KT7A RAID+ 2x 20GB: langzaam in Sandra...

Pagina: 1
Acties:

• AlKoholiK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-04 19:42

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Ik heb een setup van 2 7200rpm 20Gb Maxtor-schijven, op een KT7A RAID in een Striping-array.

Ik heb er net een Athlon XP 1700+ in gestopt, en qua processorsnelheid issie erg omhoog gegaan(vergeleken met een Athlon700@830), maar ik draai nu ff SiSoft Sandra, maar daar scoort hij lager dan een ATA66-schijf op 7200rpm.
Ik merk ook dat als ik een spel aan het installeren ben, dat hij erg veel CPUtijd vraagt(rond de 60%) en dat mijn WinAmp schokkerig geluid produceert.

Ik heb de nieuwste 64-bios(moest vanwege XP1700) met geintegreerd de nieuwste HPT370 2.3-BIOS. Ook heb ik de nieuwste drivers van de HighPoint-website gehaald, maar die waren volgens WinXP Pro UK ouder dan de reeds geinstalleerde drivers. Ik heb ze toen toch vervangen, en nou scoort hij nog lager.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak is van dit euvel?
Ik probeer het morgenavond met mijn oude athlon700, om te kijken of het misschien aan de CPU ligt.

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
hey krijg nou de vinketering...ik merk ineens dat mijn HPT370-controller, mijn SBlive-1024, mijn Geforce1 DDR, mijn NIC en mijn USB-controller op IRQ11 staan :( Crappy windows+ACPI-shit.

Nou ik denk dat ik de oplossing al weet dus...Weet iemand hoe ik dat ookalweer uitschakel bij het installeren?
Op F5 toch? Maar kan ik dan evengoed mijn HPT370-drivers installeren?

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar of dat aan de IRQ11 ligt is de vraag:
Op maandag 29 oktober 2001 15:58 schreef Dragon_Lee het volgende:
C) het "IRQ 11" gebeuren wil NIET direct zeggen dat ze ook daadwerkelijk geshared worden, de wazige manier waarop XP de ACPI registratie weergeeft is niet een toppunt van doorzichtigheid...zo lang je in device manager niet direct meldingen krijgt van IRQ conflicten is er grote kans dat ze wel apart op een IRQ zitten, alleen raapt XP dit alles onder IRQ 11 (er was een bepaalde reden dat hij altijd IRQ 11 aangeeft, maar is me even ontschoten, heeft met een PNP driver te maken geloof ik)
zie ook AnandTech FAQs :

http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=47

ACPI uitschakelen:

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q295/1/16.ASP

During Windows XP Setup, you can use various function keys to activate certain features and commands. The following list details the current functions keys, what they do, and when you can use them:

Three keys can be used when Setup is loading and when you are prompted to press the F6 function key to install third-party small computer system interface (SCSI) and host controller drivers:

F5 - For computer type or hardware abstraction layer (HAL) selection

F6 - To install third-party SCSI and host controller drivers

F7 - To run Setup without Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Maar is het ook de bedoeling dat je ACPI uitzet, of geeft dat ook weer problemen?

Het probleem met de haperende muziek zou kunnen komen doordat ik mijn SBlive heb verplaatst(eerst had ik WinXP Pro NL, toen zat hij op een PCIslot ernaast).

De situaties:

AGP / PCI / PCI / PCI / PCI / PCI / ISA

Eerst:
DDR / vrij/ vrij/ live/ NIC / vrij/ vrij

Nu:
DDR / vrij/ live/ NIC / vrij /vrij/ vrij

Bij de eerste situatie werkte het allemaal wel goed, maar ik was al die rare engels-naar-nederlands-vertalingen zat(zoals bij WMP: ipv "vrij"(650MB FREE) vertalen ze dat naar "gratis" |:( |:( |:( )

Maar issut nu verstandig om WinXP opnieuw te installeren en dan ACPI uit te schakelen?

Verwijderd

ACPI uitschakelen heeft normaal gesproken weinig zin, normaal gesproken komt haperend geluid niet door ACPI.
Stotterend geluid komt waarschijnlijk door de driver van je RAID-controller, deze heeft deze problemen, updaten naar de nieuwste versie verhelpt dit probleem.
Wat betreft de snelheid van je RAID-controller, installeer de VIA PCI-Latency patch, deze verhelpt snelheidsproblemen met een RAID-0 config op een VIA-chipset.

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
als je ff de moeite had genomen om mijn eerste post te lezen dan zie je dat ik al de nieuwste RAIDbios en drivers heb

ik heb ook nieuwste VIA-driver: ligt het daaraan?

Ik had ook een eerdere versie van Via 4-in-1 geinstalleerd....zou het ook daar aan kunnen liggen?

Iemand anders een ID?

• Majapro
  • Laatst online: 12-04 05:54

Majapro

Deventer

hai die hai,
De complete lijn van Abit moederborden zorgt voor stabiliteit, maar uiteraard kan dit gedeeltelijk geregeld worden door uzelf. Abit heeft sinds jaar en dag een bepaalde manier om de PCI sloten te gebruiken. Over het algemeen moet u aanhouden dat PCIslot 1,2,4 en 6 worden gebruikt en slot 3 en 5 leeg worden gehouden. U kunt het gat in de kast bij deze sloten ideaal gebruiken voor bijv. het bijgeleverde usb-insteekkaartje (welke d.m.v. een connector op het moederbord wordt aangesloten). Om het probleem van gedeelde IRQ's te omzeilen (waar meerdere merken moederborden mee te maken hebben), is het verstandig in het bios de Seriele poorten uit te schakelen (welke meestal door het bios op IRQ 3 en 4 worden gezet.) Hiermee verkleint u de kans dat apparten een IRQ delen. Daarnaast is het verstandig wanneer u een creative soundcard heeft, en dan met name een Live-versie, deze op PCI poort2 te zetten om zo stabiliteit te bevorderen. Dit alles wordt ook grotendeels uitgelegd in het bijgeleverde manual van Abit.
uit een mail van een winkelier die mijn een offerte daarover deed toezenden }:O

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Maar urhm...ik HEB mijn SBlive op PCI2...maar ik heb idd mijn NIC op PCI3. Zou dat veel uitmaken dan?
Ik kan hem niet op PCI1 zetten, omdat mijn Blue Orb in de weg zit...

Edit: btw, volgens jou mail moest je PCI3 en 4 vrij houden, maar zoals uit mijn vorige post blijkt had ik in mijn oude opzet JUIST PCI3 en 4 in gebruik(resp. SB:Live en Realtek 8139C).

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 12:10 schreef AlKoholiK het volgende:
als je ff de moeite had genomen om mijn eerste post te lezen dan zie je dat ik al de nieuwste RAIDbios en drivers heb

ik heb ook nieuwste VIA-driver: ligt het daaraan?

Ik had ook een eerdere versie van Via 4-in-1 geinstalleerd....zou het ook daar aan kunnen liggen?

Iemand anders een ID?
Mijn excuses voor het 1e, had ff stront in m'n ogen :P

Wat betreft de RAID-snelheid, heb je die VIA PCI-Latency patch al geinstalleerd?

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
Op maandag 18 februari 2002 21:48 schreef TweakGuy het volgende:

[..]

Mijn excuses voor het 1e, had ff stront in m'n ogen :P

Wat betreft de RAID-snelheid, heb je die VIA PCI-Latency patch al geinstalleerd?
Nee nog niet, kan ik die gewoon op de VIA-site vinden?

Ik haalde eerst rond de 14000, toen met nieuwe drivers etc rond de 17000, nu met nieuwste drivers enzo haal ik 22000, maar nu kraakt mijn geluid weer :(

Zou die latency-patch helpen?

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
ik zie net een paar interessante dingen op de via-website(stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb |:( )

RAID Burst-performance patch
VIA IDE Bus Master miniport
IDE Performance Driver

Maar ik zie nergens die Latency Patch...maar ik blijf zoeken :)

Vanavond na het werk ff die drivers installeren, ik hoop dat ik dan wat meer performance krijg, en dat die latecny-patch ook helpt tegen het kraken van het geluid...

<edit>
Latency-patch gevonden op viahardware.com
</edit>

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
ik heb nu de Latency-patch geinstalleerd, maar het lijkt wel of alles nu nog langzamen gaat. Als ik de muis beweeg tijdens het kopieren van een grote map naar een andere drive, dan kraak het geluid, en mijn CPUusage wordt rond de 60%.
En onder Sandra haal ik nu 13000, das toch niet leuk meer.

Wat kan ik doen?

Ik heb op viahardware.com gelezen dat het kan liggen aan de combinatie van BIOS en driver voor de HPT370. Hebben jullie ervaring met de combinatie van een bios en een driver onder WinXP en met een SBlive 1024?

Ik las ook dat het goed was om GELIJK na de installatie van winXP de drivers van de HPT370 controller in het apparaatbeheer te updaten naar dezelfde versie die op het floppy staat wat je gebruikt nog voor de installatie, om het installatieprogramma de RAID-array te kunnen gebruiken.
Weten jullie of dit waar is, of is het maar boelsjit?

• AlKoholiK

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Topicstarter
nog een vraagje:

Zou het kunnen zijn dat die nieuwste chipset-drivers de oorzaak zijn?
Want voordat ik WinXP UK had geinstalleerd, had ik WinXP NL, en dat werkte wel perfect. Ik heb geen veranderingen gemaakt aan mijn systeem(dus qua positie van schijven en PCI-kaarten etc.), en ik weet bijna zeker dat die 2 windows-versies identiek zijn, behalve dan dat ze in een andere taal staan.

Wat ik wel anders heb gedaan, zijn de chipsetdrivers en Detonator-drivers. Aan dat laatste kan het niet liggen, dus ik denk toch dat die nieuwste 4in1-drivers niet goed werken bij mij.

Verwijderd

Ik haal met advance 29101 pci ata100/raid controller(=hp370),ook maar tussen de 19000 en de 23000 met 2 maxtors 7200rpm/ata133/40gb.
Ik heb al diverse drivers en blocksizes geprobeert maar het lijkt allemaal niet uit te maken.
Heb ook al bergen verschillende instellingen in XP geprobeert.
Mijn wdcATA66/7200rpm/13,6gb met win2K erop scoort net zo goed.

Ps.Ik heb het opgegeven Pecee draait verder lekker en vind het vrijveel werk elke keer raid array verwijderen partitioneren,instaleren,testen Pfffffffffff.

Verwijderd

Ik had eerst in XP ook een lage score, maar heb al heel lang geleden ACPi uitgezet, omdat AGP, USB, RAID, PCI devices allemaal overdezelfde IRQ gingen...

performance van mijn hele systeem met alles was laag... ACPI eraf geflikkerd... HD performance ging van 20000 naar 30000 Sisoft... Gamen ging ENORM vooruit... geen haperingen meer zoals eerst en niet van die achterlijke framedrops... verder mappen en icons openen desktop alles onwijs snel sindsdien

• Wreckerrm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-04 12:55

Wreckerrm

Rock Me Amadeus

Ik heb een Abit Kt7a-raid met XP en een Maxtor 20GB 7200 rpm ata 100. Ik haal slechts rond de 7000 punten in Sisoft Sandra.

Het lukt me niet dit te verhogen. Ik heb bios kt77n met de 2.31 highpoint bios. De nieuwste via 4-in-1 en de laatste highpoint drivers.

Ik heb acpi nog aan staan. Als ik dit in de bios uitzet, boot ie niet meer.

Verwijderd

Je moet ACPI vanuit je SYS. devices disablen en Driver updaten naar STANDARD Computer...

Daarna wordt het wel handmatig je computer uitdoen... maar okay
Pagina: 1