Toon posts:

Genetische "atlas" mens

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onderzoekers uit 18 landen beweren een atlas gemaakt te hebben van de totale DNA van de mens. Met de ontcijfering van duizenden genen moet het volgens deze wetenschappers mogelijk zijn om een revolutie in de geneeskunde te bewerkstelligen.

Minister-President Blair van Groot Britannie noemt het een "revolutie in de medische wetenschap die de ontdekking van antibiotica overtreft.

Verwijderd

Ja weet ik...
En?!?!

Verwijderd

De atlas van het menselijke DNA is dus klaar.
Het ethische handboek ook?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:23

Jag

Het ethische handboek ook?
Wat heeft dat er nou weer mee te maken?
Onderzoekers uit 18 landen beweren een atlas gemaakt te hebben van de totale DNA van de mens
Nou, het is zo dat het human genome project dat al weer een aantal jaar bezig is, het belangrijke stuk van het menselijke gnomische DNA te hebben gesequenced. Dwz dat de ze basen volgorde weten, en dat zijn er 3 x 10^9 in het totaal! Alleen hebben ze dat niet allemaal gesequenced, want een groot gedeelte is zogenaamd junk DNA, en dat is totaal niet interessant. Maar er is ook weer verschil in soorten junk DNA, dus dat het nu af is is niet helemaal waar. Zo heeft mijn vader een paar maanden geleden nog een gen ingediend bij de human genome database, en dat werd toen nog niet herkend.

Mochten mensen nu trouwens denken dat ze nu alle erfelijke ziekten zo een twee drie kunnen genezen dmv gentherapie, helaas. Dit is slechts een openening naar vele onderzoeken, en dat kost afgezien geld veel tijd. Wat dat betreft was de chiptechnologie revolutionairder, die gaat onderzoek echt dramatisch versnellen en vergemakkelijken.

Jag

Verwijderd

vraag me af wie ze als voorbeeld hebben gebruikt...

• Jag

Jag

Slimme vraag, maar een groot gedeelte van het DNA is bij iedereen gelijk, de gewone huishoud eiwitten zeg maar. Ons DNA komt zelfs met dat van heel veel dieren overeen.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Precies.

Ik heb eens gelezen dat op het niveau van DNA geen onderscheid te zien is tussen een mens en een plant.

• KinkyClown
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06-2025

KinkyClown

Eenvoud is beter dan twee fout

... dus iemand die een bril draagt moet mijn kind niet gaan re-engineren want dan heb ik opeens een plant als kind...

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
Het gaat om de functie van het gen, dus bv. oogkleur, ... . Dus niet om dat er van zo'n gen verschillende varianten zijn.
Het analyseren van varianten is interessant om afwijkingen te bepalen. Nu weet je dus wat de functie van het gen met de afwijking is en kun je de oorzaken en gevolgen beter begrijpen.

• Jag

Jag

Het gaat om de functie van het gen, dus bv. oogkleur, ... . Dus niet om dat er van zo'n gen verschillende varianten zijn.
Het analyseren van varianten is interessant om afwijkingen te bepalen. Nu weet je dus wat de functie van het gen met de afwijking is en kun je de oorzaken en gevolgen beter begrijpen.
Hmm, volgens mij is er iets dat jij niet snapt. Een gen op zich heeft geen functie, maar codeert voor een eiwit. Verder weet je absoluut niet de functie van het eiwit waarvoor het gen codeert, als je de basenvolgorde van het gen weet! Sterker nog, als je de sequentie van een chromosoom hebt, kan je nog niet eens de genen op dat chromosoom aanwijzen.

Jag

• irrelevant
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
(overleden)
functie, eiwit of whatever ze gebruikt hebben om die dingen te mappen.
Het ging mij dus om het verschil tussen het benoemen van genen en afwijkingen in een bepaald gen.
Pagina: 1