Italie gaat denk ik toch minder verdedigend spelen dan iedereen denkt, zeker als Del Piero in de basis staat
Ze zullen proberen om de vleugels zowel aanvallend als verdedigend sterk te houden, om te voorkomen dat de backs kunnen opkomen. Daarom geef ik Reiziger toch een grotere kans dan Bosvelt
Als ze Kluivert en Bergkamp kort willen houden - wat ik verwacht - zal veel neerkomen op Zenden en Overmars, en de inschuivende van Bronckhorst en Reiziger/Bosvelt. Als de Italianen dit gaan uitbuiten kunnen we van hun lange, hoge splijtpasses naar de vleugels verwachten, en in dat geval is het niet genoeg alleen Stam en de Boer achter te houden.
Daarom zal Nederland gedwongen worden behoudender te spelen dan tegen Joegoslavie, zeker gezien het feit dat iemand als Inzaghi heel wat sneller is dan onze centrale verdedigers. Veel zal neerkomen op de timing van de buitenspelval, en op gedegen rugdekking bij 1-1 situaties
Diepe, hoge passes door het centrum als tegen de Joego's zullen minder voorkomen doordat de Italianen minder ruimte tussen de linies weggeven. Daarom zal veel afhangen van de kopkracht in het centrum (waar Cannavaro echt te klein is) en dus van voorzetten vanaf de zijkant. Het lijkt me eigenlijk logischer om een fitte Ronald de Boer op te stellen dan Overmars die het centrum alleen nog voller zal maken
Al met al een hele moeilijke wedstrijd, die Nederland op papier makkelijk moet winnen maar die in de praktijk best kan uitdraaien op een ongelukkige achterstand en verlies, temeer daar onze verdediging scherpte (Frank) en snelheid (Stam) mist