Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...
We willen sex omdat als we dat niet wilde zouden ophouden te bestaan.
Verder bestaan we gewoon. Er is geen absolute zinvan het leven, net zo goed als er geen goed en kwaad is.
Goed, kwaad en zin van het leven maak/ontdek jezelf.
Als jouw zin is Sex dan oke!
Maar meestal na Sex heb ik zin in eten
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
Ik vind dat eigenlijk niet eens erg.
Verwijderd
Als het leven slecht was zou het nooit beginnen
Kortom: Het leven heeft geen zin.
Verwijderd
Je vergeet iets... het leven kan ook op het begin goed zijn en later steeds slechter worden (door bv. tekort aan bier, liefde en volgens jullie dus sex, processorkracht etc.)Als het leven goed was zou het nooit stoppen
Als het leven slecht was zou het nooit beginnen
Kortom: Het leven heeft geen zin.
Verwijderd
Ik vroeg me heel vaak af wat de zin van het leven nou was... dan kwam ik er weer achter dat die er helemaal niet was en werd ik des te depressiever. Nu ik echter mensen heb waar ik van houd merk ik dat ik niet eens meer na hoef te denken over een zin van het leven als ik liefde voel... (<--sorry dit klinkt heel braaf allemaal, kan ik niet helpen
Kortom, daarom is de zin van het leven volgens mij dus liefde...
Hoewel bier ook hoog scoort bij mij hoor
Verwijderd
Dat slaat toch nergens op... wat heeft uiterlijk met liefde te maken???maar is het dan zo dat hele lelijke mensen beter zelfmoord kunnen plegen, omdat het leven dan voor hen toch geen zin heeft?
(Ik hield van mijn oma, wil dat zeggen dat ik haar een lekker ding vond?)
NO CARRIER
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Denk's na...Dat slaat toch nergens op... wat heeft uiterlijk met liefde te maken???
Verwijderd
Maar sex, verliefdheid (<- en dus uiterlijke schoonheid) hebben toch echt niet alles met liefde te maken...
Dus: ook al ben je lelijk, er kunnen wel degelijk mensen van je houden, hoewel er minder mensen verliefd op je zullen worden... hehe
Balen dus want dat wordt niet neuken... maar toch, er kan van je gehouden worden
Volgens de bijbel is het leven tot eer van God.. Een experiment of we kiezen voor God of de Duivel, en je moet hoe dan ook mee doen aan dat experiment, of je wil of niet.
Eeuwig leven, is dat wel zo leuk? Gaat dat niet vervelen. Maar ja wil ook niet dood zijn. Wat moet je nu?
En als er een hemel is vindt je alles goed bla bla.. is dat niet fake, omdat er gewoon gekloot wordt met je emoties?
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
wat is nou het grootste lichamelijke en geestelijke genot dat je op een natuurlijke manier kan verkrijgen?
juist ja, sex en liefde...
en rara hoe zou dat zo gekomen zijn?? evolutie...
leven wil voortleven, en daardoor zorgt het ervoor dat voortplanting het meest aangename is, net zoals dingen die niet goed voor je zijn pijn doen...
Maareh een veel interessantere vraag is: Wat is voor jou de zin van je leven?? oftewel ga jij fijn je evolutionaire plicht vervullen of heb je iets anders bedacht??
/me is er nog niet helemaal uit, maar vind wel dat je je levensdoel buiten jezelf moet stellen, in plaats van voor geluk ofzo te gaan, wat dat gevoel is in principe ook niets anders dan een zooitje chemicaliën in je hersenen, dus dan kan je ook gewoon drugs nemen.
Greetz,
Toiletman
Only dead fish go with the flow
Ok, om sex, geld en aanzien.
maar is het dan zo dat hele lelijke mensen beter zelfmoord kunnen plegen, omdat het leven dan voor hen toch geen zin heeft?
Daar lijkt het soms wel op ja!
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
En verder zou ik kunnen zeggen om ervaring op te doen voor je geest.
Verwijderd
Maar ff serieus, ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben...
that's all, de mens is gewoon een diersoort, een hoger doel is er niet , sorry.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
In de natuur leven de beesten voor het bestaan zelf. Het is dan ook geen sex maar voortplanting. Vele denken misschien dat dat het zelfde is maar er is toch wel degelijk een verschil in sex en voortplanting. Sex is alleen maar geslagsgemeenschap voor vermaak terwijl voortplanting geslagsgemeenschap met als doel om je ras voort te zetten.
Mannen zijn van nature zo gemaakt dat ze zich zo veel mogelijk en zo snel mogelijk willen voortplanten om hun voortbestaan te garanderen.
Verwijderd
Trouwens, als de zin van het leven sex is, dan is het leven dus na je pak hem beet hou hem vast 20e zinloos, want dan heeft iedereen (toch?) wel zo'n beetje sex gehad...
Greetz,
Toiletman
Only dead fish go with the flow
De zin van het leven zoals jullie het bekijken is wat de zin van het leven voor jullie zelf heeft.
Je kan er ook anders tegenaan kijken. Vanuit een soort kosmisch aspect. Wat heeft 1 mensenleven nu voor zin voor het heelal:
Geen ene fuck.
De aarde blijft zijn rondjes wel draaien, de zon gaat echt nog wel een keertje boem zeggen, het heelal krimpt eens wel weer in elkaar, ehh, ik drijf af..
Het eigenlijke nut van een mens is 0,0.
Het nut van de mens in het algemeen kan je denk ik ook wel afronden op 0,0 tenzij de mens ineens besluit om miljoenen jaren te blijven bestaan, maar dat lijkt me sterk.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de wat meer persoonlijke manier van er tegen aankijken (het nut van het leven = sex) mij ook wel iets meer aanspreekt.
hehe, nog maar een jointje draaien...
Verwijderd
Lord Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
I'll catch you on the flip side....
hmm.. Zijn wij misschien een intelligent virus?The Matrix:
Agent Smith: I'd like to share a revelation that I've had during my time here. It came to me when I tried to classify your species. I realized that you're not actually mammals. Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment, but you humans do not. You move to an area, and you multiply, and multiply, until every natural resource is consumed. The only way you can survive is to spread to another area. There is another organism on this planet that follows the same pattern. A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet, you are a plague, and we are the cure.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Ik ben nog nooit een sluitende definitie van leven tegen gekomen.
Ik denk dat leven net zo min in absolute vorm bestaat als ethiek en zin van het leven.
Ok, hier komt ie dan:Ik ben nog nooit een sluitende definitie van leven tegen gekomen.
maw: Er zijn 4 kenmerken voor leven:All organisms are composed of cells, and all cells come from preexisting cells. (...) Cells show the caracteristics by which living systems are recognized: They use DNA as hereditary material and proteins as catalysts. In addition, most cells reproduce, transform matter and energy, and respond to their environment.
Viruses, on the other hand, show only a few of these characteristics and thus are not usually considered alive. Viruses depend entirely on living cells to reproduce, and they neither transform matter and energy nor respond to the environment.
1) opgebouwd uit cellen.
2) voortplanting.
3) metabolisme.
4) reageren op de omgeving.
virussen hebben alleen de 2e, en dan hebben ze daar nog hulp bij nodig.
ergo: virussen leven niet.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Die quote kwam dus uit:
Life: The science of biology
5e editie
Verwijderd
Of gewoon doodgaan
1) Als iets niet is gemaakt van cellen zoals wij ze kennen maar ze hebben wel de andere eigenschappen, dan leven ze niet.1) opgebouwd uit cellen.
2) voortplanting.
3) metabolisme.
4) reageren op de omgeving.
2) Gestreliseerde mensen leven niet.
3) Dit is het enigste kenmerk dat volgens mij voor leven gegeven kan worden, alleen dan liever anders geformuleerd: "leven gebruikt energie".
4) Iemand die in coma ligt leeft niet.
Ik heb deze regels ook bij biologie geleerd, alleen vertelde mijn biologie leraar er ook bij dat deze kenmerken alleen richtlijnen zijn en zeker niet sluitend.
Veel mensen zijn er ook niet mee eens.
Stel je voor dat over 50 jaar computers zo snel zijn dat ze een eigen bewustzijn kunnen bevatten. Dan zouden ze niet leven volgens deze regels.
Ik denk juist dat leven niet bestaat.
Voor de mensen die de magier boeken hebben gelezen van Feist. Het is een fanatsie reeks met magie enzo. Daar wordt vertelt dat magie=leven=materie=iets.
Of te wel magie bestaat niet.
1) Idd. iets dat niet uit cellen is opgebouwd leeft niet. Dus robots leven niet, ook al reageren ze op hun omgeving en hebben ze een 'stofwisseling'. Ik weet natuurlijk dat jij nu gaat komen met een vraag of robots die zich kunnen voortplanten dan zouden leven. Dit is echter irrelevant, want deze robots bestaan niet. Ik bedoel, met deze definitie kun je bekijken of iets leeft ja of nee. Het is niet onmogelijk dat hij in de toekomst aangepast zal moeten worden (bv als we aliens zouden ontdekken), maar nu, op dit moment is deze definitie correct.1) Als iets niet is gemaakt van cellen zoals wij ze kennen maar ze hebben wel de andere eigenschappen, dan leven ze niet.
2) Gestreliseerde mensen leven niet.
3) Dit is het enigste kenmerk dat volgens mij voor leven gegeven kan worden, alleen dan liever anders geformuleerd: "leven gebruikt energie".
4) Iemand die in coma ligt leeft niet.
2)Het gaat erom dat het individu in principe, onder normale omstandigenheden, een vermogen tot voortplanting heeft, gehad heeft, of dat hij dit vermogen in aanleg heeft of gehad heeft. En gesteriliseerde mensen hebben in aanleg zeker het vermogen tot voortplanting.
3)Dat vindt ik wat simpel gezegt: het gaat erom dat levende wezens energie èn materie omzetten. Gebruiken is een wat onnauwkeurige term, maar ok, je zou gebruiken kunnen gebruiken. Maar het gaat iig niet alleen om energie maar ook om materie.
4)Hier kan ik weer hetzelfde zeggen als bij 2: Het gaat erom dat het vermogen om op de omgeving te reageren in principe aanwezig is. Overigens reageren ook mensen die in coma liggen nog op hun omgeving. Alleen zijn deze reacties onbewust en moeilijk waar te nemen.
Het is weer een heel verhaal geworden. Ach, het is een leuke discussie, die wel past bij het topic. Want als je wilt discusseren over de zin van het leven zul je toch eigen eerst het begrip leven moeten defineren.
Iig, en daar ging het mij in eerste instantie om, denk ik dat het duidelijk is dat virussen niet leven.
Verwijderd
Dacht het niet, he. Maarreh sex is dat in elk geval niet.
Kortom, zeggen dat sex de zin van het leven is is een contradictio in terminis.
Maar zoals je al zegt: In de toekomst moet hij zeker bijgesteld worden. Dat betekend dat hij niet sluitend is.
Er bestaan meer definities van leven en dit is er maar 1. Bij sommige vallen meer dingen onder leven dan bij anderen.
Daarmee wil ik zeggen dat leven opzich niet absoluut gedefinieerd is.
Sommige dingen zijn niet te kwalificeren, net als dier en plant. Sommige 1 celligen passen in beide groepen, zo passen sommige 'dingen' in beide groepen van levend en dood.
Als wij net dood zijn gegaan leven zeer veel cellen in ons lichaam nog, maar toch zijn we dood. We zijn dan dus levend en dood tegelijk.
Als de grens soms zo wazig is, waarom zou er dan een grens bestaan? Allemaal zeer filosofisch, maar het klopt denk ik wel.
Ik denk dat alles of levend is, of alles is dood. Dood=levend=materie.
Over dat stofwisseling energie en materie moet 'verbruiken', materie is energie.
Dus als ik de globale term energie gebruik dan valt daar ook materie onder.
Mijn visie over de zin van het leven heb ik vooral gedistileerd uit "The Selfisch Gene" van Richard Dawkings.
In het kort: De zin van het leven is hetzelfde als de zin van het leven van elk ander voorplanetend, evoluerende wezen. En dat is zijn. We zijn hier omdat wij ons toevallig vermenigvuldigen.
Er is geen doel of nut, we zijn gewoon.
Maar omdat wij gevoel hebben en samen leven is het fijn als we ons fijn voelen. Alleen jezelf geldt. IK wil blij zijn, dat doe ik door mezelf en andere mensen het naar hun zin te maken. Dat is mijn zin in het leven. Plezier!
We zijn hier, en we zijn hier maar even. Over 5 miljard explodeerd de zon, waarschijnlijk zijn we al eerder uitgestorven en als we van de aarde kunnen ontsnappen stellen we het alleen maar uit. Zelfs robots hebben niet het eeuwige leven, ooit sterven we uit maar gaat het universum nog oneindig lang door. We zijn, en we zijn NIETS vergeleken met het universum.
Kunnen we het ons net zo goed gemakkelijk maken.
BTW, de evolutie heeft gezorgd dat sex fijn is, dus dat moeten we dan ook maar doen, toch?
Nee, maar is mijn zin van het leven niet moreel hoger (indien dit uberhaupt een term met inhoud is natuurlijk) dan die van het Christendom?Is het nog nodig dat ik mijn visie op de zin van het leven vertel?
Dacht het niet, he. Maarreh sex is dat in elk geval niet.
Indien de wereld een betere plaats is geworden door het feit dat jij geleefd hebt, dan heeft je leven zin gehad.
Lord Daemon
zucht man
Check:
Wat komt voort uit liefde?
Sex.
Wat komt voor uit sex?
Leven.
de zin van het leven is het leven zelf...
Zo die was weer lekker diepzinnig...
Burp!
Verwijderd
Er is dus geen zin van het leven, maar leven zul je.Al het leven is zinloos, maar dient toch geleefd te worden omdat de natuur/god het zo bepaalt heeft.
Verwijderd
De zin van ieders leven kan alleen die persoon zelf eventueel bepalen.
Verwijderd
Dat is ook wat in de Bijbel vaak naar voren komt. Zowiezo al het grootste gebod (na God lief hebben boven alles): Heb uw naaste lief als uzelve".Indien de wereld een betere plaats is geworden door het feit dat jij geleefd hebt, dan heeft je leven zin gehad.
En als wij dat allen deden (om te beginnen eens alle christenen) werd de wereld al een stuk beter.
Ik stel mij mijn leven voor zonder geloven:Al het leven is zinloos, maar dient toch geleefd te worden omdat de natuur/god het zo bepaalt heeft.
Er is dus geen zin van het leven, maar leven zul je
Het is een mooie dag, de vogeltjes fluiten. Werk gaat fantastisch, studie gaat goed. Leuke jongens op straat die fluiten. Het leven is mooi en lacht mij toe. Alles gaat goed en ik voel mij happy.
Totdat er iets gebeurd waardoor de wereld zo mooi niet meer is. Ziekte bij iemand van wie je veel houdt. Veel verdriet, onbegrip, pijn, moeite.
Waarom dit? Wat is de zin hiervan?
Dan dezelfde situatie met geloof:
Die ziekte komt om de deur kijken. Wat ik doe? Niet blij accepteren dat God het zo wil ofdat het Gods almacht is. Nee, ik word boos, opstandig en bidt (of meer schreeuw) naar God hoe dit kan. Waarom toch??
En dan komt de Heilige Geest. Hij heeft mij de rust gegeven om die ziekte te accepteren en er mee om te gaan. Met in mijn achterhoofd het besef: eens zal het over zijn. Eens komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Zonder ziekte, zorgen, moeite, verderf, enz. En dat is de troost die mij in dit aardse leven overeind houdt.
Want leven is mooi, maar er zit ook zoveel rotterigheid in. Wat zou de zin zijn als er verder niets meer is. Dan kun je beter stoppen met het leven, of niet?
In de Bijbel staat zoiets als dat de mens 70, 80 jaren kan worden en dat het merendeel van zijn dagen vol zorgen, moeite en verdriet zal zijn. Maar dat deze kleine periode niet opweegt tegen de hemelse heerlijkheid daarna.
Dus zonder het geloof is het toch een troosteloze zaak. Het kan wel eens beter gaan in je leven, maar uiteindelijk zit het boordevol zorgen en verdriet.
Of niet?
Op de een of andere manier doet het woord zin me altijd denken aan iets wat door God bepaalt is. Een plant geeft zuurstof zodat de mens kan leven (en het geloof draait om de mens).
Wat de zin is van MIJN leven (niet het)? Geen idee...als het zoals sommigen zeggen voortplanten zou zijn, wat heeft voortplanten nu voor zin voor mij? Kan de zin niet het vergaren van kennis zijn, of het kunnen maken van een onderscheid tussen goed en kwaad??
Het maakt mij ook niet echt uit eerlijk gezegd, ik zie wel hoe mijn leven verloopt en ik probeer er het beste van te maken. En dat sommige mensen daar geloof/God voor nodig hebben OK.
IngridT: dus volgens jou is het zo dat iedereen op den duur heel veel verdriet en zorgen zal hebben? Ik denk ik dat dat erg overdreven is. Als mensen verdriet hebben om geliefden die overleden zijn => that's life, deal with it. Klinkt misschien hard, maar je kan er niks aan doen. Je kunt alleen wel proberen je leven wat comfortabler te maken.
Als mensen ziek zijn dan bid ik niet tot God, maar dan accepteer ik dit. Zulke dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. In mijn visie hoort dat nu eenmaal bij het leven.
Ik moet opeens denken aan dat gesprek tussen Morpheus en die Agent in "The Matrix" waarin die Agent uitlegt dat ze eerst een wereld hadden gecreeerd die perfect was, alleen dat de mensen na verloop van tijd doorkregen dat het nep was omdat het perfect was. En dat ze daarom een nieuwe Matrix hadden gecreeerd met ziektes en verdriet erin, omdat de mensen dit nu eenmaal nodig hebben.
Asmoday
Ash nazg durbatulûk, ash nazg gimbatul, ash nazg thrakatulûk, agh burzum-ishi krimpatul
Alle handelingen vinden hun basis in de bevrediging van een egoistische behoefte en daarom is je subjectieve "gevoel" de maat om zin aan af te meten...
Geloof is jezelf gewoon knap voor de gek houden, ik geloof dat er niets is na het leven en ik weet dat er geen "hogere" zin van het leven is...jammer, want ik ben gewoon gelukkig (alhoewel ik soms wat dingen te relativeer)Dus zonder het geloof is het toch een troosteloze zaak. Het kan wel eens beter gaan in je leven, maar uiteindelijk zit het boordevol zorgen en verdriet.
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Verwijderd
Naar ik opmaak uit je reply's is dat je bent opgevoed met het geloof.
(wanneer ik het mis heb hoor ik het graag)
Daarom weet gij, onwetende, niet dat je ook zonder geloven een lekker leven kunt hebben, zonder veel zorgen, wel met ziekte, maar doordat degene met die ziekte ook gewoon wil leven vrijwel ongemerkt voor de buitenwereld blijft...
Ja, ik geloof(de) niet, maar mijn leven was en is nog steeds goed.
Maar aangezien we zo een beetje van het topic afgedwaald zijn "De zin van het leven (?)"...
Misschien is de zin van het leven wel dat je leert wat leven uberhaupt is. Als we ergens naartoe gaan na onze dood, is het logisch aan te nemen dat we ook ergens vandaan komen, misschien is het leven onze levensles...
Verwijderd
Tuurlijk is het leven goed en mooi, niet alleen voor een gelovige.
En als er dan iets inhakt in je leven (laten we het ziekte noemen) dan is dat moeilijk en kun je je niet voorstellen wat de zin van het leven is om zo met het leven om te gaan. Toch?
En dat is wat ik bedoel met de troost aan het geloof hebben. Dat niet alles voor niets is.
En die opmerking van er een eind aanmaken is veel te zwart wit gesteld hoor!
En toch kan ik uiteindelijk niet anders concluderen dat het leven hier (met of zonder doel) niet echt vlekkeloos verloopt of makkelijk is. Voor niemand, gelovig of ongelovig. En dan bedoel ik echt niet alleen uitersten zoals oorlog, honger, armoede, misbruik, maar ook nog zoveel kleine verborgen dingetjes die pijn doen.
Tja, ik zou ook wel willen dat er een "hogere" zin aan het leven is...Dat niet alles voor niets is.
Maar de enige reden voor het feit dat wij dat willen is dat wij dingen die het leven zin geven niet herkennen als "zingevend" en daarom vanuit moraliserend oogpunt en onwtendheid(subjectief)het hogere in het onbekende zoeken..
Ik geloof dat god niet bestaat en dat er niets na de dood is...maar dat betekent niet dat ik op basis van subjectieve gevoelens over "zin" hoop dat er misschien wel een klein kansje op meer zin(in mijn eigen normatieve betekenis van het woord) is.
Als "ongelovige" in de zin van bestaande religies, vind ik de zin in dagelijkse zaken (behoeftebevrediging dmv online-spelen bijv
Suggereren dat er een hogere zin is is arrogant (vanuit de mens) en maakt mensen alleen maar ongelukkig. (ken zat "gelovigen" die niet zon leuk leven hebben met het geloof dat zij aanhangen)
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
Maar ik wil nog zoveel. Ik houd van het leven!
Lord Daemon