Toon posts:

Informatie vergaring

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Sinds ik bij tweakers.net regelmatig op visite kom, is dit 1 van de leukste forums die ze hebben aangemaakt.
Naast al het slappe gelul eindelijk eens een forum waar noemenswaardige dingen besproken worden.... dmv slap gelul, omdat voor de meeste onderwerpen niet genoeg feiten zijn aan te voeren ;)
Mijn vraag aan jullie; hebben jullie interessante sites waar de diversieteiet van dit forum naar voren komt?
Zelf lees ik veel op dsc.discovery.com/ .
Misschien dat jullie nog een leuke aanvulling kunnen geven?

Tevens kwam ik deze foto tegen bij de nasa site. Het is een foto van de zon in verhouding tot de aarde... alhoewel.. het is meer de verhouding tussen een vlammenzee van de zon en de aarde... c for urself:
Afbeeldingslocatie: http://umbra.nascom.nasa.gov/eit/images/Sun_and_earth.jpg

• KinkyClown
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06-2025

KinkyClown

Eenvoud is beter dan twee fout

Misschien leuk om te weten:

De oudste man ter wereld was een Islamiet hij werd 147 jaar oud. Een van zijn meer dan dertig kinderen was al dood; hij werd 100.

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

zo'n plaatje ken ik, en er is er ook een van de zon en een rode superreus (da's ook een soort ster)

Zie je links die reus, en rechts de zon zelfde proporties als op dit plaatje.

BTW neutronensterren zijn sterren die de massa van de zon hebben, maar dat alles samengeperst in een bolletje van straal 10 km, dat is dus een kleine hap uit de aarde (hoogste berg 9 km je kunt je wel wat voorstellen).
Als je deze foto ziet kun je je voorstellen wat voor een enorme compressie van materie dat geeft! Atomen zijn in elkaar geperst (elektronen/neutronen/protonen zitten allemaal tegen elkaar) door de zwaartekracht, en een theelepeltje massa van zo'n ster weegt evenveel als de aarde, dat is nog eens leuk speelgoed!

when i wake up people take up mostly all of my time!

Verwijderd

Topicstarter
Zou zo'n neutronenster op onze planeet als een komeet in kunnen slaan? Of zouden wij inslaan op de komeet, aangezien deze een giagntische aantrekkingskracht moet hebben.

Bestaan zulke sterren in ons melkwegstelsel?

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Even zo off the top of my head:
www.sciencegems.com (veel spul, gesorteerd op onderwerp en moeilijkheidsgraad, van "kindergarten" tot "university") www.encarta.com (altijd goed om bij de hand te hebben) www.talkorigins.org (Evolutie, biologie, genetica, creationisme) www.infidels.org www.positiveatheism.org www.jesus-is-lord.com (Theïsme en atheïsme) www.skepsis.nl (reality check) www.zetatalk.com (New Age pseudo-wetenschappelijk Orion-Dogon-alien telepathie de-wereld-vergaat-binnenkort materiaal, voor wie eens wat anders wil)

KinkyClown:
Waarom staat deze man niet in het Guiness Book of Records?

Flugel:
Wij zouden in zo'n ster worden gezogen. De aarde zou eerst tot een gloedhete sliert puin worden uitgerekt, om daarna een dunne film om de neutronenster heen te vormen.

En ja, ze bestaan ook in ons eigen melkwegstelsel.

Verwijderd

Een neutronen ster heeft geen doorsnee van 10km.
Neutronen sterren zijn veelal groter dan onze zon.
Ze verbranden stukken sneller maar het vreemde is
dat ze geen licht geven aan alle kanten, in plaats daarvan
geven ze maar op een beperkt oppervlakte licht. Ze
draaien extreem snel rond hun as, waardoor het het lijkt
alsof het vuurtorens zijn. Een tijd geleden was er op het nieuws
een item over een planeet die was ontdekt buiten ons melkweg stelsel,
deze planeet draaide dus om een neutronen ster.

De sterren van 10km doorsnee die hier genoemd zijn, zijn witte
dwergen. Witte dwergen zijn wat er overblijft na het sterf proces
van een normale ster. Over 5/6 miljard jaar zal onze zon ook zijn veranderd in
een witte dwerg.

Verwijderd

wat zijn we klein hè....

Verwijderd

Jep, op die schaal maakt het echt niet uit of je nou 1.73m of 2.00m bent...

Geeft eigenlijk wel een leuk gevoel ;)

• Infinithlon

Infinithlon

i was there!

DeathCRUSH:
neutronensterren zijn wel zo klein. 10 km is zelfs hun doorsnede (correctie aan mijn kant) Waarom denk je dat ze zo heten? protonen en elektronen worden samengedrukt en zijn samen ook ongeveer een neutron, + de overige neutronen in de atomen ---> neutronensterren.

En die draaiende sterren waar je het over hebt zijn pulsars, gedegenereerde neutronensterren

Een witte dwerg is een ster van omvang aarde, dus geen neutronenster.

Ja ik weet waar ik het over heb!

BTW hier een plaatje van een rode superreus tov onze zon:
Afbeeldingslocatie: http://DidierJ.tripod.com/supernova.jpg

• MicroWhale
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

[lame mode]
Sinds ik bij tweakers.net regelmatig op visite kom, is dit 1 van de leukste forums die ze hebben aangemaakt.
Daarvoor ook al hoor! ;)
[/lame mode]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

En die draaiende sterren waar je het over hebt zijn pulsars, gedegenereerde neutronensterren
Doh, je hebt gelijk. Ik geloof dat ik die 2 een beetje door elkaar heb gehaald. :p

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een neutronen ster heeft geen doorsnee van 10km.
Neutronen sterren zijn veelal groter dan onze zon.
Ze verbranden stukken sneller maar het vreemde is
dat ze geen licht geven aan alle kanten, in plaats daarvan
geven ze maar op een beperkt oppervlakte licht. Ze
draaien extreem snel rond hun as, waardoor het het lijkt
alsof het vuurtorens zijn. Een tijd geleden was er op het nieuws
een item over een planeet die was ontdekt buiten ons melkweg stelsel,
deze planeet draaide dus om een neutronen ster.
Uh? Als een neutronenster een straal heeft van 5 km is 'ie kleiner dan de zon. Zwaarder, ja, dat wel (ik geloof vanaf 1.44 to 3.5 zonsmassa).

Ze verbranden niet sneller: in een neutronenster vindt geen kernfusie plaats.

Het vuurtoen-effect, dat wel degelijk voorkomt bij neutronensterren, is een gevolg van een extreem groot magnetisch veld. Daardoor wordt alle straling in twee stralen geleidt.

Ik kan me niet voorstellen dat een planeet om een neutronenster draait. Een ster wordt pas neutronenster nadat hij al een reus etc. is geweest. Een reus eet een planeet echt wel op.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Infinithlon

Infinithlon

i was there!

Ze
draaien extreem snel rond hun as
Bij pulsars komt dit door behoud van rotatie: als een grote ster inklapt tot een kleine krijgt die een veel snellere rotatie, omdat de straal veel kleiner is.
Meestal hebben ze een rotatie tijd van iets meer dan een seconde!

• me1299
  • Laatst online: 26-01 22:40

me1299

$ondertitel

KinkyClown ->

Volgens de bijbel zijn er toch mensen heel wat ouder geworden. Ergens rond de 950 ofzo.. (ik ben te lui om het op te zoeken)

Dus aandragen als een feit kan je het niet.

En vandaag kan die leeftijd al weer overschreden zijn....

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Om nou de leeftijd van Metusalach aan te dragen als feit vind ik wel erg ver gaan...
Pagina: 1