• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Na een post hier ben ik het boek van Herman Philipse gaan lezen, het Atheistisch Manifest. (te koop bij proxis.be)

Dit vond ik een zeer helder boek, en ik wil er graag over discussieren met andere mensen die het gelezen hebben, in een andere topic.

Wat ik wil weten van jullie, kennen jullie nog meer filosofische boeken waarover we kunnen praten? En daarmee bedoel ik niet perse atheistische bundels, alles is welkom.

Het moet wel een helder proza zijn, niet zo'n dikke pil van 600 blz, maar meer een korte weergave van een bepaalde mening of visie. En een beetje betaalbaar natuurlijk ;)

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 08:36

Macros

I'm watching...

Probeer eens "The End of Time" van Julian Barbour. 350 pagina's engels over Tijd en Ruimte. Revolutionaire visie, tijd bestaat niet.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Macros

Macros

I'm watching...

Veel leuker boekje is van Richard Dawkings. Heet "The Selfish Gene". In de Kijk van deze maand gaat een artikel over een hoofdstuk uit dat boekje. Het is Engels maar makkelijk te lezen, redelijk veel humor en anekdotes en zeer duidelijk. Goed onderbouwd.
Super goed aangeschreven boek, tientallen zeer goede reviews, super aanrader voor mensen die niets van erfelijkheid snapte op de middelbare school of mensen die het nooit hebben gehad of juist meer willen weten.
Als je dit boekje hebt gelezen wordt alles ineens duidelijk.

Onderwerp: Het zijn niet de soorten die willen overleven. Het zijn de afzonderlijke genen. Deze stelling verduidelijkt zeer veel vreemde dingen in de biologie die niet goed verklaard kunnen worden met de normale survival of the fittest theorie.
Ook verteld hij over Memes, dat zijn ideeen in mensen die zich hetzelfde gedragen als genen. Verklaard dingen als religie en andere wazige gedachten die mensen hebben.

• Macros

Macros

I'm watching...

Voor the atheisten en theisten nu.
"Wie God verlaat heeft niets te vrezen" van Maarten 't Hart.
Het is een verzameling colomns die hij geschreven heeft voor Vrij Nederland.
Hij stelt allemaal absurditeiten in de Bijbel aan de kaak.
Elke atheist wordt versterkt in zijn ongeloof in de Bijbel en elke theist begint in ieder geval te twijfelen en gaat nog maar een paar keer harder bidden omdat ze er niets van begrijpen.

Ik heb een keer een boeken ruil gedaan met een sterk gelovig meisje (was een beetje verlieft). Ik las een boek van haar en zij las een boek van mij. Dat was dit boek.
Ze geloofd nu nog, dus dat bewijst dat als je laat zien dat er meerdere goden zijn, dat alle christenen toch nog heilig in hun eigen God zullen geloven.
BTW, dat boekje van haar was een boekje dat je het stuipen op het lijf zou jagen.
Ging eerst aan je hoofd kloten dat er een God was en dat hij het wel wist enzo en dat mensen bekeerd werden en het daarna heel goed met hun ging bla bla...
En de tweede helft gaat over de normen en waarden die zij aanhangen. Geen sex voor het huwelijk etc etc...
Als je nog geen mening hebt gevormt voordat je dit leest en je bent al heel je leven naar de kerk gegaan kan ik zeer goed begrijpen dat je dan nooit meer van God afkomt. Of je moet Maarten heten ;)

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik vond dat hele verhaal over memen een beetje vaag. Een kromme poging om evolutie te betrekken op gedachten. Het idee is leuk, maar dan de conclusie dat wij eigenlijk geen vrije wil hebben vinnik een beetje onzinnig.

Dat verhaal over genen is wel goed, maar volgens mij ook niet heel erg nieuw. Het is natuurlijk allang bekent dat het om het overleven van genen gaat. Dit is zelfs de hele basis van de (moderne) evolutietheorie. Ook sociaal gedrag enzo kunnen hierdoor perfect worden verklaard.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een aantal werkjes op Positive Atheism, geheel en onverkort:

Robinson, An Atheist's Values. Oxfordse filosofie professor schreef een boek naar aanleiding van zijn colleges. Goed.

Thomas Paine, The Age of Reason. Boek van de beroemde staatsman Paine over het deisme, en over waarom hij geen christen meer is. 150 jaar geleden werden er in Londen nog mensen in het gevang gegooid omdat ze dit boek verkochten.

Nu ja, kijk zelf maar naar http://www.aracnet.com/~atheism/tochist.htm

Over atheisme/theisme heb ik de volgende tips gekregen. Ik heb ze zelf nog niet gelezen, maar ben wel van plan om dat te gaan doen:

Smith, Atheism: The case against God

Drange, Nonbelief and Evil: Two Arguments for the Nonexistence of God

Lewis, Mere Christianity

Ja, inderdaad, ook de andere kant laat ik aan bod komen met de heer Lewis.

Dan zijn er natuurlijk nog de werken van beroemde filosofen, als Nietzsche, Kant, Hume, Plato etc, altijd wel te vinden op het net.

Nu ja, zie maar. Trouwens ook zeer goed is Hofstadter's "Godel, Escher, Bach", wat gaat over de winskundige, de tekenaar en de componist uit de titel, maar meer nog over logica, wiskunde, filosofie, natuurkunde, biologie, taalkunde, muziek, kunstmatige intelligentie etc. Zeer cool. (De wet van Hofstadter: Alles duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de wet van Hofstadter.)

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Commander_Zulu, ik heb het Atheistisch Manifest ook gelezen, en het is inderdaad best aardig.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-01 15:21
Dank voor de tips!
Binnenkort ga ik ook "Geschiedenis van de westerse filosofie" lezen van Russell. Dit is een werk dat de gedachten beschrijft van alle belangrijke filosofen van voor Plato tot nu.

Maar eerst even de Hitchhiker guide to the Galaxy + vervolgverhalen uitlezen! Daar staat trouwens ook het antwoord in op "the question of life, the universe, and everything" !

Verwijderd

Een boekje met een alternatief christelijke kijk: Johannes van Hans Stolp.

Verwijderd

lees voor je aan al deze boeken begint eens het boek "Het verschijnsel wetenschap" van Herman Koningsveld

Een heldere kijk en een duidelijke positionering
Pagina: 1