Test je systeem en je luistervaardigheid

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:01
Soms vind je van die sites die echt helemaal geweldig zijn en die je wilt delen met anderen, in deze draad wil ik ff twee sites die wmb in die categorie aanbieden. Maar aub niet allemaal jullie eigen bookmarks gaan posten, en zeker niet in deze draad :).

De eerste site gaat over een progsel (gratis) waarmee je vergelijkende testen kan doen. Een zogenaamde ABX comperator. Je hebt twee wav samples nodig, je start het progsel, selecteert de waves en vervolgens kan je gaan testen. Het idee is als volgt. De ene wave heet A (je weet welke dit is omdat je hem zelf geselecteerd hebt), en de andere B. Je kan op de A of B knop drukken om hem af te spelen. Als derde heb je de X knop, daaronder zit een van de twee waves, maar je weet niet welke. Vervolgens moet je zeggen of de X sample A of B is. Als je van een paar samples hebt gezegd of het A of B was, kan je stoppen en zegt het progsel hoe groot de kans was dat je aan het gokken was.
Als bonus staan er op de sites ook nog erg leuke samples. Bijvoorbeeld een training programma, met waves met oplopende vervorming erin, of volumeverschillen enzo. En het is in oplopende moeilijkheid, en ze zijn echt extreem lastig. Dus als je wilt testen of je een selectieve luisteraar bent moet je daar zeker eens gaan kijken :).

De tweede site is een site over een acoustisch meetprogsel. Het enige dat je nodig hebt is een geluidskaart en een meetmicro. Als je geen micro hebt, kan je iig nog wel je geluidskaart testen (ook leuk). Als je wel een micro hebt kun je echt veel testen. Zoals reverberation times, freq response, impulse response, phase response en nog wel meer. Echt een goed programma. Bovendien werkt het nog handig ook.
Dit kan je dus ook gebruiken om verbeteringen aan te brengen. Je kan eeuwig met luidsprekers en meubilair gaan schuiven tot het resultaat goed is (bijvoorbeeld flat response tot 30 Hz ofzo). Ook kan je aan het EQ-en gaan, net zo lang tot het goed is. Echt een vette aanrader dat progsel.
Edit: Nog twee aanvullende links voor de laatste site:
een soort application note: link
users van forum.hifi.nl over dit progsel: link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:27
Nou Jag pak je Meetmicro en post resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Pffff, da's nog geen makkelijk programma dat ETF. Maar ik heb er wat zinnige metingen mee kunnen doen. Hier wat screens plus een korte uitleg:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Zooi/EQhigh.jpg

Dit is een 1/3 octaaf freq response grafiek. Ik geloof dat je dan 3 plot punten per octaaf hebt. Dit is iig de beste grafiek om te gebruiken als je wilt weten hoe een systeem klankmatig voor de luisteraar klinkt.
De gating staat op 20ms. Gating houdt in dat er alleen maar gekeken wordt naar een bepaalde tijd na het signaal. Dus er wordt nu gemeten vanaf dat het signaal gegeven wordt, tot 20ms erna (rekening houdend met de afstand van de speaker tot de mic). Op deze manier beïnvloedt de kamer de response niet zoveel. En de kamer reflecties hebben ook weinig invloed op hoe een speaker klankmatig klinkt.
De lijnen in de grafiek zijn de rauwe response en de gecorrigeerde response. De rauwe response is natuurlijk wel een stuk slechter omdat ik de weerstand die normaal voor de middentoner zit heb weggehaald, en doordat ik de x-over frequentie naar 120Hz heb veranderd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Zooi/EQlow.jpg

Voor het laag geeft een gate time van 100ms een betere benadering van hoe het klinkt voor het menselijk oor. Weer de rauwe response en de gecorrigeerde response. De ernstige dip bij 55Hz ga ik niet eens aan beginnen om die te corrigeren. Het goede nieuws is, dat jullie dat soort dips waarschijnlijk ook wel hebben thuis. En het echt goede nieuws is dat ze er erger uitzien dan ze klinken :).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Zooi/Combfiltering.jpg

Op deze grafiek zie je de effecten van 20ms aan reflecties. De reflecties zorgen door hun andere looptijden voor faseverschillen die ervoor zorgen dat je een extreem grillig frequentie verloop krijgt. Gelukkig hoor je dat niet. Ons oor maakt onderscheidt tussen de verschillende richtingen waar het geluid vandaan komr (de reflecties komen ergens anders vandaan). Maar wel kan je door de gate tijd te verlagen zien wanneer de reflecties ophouden, en zo reflecties signaleren en opsporen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Zooi/Impulse.jpg

Hier zie je de reflecties heel goed. Ik heb ze aangegeven met rode pijlen. Als je absorberende materialen op de juiste plek plakt, dan zie je ze ook verdwijnen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Jag/Zooi/Resonanties.jpg

Hier zie je een zogenaamde waterval grafiek. Je ziet de decay tijden van de low frequencies. Op deze grafiek kan je resonantie problemen herkennen (die decayen langzamer). Op bepaalde frequenties zie je bij dat het geluid zelfs harder wordt (55Hz) met de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Jag vanaf waar heb je gemeten.

Op de luisterpositie of een andere positie.

En hoe heb je de meetmicrofoon aangesloten via je mengtafel of direct in je geluidskaart.

En heb je de Ultra Curve er nog tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 11:23
Das nou weer leuk spelen zo !! Heb alleen helaas niet zo'n micro.

En het is allemaal nog best ingewikkeld voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft.. (moi)..

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Op maandag 18 februari 2002 20:52 schreef mweert het volgende:
Jag vanaf waar heb je gemeten.

Op de luisterpositie of een andere positie.

En hoe heb je de meetmicrofoon aangesloten via je mengtafel of direct in je geluidskaart.

En heb je de Ultra Curve er nog tussen zitten.
Wat ik gedaan heb is het volgende:
je hebt de outputs van de geluidskaart. Die komen binnen op twee kanalen van de GL2, en die stuur ik allebei naar aux 1. De meet micro komt binnen op een ander kanaal, en die wordt voorversterkt naar aux 2 gestuurd. De twee auxen zitten op de tuner inputs op mijn Pioneer amp. En die worden via de tape 1 rec outputs naar de line in van mijn sb gestuurd. De reden van die Pioneer contructie is dat mijn kabels niet lang genoeg zijn om in een keer naar de comp te gaan. En tevens is het mijn "verloopje" van rca naar mini stereo jack.
Op deze manier krijgt de geluidskaart zowel het signaal van de mic binnen (op rechts) en het signaal van zijn eigen output (links). Zo kan het programma rekening houden met evt fase verschillen en afwijkingen in response van de geluidskaart. Die heeft dus geen invloed op de meting.
Klinkt allemaal ingewikkeld, valt best mee, en het kan ook op een veel makkelijkere manier als je de juiste verloopjes hebt. Bovendien is het echte ingewikkelde het interperteren van de metingen :).
De metingen zijn trouwens gedaan op de luisterplek die ik de laatste tijd aanhoudt (ik heb erg veel ruimte om mijn luisterplek uit te zoeken).
Op maandag 18 februari 2002 20:57 schreef tbusquet het volgende:
Das nou weer leuk spelen zo !! Heb alleen helaas niet zo'n micro.

En het is allemaal nog best ingewikkeld voor iemand die dit nog nooit gedaan heeft.. (moi)..
Is het ook wel. Ik vond het zelf ook nog erg lastig, en ik heb ook heel wat uurtjes op dat proggie zitten buffelen voordat ik er wat nuttigs uitkreeg.
De volgende stap is om de speakers eens in een andere ruimte te zetten en kijken of ze daar ook zulke gaten hebben in hun freq response hebben. Zo nee, dan moet ik eens gaan uitzoeken waar dit gat door wordt veroorzaakt.
Daarna wil ik gewoon allemaal metingen doen van luidsprekerposities, en de beste uitzoeken (en merken met tape).
En als laatste ga ik het reflectie probleem aanpakken. Met een spiegel ga ik bepalen waar de reflectie plekken zitten voor mijn luisterplek, en daar iets absorberends op plakken dat er ook nog redelijk uitziet (elsegre heeft me ooit eens links hierover gegeven in de "Nieuwe set voor Jag" topic). Dan kan ik het stereobeeld flink verbeteren, en toch de akoestiek van mijn ruimte een beetje behouden (een helemaal dode ruimte heb ik geen trek in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Maar nog steeds de vraag zit je Ultra Curve er tussen,

Als dat zo is dan maakt die nattuurlijk een hoop goed.

(Ik kan dat helaas niet, alles is digitaal aangesloten :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Op dinsdag 19 februari 2002 09:23 schreef mweert het volgende:
Maar nog steeds de vraag zit je Ultra Curve er tussen,

Als dat zo is dan maakt die nattuurlijk een hoop goed.

(Ik kan dat helaas niet, alles is digitaal aangesloten :'( )
Met de ultracurve heb ik de gecorrigeerde reponse gemaakt, de rauwe reponse is zonder Ultracurve. Ik dacht dat dat wel voor zich sprak :).
Ik ga zo trouwens weer aan de slag met metingen en speakers verplaatsen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

ook grappig om de kleuring/invloed van je apparatuur te bekijken.. bv. je mengtafel, en je ultracurve plat, maar niet gebypassed...
ps.
GL2 == allen & heath tafel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Op dinsdag 19 februari 2002 22:18 schreef djazete het volgende:
ook grappig om de kleuring/invloed van je apparatuur te bekijken.. bv. je mengtafel, en je ultracurve plat, maar niet gebypassed...
ps.
GL2 == allen & heath tafel??
Yep, dat is idd een A&H tafel(tje). Ik ken hem van mijn werk, waar we er twee gebruiken voor simpele dingen (zoals afluistering routen, preampen en EQ-en enzo) en voor in de foyers.
Wat je voorstelt is trouwens wel een leuk idee, en zelfs ook wel uitvoerbaar (wordt wel gekloot met verloopjes), alleen is dit niet echt de perfecte software om dat te doen. Je kan beter software hebben waarmee je vervormingspecs kan meten enzo. Afwijkingen in freq response zullen er nauwlijks zijn, hooguit een kleine afwijking in impulse response. Verruit de meeste metingen van dit progsel zijn bedoeld om de prestatie van een systeem in een ruimte te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor de briljante vraag, maar wat is het verschil tussen een gewoone huis tuin en keuken microphone en een meet micro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Op woensdag 20 februari 2002 01:07 schreef Peltier het volgende:
Sorry voor de briljante vraag, maar wat is het verschil tussen een gewoone huis tuin en keuken microphone en een meet micro?
Een meet micro moet per se rondom gevoelig zijn en van 20 - 20K evenwichtige response hebben, en vast wel meer dingen die ik nu vergeet.
Pagina: 1