07-2000 19:15 CET (Amsterdam)
Diadem >>>
Ik zat nog te denken, en als het idd klopt wat jij zegt, en dat lijkt e wel, dan kun je daardoor in principe in eindeloos lorte tijd een eiindeloos grote afstand afleggen. Misschien een leuk alternatief voor wormgaten bij ruimtereizen?

Diadem posted 04-07-2000 19:47 CET (Amsterdam)
Apoc2:
P'cies. Het enige probleem is dat je wel al je vrienden en familie mee moet nemen, omdat die anders al millenia geleden uitgestorven zijn...

Echt aantrekkelijk is het dus niet. wat je doet is een soort fast-forward in de tijd. Alleen je kunt nooit meer terug, en das wel balen.

Wat betreft je verhaal over de massa van fotonen had je trouwens gelijk. Licht neemt altijd de korste weg, ook als de ruimte gebogen is, en daardoor lijkt licht soms met een bocht te gaan. Hoe fotonen weten wat de kortste weg is is overigens nog niet opgelost voor zover ik weet.

Verwijderd

Topicstarter
Een interessant iets in het algemeen, en zeker mbt dit onderwerp is hoe je je voor kan stellen dat licht afbuigt. Daarom dit voorbeeld:

Stel ik sta in een lift, die zich eenzaam in het universum bevindt. De lift heeft geen ramen ofzo. Deze versnelt omhoog met 9.81 m/s^2. Als ik in deze lift een steen laat vallen dan valt deze precies richting de grond van de lift als wanneer ik in een stilstaande lift op aarde zou staan en een steen liet vallen. Ik kan van binnen uit dan ook niet bepalen of ik in een lift op aarde zit of ergens door het universum versnel. De beide systemen zijn dus aan elkaar gelijkwaardig!

Nu komt de grap. Stel ik boor een gaatje in de wand van de lift, waar licht door naar binnen valt.

Als ik nu in een lift zit die eenzaam in de ruimte 9,81 m/s^2 omhoog versneld dan zal dat lichtstraalthe wat door die opening komt niet precies aan de andere kant van de lift uitkomen. Maar iets eronder. Immers gedurende de tijd dat lichtstraal binnenkomt en naar de andere wand gaat, versneld de lift zich omhoog.

Omdat dit systeem gelijkwaardig is met het systeem waarin je in een lift bij een zwaartekrachtveld als de aard zit, zal dus in een stilstaande lift op aarde precies hetzelfde gebeuren. Ook daar buigt de lichtsraal stukje af (heeeel weinig) maar toch. Hoe groter dus het zwaartekrachtveld en dus des te groter de versnelling, des te meer wordt de lichtstraal afgebogen.

De mate waarin de lichtstraal gebogen is, is gelijk aan de mate waarin de ruimte gekromd is in de buurt van een zwaartekrachtveld.

Diadem >>>

Discussie wordt wel erg eenzaam, terwijl naar mijn mening juist zo interessant. Kom op mensen!

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Apoc2:

Er is wel degelijk verschil tussen een stilstaande lift op aarde en een lift die zich in een leeg heelal bevindt en versneld met 9.81 m/s^2.

Namelijk dat je versnelling kunt meten. Sterker nog, versnelling voel je in je hoofd, je bent namelijk door de evolutie uitgerust met een aparaat dat versnellingen kan meten.

Ik denk dat het voor de kern van jouw verhaal (over die gebogen lichtstraal) niet uitmaakt, maar ik moest het toch even kwijt.

Owja, en dan nog iets, over sneller dan het licht gaan. Ikzelf heb nog nooit gehoord van deeltjes met een imaginaire massa. Maar idd, een deeltje met een imaginaire massa zou sneller dan het licht kunnen gaan (moeten gaan zelfs). En als jij zegt dat deze deeltjes bestaan, dan geloof ik je, ik kijk nergens meer van op. Er gebeuren op quantum schaal zoveel onvoorstelbare dingen, eentje meer maakt ook niet uit.

Zo'n deeltje van jouw moet dan echter ook een imaginaire grote hebben en bovendien loopt de tijd voor zo'n deeltje met een imaginaire snelheid. Vreemder vind ik echter dat zo'n deeltje ook een imaginaire energieinhoudt moet hebben. Met al dat imaginair klinkt het alsof je het verzonnen hebt moet ik zeggen :)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Diadem >>>

Over die deeltjes met imaginare massa enzo..heb ik niet verzonnen. Maar ik zei ook niet dat ze bestaan. Ik zei dat het hypothetische deeltjes waren. Echter ondanks intensief zoeken is er nooit een dergelijk deeltje aangetoond.
Er is wel degelijk verschil tussen een stilstaande lift op aarde en een lift die zich in een leeg heelal bevindt en versneld met 9.81 m/s^2.

Namelijk dat je versnelling kunt meten. Sterker nog, versnelling voel je in je hoofd, je bent namelijk door de evolutie uitgerust met een aparaat dat versnellingen kan meten.
Hmmm zelfs klassieke mechanica komt bij dit onderwerp aan bod. Volgens mij klopt het namelijk niet wat je zei. En dat ga ik nu proberen te onderbouwen in deze langzamerhand privediscussie.

1) Ik sta op vloer van stilstaande lift op aarde. We gaan voor het gemak even niet uit van 9,81 m/s^2 maar 10 m/s^2. Ik weeg 80 kg. De zwaartekracht op mij is:

F = m*a = 80*10= 800 N

Ik blijf echter onbeweeglijk staan tov de lift, dus iets voorkomt dat ik niet verplaats. De component moet van de zwaartekracht moet worden gecompenseerd. Dit wordt gedaan door de zgn normaalkracht. Dit is de kracht van de vloer op mijn voeten, en die is precies 800 N ! (ACTIE = - REACTIE)

2) Als ik nu eenzaam in de ruinte in die lift versnel met 10 m/s^2 dan is de kracht die mijn voeten op de vloer uitoefenen gelijk aan:

F=m*a=80*10=800 N

En ik blijf wederom onbeweeglijk in lift staan, dus die kracht wordt wederom gecompenseerd door de normaalkracht van 800 N van de vloer vd lift op mijn voeten.

Jij zegt dat we die versnelling kunnen voelen. Lijkt me heel knap als je in die lift zit. Immers je versneld tov bv een puntmassa ergens in het heelal, en niet tov de lift! Immers je staat stil tov de lift.

We ondergaan altijd een versnelling van 1 G (1 keer de Zwaartekracht) bv als we vallen. Maar als je op het aardoppvlak staat zorgt reactiekracht van de aarde ervoor dat je niet versneld tov de aarde. Zelfde verhaal in de lift.

Voor het geval je me niet gelooft, ik heb wel gelijk :) (blablabla...arrogantie)

• Diadem

Diadem

fossiel

Daar moet ik eens heel diep over nadenken.

Eens kijken: Stel dat we op die lift in aarde de zwaartekracht plotseling uitzetten, wat gebeurt er dan? Je merkt dat je gewichtloos bent ineens, maar je blijft verder wel gewoon staan.
Als de lift die versneld plotseling zou stoppen met versnellen dan zou je minder prettig met het plafond in botsing komen (massa is traag).

Er is dus een verschil op het moment dat je het systeem verandert, maar of er ook een verschil is zolang er niets verandert. Ik weet bijna zeker van wel, maar ik zou zo snel geen experiment kunnen bedenken waarmee je dat kunt aantonen.

Ja, nu weet ik het. De zwaartekracht van de aarde werkt zowel op jouw als op de lift, de versnelling van de lift werkt alleen op de lift, en jij wordt door de lift meegetrokken, dat is het verschil!

Hmmm, ik begin inderdaad te betwijfelen of je dat dan zou voelen. Het evenwichtsorgaan in je hoofd zal het niet merken inderdaad, dus wat dat betreft was mijn vorige posting fout.

Lemme think some more...

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Laat ik dan nog een paar "aanwijzingen" geven die het nog duielijker maken. Je manier van beredeneren klopt niet helemaal.
Eens kijken: Stel dat we op die lift in aarde de zwaartekracht plotseling uitzetten, wat gebeurt er dan? Je merkt dat je gewichtloos bent ineens, maar je blijft verder wel gewoon staan.
Als de lift die versneld plotseling zou stoppen met versnellen dan zou je minder prettig met het plafond in botsing komen (massa is traag).
Wat je hier zegt klopt niet. Op aarde zou je in principe idd gewoon blijven staan, tenzij de lift gaat bewegen of jij je tegen de muren/vloer/plafond af gaat zetten.

Echter als je met die lift aan het versnellen bent en je gat inmiddels samen met die lift al bv 1000 m/s en die lift stopt met versnellen dan zul je absoluut niet met je hoofd tegen het plafond van lift komen. Jullie zullen gewoon beide met constante snelheid van 1000 m/s door het heelal vliegen. Maar jullie snelheid tov is en blijft nul. Je zal dus gewoon blijven staan, net als in die lift op aarde.
Ja, nu weet ik het. De zwaartekracht van de aarde werkt zowel op jouw als op de lift, de versnelling van de lift werkt alleen op de lift, en jij wordt door de lift meegetrokken, dat is het verschil!
Je zegt het zelf al "Jij wordt door de lift meegetrekken", dit houdt dus in dat "de versnelling" van de lift ook op jou werkt.

meegetrokken worden = namelijk versneld worden

Als de versnelling van de lift niet op jou zou werken zou dat betekenen dat er bv geen vloer in de lift zat en dat ding gewoon wegvloog van je. Hetzelfde idee als dat je in een lift op aarde geen vloer hebt; je dondert die liftschacht in.

Verwijderd

Hiebij stort ik mij ook eens in de discussie :)

Wat het verhaal over de imaginaire materie betreft:
Zou dit niet een 'variant' kunnen zijn om de antimaterie (die, indien ik het mij goed herinner, zou onstaan bij het omzetten van energie naar materie en die, omgekeerd, samen met materie terug energie kan opleveren). Indien dit het geval is, en het inderdaad onmogelijk is dat deze met een snelheid bewegen lager dan het licht, zou het misschien ook verklaren waarom er geen toevallige botsingen (wie weet zijn ze er wel, maar herkennen we ze gewoon niet) ontstaan tussen de materie en anti-materie.
Beide zouden dan in een verschillende ruimte kunnen bestaan, waar de snelheid in de ene ruimte gelimiteerd is tot de lichtsnelheid, en in de andere daar pas begint.
(Zie Star Trek - waar de lichtsnelheid enkel kan worden overstegen in de sub-space :-)

Het verhaal van de lift kwam mij bekend voor :) (van degene die met treintjes speelde :-), en lijkt mij ook te kloppen. Dit zou dus inhouden dat een lichtstraal (oid) zou worden aangetrokken tot de aarde, waarmee we dan terug komen bij de buiging van de ruimte in aanwezigheid van massa.

Hoe verklaart men trouwens het feit dat licht vertraagd in een stof (bvb glas) en terug naar de oorspronkelijke snelheid gaat eenmaal het terug in vacuum komt? (wat gebeurt er met de energie?... of klopt dit 'feit' niet ?)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Licht vertraagt in materie omdat het tussen de moleculen 'kaatst'. Ook wordt het geabsorbeerd en weer uitgezonden.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Verwijderd

Topicstarter
Unidog >>>
Zou dit niet een 'variant' kunnen zijn om de antimaterie
Dat denk ik niet. Antimaterie is bijna of geheel gelijk aan gewone materie, echter alleen met tegengestelde lading. Ook als we dergelijke deeltjes gecreeerd hebben op aarde dan gedragen ze zich qua snelheid gelijk aan normale materie.

Echter zoals paar postings eerder staat uitgelegd heeft zo'n deeltje dat sneeler gaat dan het licht een minimale snelheid van 300.000 km/s, anders werd zijn relatieve massa imaginair.

Verder wordt het bestaan van dergelijke deeltjes ook niet voorspeld door natuurkundige theoriën. Dus ik acht de kans klein dat dergelijke deeltje überhaupt bestaan.
Hoe verklaart men trouwens het feit dat licht vertraagd in een stof (bvb glas) en terug naar de oorspronkelijke snelheid gaat eenmaal het terug in vacuum komt? (wat gebeurt er met de energie?... of klopt dit 'feit' niet ?)
Wat Macors zei over het vertragen klopt denk ik wel. Wat betreft de energie, die blijft volgens mij gewoon gelijk. En daar de energie van een foton gegeven wordt door:

U = h*c / l = h * f

U = energie
h = constante
c = lichtsnelheid
l = golflengte
f = frequentie

Als U gelijk blijft en c wordt kleiner, dan zal dus ook de golflengte kleiner worden. En de frequentie zal dus gelijk blijven. En dit verhaal omgekeerd bij een overgang van glas naar vacuum bijvoorbeeld.

• Diadem

Diadem

fossiel

Apoc2:

Verrek, je hebt gelijk. Ik moet voortaan toch eens gaan nadenken voordat ik post, want dit wist ik natuurlijk wel (is 4e klas stof).

Ik begin te geloven dat je gelijk hebt met die lift. Op de gehoorsteentjes in je hoofd bv. werkt de zwaartekracht, en daardoor willen ze naar beneden, op de rest van je evenwichtsorgaan werkt ook de zwaartekracht, maar, dus die wil naar beneden, maar dat kan ie niet, omdat ie niet door je hoofd heen kan vallen. Daardoor blijft je evenwichtsorgaan op zijn plaats en werkt er dus een kracht op van het evenwicthsorgaan op je gehoorsteentjes. In het 2e geval willen je gehoorsteentjes blijven liggen, en je evenwichtsorgaan ook. Echter, je evenwichtsorgaan wordt door de rest van je lichaam meegesleurt en sleurt die op zijn beurt je gehoorsteentjes mee. Dus er werkt dan een kracht van het evenwichtsorgaan op je gehoorsteentjes. Deze redenatie geld natuurlijk voor elke willekeurige molekuul in je lichaam. Dus je kunt geen verschil merken.

Dus je hebt gelijk. Ik ben eruit.

Dan nog dit:
Die hypothetische imaginaire deeltes van Apoc2 zijn dus geen antimaterie. Antimaterie is eigenlijk gewone materie, maar dan met een tegengestelde lading. Antimaterie is heel gewoon in dat het zich gewoon gedraagt, en dat het ook gewoon dagelijks gevormt wordt in het heelal. Alleen het verdwijnt heel snel weer.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het verhaal over de lift op aarde en de versnelling is onwaar. Helaas. Apoc2 kent namelijk wel de speciale maar niet de algemene relativiteits theorie. Indien je in een zwaartekrachtveld een object in de lift laat vallen zal dit door de kromming van de ruimte een andere baan volgen dan wanneer je het laat vallen in een versnellende lift niet in de buurt van een zwaartekrachtveld. Het verschil tussen zwaartekracht en andere versnelling is dus wel degelijk te meten.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Infinithlon
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

Hm, ik heb wel eens gelezen dat je geen verschil kunt voelen tussen zwaartekracht de ene kant op, of traagheid de andere kant op, en dat was niet in de Donald Duck of zo...

En ik denk niet dat je dat verschil kunt meten Lord Daemon, want in dat zwaartekrachtsveld wordt jij net zo verbogen als dat object!

En dan nog iets over jouw evenwichtsorgaan in de lift: Het ligt eraan hoe je versnelt wordt of je het merkt...
Iedereen denkt dat als je in een spaceship zit dat ineens heel erg versnelt je per definitie tegen de muur aan gesmakt wordt, maar dat hoeft niet per se.
Als die lift in de ruimte wordt versneld door een motor eronder zul je idd krijgen dat een deel van je evenwichtsorgaan het andere meesleurt om de versnelling door te geven, en zo merk je dat je versnelt. MAAR als de versnelling wordt gegenereert door een kracht die op elke molecuul van jou + lift evenhard werkt, zul je niet eens merken dat je beweegt, omdat je tov de lift en lichaamsdelen tov andere lichaamsdelen geen plaatselijke versnelling hebt. Een voorbeeld van zo'n kracht is zwaartekracht. Als jij boven de maan uit een spaceship valt, zul je niet merken dat je naar de maan toebeweegt (behalve dat je hem groter ziet worden maar het gaat nu ff over gevoel), omdat er ook geen atmosfeer is die je tegenhoudt zoals op aarde. TOV van de objecten waarmee je valt heb je geen versnelling! Dit is ook het effect waardoor het lijkt dat de bemanning van de space shuttle geen zwaartekracht ondervind! Dat doen ze wel! Als je in een baan rond de aarde zit ben je constant aan het vallen, en aangezien je dat met ruimteveer en al doet kun je je tov van het ruimteveer vrij bewegen alsof er geen zwaartekracht is...

I have spoken

when i wake up people take up mostly all of my time!

• Infinithlon

Infinithlon

i was there!

En dan nog wat Lord Daemon: energie=massa, dus je wordt niet anders verbogen als je versnelling hebt...
Of je nu dicht bij een massa als de aarde bent, of kinetische energie hebt, het komt op hetzelfde neer!

En nog een kleinigheidje: dat verschil tussen die verbuigingen op aarde en in de lift in space is zou zo klein zijn dat je het door de onzekerheidsrelatie van Heisenberg waarschijnlijk toch niet kan meten, maar dat is maar een praktisch probleem...

• Diadem

Diadem

fossiel

Infinithlon:
MAAR als de versnelling wordt gegenereert door een kracht die op elke molecuul van jou + lift evenhard werkt, zul je niet eens merken dat je beweegt, omdat je tov de lift en lichaamsdelen tov andere lichaamsdelen geen plaatselijke versnelling hebt.
Je hebt helemaal gelijk, alleen daar ging het in dit geval niet over. We gaan er vanuit dat de lift wordt versneld door een kracht die alleen op de lift werkt, anders zou de stelling ook niet kloppen dat je geen verschil merkt, immers, je zou in dat geval gewichtsloos zijn.

Lord Daemon:

Je moet mij eens uitleggen hoe je de algemene relativiteitstheorie wilt toepassen om het verschil tussen beide liften te meten.

PS: ik vind het erg leuk dat dit geen privediscussie meer is :)

Verwijderd

Topicstarter
Lord daemon, ik ben ook erg benieuwd naar je uitleg over het verschil tussen de stilstaande lift op aarde en de versnellende lift in de ruimte. Want met wat je net zei kun je met niet overtuigen.

Ook Apoc2 is onwies verheugd over het feit dat er zich weer andere mensen in de discussie mengen.

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ok, ik zal het nog een maal uitleggen. (Dit specifieke voorbeeld, een lift in een zwaartekrachtveldm stond trouwens in een van mijn collegedictaten dit jaar.) In de buurt van een zwaartekrachtveld zoals de aarde is de ruimte gekromd. Indien je een voorwerp laat vallen zal het er vanuit jou gezien uitzien alsof het een kromme baan volgt. Dit effect is, zeker bij de aarde, zo klein dat het waarschijnlijk nauwelijks meetbaar is, maar het is een feit. In het geval van een lift die door de ruimte wordt geaccelereerd is er daarentegen geen kromming van de ruimte door de zwaartekracht. Het krommingseffect heeft nu dus geen invloed op de baan van een voorwerp dat je laat vallen. Het is dus theoretisch mogelijk om te bepalen of je al dan niet in een zwaartekrachtveld bent door het meten van de baan van een vallend object.

Indien je dit niet gelooft, zal ik het volgend jaar eens vragen aan mijn toekomstige hoogleraar 'Algemene Relativiteitstheorie', 't Hooft. Misschien wel een van gehoord? Die weet 't vast wel.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg veel moeite heb met het ruimtelijk voorstellen van krommingen van de ruimte in de buurt van een zwaartekrachtveld. Voor een punt gaat dat nog wel, dan krijg je een beetje zo'n trechter ofzo, maar voor de ruimte als een geheel om een groot object heen vind ik het erg moeilijk. Ïk weet ook niet of iemand dit uberhaupt wel kan.

Kun je daarom een poging doen om te vertellen dat een steen in de buurt van de aarde met een kromming valt. Mijn eindeloze dank :)

• Macros

Macros

I'm watching...

Cool, heb jij in de toekomst als hoogleraar 't Hooft? Lijkt me wel cool.
Maar die heeft zijn Nobelprijs gewonnen met de theorie achter elementaire deeltjes.
Wie weet, maar misschien weet hij niets af van de relativiteits theorie.
Grapje uiteraard.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:15
Volgens mij klopt het verhaal van Apoc wèl.

Dan heb ik het dus over de afbuiging van de lichtstraal in de lift.
In de ruimte 'buigt'de lichtstraal af door de versnelling van de lift, op aarde 'buigt' de lichtstraal af door de versnelling van de zwaartekracht (die de ruimte vervormt)...

Die afbuigingen zijn dus gelijk, dacht ik.

• Diadem

Diadem

fossiel

w8, w8.

Het ging erom dat een lichtstraal die horizontaal door de licht beweegt bij de aarde zal afbuigen door de zwaartekracht, en bij versnelling zou 'afbuigen' door de versnelling. Hij buigt in het laatste geval niet echt af, maar het lijkt zo te zijn omdat de lift versneld en het licht rechtdoor gaat.

Maar jij, Lord Daemon, zegt dus dat ook een object (of lichtstraal), dat in verticale richting door de licht beweegt afbuigt door de zwaartekracht? Hier kan ik mij dus helemaal niets bij voorstellen (wat op zich vrij normaal is bij elementaire fysica :P). Dus je mag dat toch eens wat beter uitleggen dan.

btw: om het wat moeilijker te maken nog. ook in een versnellende lift gebeurt er iets heel vreemds met het vallende voorwerp. Immers, de lift versneld, en zal dus een andere grote/massa/tijd krijgen. Het vallende voorwerp niet. Kan het zijn dat dit die kromming van jouw precies opheft?

damn, ik baal bijna dat ik op vakantie ga, kan ik deze leuke discussie niet afmaken :(

Verwijderd

Weet je dat als je rond een zwart gat draait, dan staat de tijd stil....
Dus als je daar niet weg komt zit je er eewig....

• Macros

Macros

I'm watching...

Weet je dat als je in de bergen woont je minder oud wordt?

Verwijderd

Topicstarter
En dat je op de buitenkant van een draaiende cd minder snel oud wordt, dan op de binnenkant en blablabla... Proberen ff bij het onderwerp te blijven mensen

Verwijderd

Topicstarter
Ik vandaag nog ergens op oud kopietje gelezen dat in lift geval met een enkele laboratoriumproef is aan te tonen in welk van de 2 situaties je je bevindt.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Dan nog iets anders:

hoe harder je gaat, hoe langzamer de tijd gaat. (Heeft Apoc2 zelf gezegd)

als je theoretisch met de lichtsnelheid zou gaan, staat de tijd stil.

Nu komt de vraag (ligt al een beetje voor de hand): Als je theoretisch sneller als het licht zou gaan, gaat de tijd dan achteruit?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen hadden Diadem en ik al bedacht dat wanneer je de lichtsnelheid zou halen je massa oneindig groot wordt en je een zwart gat wordt en het universum instort etc etc blabla. Maar goed, stel dat je sneller gaat dan het licht.

Ik dacht idd dat dan tijd achteruit gaat. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar weinig bij voor kan stellen hoor. Iemand wel hier?

Een mogelijkheid om sneller te kunnen gaan dan het lich zou het gebruik van wormgaten kunnen zijn. Dan snij je een stuk ruimte af als het ware (heel vaag). Dan ga je uiteindelijk sneller dan het licht, ne zou je door de tijd kunnen reizen. Maar dan krijg je ook allerlei conflicten over wet van behoud van energie en derelijke

• Infinithlon

Infinithlon

i was there!

je moet je gewoon eens in gaan denken wat het allemaal inhoudt als je sneller dan licht gaat en terug in de tijd gaat.
Je hebt een imaginaire massa, je bent eerder op de bestemming dan dat je op je vertrekpunt bent, je bent dus ook tijdelijk op 2 plaatsen. Ik geloof dat ik wel eens een artikel had gelezen over tachyons en wat het allemaal inhoud in FTL travel

Verwijderd

Topicstarter
Waarom eerder op plaats van bestemming dan op vertrekpunt bent? Dan ben je simpelweg overal tegelijk, immers als je bestemming onbekend is en je bent er al voordat je op je beginpunt bent, dan ben je overal!

• Macros

Macros

I'm watching...

Daarom kan het ook niet.

Verwijderd

als je theoretisch met de lichtsnelheid zou gaan, staat de tijd stil.
en dus heeft het licht geen snelheid, snelheid is immes afstand gedeeld door tijd, en als de tijd er niet is (nul dus), kan je ook geen snelheid hebben :D

• Diadem

Diadem

fossiel

Macros zei:
Daarom kan het ook niet.
Dat is nu juist het leuke. Sneller dan het licht gaan kan helemaal niet, maar toch is al aangetoond dat er deeltjes zijn die het doen. Daar zijn dus nu ook heel veel heel knappe koppen heel hard over aan het nadenken. Ze komen er nog niet echt uit.

Rembo:

De tijd staat voor jouw omstanders stil, voor jouw zelf loopt ie gewoon door.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

naart aanleiding van deeltjes die sneller dan het licht gaan.

En dan nog iets: Wat is de snelheid van zwaartekracht? Zit er een tijdsvertraging tussen de aantrekknigskracht van 2 lichamen als er enkele lichtjaren afstand tussen zit?
Zwaartekracht is een kracht die sneller dat het licht gaat. Maar om dat te snappen, moet je iets meer theorie gehad hebben:

SPIN: omwenteling van deeltjes:

Elk deeltje heeft een bepaalde spin. dwz. als het deeltje 360 graden nodig heeft voordat het er weer hetzelfde uitziet, heeft het een spin van 1. Als het deeltje halverwege (dus op 180 graden) ook hetzelfde uitziet als ik zijn begintoestand spreken we van een spin van 2 (2-zijdig symetrisch) als jet er op 120 graden ook hetzelfde uitziet (3-zijdig zymetrisch) dan spreken we van een spin van 3 enz.
Dan heb je nog deeltjes die er van alle kanten hetzelfde uit zien. (Veelzijdig symetrisch) deze hebben een spin van 0.

Nu komt het raaste. Er bestaan ook deeltjes met een spin van 1/2. Dit betekent dat je deze deeltjes 2x rond moet draaien, voordat ze er weer hetzelfde uit zien. (Niemand kan die zich visualiseren).

Deeltjes met een spin van 1/2 is materie. Deeltjes met een spin van 0 of hoger is energie.

Een lichtdeeltje heeft een spin van 0.

De deeltjes die zwaartekracht(=enerie) zijn moeten dus sneller dan het licht reizen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

En reizen sneller dan het licht is wel mogelijk voor gewone mensen.

Alleen niet in gewone ruimte. Daar hebben ze een foefje voor.

(denk maar aan de warpcore van een ST-schip)

En word d.m.v. materie en antimaterie super veel energie opgewekt, waar ze zogenaamde donkere materie van maken. een materie met intens hoge dichtheid. (ZWAAR SPECULATIEF)

door dezer hoge dichtheid, word de ruimte vervormd. door de ruimte op een bepaalde manier te krommen, lijkt het van buiten de vervormingsbel dat je sneller als het licht gaat, twerwijl je van binnenin de bel maar met 100 km/u of zo gaat.

• Macros

Macros

I'm watching...

Diadem, het is niet aangetoont dat er deeltjes zijn die sneller dan het licht reizen. De enigste deeltjes die er toe in staat zouden kunnen zijn, zijn fictief en komen tot nu toe alleen in StarTrek voor. Ze zijn nog niet angetoond en ik betwijfel het ofdat dat ook ooit zal gebeuren.

Even over al die andere manieren om toch sneller dan het licht te zonder echt sneller te gaan, meestal is dat leuk theoretisch, maar in de praktijk zullen dat soort dingen nooit iets worden. Het blijkt altijd weer dat er of iets was waar je niet aan hebt gedacht. Of iets kan niet worden gedaan (bepaalde velden opwekken) of iets kost gewoon teveel energie (paar miljard keer zoveel dan dat er totaal in het hele universum is).

• Simkin
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Als mijn maxsnelheid 20km p/u is, maar mijn ondergrond is ook in beweging (ik loop op een boot). Stel nu dat je licht als draaggolf gebruikt en dan pas je acceleratie aan zet, je afzet op/tegen/van licht, zou je dan theoretisch niet sneller moeten kunne gaan? Als ik voorop een vliegtuig sta en ik spring naar voren, dan wordt ik een klein roog vlekje op de nues van het vliegtuig, maar elleen maar omdat mijn voorwaartse kracht wordt afgeremd door vrijving. In een vrijvingloze ruimte zou dat theoretisch toch moeten werken.

Kan je een fotonen motor ontwikkelen die zich afzet op al voorwaarts bewegende fotonen?

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Licht ten opzichte van licht heeft de zelfde snelhuis als licht ten opzichte van een `stilstaand` punt. Dit duid aan dat de max snelheid een meet plafond is en niet een beperking. Je kunt dus sneller dan het licht..maar het is niet meetbaar vanuit een langzaam bewegens punt..iemand anders een hijsje ?

• Diadem

Diadem

fossiel

Macros:

Ik weet het ook niet allemaal precies, maar er zijn al een aantal experimenten gedaan die alleen verklaard kunnen worden met deeltjes die sneller gaan dan het licht. Zoals het volgende:

Je kunt de impuls en plaats van een deeltje niet tegelijk weten (onzekerheidsprincipe van heissenberg). Stel nu dat je door een botsing 2 deeltjes maakt die met gelijke impuls van elkaar af bewegen, dan kun je van het ene deeltje de impuls meten en van de andere de plaats. Omdat het deelje waarvan je de plaats weet dezelfde impuls heeft als het deeltje waarvan je de impuls weet, weet je van dat deeltje zowel de plaats als de impuls.

Dit experiment is uitgevoerd, en bleek niet te werken. De enige verklaring hiervoor is dat deze deeltjes op een of andere manier met elkaar in contact staan.

Zo zijn er inmiddels meer van dit soort experimenten gedaan. En ook bijvoorbeeld zwaartekracht gaat, zoals al eerder gezegt, sneller dan het licht.

Kortom, sneller dan het licht is niet abnormaal in de natuur.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ze hebben toch een paar dagen geleden een lichtstraal met 300x de snelheid van het licht laten reizen. Daar hebben ze toen ook bewezen dat lichtsnelheid niet meer costant is. je hebt snel licht en langzaam licht. het is ze zelfs gelukt om licht af te remmen.

• Simkin
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Dirk-Jan..kun je wat harde info laten zien..een URL of zo?
tnx in advance

Verwijderd

Topicstarter
Zwaartekracht heeft geen snelheid. Zwaartekracht is eigenlijk ook geen kracht. Het is een kromming van de ruimte.

Nu ik er over nadenk. Stel dat ik een deeltjespaar creer. Ik creeer dus 2 deeltjes uit energie, heel normaal fysisch verschijnsel. Zodra deze deeltjes met massa ontstaan creeeren ze ook een (hele kleine) kromming van de ruimte. Hoe snel verplaats zo'n kromming zich? Is die er dan opeens ofzo? Anders is dit een leuke manier om sneller dan het licht te kunnen communiceren. Op plaats A laat ik afwissellend deeltje ontstaan en verdwijnen. Op plaats B meet ik wissellingen in zwaartekracht, en zo kan ik vervolgens informatie doorseinen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[urlhttp://news.bbc.co.uk/hi/english/sci/tech/newsid_841000/841690.stm[/url]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik weet dat zwaartekracht geen echte kracht is, maar een kromming in de ruimte-tijd.
Maar toch heeft dit verschijnser een wisselwerking op de rest van het heelal. Hoe snel is die wisselwerking dan? Instant?

Verwijderd

Shit, dit is interesant...

Ik begrijp tot nu toe alles, behalve alle zinnen met het woord "kromming" erin :P. Kan iemand mij uitleggen wat hiermee wordt bedoeld? Ik begrijp het verhaal van de rubberen kubus wel ingeveer, maar hoe kan zwaartekracht nou hier iets mee te maken hebben hebben?

Wacht ff, volgens mij begint de puzzel zichzelf te leggen:

Als de kubus gedeukt is bij een Fz-veld, en er valt een bal van punt A (mijn hand), naar punt B (Fz-bron), dan volgt deze bal een lijn van A naar B. Deze lijn hoeft niet over de vlakken van de kubus te lopen en neemt gewoon de kortste (hemelsbrede) weg. Als je nu de kubus terugbuigt, hab je een kromme lijn! gaaf! Maar ik heb nog wel een paar vragen:

Is het heelal de kubus zelf, dus met inhoud? Staan de objecten IN de kubus, of kunnen ze alleen op de zijden liggen???

Als de objecten alleen op de zijden kunnen liggen (of ze lichen hier heel dicht tegenaan), dan gaat de hemelsbrede Fz-kracht buiten het heelal om, als de kubus ingedeukt is! Dat is best lastig natuurlijk. Of is dit alleen een fout van het model??

Sorry dat ik me zo vastklamp aan die kubus, dit is de eerste keer dat ik ergens een ruimtelijk model bij nodig heb. Eigenlijk heb ik een hekel aan werken met voorbeelden, en denk ik het liefst zo abstact mogelijk, maar volgens mij kom ik er dan in deze discussie niet uit...

• Agent-X
  • Niet online
De massa vormt de ruimte ( en daardoor tijd )..ga je het einde van het heelal benaderen dan veranderen de wetten...er buiten treden is iets wat je hoofd naar boven drinkt omdat het een globaal beeld wil vormen..dat kan niet..wij oordelen over het heelal volgens de voor ons geldende wetten en zintuigen enzo...wat ik wil zeggen..in een constante situatie heb je braaf een voorspelbare kromming..bij gebrek aan ruimte/massa gaat dat veranderen..wie kan het wat wetenschappelijker onder woorden brengen ?..kut geen jointje meer..dan maar bier

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Dat is juist het tricky part waar jij het over hebt JaapvR.

Je moet de ruimte eigenlijk als een 2 dimensionaal vlak voorstellen net als de aarde.

Je staat op een punt op de aarde, het maakt niet uit werke kant je op gaat. op een gegeven moment kom je weer terug op de plek waar je ooit begonnen bent.

In het heelal zou dit nooit mogelijk zijn. Als we van het eerste Friedmann model(Oerknal/eindkrak) uit gaan, zou je moeten gaan lopen met de snelheid van het licht en op het punt dat het heelal op zijn meest uitgezet is, zul je op de helft zijn, en precies op het moment dat je weer op het beginpunt aankomt, zal de ruimte-tijd weer ineen storten tot een eindkrak-singulariteit. Omdat de ruimte zich met de zelfde snelheid als jou uitzet, en sneller dan het licht niet mogelijk is.

Je kunt het verglijken met het deeltje dat tijdens het expanderen het verst van het virtuele beginpunt van big-bang zal zijn.

Aan de andere kant moet je het ruimte-tijd continuum voorstellen als een 1 dimensionale lijn in de vorm van een circel, die steeds groter word. met en het midden de big-bang/eind-krak singulariteit. Op het moment dat de big bang gebeurde, was alle materie en energie op die plek. sinds die tijd is alles uit gaan zetten, en alles verwijderde zich van die plek. straks, als de zwaartekracht het over neemt van de expansiekracht, zal deze circel zich weer ineen trekken tot een punt. De eind-krak singulariteit.

In dit model is ruimte en tijd eindig, maar onbegrensd.

Het 3e friedmann model begint met een Big bang, maar het zal nooit stoppen met uitdijen. Na verloop van tijd zal alle materie door zwarte gaten omgezet zijn in energie, en is het heelal zover uit gedijt, dat deze energie te verwaarlozen is. (0,0000000000000000000000000000000000001 Kelvin actergrond straling t.o.v. een koude bron).

Het 2e friedmann model is te ingewikkeld om uit te leggen zonder plaatjes. (Zelfs hawking is er nog niet over uit hoe dit model er precies uit ziet)

• Agent-X
  • Niet online
klink leuk..links graag

• smoove
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-01 17:48
http://www.ncsa.uiuc.edu/Cyberia/Expo/numrel_nav.html
hier staat veel interessante shit
zoals buiging van licht
buiging van tijd
en dat zelfs licht niet kan ontsnappen van de gravitatie veld bij een zwartegat

http://image.gsfc.nasa.gov/poetry/ask/abholes.html http://www.superstringtheory.com / http://www.intothecosmos.com /

---

Verwijderd

Tnx, dat helpt... Alleen nu moet ik nog meer gaan lezen. Heb net de speciale relativiteits theorie uit, en dat op de vroege ochtend :P
Pagina: 1