kijk naar je eige!Damn, wat ben jij stupid
Verwijderd
Dimensie 2 = een vlak
Dimensie 3 = een vlak met diepte oftewel een kubus
Dimensie 4 = tijd
Verwijderd
Wie moved dit naar Wetenschap als het zo serieus blijft?
Dimensie 3 is een object
Dimensie 4 is een array van object-instanties met verschillende tijds-indices.
Verwijderd
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Verwijderd
ik had hem ook in het onzinforum gepost.....Tjezus, dit is de eerste keer dat ik in het wetenschapforum kom, dacht eerst dat het allemaal zwaar gedoe over de dood was enzo... Maar het is niets anders dan een 2e versie van het onzinforum.
maar toen gingen er allemaal mensen serieus op reageren......
dit kompt me de strot uit....
Snelheid is meestal gedefinieerd als afstand per seconde. Zo heeft tijd dus geen snelheid.
Een bredere definitie is "per seconde". Snelheid van data is dan bv "Bytes per seconde".
De snelheid van tijd is nu dus "seconde per seconde" en dat is geljk aan 1.
De snelheid van tijd is per definitie 1.
Verwijderd
Verwijderd
Niet?
[Specs]
Je zegt wetenschaps forum en dan gedoe over de dood. Het forum heet WETENSCHAP EENNNN LEVENSBESCHOUWING. Dus idd zwaar gedoe over de dood e.d maar dat is allang zo'n beetje afgerond. Maar het gaat hier ook over wetenschap dus e=mc2 e.dTjezus, dit is de eerste keer dat ik in het wetenschapforum kom, dacht eerst dat het allemaal zwaar gedoe over de dood was enzo... Maar het is niets anders dan een 2e versie van het onzinforum.
Dat jij het niet snapt kan ik ook nix aan doen. Ik snap ook zoveel dingen niet.
Verwijderd
Verwijderd
[/quote]
als de expansie van het universum vertraagd vertraagt tijd/ruimte toch ook?
dan gaat alles toch steeds langzamer?
dit is toch een 'goed' antwoord?
maar het heeft geen zin om deze vragen te stellen als je niet aan de relativietijds theory wil....
relatief gaat tijd nu langzamer dan eerst, dus ja: in priciepe kan 1 seconde 2 seconde duren en andersom, licht er aan van welk punt in tijd/ruimte je het bekijkt.
dus...
Verwijderd
Wij kunnen niet 1 seconde sneller vooruit en we kunnen ook niet 1 dag achteruit. En de tijd loopt ondertussen door.
Er zijn hier nogal wat wetenschappers. Zou de tijd de doorbreken zijn??
"Tijd is een illusie"
En dan op de manier zoals al vaker gezegd is: tijd is niet te verklaren. Tijd moet je ook niet willen verklaren want tijd is gemaakt.
Het had volgens mij best zo kunnen zijn dat een jaar geen 365 (of 366) dagen had maar 730 (of 732). Het is maar wat jij als een jaar ziet, of dag, seconde etc.
Maar Nietzman...de vraag is weldegelijk van toepassing in DIT forum hoor
Check this out: http://www.elmarvanloon.nl/
Verwijderd
Ik denk niet dat tijd te beinvloeden is, maar ik denk wel dat er mogelijkheden zijn om de tijd "slim" af te zijn.
Verwijderd
Waar slaat DAT nou weer op??? Als tijd niet bestaat, dan bestaan afstand en ruimte ook niet. De METING van tijd is door mensen verzonnen, tijd zelf niet. Ik merk het bestaan van tijd continu.Tijd bestaat niet, tijd is iets wat de mens verzonnen heeft om het leven wat makkelijker te maken.
Tuinhark:
Aannemende dat tijd de 4e dimensie is:Zo zie ik het:
Dimensie 3 is een object
Dimensie 4 is een array van object-instanties met verschillende tijds-indices.
Neem 2 punten in de ruimte. De lijn daartussen kun je opdelen in een oneindig aantal kleine stukjes. Neem 2 punten in de tijd, nu en over een seconde. De tijd die daartussen zit kun je ook weer opdelen in een oneindig aantal stukjes. ('t is een beetje lastig om daar een voorstelling van te maken, maar met een beetje fantasie lukt het wel...)
Revolution:
Geef mij een definitie van ruimte.Wie kan me een definitie geven van het begrip tijd
- Hellweek, een week in het trainingsprogramma van de seals."A week doesn't seem long, until it is spend minute by minute"
tijd duurt volgens mij helemaal niet net zo lang als andere keren, als je lol hebt gaat tijd veel sneller dan wanneer je in een isoleercel zit, tijd is er alleen maar om ons te pesten, een seconde duurt net zo lang als de volgende seconde, tot het moment dat je niet meer op je horloge kijkt, dan houdt hij er weer hele andere snelheden op na, geloof me, het is een complot tegen ons.
(tja, hij stond van origine toch in het onzin forum
10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem
Verwijderd
Verder is inderdaad de METING van tijd door de mens verzonnen. TIjd was er al wel wat langer.
Iemand die het tegenovergestelde beweerd is net als zo iemand die in een discussie constant zegt: "maar dat zeg jij".
Quasi-filosofisch noemen ze dat, zeggen dat tijd niet bestaat.
Bullshit
Tijd is gewoon een handige manier om je leven en al het andere te ordenen.
de eerste 3 dimenties kunnen we meten met meters, waarom zou voor tijd een andere regel gelden? Volgens mij kan tijd ook in meters uit gedrukt worden. Alleen onze beperkte hersens kunnen het niet bevatten.
Einstein zei ooit: "Je kan een mus nooit uitleggen hoe je kracht kan berekenen, al heb je nog zo'n goede leermeester. Simpelweg omdat de hersens van een mus te beperkt zijn om het te snappen."
Mensen zullen daarom ook sommige dingen nooit begrijpen, omdat onze hersens het niet kunnen bevatten.
PS. Tijd kunnen we al meten in secondes. maar wat is nu eigenlijk de kleinste tijdeenheid die we kunnen meten?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Verwijderd
Das puur begrensd door meetapparatuur. Interessanter wordt de vraag of tijd volkomen analoog is of ook soort van digitaal. Kortom loopt de tijd echt mooi door of bestaat ie uit aan elkaar geplakte stapjes?PS. Tijd kunnen we al meten in secondes. maar wat is nu eigenlijk de kleinste tijdeenheid die we kunnen meten?
Hetzelfde vraag ik me af voor ruimte. Bij zogenaamd tunneleffect springen electronen van de ene naar de andere plaats, zonder op tussengelegen gebied te komen (dacht ik).
Verwijderd
kijk maar naar de electronen-ringen om een atoom. electronen kunnen alleen op bepaalde afstanden van de kern staan. niet tussen die afstanden in. Toch kunnen ze verspringen tussen de ringen, zonder ertussen te komen.
Verwijderd
(BTW .. vooral doorgaan, is wel vaag)
De ruimte verplaatst zich door de tijd met een bepaalde snelheid.
Als je de afstand weet die afgelegd word (in meters ja
----------------------------------------------------
Nu nog meer, maar dit word echt super ingewikkeld
----------------------------------------------------
wat is zwaartekracht?
Zwaartekracht is de 5e demensie.
Stel onze 3 demensies voor ruimte voor als een 1 demensionale pijl. Als je daar de 4e demensie (tijd) bij stopt, krijg je een ruimte-tijd-vlak.
Nu Stop daar de 5e demensie bij, zwaartekracht.
Zwaartekracht voert invloed uit op het ruimte-rijd=vlak. hoe hoger de zwaartekracht, hoe kleiner de ruimte-tijd.
Als je nu zo'n singulariteits-kegel voor ogen houd, en die in dat diagram stopt, past het precies met de theorie.
(Is volgens mij niet echt duidelijk, maar sommige snappen hoop ik wel wat ik bedoel.
Ik heb ook eens een keer gelezen dat je de tijd niet kleiner kan nemen dan planck-tijd.
Dat is een fractie van een pico seconde ofzo.
Kleiner dan dat is onzinnig.
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Het is namelijk 1/10.000.000 -ste deel van de afstand van de evenaar naar een pool.
Vandaar ook dat de omtrek van de aarde (over de polen) precies 4x10.000.000 meter is.
Of dachten jullie dat de aarde toevallig een omtrek van precies 40.000 km had?
Toch vind ik die oude definitie (gerelateerd aan grootte van aarde) leuker...
Weet je toevallig ook nog of de lengtes van die twee verschillende eenheids-meters gelijk zijn?
Enneehh, hoe wordt een seconde dan gedefiniëerd?
Als één-zoveelste deel van de tijd die de aarde er over doet om precies een rondje om de zon te maken?
dag delen door 24 (waar dat getal vandaan komt weet ik niet.. misschien 2*12 (heilig getal)
en een uur verdeelt in 60 minuten en dat weer in 60 sec.
60 komt van een of ander heel oud volk wat een 60-tallig talstelsel had.. assyriers oid.
moet ik even opzoeken..
sko
update:
bron: http://www.fwn.rug.nl/jandeboer/base32.htmlAl sinds de Babyloniërs gebruiken we trouwens het sexagesimale stelsel (60-tallig): tel tot 59 seconden, en dan volgt 1 minuut 0 seconden. Voor ons boekhoudsysteem hielp het onvoldoende, want op "een positie" moet je dan twee tekens zetten. Je kunt met 1 cijfer of letter niet tot 59 tellen, behalve in het Chinees, maar dat kun je dan weer niet in dat systeem opslaan.
Dus gewoon 1/(60x60x24) -ste deel van een etmaal?
Als jij op een fiets zit en je passeert een stilstaand persoon, gaat voor jou de tijd een fractie langzamer dan voor de stilstaande persoon. Dit is de wetenschappelijke benadering.
Maar als jij een middagje aan het delta forcen bent, verloopt de tijd 'sneller' voor jou. Ga maar eens 2 uur in de wachtkamer van de tandarts zitten. DAN gaat de tijd langzaam... Het is dus allemaal relatief enzo. Dit is de persoonlijke belevenis van tijd. We kunnen Einstein, Hawkings, Bohr en nog vele anderen erbij halen, maar dan snapt niemand meer waar het over gaat.
Verwijderd
verschillende vormen van dezelfde matriele ruimte hebt waar dus ook je stopwatch (of whatever) andere meetingen zal verichten en hierom spreken we tegenwoordig ook niet meer van tijd en ruimte maar van ruimte-tijd (de twee zijn dus onlosmakelijk verbonden).
Op de rand van een put is de korste afstand van A naar B een rondje.
Ach het zal allemaal wel.
Verwijderd
is niet lineair,kijk maar naar zwarte gaten.wat je hier meet is hetzelfde als dat je wanneer je quantumexperinten doet, met het exp het resultaat maakt/beinvloedt.
tijd voor ons en de echte tijd zijn 2 verschillende dingen.
De echte tijd als eigenschap van ons 10-dimensionaal heelal,wordt door deze 10 dimensies gevormd, en is als zodanig niet meetbaar,net zoals de 6 gecompactificeerde dimensies
Verwijderd
is niet lineair,kijk maar naar zwarte gaten.wat je hier meet is hetzelfde als dat je wanneer je quantumexperinten doet, met het exp het resultaat maakt/beinvloedt.
tijd voor ons en de echte tijd zijn 2 verschillende dingen.
De echte tijd als eigenschap van ons 10-dimensionaal heelal,wordt door deze 10 dimensies gevormd, en is als zodanig niet meetbaar,net zoals de 6 gecompactificeerde dimensies
Verwijderd
volgens mij zit je er dicht bij EquiNox maar volgens mij gaat de aarde in een rechte baan maar omdat de ruimte om de zon gekromt is lijkt het alsof het een rondje maakt. Wat ik bedoel is als de ruimte vervormd is tot een rondje dan is de rechte weg een rondje (lijkt een rondje voor ons maar zoals Asijmons al zo netjes maar haast onbegrijpelijk uitlegde zou je dit soort dingen in de 10-demensies moeten meten voor een objectief resultaat).Daarom wil de aarde ook in een rondje vliegen ipv rechtdoor...
bekijk het als een trechter. De mooiste (gemakkelijkste) beweging die de aarde kan maken is een omwenteling, precies tussen het punt dat die op een gegeven moment in de zon valt, en het punt waar die aan de aantrekkingskracht van de zon ontsnapt. (Als je zwaartekracht in een diagram uit zet tegen een 2 dimensionaal tijd-ruitme vlak, zou je eigenlijk een conclusie kunnen trekken dat zwaartekracht de 5e dimensie is.
En dan nog iets: Wat is de snelheid van zwaartekracht? Zit er een tijdsvertraging tussen de aantrekknigskracht van 2 lichamen als er enkele lichtjaren afstand tussen zit?
Zwaartekracht is een kracht die sneller dat het licht gaat. Maar om dat te snappen, moet je iets meer theorie gehad hebben:
SPIN: omwenteling van deeltjes:
Elk deeltje heeft een bepaalde spin. dwz. als het deeltje 360 graden nodig heeft voordat het er weer hetzelfde uitziet, heeft het een spin van 1. Als het deeltje halverwege (dus op 180 graden) ook hetzelfde uitziet als ik zijn begintoestand spreken we van een spin van 2 (2-zijdig symetrisch) als jet er op 120 graden ook hetzelfde uitziet (3-zijdig zymetrisch) dan spreken we van een spin van 3 enz.
Dan heb je nog deeltjes die er van alle kanten hetzelfde uit zien. (Veelzijdig symetrisch) deze hebben een spin van 0.
Nu komt het raaste. Er bestaan ook deeltjes met een spin van 1/2. Dit betekent dat je deze deeltjes 2x rond moet draaien, voordat ze er weer hetzelfde uit zien. (Niemand kan die zich visualiseren).
Deeltjes met een spin van 1/2 is materie. Deeltjes met een spin van 0 of hoger is energie.
Een lichtdeeltje heeft een spin van 0.
De deeltjes die zwaartekracht(=enerie) zijn moeten dus sneller dan het licht reizen.
Verwijderd
zal wel komen omdat het een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH NU AL 60 REACTIES OP MIJN ONZINTOPIC!
wetenschappelijke vraag is.